Ik zit nu met het probleem dat ik een specifieke set netwerkports (bijv 22 voor SSH) over een ander netwerk wil laten lopen, en ik krijg dat niet voor elkaar. Mijn pc is verbonden met 2 netwerken, een domeinnetwerk en een publiek netwerk. Geen VPN dus, het zijn twee fysieke netwerkadapters. Het verkeer dat de sysadmin als onveilig bestempeld, mag niet over het domeinnetwerk, en dat is natuurlijk prima. Dat betekent dat dat verkeer over het publieke netwerk moet, maar hoe regel ik dat?
Windows lijkt een arbitraire beslissing te nemen over welke netwerkinterface heer en meeschter is over al het netwerkverkeer. Zo lijkt het dan. Ik heb zelfs geprobeerd via de firewall expliciete toegang te verlenen voor port 22 op de het publieke netwerk, en expliciet te blokkeren op het domeinnetwerk. Zelfs dan besluit Windows om het domeinnetwerk te gaan gebruiken, om vervolgens tegen de firewall rule aan te lopen en het maar op te geven.
Als ik het domeinnetwerk disable (of de stekker eruit trek
) dan is het publieke netwerk als enige over, en dan werkt port 22 gewoon. Dus het kán wel. Maar somehow wil het domeinnetwerk alles overrulen.
Wat ik nu zou willen, is dat je ergens op de een of andere manier, kan opgeven welke ports over welk netwerk moeten lopen. Dingen als bestanden&printers, remote desktop, exchange, dat moet over het deomeinnetwerk, terwijl de rest over het publieke netwerk moet.
Maar hoe/waar regel ik dat?
Windows lijkt een arbitraire beslissing te nemen over welke netwerkinterface heer en meeschter is over al het netwerkverkeer. Zo lijkt het dan. Ik heb zelfs geprobeerd via de firewall expliciete toegang te verlenen voor port 22 op de het publieke netwerk, en expliciet te blokkeren op het domeinnetwerk. Zelfs dan besluit Windows om het domeinnetwerk te gaan gebruiken, om vervolgens tegen de firewall rule aan te lopen en het maar op te geven.
Als ik het domeinnetwerk disable (of de stekker eruit trek
Wat ik nu zou willen, is dat je ergens op de een of andere manier, kan opgeven welke ports over welk netwerk moeten lopen. Dingen als bestanden&printers, remote desktop, exchange, dat moet over het deomeinnetwerk, terwijl de rest over het publieke netwerk moet.
Maar hoe/waar regel ik dat?
日本!🎌