Bedankt voor alle complimenten.

Gaaf dat er al zoveel reacties zijn.

Heb wat quotes er tussenuit gehaald om te reageren.
hypz schreef op woensdag 18 juli 2012 @ 14:51:
Het is wel leuk dat wanneer je vaker foto's aan elkaar stitched dat je ook wat sneller panorama's maakt van meerdere foto's. Ik deed het zelf tot voorkort eigenlijk nooit, simpelweg omdat het me veel gedoe leek, maar nu heb ik zelf ook wel regelmatig dat ik denk van oh het past er gewoon niet echt mooi op, maar dan schiet ik het in een paar platen en stitch ik ze aan elkaar.
Ik heb precies hetzelfde. Vond panorama's maken eerst best moeilijk, maar na een tijd met bokehpanorama's bezig geweest te zijn, gaat het me steeds makkelijker af. Voordeel is niet alleen dat je meer op de foto kan zetten, maar ook dat je een foto met meer megapixels dan gebruikelijk kan maken.

Mijn CRT-scherm is ook niet gecalibreerd.

Maar het klopt dat sommige stukken tegen overbelicht aan zitten(of net zijn). Vond het best moeilijk om dat goed te krijgen, omdat in het echt vaak ook een soort van overbelichting in de wolken lijkt te zitten. Te weinig belichting in de wolken maakt het snel onrealistisch heb ik het idee, het ziet er dan een beetje HDR-achtig uit.
Vind ik ook. Sommige luchten zijn een landschap op zich. Maar voor een foto moet er wel een geschikt stuk ondergrond bij zitten. Ik sta vaak thuis voor het raam te kijken naar de bewolking, mooie regen of onweersbui, dan vind ik het jammer dat ik geen auto heb om even ergens een foto te maken.
Orion84 schreef op woensdag 18 juli 2012 @ 15:00:
Heb je bewust je polarisatiefilter bij elke foto in een panoramaset hetzelfde laten staan? Daardoor zitten er nogal forse kleur en contrastverschillen in de lucht. Misschien was het mooier om steeds niet alleen de camera te draaien, maar ook het polarisatiefilter even aan te passen?
Al kan ik me voorstellen dat daarmee de tijd tussen 2 foto's weer dusdanig groot wordt dat je in de knoei komt met bewogen wolken die zich niet meer mooi laten stitchen...
Het zou inderdaad te lang duren om tussen de foto's door het polarisatiefilter bij te stellen. En met de gammele 18-55mm kitlens verdraai je dan ook de focus, dus eigenlijk kan het helemaal niet met deze spullen. Maar is het gebruikelijk dan bij het schieten van panorama's om het polarisatiefilter bij te stellen? Had er zelf in ieder geval nog niet aan gedacht, lijkt me erg lastig om goed te doen.
Misschien kijkt het prettiger met een rustig achtergrondmuziekje?
http://www.sky.fm/play/natureHet kleurverschil wordt deels versterkt door een heiig/mist laagje wat tussen de wolken hing. Ik zou eens kunnen kijken wat ik in photoshop kan bereiken met een gradient-mask. Bij 7 is het gepolariseerde kleurverloop inderdaad erg goed te zien. Was me eerst niet opgevallen, maar nu ik er wat langer naar kijk zie ik het ook.
Haha thanks

Maar heb wel het idee dat er tussen de complimenten door eerder kritisch naar mijn foto's wordt gekeken, dan dat ze worden afgezeken.