Ik ben op zoek geweest naar een vergelijking van servicedesks van de verschillende laptop fabrikanten. recentelijk heb ik een 2 tal laptops van verschillende merken ter reparatie aangeboden. bij de een ontving ik uitstekende service, bij de andere juist zeer slecht, wat resulteerde in veel tijdverlies, hoge (onnodige) kosten en uiteraard ergernis. Ik denk dat een ieder van jullie wel op de een of andere wijze ervaring heeft opgedaan met de werkwijze van servicedesks en hoop dat jullie deze willen delen op dit forum. Voor mij komt de kwaliteit van de servicedesk bovenaan mijn lijst van specs te staan bij het selecteren van een nieuwe laptop.
Dat kan je alleen maar doen door de ervaringen van andere te lezen.. Een soort van shopreview maar dat van Servicedesks..
Ook kan de ene keer een service desk goed zijn en de andere keer slecht. Dit is altijd afhankelijk van meerdere factoren zoals wat er precies mis is.
Ook kan de ene keer een service desk goed zijn en de andere keer slecht. Dit is altijd afhankelijk van meerdere factoren zoals wat er precies mis is.
Dell is erg goed, enorm goede ervaringen mee (binnen en buiten de garantie) sinds kort ook goede ervaringen met Acer (& Packerd Bell). Echter, persoonlijk vind ik de bouw kwaliteit van Acer en Packard Bell om te huilen, veel plastic. Als dat scheurt zien zij dat weer als gebruikersschade wat niet onder de garantie valt.
ASUS en TOSHIBA heb ik qua service geen persoonlijke ervaringen mee, al schijnen deze twee ook top te zijn.
ASUS en TOSHIBA heb ik qua service geen persoonlijke ervaringen mee, al schijnen deze twee ook top te zijn.
"Het is pas haute cuisine als het de frituurpan heeft gezien" - @VanRoyal (2021)
Ik heb zo een soort shopreview van servicedesks niet kunnen vinden, vandaar dit topic. Uiteraard ervaart een ieder de service op zijn eigen manier, maar ik was toch verbaast over het grote verschil tussen de kwaliteit van de service. dit moet ook andere mensen opvallen lijkt mij.
Mijn positieve ervaring was idd met Dell, mijn negatieve met Asus. Als je rond googled blijken er wel meer klachten te zijn over laatstgenoemde.
Ik heb juist in het verleden altijd gezeik met Dell gehad en nooit problemen met Asus. Dat geeft denk ik al genoeg aan hoe het kan zitten. Toen ik nog de RMA afdeling van een computerwinkel deed waren er altijd wel grote verschillen er tussen. Zoals Sony was altijd perfect en kon je altijd snel contact krijgen en weten wat er mis is. Ook kon je daar toen nog gewoon langsgaan in Badhoevedorp en werd het gelijk opgelost als je niet zoveel tijd had.
Als consument:
Positieve ervaring (2jaar geleden)
Medion.
-laptop (beeldscherm) defect. bellen en je krijgt een pdf om uit te printen op de doos te plakken en op te sturen. Binnen een week was de laptop weer terug en correct gerepareerd. Daarna was laptop 2 dagen buiten garantie en zelfde verhaal. er werd niet moeilijk gedaan en de telefonische en technische afhandeling was goed.
Negatief. (3jaar geleden)
Acer
-laptop (mobo) defect. telefonisch van kastje naar de muur en uiteindelijk kon hij alleen gerepareerd worden na bijbetaling. omdat het buiten garantie zou vallen.
Zakelijke
HP (recentelijk)
Afhankelijk wie je aan de lijn krijgt.
Meerdere harde schijven laten vervangen onder garantie (next b day)
geen probleem.
Autoloader.
van kastje naar de muur HP wees naar software levenrancier backuppakket (symantec) en andersom.
eindconclusie was dat de tapestreamer defect was.
Er staan expres de momenten bij dat het gebeurde want het zegt niks over de service van dit moment natuurlijk....Als hij eerst slecht was kan dat altijd verbeterd worden door de tijd heen.
Positieve ervaring (2jaar geleden)
Medion.
-laptop (beeldscherm) defect. bellen en je krijgt een pdf om uit te printen op de doos te plakken en op te sturen. Binnen een week was de laptop weer terug en correct gerepareerd. Daarna was laptop 2 dagen buiten garantie en zelfde verhaal. er werd niet moeilijk gedaan en de telefonische en technische afhandeling was goed.
Negatief. (3jaar geleden)
Acer
-laptop (mobo) defect. telefonisch van kastje naar de muur en uiteindelijk kon hij alleen gerepareerd worden na bijbetaling. omdat het buiten garantie zou vallen.
Zakelijke
HP (recentelijk)
Afhankelijk wie je aan de lijn krijgt.
Meerdere harde schijven laten vervangen onder garantie (next b day)
geen probleem.
Autoloader.
van kastje naar de muur HP wees naar software levenrancier backuppakket (symantec) en andersom.
eindconclusie was dat de tapestreamer defect was.
Er staan expres de momenten bij dat het gebeurde want het zegt niks over de service van dit moment natuurlijk....Als hij eerst slecht was kan dat altijd verbeterd worden door de tijd heen.
Schaamteloze verkoop van:
http://tweakers.net/aanbod/user/311422/
*** NIKS ***
Even mijn recente ervaringen in detail:
Dell: Laptop met defecte dc aansluiting. Laptop viel buiten de officiële Dell garantie van 1 jaar. Contact opgenomen met Dell. Deze verzochten een foto op te sturen van de laptop waar de connector word aangesloten. Hierna een RMA aangemaakt binnen enkele dagen opgehaald (vervoeder zorgt voor verpakking) en binnen een week weer retour, perfect werkend.
Asus: Laptop doet niets meer (volledig dood). Laptop valt binnen de officiele Asus garantie (2jaar). Na veel heen en weer gemail een RMA aangemaakt en opgestuurd (zelf verpakken, opgehaald door UPS). Na een week het bericht dat de reparatie niet onder de garantie valt ivm vochtschade. Reparatiekosten 600 euro. Vrijwel elk onderdeel was blijkbaar slachtoffer van vochtschade. Het ongeprepareerd terug sturen van de laptop 75 euro. Ik heb er voor gekozen om enkele kleine onderdelen te vervangen (wo het dc bord) wat mij 130 euro terugzette.
Na enige tijd niets. Geïnformeerd, bleek dat men aan het wachten was op een lcd bazel (waarde 2.80 euro) verwachte aankomsttijd half augustus (1.5 maand verder). Dit stuk plastic kan onmogelijk de storing veroorzaken, dus laten vervallen. Na een week laptop terug bezorgd. Nog steeds hetzelfde defect.
Laptop zelf opgeschroefd. Kon alleen vochtschade constateren op de bodemplaat (opgedroogd). Op het dc bord was oxidatie en stof waarneembaar. Deze was dus niet vervangen terwijl hier wel voor betaald was. Laptop beetje bij beetje weer in elkaar gezet in een minimale configuratie (geen lcd, dvd, wifi, etc). Laptop startte weer op. Externe monitor aangesloten, werkt allemaal prima. Uiteindelijk bleek de lcd kabel de boosdoener, deze is blijkbaar kapot gegaan door het open en sluiten van de laptop (normale slijtage).
De kabel kwam niet voor op het lijstje met te vervangen onderdelen van Asus, dus het vervangen van 600 euro aan onderdelen en de maanden die er over heen zouden gaan zouden niet tot resultaat hebben geleid.
Ik vraag mij af wat de reactie van Asus medewerkers zou zijn als ze hun auto naar de garage zouden brengen om daar te horen dat men maar elk onderdeel gaan vervangen op kosten van de eigenaar tot het euvel is opgelost.
Het lijkt erop dat men in Emmen een CSI achtige organisatie heeft opgezet welke met de microscoop op zoek gaat naar redenen om maar geen service te hoeven te verlenen.
Dell: Laptop met defecte dc aansluiting. Laptop viel buiten de officiële Dell garantie van 1 jaar. Contact opgenomen met Dell. Deze verzochten een foto op te sturen van de laptop waar de connector word aangesloten. Hierna een RMA aangemaakt binnen enkele dagen opgehaald (vervoeder zorgt voor verpakking) en binnen een week weer retour, perfect werkend.
Asus: Laptop doet niets meer (volledig dood). Laptop valt binnen de officiele Asus garantie (2jaar). Na veel heen en weer gemail een RMA aangemaakt en opgestuurd (zelf verpakken, opgehaald door UPS). Na een week het bericht dat de reparatie niet onder de garantie valt ivm vochtschade. Reparatiekosten 600 euro. Vrijwel elk onderdeel was blijkbaar slachtoffer van vochtschade. Het ongeprepareerd terug sturen van de laptop 75 euro. Ik heb er voor gekozen om enkele kleine onderdelen te vervangen (wo het dc bord) wat mij 130 euro terugzette.
Na enige tijd niets. Geïnformeerd, bleek dat men aan het wachten was op een lcd bazel (waarde 2.80 euro) verwachte aankomsttijd half augustus (1.5 maand verder). Dit stuk plastic kan onmogelijk de storing veroorzaken, dus laten vervallen. Na een week laptop terug bezorgd. Nog steeds hetzelfde defect.
Laptop zelf opgeschroefd. Kon alleen vochtschade constateren op de bodemplaat (opgedroogd). Op het dc bord was oxidatie en stof waarneembaar. Deze was dus niet vervangen terwijl hier wel voor betaald was. Laptop beetje bij beetje weer in elkaar gezet in een minimale configuratie (geen lcd, dvd, wifi, etc). Laptop startte weer op. Externe monitor aangesloten, werkt allemaal prima. Uiteindelijk bleek de lcd kabel de boosdoener, deze is blijkbaar kapot gegaan door het open en sluiten van de laptop (normale slijtage).
De kabel kwam niet voor op het lijstje met te vervangen onderdelen van Asus, dus het vervangen van 600 euro aan onderdelen en de maanden die er over heen zouden gaan zouden niet tot resultaat hebben geleid.

Ik vraag mij af wat de reactie van Asus medewerkers zou zijn als ze hun auto naar de garage zouden brengen om daar te horen dat men maar elk onderdeel gaan vervangen op kosten van de eigenaar tot het euvel is opgelost.

Het lijkt erop dat men in Emmen een CSI achtige organisatie heeft opgezet welke met de microscoop op zoek gaat naar redenen om maar geen service te hoeven te verlenen.
Ik heb juist postitieve ervaring met Asus. October vorig jaar begon mijn G73JH gaming notebook regelmatig uit te vallen door overhitting GPU - een bekend probleem van deze serie. Na contact het support is de laptop opgehaald. Reparatie heeft enkele weken geduurd, maar na afloop is de laptop keurig gerepareerd teruggekomen (practisch alles is vervangen, op onderkant casing en de LCD na).
Your lack of planning is not my emergency
Vergeet niet dat veel bedrijven zelf geen reparaties uitvoeren. Voor verschillende types kunnen zelfs verschillende reparatiecentra aangedraaid worden. In veel gevallen loopt dan ook de communicatie niet meer via de winkel of de fabrikant, maar via de service provider.
Ik dacht dat Asus zelf een service afdeling heeft in Emmen. Mochten ze het werk bij andere reparatiecentra onderbrengen dan zou men toch moeten ingrijpen in dit soort situaties. Men gooit de merknaam op deze manier te grabbel. In elk geval is de winkel (in dit geval Wehkamp) het juridische aanspreekpunt.
Asus doet sommige reparaties inderdaad zelf. Andere besteden ze uit. Service centres worden streng gecontroleerd op het geleverde serviceniveau, precies om de reden die jij aanhaalt.
Ik wil jullie toch nog even deelgenoot maken van het vervolg van de afhandeling van mijn RMA bij Asus, ik ben verbijsterd, zoiets verwacht je van een malafide autohandelaar, niet van een gerenommeerd merk.
Asus durft nu te beweren dat de laptop voor verzending getest was en dat deze naar behoren werkte. (dit na een reparatie van 130 ipv 600 euro). Zoals ik eerder al melde vertoonde de laptop precies hetzelfde defect als voor de reparatie.
Het blijkt nu dat er een DC-board uit een andere laptop met vochtschade is ingezet (volgens Asus een nieuwe). Dit blijkt uit oxidatie vlekken op het DC-board, tevens was er stof zichtbaar op het (nieuwe) board. Het scharnier welke gemonteerd is bovenop de oxidatievlek is brandschoon.
Ik heb hier een foto van opgestuurd naar Asus, deze beweren nu dat ik deze oxidatievlek zelf heb veroorzaakt (na terug ontvangen van de werkende laptop dus) en dat ik dus zelf het apparaat onklaar heb gemaakt.
Het DC-board werkt overigens gewoon, naar mijn smaak wordt het euvel veroorzaakt door een defecte LCD kabel, maar dat weet ik pas zeker als ik deze uit Hong Kong heb ontvangen
Nog even op een rijtje wat men daar bij Asus allemaal even doet:
- Onder garantie uitkomen door (onterecht) gebruikersschade te stellen.
- Bizarre lijsten met (onterecht) te vervangen onderdelen opvoeren.
- Goede onderdelen vervangen voor schade onderdelen (op kosten van de klant).
- Stellen dat het apparaat gerepareerd en getest is, terwijl dit niet zo is.
- De klant schofferen, door te stellen dat die zelf een goed werkende laptop heeft gesloopt.
- De klant glashard voorliegen en onwaarheden voordoen.
Men zal daar, bij de servicedesk, heel wat aflachen bij het beantwoorden van gebruikersvragen.
Asus is niet aangesloten bij een geschillencommissie, maar er is gelukkig altijd nog de kantonrechter. Ondanks dat dit een moeizaam (en mogelijk kostbaar) traject is ben ik wel van plan om het hier niet bij te laten zitten. Ik voel (en ben ook) echt genaaid door deze firma.
Asus durft nu te beweren dat de laptop voor verzending getest was en dat deze naar behoren werkte. (dit na een reparatie van 130 ipv 600 euro). Zoals ik eerder al melde vertoonde de laptop precies hetzelfde defect als voor de reparatie.
Het blijkt nu dat er een DC-board uit een andere laptop met vochtschade is ingezet (volgens Asus een nieuwe). Dit blijkt uit oxidatie vlekken op het DC-board, tevens was er stof zichtbaar op het (nieuwe) board. Het scharnier welke gemonteerd is bovenop de oxidatievlek is brandschoon.
Ik heb hier een foto van opgestuurd naar Asus, deze beweren nu dat ik deze oxidatievlek zelf heb veroorzaakt (na terug ontvangen van de werkende laptop dus) en dat ik dus zelf het apparaat onklaar heb gemaakt.

Het DC-board werkt overigens gewoon, naar mijn smaak wordt het euvel veroorzaakt door een defecte LCD kabel, maar dat weet ik pas zeker als ik deze uit Hong Kong heb ontvangen

- De klant schofferen, door te stellen dat die zelf een goed werkende laptop heeft gesloopt.
Men zal daar, bij de servicedesk, heel wat aflachen bij het beantwoorden van gebruikersvragen.
Asus is niet aangesloten bij een geschillencommissie, maar er is gelukkig altijd nog de kantonrechter. Ondanks dat dit een moeizaam (en mogelijk kostbaar) traject is ben ik wel van plan om het hier niet bij te laten zitten. Ik voel (en ben ook) echt genaaid door deze firma.
Ik heb tot nu toe alleen ervaring met Medion (3 jaar Aldi garantie).
Twee keer is dezelfde laptop weg geweest met een defecte fingerprint reader en een defecte harde
schijf plus defect geheugen.
Beide keren snel gemaakt (plus minus zeven tot acht dagen weg geweest naar Duitsland).
Beide keren prima gerepareerd.
Communicatie verliep geheel via e-mail en zonder problemen.
Twee keer is dezelfde laptop weg geweest met een defecte fingerprint reader en een defecte harde
schijf plus defect geheugen.
Beide keren snel gemaakt (plus minus zeven tot acht dagen weg geweest naar Duitsland).
Beide keren prima gerepareerd.
Communicatie verliep geheel via e-mail en zonder problemen.
Ik lees idd goede dingen over Medion, 3 jaar garantie is natuurlijk top. Als er dan ook nog probleemloze afhandeling bij zit, zo zie je: duurkoop is niet altijd goed koop.
Verwijderd
Garantie van fabrikant is toch puur coulance? Het is eigenlijk aan de verkoper om het op te lossen, dat fabrikanten dat doen zijn ze wettelijk niet verplicht had ik ergens begrepen.
De verkoper verwijst doorgaans direct naar de fabrikant. Dit is idd niet de weg, dacht echter dat dit een eenvoudige garantie kwestie was en dat direct opsturen naar de fabrikant sneller zou zijn.
Waar het nu echter over gaat is de (betaalde) reparatie in kwestie welke niet heeft plaatsgevonden en dit is wel degelijk een zaak van de fabrikant. Deze heeft immers ook de reparatiekosten geïncasseerd.
Waar het nu echter over gaat is de (betaalde) reparatie in kwestie welke niet heeft plaatsgevonden en dit is wel degelijk een zaak van de fabrikant. Deze heeft immers ook de reparatiekosten geïncasseerd.
Overigens lees ik veel schrijnende verhalen in diverse fora over Asus van gebruikers die hun laptop wel via de verkoper ter reparatie hebben aangeboden. De verkoper gaat natuurlijk niet zelf solderen een stuurt het apparaat door naar Asus. Daar blijft het maanden weg of raakt zoek of blijkt uiteindelijk niet te repareren. Veel mensen ontvangen echter, net als ik, een gepeperde rekening voor vermeende gebruikers gebreken.
Schrale troost dat ik niet het einde slachtoffer van firma Asus ben.
Schrale troost dat ik niet het einde slachtoffer van firma Asus ben.
Dell heb ik enorm goede ervaringen mee. Voornamelijk vanuit mijn werk. Qua garantie neem ik altijd de 3 jaar optie (gemiddelde afschrijf periode). Vervolgens hoef je maar een belletje te plegen om te weten waar je aan toe bent. Binnen de garantieperiode hoef je je bijna nooit zorgen te maken of het gerepareerd word. Soms ben je wel een beetje toegewezen aan de coulance van de support engineer aan de telefoon, maar als je hun te vriend houd dan zullen daar ook geen problemen ontwikkelen.
Zo heb ik regelmatig dingen kostenloos gerepareerd gekregen die mogelijk te verwijten waren aan de gebruiker.
Naar mijn mening heeft Dell ook de Pickup & Return en de monteur op site geperfectioneerd. Ik heb zelden zo'n goede support gehad.
Asus heb ik ook wel goede ervaringen mee. Echter als ik Asus vergelijk met Dell dan zie je dat Dell op vele vlakken voor loopt en vaak ook een stapje extra doet.
Prive zou ik om deze reden ook vrijwel exclusief bij Dell gaan shoppen.
Zo heb ik regelmatig dingen kostenloos gerepareerd gekregen die mogelijk te verwijten waren aan de gebruiker.
Naar mijn mening heeft Dell ook de Pickup & Return en de monteur op site geperfectioneerd. Ik heb zelden zo'n goede support gehad.
Asus heb ik ook wel goede ervaringen mee. Echter als ik Asus vergelijk met Dell dan zie je dat Dell op vele vlakken voor loopt en vaak ook een stapje extra doet.
Prive zou ik om deze reden ook vrijwel exclusief bij Dell gaan shoppen.
[ Voor 3% gewijzigd door AvanCade op 03-08-2012 15:44 ]
Inderdaad top.Verwijderd schreef op vrijdag 03 augustus 2012 @ 13:24:
Ik lees idd goede dingen over Medion, 3 jaar garantie is natuurlijk top. Als er dan ook nog probleemloze afhandeling bij zit, zo zie je: duurkoop is niet altijd goed koop.
De laatste grote reparatie was zelfs in de voorlaatste maand van de garantieperiode.
Daarbij was zeker het 1,5 Gb dimm geheugen niet meer voorradig in het repaircenter, want het geheugen
van mijn lappie was bij terugkomst wonderbaarlijk gegroeid van 3 naar 4 GB...
En dat hadden ze niet apart genoteerd op de repairsheet. Was een plezierige ontdekking.
Een interessant topic. Ben ook wel benieuwd naar de verschillen.
Zelf geen benoemswaardige ervaringen, maar lees inderdaad veel positiefs over Dell, vaak zijn het wel zakelijke gevallen.
Zelf geen benoemswaardige ervaringen, maar lees inderdaad veel positiefs over Dell, vaak zijn het wel zakelijke gevallen.
Samsung: Dikke prima.
2 jaar geleden een scherm gekocht via een webshop. Ding kreeg na 4 of 5 weken een lijn van verticale dode pixels, en die lijn bleef groeien, exact in het midden aan de bovenkant. Mailtje naar de webshop die mij keihard duidelijk maakt dat Samsung een Pick Up & Return garantie heeft waar zij zo weinig mogelijk mee bemoeien. Ik mocht zelf contact zoeken met Samsung.
Mailtje naar Samsung, via de website, met daarbij een foto van het probleem, de aankoopbon en wat overige informatie die ik daar in had gezet.
De volgende mail was een mail met een UPS-etiket, en de vraag waar en wanneer het scherm opgehaald moest worden.
Scherm op laten halen en laten bezorgen op mijn werk. Ding was binnen twee weken weer terug, in de originele doos waar ik 'm ook in had gekocht (soms is het handig om dozen te bewaren).
Ander issue: ik had een laserprintertje gekocht van Samsung, via dezelfde webshop. De procedure was mij bekend dus ik heb ze hierover niet eens gemaild. Printer hoort aan de onderkant 4 doppen te hebben waar die op staat. Er zaten er echter maar 2 in het apparaat. De doos was verder leeg, ze hebben er dus ook niet opgezeten af fabriek. Foto gestuurd met een aantal pijlen waar de twee missende doppen hadden moeten zitten. Ook hier weer de bon, wat overige informatie en de hiervoor genoemde foto gestuurd.
Binnen 3 weken had ik twee doppen voor onder mijn printer zodat ik deze zonder schade op mijn bureau kon zetten. Aangezien ik zuinig ben met mijn zelfgemaakte bureau was dit voor mij een belangrijk punt.
Samsung heeft het prima opgelost. Nu ik om mij heen kijk in mijn computerhoek moet ik zeggen dat er steeds meer Samsung in komt (behalve de computer zelf). Het voldoet mij prima.
2 jaar geleden een scherm gekocht via een webshop. Ding kreeg na 4 of 5 weken een lijn van verticale dode pixels, en die lijn bleef groeien, exact in het midden aan de bovenkant. Mailtje naar de webshop die mij keihard duidelijk maakt dat Samsung een Pick Up & Return garantie heeft waar zij zo weinig mogelijk mee bemoeien. Ik mocht zelf contact zoeken met Samsung.
Mailtje naar Samsung, via de website, met daarbij een foto van het probleem, de aankoopbon en wat overige informatie die ik daar in had gezet.
De volgende mail was een mail met een UPS-etiket, en de vraag waar en wanneer het scherm opgehaald moest worden.
Scherm op laten halen en laten bezorgen op mijn werk. Ding was binnen twee weken weer terug, in de originele doos waar ik 'm ook in had gekocht (soms is het handig om dozen te bewaren).
Ander issue: ik had een laserprintertje gekocht van Samsung, via dezelfde webshop. De procedure was mij bekend dus ik heb ze hierover niet eens gemaild. Printer hoort aan de onderkant 4 doppen te hebben waar die op staat. Er zaten er echter maar 2 in het apparaat. De doos was verder leeg, ze hebben er dus ook niet opgezeten af fabriek. Foto gestuurd met een aantal pijlen waar de twee missende doppen hadden moeten zitten. Ook hier weer de bon, wat overige informatie en de hiervoor genoemde foto gestuurd.
Binnen 3 weken had ik twee doppen voor onder mijn printer zodat ik deze zonder schade op mijn bureau kon zetten. Aangezien ik zuinig ben met mijn zelfgemaakte bureau was dit voor mij een belangrijk punt.
Samsung heeft het prima opgelost. Nu ik om mij heen kijk in mijn computerhoek moet ik zeggen dat er steeds meer Samsung in komt (behalve de computer zelf). Het voldoet mij prima.
Verwijderd
Weer zo'n topic dat niet gaat werken.
Mensen smijten hier hun individuele ervaring in en vaak worden negatieve zaken uitvergroot en voor het gemak de nuances met de eigen verantwordelijkheden blabla maar even weggelaten. Gekleurde informatie heet dat.
Verder is het één en ander sowieso afhankelijk van:
- de specifieke issue (sommige zaken zijn snel en andere moeilijk oplosbaar)
- welk servicecontract je hebt (meestal is er een keus)
- Privé of zakelijk
- als iemand een ervaring schrijft die zich 3 jaar geleden afspeelde kan nu wel heel andrs verlopen
Kortom je moet de informatie die in dit topic naar voren komt heel goed bestudeen en inschatten om er uberhaupt maar iets aan te hebben.
Als jij een nieuwe laptop wilt kopen dan kijk je eerst naar de specificaties, budget etc en als je er 2 of meer op het oog hebt kijk je verder naar wat daarom heen zit. Bijv als hier een onbekende naam naar voren komt met een slecht product maar . . . hele goede service, ga je die dan selecteren om daar een laptop te kopen??
Mensen smijten hier hun individuele ervaring in en vaak worden negatieve zaken uitvergroot en voor het gemak de nuances met de eigen verantwordelijkheden blabla maar even weggelaten. Gekleurde informatie heet dat.
Verder is het één en ander sowieso afhankelijk van:
- de specifieke issue (sommige zaken zijn snel en andere moeilijk oplosbaar)
- welk servicecontract je hebt (meestal is er een keus)
- Privé of zakelijk
- als iemand een ervaring schrijft die zich 3 jaar geleden afspeelde kan nu wel heel andrs verlopen
Kortom je moet de informatie die in dit topic naar voren komt heel goed bestudeen en inschatten om er uberhaupt maar iets aan te hebben.
Als jij een nieuwe laptop wilt kopen dan kijk je eerst naar de specificaties, budget etc en als je er 2 of meer op het oog hebt kijk je verder naar wat daarom heen zit. Bijv als hier een onbekende naam naar voren komt met een slecht product maar . . . hele goede service, ga je die dan selecteren om daar een laptop te kopen??
Heb niet het hele verhaal gelezen, maar als ik je een tip mag geven: waarom überhaupt direct contact opgenomen met de fabrikant van de hardware? Asus had jouw laptop niet eens hoeven accepteren voor RMA. De winkel waar je het product gekocht hebt is degene die de garantie afhandeling dient te doen, zolang de economische levensduur van het product niet is verstreken. Je hebt met hen immers een overeenkomst (kassabon). Daarbij mogen ze jou niet doorverwijzen naar Asus, Acer of wie dan ook. Bij Dell moet je wel, maar Dell verkoopt dan ook niet via winkels. De wet blijft echter ook voor hen gelden uiteraard.Verwijderd schreef op vrijdag 03 augustus 2012 @ 09:47:
Ik wil jullie toch nog even deelgenoot maken van het vervolg van de afhandeling van mijn RMA bij Asus, ik ben verbijsterd, zoiets verwacht je van een malafide autohandelaar, niet van een gerenommeerd merk.![]()
Asus durft nu te beweren dat de laptop voor verzending getest was en dat deze naar behoren werkte. (dit na een reparatie van 130 ipv 600 euro). Zoals ik eerder al melde vertoonde de laptop precies hetzelfde defect als voor de reparatie.![]()
Ik heb hier een foto van opgestuurd naar Asus, deze beweren nu dat ik deze oxidatievlek zelf heb veroorzaakt (na terug ontvangen van de werkende laptop dus) en dat ik dus zelf het apparaat onklaar heb gemaakt.![]()
Het DC-board werkt overigens gewoon, naar mijn smaak wordt het euvel veroorzaakt door een defecte LCD kabel, maar dat weet ik pas zeker als ik deze uit Hong Kong heb ontvangen![]()
Men zal daar, bij de servicedesk, heel wat aflachen bij het beantwoorden van gebruikersvragen.![]()
Meer info hierover is te vinden bij Consuwijzer.
Dus je hebt eigenlijk gewoon jezelf in de vingers gesneden, was je wél naar de winkel gegaan waar je de laptop hebt aangeschaft (of webshop, daar geldt hetzelfde voor!) dan had je wél naar een geschillencommissie kunnen stappen.
Voor een gemiddelde laptop is de economische levensduur drie jaar, ik weet niet hoe oud die laptop nu is, als dat twee jaar is, heb je via de winkel dus nog gewoon garantie en ik zou dan dus even wachten met je 'kabeltje uit Hong Kong'.
Inderdaad.Verwijderd schreef op vrijdag 03 augustus 2012 @ 13:48:
Garantie van fabrikant is toch puur coulance? Het is eigenlijk aan de verkoper om het op te lossen, dat fabrikanten dat doen zijn ze wettelijk niet verplicht had ik ergens begrepen.
[ Voor 7% gewijzigd door CH4OS op 03-08-2012 20:31 ]
Niet geschoten is altijd mis. De kans dat een laptop op een service/reparatie afdeling terecht komt is levensgroot aangezien deze apparaten, evenals telefoons, etc, nu een maal meer te lijden hebben dan andere elektronische zaken. De snelheid en kwaliteit van reparatie is dus een niet onbelangrijk onderdeel van het geheel. In dit geval bij Asus ging het over een laptop van 1,5 jaar oud (op de helft van zijn bestaan dus) die door de firma onterecht "total loss" wordt geklaard. Je zou dus kunnen zeggen dat een goede laptop met slechte service/garantie eigenlijk de helft waard is.Verwijderd schreef op vrijdag 03 augustus 2012 @ 20:04:
Weer zo'n topic dat niet gaat werken.
Mensen smijten hier hun individuele ervaring in en vaak worden negatieve zaken uitvergroot en voor het gemak de nuances met de eigen verantwoordelijkheden blabla maar even weggelaten. Gekleurde informatie heet dat.
Verder kan ik mij haast niet voorstellen dat reparatie medewerkers op eigen initiatief besluiten om elk binnenkomend apparaat op voorhand als gebruikersschade te bestempelen en dit tot het bittere einde vol te houden. Dit moet haast een opdracht vanuit het management zijn, die hiermee toont dat men de klant meer als melkkoe ziet dan als een gewaardeerde afnemer. Ik geloof niet dat dit soort strategieën aan tijd gebonden zijn, in elk geval richten ze permanente merkschade aan.
Ik lees overigens ook veel reacties van gebruikers die (zeer) tevreden zijn over de verleende service in dit topic.
Uit de reacties in dit topic en andere fora blijkt dat vrijwel elke winkel direct doorverwijst naar de fabrikant. De winkel (als juridisch aanspreekpunt) komt er pas aan te pas als er problemen zijn. Verder is de winkel natuurlijk ook gehouden aan de kwaliteit van de reparatieafdeling van de fabrikant, al zouden zij (als grote afnemer) mogelijk een grotere vuist in deze richting kunnen laten zien.CptChaos schreef op vrijdag 03 augustus 2012 @ 20:19:
[...]
Heb niet het hele verhaal gelezen, maar als ik je een tip mag geven: waarom überhaupt direct contact opgenomen met de fabrikant van de hardware? Asus had jouw laptop niet eens hoeven accepteren voor RMA. De winkel waar je het product gekocht hebt is degene die de garantie afhandeling dient te doen, zolang de economische levensduur van het product niet is verstreken. Je hebt met hen immers een overeenkomst (kassabon). Daarbij mogen ze jou niet doorverwijzen naar Asus, Acer of wie dan ook. Bij Dell moet je wel, maar Dell verkoopt dan ook niet via winkels. De wet blijft echter ook voor hen gelden uiteraard.
Meer info hierover is te vinden bij Consuwijzer.
Dus je hebt eigenlijk gewoon jezelf in de vingers gesneden, was je wél naar de winkel gegaan waar je de laptop hebt aangeschaft (of webshop, daar geldt hetzelfde voor!) dan had je wél naar een geschillencommissie kunnen stappen.
Voor een gemiddelde laptop is de economische levensduur drie jaar, ik weet niet hoe oud die laptop nu is, als dat twee jaar is, heb je via de winkel dus nog gewoon garantie en ik zou dan dus even wachten met je 'kabeltje uit Hong Kong'.
[...]
Inderdaad.
In geval van Asus blijkt dat men geen onderdelen hier (in Europa) op voorraad heeft. (vandaar mijn kabeltje uit Hong Kong
Verwijderd
Je kunt gewoon geen goed beeld krijgen van de garantie afhandelingen van bedrijven omdat op internet bijna alleen de negatieve ervaringen worden geplaatst.
Als het goed gegaan is dan word er meestal niet even een ervaring neergezet, maar gaat het niet goed dan word er direct een heel negatief verhaal neergezet en soms overschaduwen deze positieve ervaringen.
Das zelfde met producten uit China waar niks op internet over te vinden is en als je al een paar berichten vind dan zal dat nog geen goed beeld vormen want het zijn individuele ervaringen en kan best zijn dat het voor jouw wel een goed product is.
Een voorbeeld, de ene vind een goedkope tablet uit China maar niks, maar voor andere is het toch geweldig, maar grote kans omdat weinig westerse mensen het product hebben dat je wellicht eerder een negatieve ervaring gaat vinden.
Andere voorbeeld zijn DE scheermesjes, dat is nog ergere want daar zul je het mesje echt zelf moeten proberen wil je het zeker weten omdat je bijna geen ervaringen kunt vinden en die je vind zijn niks zeggend want het kan anders uitpakken voor jou.
Mijn ervaring met Dell is sowieso niet zo geweldig want na 1 jaar dat ik mijn Dell product toen had kreeg ik een mailtje dat ik geen garantie meer had en na 1 jaar en 10 maanden ging mijn Dell kapot, door dat Dell mij al per mail had laten weten dat ik geen garantie meer had heb ik de kapotte Dell nog voor aardig bedrag verkocht en me een Asus gekocht welke wel duidelijke 2 jaar fabrieks-garantie heeft.
Ja ik had kunnen proberen om de garantie af te dwingen bij Dell omdat ze volgens de Europese wetgeving mij 2 jaar garantie zouden moeten verlenen, maar een bedrijf als Dell gaf toen echt nog maar 1 jaar garantie en als je langer wilt dan moet je dus bijkopen.
Ik geloof dat ze op de vingers getikt zijn wellicht, maar als je bij Dell besteld krijg je nog steeds maar 1 jaar garantie. Ik zelf schrijf een notebook gewoon af als ie me na 2 jaar stuk zou gaan want dan heb ik wettelijk ook geen garantie.
Was precies reden om geen moeite te doen om me recht bij Dell te halen en heb maar te verkopen en ik vind bij duurdere aankopen toch fijn als het ook in een fysieke winkel als BCC of MediaMarkt kan, zij moeten je garantie afhandelen dan.
Als het goed gegaan is dan word er meestal niet even een ervaring neergezet, maar gaat het niet goed dan word er direct een heel negatief verhaal neergezet en soms overschaduwen deze positieve ervaringen.
Das zelfde met producten uit China waar niks op internet over te vinden is en als je al een paar berichten vind dan zal dat nog geen goed beeld vormen want het zijn individuele ervaringen en kan best zijn dat het voor jouw wel een goed product is.
Een voorbeeld, de ene vind een goedkope tablet uit China maar niks, maar voor andere is het toch geweldig, maar grote kans omdat weinig westerse mensen het product hebben dat je wellicht eerder een negatieve ervaring gaat vinden.
Andere voorbeeld zijn DE scheermesjes, dat is nog ergere want daar zul je het mesje echt zelf moeten proberen wil je het zeker weten omdat je bijna geen ervaringen kunt vinden en die je vind zijn niks zeggend want het kan anders uitpakken voor jou.
Mijn ervaring met Dell is sowieso niet zo geweldig want na 1 jaar dat ik mijn Dell product toen had kreeg ik een mailtje dat ik geen garantie meer had en na 1 jaar en 10 maanden ging mijn Dell kapot, door dat Dell mij al per mail had laten weten dat ik geen garantie meer had heb ik de kapotte Dell nog voor aardig bedrag verkocht en me een Asus gekocht welke wel duidelijke 2 jaar fabrieks-garantie heeft.
Ja ik had kunnen proberen om de garantie af te dwingen bij Dell omdat ze volgens de Europese wetgeving mij 2 jaar garantie zouden moeten verlenen, maar een bedrijf als Dell gaf toen echt nog maar 1 jaar garantie en als je langer wilt dan moet je dus bijkopen.
Ik geloof dat ze op de vingers getikt zijn wellicht, maar als je bij Dell besteld krijg je nog steeds maar 1 jaar garantie. Ik zelf schrijf een notebook gewoon af als ie me na 2 jaar stuk zou gaan want dan heb ik wettelijk ook geen garantie.
Was precies reden om geen moeite te doen om me recht bij Dell te halen en heb maar te verkopen en ik vind bij duurdere aankopen toch fijn als het ook in een fysieke winkel als BCC of MediaMarkt kan, zij moeten je garantie afhandelen dan.
[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 04-08-2012 13:55 ]
Als klant van die winkel zijnde hoef je dus niet te accepteren dat ze je doorverwijzen naar de fabrikant. Zij zijn immers de overeenkomst met de klant aangegaan en niet de fabrikant. De winkel is de klant van de fabrikant of groothandel, lijkt me logisch(er) dat het dus gewoon die ketting weer volgt.Verwijderd schreef op zaterdag 04 augustus 2012 @ 13:07:
Uit de reacties in dit topic en andere fora blijkt dat vrijwel elke winkel direct doorverwijst naar de fabrikant. De winkel (als juridisch aanspreekpunt) komt er pas aan te pas als er problemen zijn. Verder is de winkel natuurlijk ook gehouden aan de kwaliteit van de reparatieafdeling van de fabrikant, al zouden zij (als grote afnemer) mogelijk een grotere vuist in deze richting kunnen laten zien.
Ik heb mijn Asus laptop in 2006 naar hen opgestuurd, eerste contact ging via de winkel, die stuurde mijn ticket door en Asus nam vervolgens contact met me op en stuurde me ook het een en ander van DHL, om op afspraak laptop te komen halen en later weer om te bezorgen. Ik heb uiteindelijk 2 weken later mijn laptop teruggekregen. Alles was netjes, snel en goed afgehandeld, maar goed, is inmiddels 6 jaar geleden, wat heb je nu aan die ervaring van mij, tegenover die van jou?In geval van Asus blijkt dat men geen onderdelen hier (in Europa) op voorraad heeft. (vandaar mijn kabeltje uit Hong Kong) Men wilde mij bijvoorbeeld 2 maanden laten wachten op een LCD bezel (van 2,80 euro) waarin men een haarscheurtje had geconstateerd. Het verklaard ook waarom men ruil onderdelen gebruikt uit andere defecte laptops (en deze als nieuw in rekening brengt). Door deze werkwijze duurt een (simpele) reparatie vaak onnodig (en vaak onacceptabel) lang.
In de States hebben de verschillende vergelijking sites waar jaarlijks de vooruit/achteruitgang van servicedesks word bijgehouden (zoals deze http://www.laptopmag.com/...howdown-2011.aspx?page=14) Dit gaat weliswaar over support/technische vragen, maar ik kan mij voorstellen dat er een soortgelijk jaarlijks onderzoek (bijvoorbeeld door GoT) plaats vind voor reparatie afdelingen.
Sloop iets in de laptop, of gebruik en laptop met een bekend probleem, stuur deze in via het officiële kanaal en wacht de reactie af. Verwerk de resultaten in het onderzoek, dan heb je een onafhankelijke vergelijking niet?
Soortgelijke onderzoeken vinden plaats voor auto's. Bedrijven die ondeugdelijke reparaties uitvoeren en/of de boel belazeren lopen op deze wijze tegen de lamp. Voor laptops is een dergelijk onderzoek een stuk makkelijker lijkt mij, aangezien er niet zoveel producenten zijn.
Toevoeging:
Vanuit een collectief (zoals GoT) zou dit zonder hoge kosten te realiseren zijn:
Er word een onafhankelijke er betrouwbare reparateur geselecteerd met wie er een kwantum korting kan worden bedongen. Gebruikers met een laptop probleem sturen deze eerst naar deze reparateur voor een "contra expertise" vooraf. Vooraf kan worden vastgesteld of de laptop in kwestie in aanmerking komt voor het onderzoek. Na terugzending van de defecte laptop gaat deze door naar de verkoper of fabrikant. De verdere afhandeling vind plaats via email met evt foto's (bij de contra expertise zijn eveneens foto's gemaakt). De resultaten positief of negatief worden verwerkt in het onderzoek. Door prijsafspraken kunnen de kosten voor het onderzoek laag worden gehouden.
Sloop iets in de laptop, of gebruik en laptop met een bekend probleem, stuur deze in via het officiële kanaal en wacht de reactie af. Verwerk de resultaten in het onderzoek, dan heb je een onafhankelijke vergelijking niet?
Soortgelijke onderzoeken vinden plaats voor auto's. Bedrijven die ondeugdelijke reparaties uitvoeren en/of de boel belazeren lopen op deze wijze tegen de lamp. Voor laptops is een dergelijk onderzoek een stuk makkelijker lijkt mij, aangezien er niet zoveel producenten zijn.
Toevoeging:
Vanuit een collectief (zoals GoT) zou dit zonder hoge kosten te realiseren zijn:
Er word een onafhankelijke er betrouwbare reparateur geselecteerd met wie er een kwantum korting kan worden bedongen. Gebruikers met een laptop probleem sturen deze eerst naar deze reparateur voor een "contra expertise" vooraf. Vooraf kan worden vastgesteld of de laptop in kwestie in aanmerking komt voor het onderzoek. Na terugzending van de defecte laptop gaat deze door naar de verkoper of fabrikant. De verdere afhandeling vind plaats via email met evt foto's (bij de contra expertise zijn eveneens foto's gemaakt). De resultaten positief of negatief worden verwerkt in het onderzoek. Door prijsafspraken kunnen de kosten voor het onderzoek laag worden gehouden.
[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 04-08-2012 15:39 ]
Hier ook wisselende ervaringen met Asus. Comserve voert hun reparaties uit. Eerste reparatie (HDD kapot 6 dagen na aankoop) was binnen een week uitgevoerd en teruggestuurd; prima service.
Tweede keer (fan kapot) was binnen een jaar na aankoop. Onderdeel was niet op voorraad, dus moest vanuit hun DC's uit Azië komen. Maand moeten wachten, waarna na veel aandringen op geldteruggave overgegaan is.
Nu; bijna een half jaar later is het geld nog niet bij mij teruggekeerd. Asus zit al maanden te bekvechten met de distributeur en winkelier over wie, waar het geld mag claimen. Met als resultaat dat ik al maanden op mijn geld zit te wachten.
Conclusie: wordt er een RMA uitgevoerd en is het onderdeel op voorraad; top service. Is het onderdeel niet op voorraad; dan kun je wekenlang op het onderdeel. Komt dat niet; dan krijg je te maken met hun aftersales die dus het nodige te wensen overlaat.
RMA's worden uitgevoerd door een derde partij; Comserve. Aftersales en klantenservice is in eigen beheer, dat bevind zich in Emmen.
Tweede keer (fan kapot) was binnen een jaar na aankoop. Onderdeel was niet op voorraad, dus moest vanuit hun DC's uit Azië komen. Maand moeten wachten, waarna na veel aandringen op geldteruggave overgegaan is.
Nu; bijna een half jaar later is het geld nog niet bij mij teruggekeerd. Asus zit al maanden te bekvechten met de distributeur en winkelier over wie, waar het geld mag claimen. Met als resultaat dat ik al maanden op mijn geld zit te wachten.
Conclusie: wordt er een RMA uitgevoerd en is het onderdeel op voorraad; top service. Is het onderdeel niet op voorraad; dan kun je wekenlang op het onderdeel. Komt dat niet; dan krijg je te maken met hun aftersales die dus het nodige te wensen overlaat.
RMA's worden uitgevoerd door een derde partij; Comserve. Aftersales en klantenservice is in eigen beheer, dat bevind zich in Emmen.
Dus stel dat je je gelijk haalt bij de kantonrechter, kun je nog fluiten naar je centen. Veel gebezigde spreuk in de rechtspraak: Gelijk hebben en gelijk krijgen zijn 2 verschillende zakenBounceCloud schreef op zaterdag 04 augustus 2012 @ 19:15:

Weer even een update over mijn Asus laptop. Ik heb het "kabeltje uit Hong Kong" inmiddels ontvangen en zelf ingebouwd. Bij het verwijderen van de oude kabel bleek dat deze achter het lcd scherm was doorgebrand. Na installatie van de nieuwe lcd kabel werkt de laptop weer gewoon.
Wel is een vlek zichtbaar op het scherm op de plaats waar het kabeltje is doorgebrand.
Ik zal de Asus helpdesk het goede nieuws doorgeven. Dit toont in elk geval met zekerheid aan dat het defect niet was veroorzaakt door gebruikersschade, maar gewoon door een onderdeel die het bij normaal gebruik geen 3 jaar volhoud. Ik ben er vrij zeker van dat Asus weer gaat stellen dat ik zelf de kabel heb laten doorbranden (al zou ik niet weten hoe je dat voor elkaar krijgt).
In elk geval hebben jullie hierbij de ongekleurde versie over de Asus helpdesk die wist te beweren dat de laptop, getest en wel, werkend was verzonden met een doorgebrande lcd kabel.
Ik zal de Asus helpdesk het goede nieuws doorgeven. Dit toont in elk geval met zekerheid aan dat het defect niet was veroorzaakt door gebruikersschade, maar gewoon door een onderdeel die het bij normaal gebruik geen 3 jaar volhoud. Ik ben er vrij zeker van dat Asus weer gaat stellen dat ik zelf de kabel heb laten doorbranden (al zou ik niet weten hoe je dat voor elkaar krijgt).

In elk geval hebben jullie hierbij de ongekleurde versie over de Asus helpdesk die wist te beweren dat de laptop, getest en wel, werkend was verzonden met een doorgebrande lcd kabel.
Tot nu toe paar keer service mogen krijgen van laptopfabrikanten. Van sommigen weet ik de reparatiedienst, maar kan inmiddels ook veranderd zijn.
Sony, negatief: laptop met kapotte Nvidia chip uit 8000 serie. Zou volgens Sony niet onder coulance vallen (laptop was net 2 jaar oud), telefonisch afgesproken dat ze het zouden onderzoeken en als idd die chip/soldering niet goed was, zouden ze het alsnog onder garantie vervangen. Dan halen ze die laptop op en hoor je 3 dagen later dat "het moederbord stuk is", en wat er op dat bord stuk is gaan ze niet onderzoeken, krijg je alsnog een dikke rekening. Nooit meer Sony dus.
Toshiba: Laptop met scherm dat steeds uitviel. Opgehaald door Dynafix. Binnen paar dagen terug, LCD kabel vastgemaakt. Meegestuurde oplader niet retour gekregen. Belletje naar Toshiba en volgende dag een vervangende oplader. Week later valt scherm weer uit, toen hebben ze het voor een 2e keer gerepareerd en was het wel goed.
MSI: Al mooi wat jaartjes geleden. Laptop met kapotte inverter, maar ik denken dat het aan linux of BIOS lag. BIOS flashen, hele laptop dood. MSI gebeld, uitgelegd, laptop laten ophalen, nieuw mobo gemonteerd onder garantie, maar scherm nog steeds zwart als inverter niet op temperatuur was. Aangezien de communicatie met MSI wat gebrekkig ging en de reparatie vrij lang duurde heb ik het er bij laten zitten. Uiteindelijk zelf een inverter op Ebay gehaald voor 15 euro en ingebouwd, laptop doet het nog steeds. MSI heeft overigens wel aangeboden om een nieuwe inverter op te sturen als ik de oude naar ze op zou sturen, maar dan zit ik in de tussentijd met een laptop zonder scherm.
Asus: vast heel leuk en aardig, maar als je laptop bijna 2 jaar oud is hebben ze geen onderdelen en krijgen ze die ook niet weer. Je kunt wachten tot je een ons weegt, en als het zo ver is gaan ze over op een creditprocedure die voor niemand duidelijk is en weken duurt.
Lenovo (Teleplan): 2 weken terug een Thinkpad Edge E520 op laten halen, ding was 2 maand oud en ging niet meer aan. Ongeveer een week moeten wachten op een nieuw moederbord, gisteren retour gekregen.
Verder ooit nog eens met Samsung een geval gehad om een beeldscherm: had een beeldscherm met defecte elektronica. Op laten halen door reparatiedienst van Samsung, meteen een ruilscherm gekregen. 2 dagen later telefoon: geen garantie, er zaten putjes in het paneel. Afgesproken dat ze de elektronica zouden repareren en vervolgens hebben ze de schermen weer kosteloos omgeruild. Het ruilscherm was een verrassing overigens, die zouden ze niet beschikbaar hebben toen ik de RMA indiende.
Sony, negatief: laptop met kapotte Nvidia chip uit 8000 serie. Zou volgens Sony niet onder coulance vallen (laptop was net 2 jaar oud), telefonisch afgesproken dat ze het zouden onderzoeken en als idd die chip/soldering niet goed was, zouden ze het alsnog onder garantie vervangen. Dan halen ze die laptop op en hoor je 3 dagen later dat "het moederbord stuk is", en wat er op dat bord stuk is gaan ze niet onderzoeken, krijg je alsnog een dikke rekening. Nooit meer Sony dus.
Toshiba: Laptop met scherm dat steeds uitviel. Opgehaald door Dynafix. Binnen paar dagen terug, LCD kabel vastgemaakt. Meegestuurde oplader niet retour gekregen. Belletje naar Toshiba en volgende dag een vervangende oplader. Week later valt scherm weer uit, toen hebben ze het voor een 2e keer gerepareerd en was het wel goed.
MSI: Al mooi wat jaartjes geleden. Laptop met kapotte inverter, maar ik denken dat het aan linux of BIOS lag. BIOS flashen, hele laptop dood. MSI gebeld, uitgelegd, laptop laten ophalen, nieuw mobo gemonteerd onder garantie, maar scherm nog steeds zwart als inverter niet op temperatuur was. Aangezien de communicatie met MSI wat gebrekkig ging en de reparatie vrij lang duurde heb ik het er bij laten zitten. Uiteindelijk zelf een inverter op Ebay gehaald voor 15 euro en ingebouwd, laptop doet het nog steeds. MSI heeft overigens wel aangeboden om een nieuwe inverter op te sturen als ik de oude naar ze op zou sturen, maar dan zit ik in de tussentijd met een laptop zonder scherm.
Asus: vast heel leuk en aardig, maar als je laptop bijna 2 jaar oud is hebben ze geen onderdelen en krijgen ze die ook niet weer. Je kunt wachten tot je een ons weegt, en als het zo ver is gaan ze over op een creditprocedure die voor niemand duidelijk is en weken duurt.
Lenovo (Teleplan): 2 weken terug een Thinkpad Edge E520 op laten halen, ding was 2 maand oud en ging niet meer aan. Ongeveer een week moeten wachten op een nieuw moederbord, gisteren retour gekregen.
Verder ooit nog eens met Samsung een geval gehad om een beeldscherm: had een beeldscherm met defecte elektronica. Op laten halen door reparatiedienst van Samsung, meteen een ruilscherm gekregen. 2 dagen later telefoon: geen garantie, er zaten putjes in het paneel. Afgesproken dat ze de elektronica zouden repareren en vervolgens hebben ze de schermen weer kosteloos omgeruild. Het ruilscherm was een verrassing overigens, die zouden ze niet beschikbaar hebben toen ik de RMA indiende.
Laatste bericht van Asus: wij kunnen niets meer voor u betekenen.
Ik heb de hele discussie inclusief foto's in een dropbox https://www.dropbox.com/sh/xw78228psxq1wgh/jUTMHmRyfS gezet, voor jullie een leuke cursus lastige vragen ontwijken en algemeenheden/onzinverhalen ventileren.

Verwijderd
Zoals jij met Asus om gaat zou ik ook zeggen we kunnen niets meer voor u betekenen, nu maak je zelf alles openbaar.
Ze geven je ja nog een mogelijkheid om een klacht in te dienen.
[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 11-08-2012 14:29 ]
Het ligt er maar net aan naar welk service center ze sturen voor garantie
.
Brightpoints is bijvoorbeeld niet mijn Favo
Mijn persoonlijke ervaring is nog nooit overtroffen door een merk en dat was met Fujitsu Siemens, een laptop 2 maanden buiten de garantie.
Het paneel ging kapot het duurde 3 werkdagen en toen was alles al gebeurd heen en terug en gemaakt.
Kosten 0,0 echt een dikke pluim
.
Brightpoints is bijvoorbeeld niet mijn Favo
Mijn persoonlijke ervaring is nog nooit overtroffen door een merk en dat was met Fujitsu Siemens, een laptop 2 maanden buiten de garantie.
Het paneel ging kapot het duurde 3 werkdagen en toen was alles al gebeurd heen en terug en gemaakt.
Kosten 0,0 echt een dikke pluim
Ik heb dit verhaal publiek gemaakt NADAT ze niets meer voor mij konden betekenen. Van de klacht verwacht ik niet veel, maar ik zal deze alsnog insturen. Het zou trouwens treurig zijn als Asus de diverse fora afstruint op zoek naar klokkenluiders en deze vervolgens in de ban doen *snip* dat kan wel achterwege blijven.Verwijderd schreef op zaterdag 11 augustus 2012 @ 14:27:
Zoals jij met Asus om gaat zou ik ook zeggen we kunnen niets meer voor u betekenen, nu maak je zelf alles openbaar.
[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 11-08-2012 21:28 ]
Verwijderd
Dat onderzoek van laptopmag raakt kant noch wal. De snelheid van de reparatie wordt niet getest, enkel de phone support.Verwijderd schreef op zaterdag 04 augustus 2012 @ 15:02:
In de States hebben de verschillende vergelijking sites waar jaarlijks de vooruit/achteruitgang van servicedesks word bijgehouden (zoals deze http://www.laptopmag.com/...howdown-2011.aspx?page=14) Dit gaat weliswaar over support/technische vragen, maar ik kan mij voorstellen dat er een soortgelijk jaarlijks onderzoek (bijvoorbeeld door GoT) plaats vind voor reparatie afdelingen.
De coulance van apple en sony zijn simpelweg waardeloos in vergelijking met samsung en dell. Toch scoort apple beter. Waarom? Op dat punt is helemaal niet getest. Terwijl dat me toch het belangrijkste lijkt.
@Darkstone het onderzoek van laptopmag is slechts een voorbeeld en bovendien Amerikaans dus we hebben er hier sowieso niks aan. Het viel mij op dat dit soort onderzoeken hier in Nederland niet gedaan zijn/worden terwijl het toch zeer bruikbare informatie oplevert. Vandaar mijn oproep tot het starten van zo iets waarbij de verschillende onderzoeksgebieden (zoals reparatiesnelheid) kunnen worden aangegeven door de tweakers hier.
Verwijderd
Het laptopmag onderzoek gaat over de kwaliteit tech support. Als tweaker ga ik er van uit dat je dat zelf wel kan oplossen, en dat je pas de service/garantie inschakelt als de laptop echt stuk is.
Precies, vandaar een onderzoek naar reparatie centra. Iets wat je normaal gesproken niet zelf doet (tenzij je een laptop hebt van Asus zoals ik)
[ Voor 44% gewijzigd door Verwijderd op 12-08-2012 13:21 ]
Even een update aangaande mijn inmiddels half-jaar durende RMA afhandeling: http://gathering.tweakers.net/forum/view_message/38738214
Pagina: 1