Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Fans blijven draaien na afsluiten windows

Pagina: 1
Acties:

• kaluro2
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 14-01-2024

kaluro2

Kaluro.650

Topicstarter
Beste Tweakers,

Even wat basic info:

Processor: Core I5 2500k 3300mhz @ 4900mhz (1,45vcore)
Processor cooling: Corsair H80 watercooling
memory:Corsair Vengeance (2x4)8GB Low Profile 1600mhz
Main Harddisk: SSD Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB
Harddisk2: Seagate Barracuda 7200.11 750GB
Videocards: 2x Sapphire HD6950 - Clocked and flashed to 6970 clocks.
Motherboard: ASUS P8Z68-V PRO/GEN3
Power supply: XFX series750W XXX Edition

Nu heb ik het volgende probleem sinds een aantal maanden:
  • Ik sluit windows af
  • De schermen gaan op zwart
  • De harde schijf stopt met draaien (je hoort ook een klik en lager gezoem tot hij stil is)
  • De belichting van mijn Qpad MK-85 toetsenbord gaat uit, eveneens mijn Razer imperator muis belichting.
  • de PC reageert verder ook nergens op.
  • Echter! Blijven de fans draaien, zowel de system fans, als de CPU fans als de videokaart fans.
  • Dan moet ik de aanknop van mijn PC inhouden alvorens hij compleet afsluit.
Wat ik al heb geprobeerd:
- Een complete bios reset, dus mijn overclock/getweakte settings eruit en alles terug naar basic
- Een bios flash naar de nieuwste versie
- Om en om de geheugen modules eruit
- De Seagate harde schijf ontkoppelt
- stroom van de pc af en een aantal keer op de aan knop drukken zodat hij 100% zonder stroom zit.
- De Corsair hydro H80 controller ontkoppelt (Gevaarlijk zou je zeggen, maar zolang hij niet stressed is viel het wel mee).
- De crossfire link er even tussenuit gehaald.

Wat ook opvalt is dat wanneer ik op herstarten klik, de PC wel vanaf een complete cold boot herstart! alles gaat uit inclusief fans.

Dus mijn gok is dat het in de windows installatie zou moeten liggen maar dat lijkt me erg sterk aangezien de PC wel volledig uitgeschakeld is en nergens meer op reageert tot ik de PC handmatig uit en weer aan heb gezet.

Nog tips toevallig?

Pro streaming - www.twitch.tv/kaluroo

• SupremeRick
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 28-11 08:16

SupremeRick

Muse Fan

die grafische kaarten zijn geflashed, misschien is dat het probleem?!

PC: CPU: i9-10900KF @ 4.8GHZ | GFX: MSI Gaming X GTX1080Ti | RAM: GSKILL TridentZ 4x16GB @ 3600MHz | SSD: 2TB | HDD: 1TB | Mobo: Asus Strix Z470-e | Case: Corsair 500D SE | Cooler: Corsair H150i

• kaluro2

kaluro2

Kaluro.650

Topicstarter
SupremeRick schreef op woensdag 18 juli 2012 @ 15:09:
die grafische kaarten zijn geflashed, misschien is dat het probleem?!
Ze hebben langere tijden goed gedraaid met 6970 bios.
Er zitten bios switches op, dus hij draait een dubbel bios.
Ik kan de switches even omzetten naar de base 6950 biossen op stock clocks/voltages om te kijken of het helpt, maar het lijkt me niet dat hierdoor alle fans nog blijven draaien, wel?

Ik zou bijna zeggen dat het moederbord zelf de boosdoener is.

Verwijderd

Lijkt alsof bij het afsluiten in slaap-modus gaat.

''CPU reading too hot - maybe an error in reporting? Might be a thermal sensor gone bad on the CPU.''

*Edit: Google 1ste hit ->
it a glitch and a know error with asus..just reflash your bios to the newest one and then reset it using f5.
go into windows and hit shutdown...you have to use the power switch it it reboots. once the power is off turn off the power supply so the mb power drains and use the clear the cmos jumpers. there a large posting on asus rog forume about this issue.

Bron: http://www.tomshardware.c...-12-fans-running-shutdown

Zie dat je dat al geprobeerd hebt.

*Edit2: Vraagje, voor hoe lang blijven de fans nog doordraaien na shutdown? Mogelijk dat je computer (hardware) nog te warm is en daarom, om veiligheidsredenen de fans nog blijven doordraaien.

''Very simple. Your fan is intended to cool the circuitry to avoid permanent heat damage. If your fan won't stop running, it's because the temperature inside the computer case is constantly above the fan trigger because your vents are clogged with lint (trust me). Because the vents are clogged, the fan is blowing the hot air all around on the inside of the computer case instead of blowing the hot air out through the vents, so it doesn't cool down. Take off the computer panel, and use a compressed air can to blow the lint out from the vents near the fan. Some computers have more than one fan, so clean all of the vents. Make sure you blow the dust OUT of the computer so it does not end up covering other parts of the circuits. After you do this, your computer will run faster, won't lock up, and be very quiet after that.''

[ Voor 106% gewijzigd door Verwijderd op 18-07-2012 15:31 ]

• kaluro2

kaluro2

Kaluro.650

Topicstarter
@TehBhigBhowz: Ik had die google link inderdaad ook al gelezen.
Het is nu opgelost.
Ik heb een vrije dag dus dan maar lekker door knutselen :+

In het bios op F5 gedrukt
de stroom van de computer gehaald
de CMOS jumper nogmaals gebruikt om het moederbord te resetten. No luck.
Toen nogmaals geprobeerd, no luck.

Toen heb ik het bios nogmaals geflashed
computer uitgezet,
stroomkabel eruit,
cmos jumper nogmaals omgezet voor een reset,
toen werkte het!

Toen had ik het probleem dat de belichting van mijn toetsenbord niet uit ging na het uitzetten van de PC.
Toen heb ik nogmaals een CMOS reset uitgevoerd en alles werkt nu naar behoren.

Hopelijk is dit geen voorbode dat mijn moederbord gaat overlijden.

Hartelijk dank voor alle hulp iedereen!

Verwijderd

Heb zo'n stil vermoeden dat er mss een fan corrupt is, slechte massa maakt.
Zou het wel in de gaten houden en toch eens kijken wat er voorlopig gebeurt in je systeem.
Kortsluiting wil je echt niet hebben, geloof me.

• kaluro2

kaluro2

Kaluro.650

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 19 juli 2012 @ 11:53:
Heb zo'n stil vermoeden dat er mss een fan corrupt is, slechte massa maakt.
Zou het wel in de gaten houden en toch eens kijken wat er voorlopig gebeurt in je systeem.
Kortsluiting wil je echt niet hebben, geloof me.
Een corurpte fan kan bios problemen veroorzaken?

Nu heb ik wel een volgend probleem:

Mijn Corsair Hydro H80 fan controller laat de fans continue op 100% draaien, ook al stil je low/medium/high performance in. Ik heb al een firmware reset uitgevoerd maar no luck.

Na wat google werk blijkt dat het onderdeel is van een slechte batch en hij waarschinlijk ge RMA't moet worden x_X.

Maar dit is wel erg toevallig, bijna te toevallig. Dus ik ben benieuwd of het met elkaar te maken had.
Aangezien de corsair fans 3-pins zijn kan ik ze niet minder luid laten draaien, dus op chassis fan aansluitingen zetten heeft ook geen nut helaas.

Nouja even een andere tussentijdse oplossing zoeken terwijl ik wacht op bericht terug van Corsair.

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17:26
Ik zie dat je een fancontroller hebt. Als de fans rechtstreeks op het moederbord zitten, blijven ze dan ook draaien na het afsluiten?

http://specs.tweak.to/16567

• kaluro2

kaluro2

Kaluro.650

Topicstarter
Dit was bij alle fans het geval. Mijn h80 fan controller is puur voor de twee fans om het waterkoelblok koel te houden. Ook alle moederbord fans bleven draaien. Maar het is nu opgelost in ieder geval.

Ze gaan een advance RMA aanmaken voor mijn H80 koeler, wat zou betekenen dat ze eerst een nieuwe opsturen alvorens ik mijn oude terugstuur. Dan zit ik tenminste niet zonder koeler. Goede service moet ik zeggen!
----------------------------------------------------------------------------
You: Dear Corsair,

I have a Corsair Hydro H80 and the fan controller is what seems to be broken. It will keep the fans running at the full 100% speed, no matter whether I select low/medium or high performance. I have already tried doing a firmware reset by holding down the button and stuff but nothing helped.

The part is purchased in november 2011, I'd love to see a solution or a replacement part sent.

Will I get an answer number from you including replacement cooling so that my computer will not be rendered useless for the time the RMA takes? I could then send the broken cooler back to you in the box received. 7/19/2012 4:52:11 AM

Technical Support TS Has advised the client to request an RMA 7/19/2012 6:35:55 PM
Technical Support Once you completed the RMA form, we can set you up with an advance RMA. Thank you. 7/19/2012 6:36:19 PM
----------------------------------------------------------------------------

Maar het topic kan verder gesloten worden wat mij betreft, het originele probleem is niet meer van toepassing.

Pagina: 1