Thuis netwerk met meerder wireless netwerken.

Pagina: 1
Acties:

• MenN
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 14:15
Sinds kort heb ik grote problemen met het draadloos internet. Terwijl ik vergeefs aan het proberen was om dit op te lossen heb ik bedacht dat mijn configuratie van het netwerk wel wat anders kan.
eerst een schets van de oude situatie:
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropbox.com/u/1900448/Tweakers.net%20plaatjes/netwerk2.png
Zoals jullie zien wordt er nogal wat aangesloten op het wifi routertje (studentenhuis) en als ik kijk met inssider dan zijn er nog zo'n 15 andere wifi netwerken in range. Niet een heel gunstige omgeving dus.

Vandaar dat ik een andere weg in wil. De 5ghz band is namelijk helemaal leeg :9~.Het huidige netwerk werkt nog met een ubee modem die dan het signaal doorstuurt naar de router. Nu heb ik nog de ziggo wireless ubee in de doos liggen(tot nu toe te lui geweest om die te gebruiken), dus dacht ik aan deze configuratie:

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropbox.com/u/1900448/Tweakers.net%20plaatjes/netwerk.png

Uiteindelijk moeten er 2 aparte draadloze netwerken zijn. Er hoeft geen onderling lan te zijn, want daar wordt toch geen gebruik van gemaakt. Het enige wat telt is een verbinding met internet, niet naar elkaar toe.

Wat ik nu wil weten is hoe ik de oude linksys moet instellen om als 2de netwerk te opereren. Kan ik gewoon de ethernet kabel die uit de lan van de ubee komt in de wan van de linksys poort stoppen en zo netwerk nr 2 opzetten of moet dit via de lan van de linksys?

En hoe zat het ook alweer met de ip range van de routers? Aangezien het 2 verschillende netwerken zijn, moet ik de ubee op 192.168.1.1 zetten en de linksys op 192.168.2.1?

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic" - Arthur C. Clark

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 19-02 09:05
Volgens mij zou het beide moeten kunnen. Als je de ubee aansluit op de wan van de linksys moet je op de linksys een andere ip range pakken. Als je de ubee aansluit op een lanpoort van de linksys moet je ze in dezelfde range zetten. Als je de netwerken gescheiden wil houden zou ik voor de wan poort gaan. udee op 192.168.1.1, wanpoort van de linksys daarmee laten praten (dus op 192.168.1.x zetten) en de lan (dhcp) van de linksys zetten op 192.168.2.x.

Enige is dat je eigenlijk 2 apparaten hebt die de DHCP willen regelen, je zal even moeten kijken of dat allemaal naar behoren werkt.

Desktop | Server | Laptop

• arjanw848
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20-02 15:11
Simpelste methode is om het draadloze ubee modem aan te sluiten op de vrije lan poort van je linksys waarbij je de dhcp functie van de linksys uitzet. Zorg wel even dat je de linksys een vast IP nummer geeft dat wel in hetzelfde subnet valt als de ubee maar niet in de dhcp range welke door de ubee wordt uitgegeven.

Ik heb trouwens zelf vrij slechte ervaringen met dat wireless ubee modem, ik heb er daarom voor gekozen om het routing deel (inclusief wireless) uit te laten zetten door de helpdesk en zelf met een Airport Extreme te routeren. De Airport ondersteunt bovendien gelijktijdig 2.4 en 5 Ghz netwerk.

• MenN
@arjanw848
Bedoel je dan dat beide ubee's actief blijven(modem ubee & modem/router ubee)? aangezien er 1 nodig is om de coax om te zetten naar ethernet, en die moet dus voor de linksys zitten.

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic" - Arthur C. Clark

• robobeat
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15-01 22:21
de config zoals arjan die bespreekt laat de ubee alles in je netwerk regelen en deze dus ook als router te dienen. Je linksys word in dit geheel niet meer dan een veredeld wireless access point met switch functie, de router mogelijkheden worden verder niet gebruikt. Aan het eind maakt het niet uit hoe je het doet, dit werkt ook.

Gezien je omschrijving zou ik zelf alles laten regelen via de linksys en de ubee gewoon als modem inzetten. Deze dus ook niet gebruiken voor een WLAN, maar dit ook door de linksys laten regelen. Niet direct omdat die ubee zo slecht is, maar met de linksys heb je veel meer controle over je netwerk en kan je zelf makkelijk dingen aanpassen als dit ooit nodig blijkt te zijn. Bij de ubee gaat dat wat moeilijker, of moet het via de helpdesk. Als het je gaat om bereik en de ubee moet hiervoor worden ingezet, dan heb je geen andere keus uiteraard.

Over de ip ranges, je linksys moet inderdaad in een andere range zitten dan je ubee modem. Als de ubee in range 192.168.1.x zit dan kan je de linksys instellen op 192.168.2.x of welke range dan ook die niet 1.x is. dit omdat je anders routeer problemen krijgt binnen je linksys netwerk.

• Daffie
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 19-02 13:56
robobeat schreef op woensdag 18 juli 2012 @ 12:26:
...
Gezien je omschrijving zou ik zelf alles laten regelen via de linksys en de ubee gewoon als modem inzetten.
...
Was het probleem niet dat die Linksys alleen op de 2.4Ghz band kon?

https://freight.associates

• MenN
Wat ook een reden was om na te denken over een andere netwerkstructuur is het feit dat de Linksys sinds een week echt kuren heeft. Het beestje heeft jaren lang goed gewerkt en een stabiele 20mb over het wireless gedaan, maar sinds een week is het draadloos echt een drama. Geen stabiele verbinding is er meer te maken en speedtestjes varieren van 20mb down tot 0.1mb. Terwijl er bedraad gewoon een stabiele 50mb (is de snelheid waar ik ook voor betaal) verbinding is waar echt niets mee mis is. Het wireless gedoe is dan ook de reden dat ik aan het kijken was voor een alternatief op de 5ghz.

De specs van de Linksys zijn ook niet heel hoopvol
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropbox.com/u/1900448/Tweakers.net%20plaatjes/wrt120n%20specs%28small%29.jpg

Als ik het dus goed begrijp kan het nu dus zoiets worden??
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropbox.com/u/1900448/Tweakers.net%20plaatjes/netwerk3.png

[ Voor 20% gewijzigd door MenN op 18-07-2012 13:51 ]

• MagicTempest
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-02 10:09
Nee, die laatste tekening is niet echt een goede optie. Misschien dat het wel zou werken, maar daar ken ik die w2300 niet goed genoeg voor.

Ik denk dat het makkelijkste is om gewoon je oorspronkelijke idee uit te voeren en de w2300 als modem/router te gebruiken en de linksys daarachter aan te sluiten. Dan heb je in ieder geval twee losse draadloze netwerken en het zou ook nog eens een soort van moeten werken. De linksys kun je dan het beste via de wan poort aansluiten op de w2300.

Life is like spaghetti. It's hard until you make it. - Tommy Cash -

• robobeat
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15-01 22:21
dat met de 2,4 ghz band was ik vergeten en dan word het idd een ander verhaal. Daardoor word je eerste idee toch het beste. Nu dat je ook problemen hebt met de linksys (eventueel probleem met de antenne? nieuwe firmware?) moet je wel je originele idee aan de slag of toch gaan denken aan een nieuwe.
Pagina: 1