Stoppen met RAID 1

Pagina: 1
Acties:

• Leffunk
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 04-01 16:25
Huidige situatie: 2 x 1TB in RAID 1 ooit geconfigureerd door PC-boer.

Wil nu echter overstappen naar SSD waarop dan besturingssysteem moet komen. De huidige twee HDD 's zouden uit RAID 1 gehaald moeten worden, maar ik heb daar een partitie op staan (D) met al mijn data op.
Meest handige zou zijn, mocht ik die data kunnen blijven gebruiken ipv alles nadien via een externe HDD terug op één van die HDD's te moeten kopiëren.

In toekomst zal er sowieso via e-SATA back-up gemaakt worden van kritische data op externe HDD; de twee huidige interne HDD's zullen niet meer in RAID moeten functioneren.

Is zoiets mogelijk? Voor zover ik het begrijp staan ze RAID 1 geschakeld via het moederbord (ik krijg menuoptie bij het booten). Kan ik in dat menu de RAID gewoon uitschakelen, of ben ik dan sowieso al mijn data kwijt op die twee HDD's?

Alvast dank voor jullie expertise.

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Ik zou het risico niet nemen en een backup maken voordat je iets gaat doen. Daarna je RAID set afbreken en de disken opnieuw in gebruik nemen zonder RAID configuratie. Waarschijnlijk zal je toch je Windows opnieuw gaan installeren op je SSD waarbij je de SATA configuratie in je BIOS gaat omzetten naar AHCI. Daarna kan je je backup terugplaatsen naar je "nieuwe" partities.

https://discord.com/invite/tweakers

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 28-01 23:03
Als je al je data wilt backuppen zorg dan voor twee dingen; een stappenplan en een backup. Je zult namelijk net zien dat de externe harddisk overlijd door het een of ander. Het is dus handig om een extra externe opslag te hebben zodat je meer zekerheid hebt.

Met betrekking tot het stappenplan, zou ik er zoiets van maken:
  1. Backup de RAID1 array naar externe disk 1
  2. Backup de RAID1 array naar externe disk 2
  3. Plaats je SSD
  4. Haal van beiden disken in de RAID set de data kabel en/of stroomkabel eraf
  5. Installeer Windows (zodat de bootloader ZEKER op de SSD staat, Windows wil nog weleens een vreemde voorkeur hebben :9)
  6. Sluit beide disken weer aan
  7. Doorbreak de RAID1 array - als je deze niet meer wilt gebruiken
  8. Formatteer je disken in Windows
  9. Zet je data terug vanaf externe disk
Zoiets zou gewoon perfect moeten gaan :). Je kunt eventueel ook nog wat relatief kleine en belangrijke data op een USB stick zetten zodat je ook nog een ander soort opslagmedium hebt.

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15-01 19:50
Indien de inhoud van je systeem partitie op de SSD past, dan kun je met Norton Ghost, Acronis True Image of het gratis DriveImage XML de hele partitie in 1 keer overzetten zonder windows opnieuw te installeren.
De Samsung 830 SSD "upgrade kit" wordt voor dit doel al standaard geleverd met een kopie van Ghost.
In het geval dat de SSD daarna niet direct wil booten, dan kun je dat fixen via de windows recovery console.

Raid1 is een mirror, dus beide schijven bevatten alle data. In theorie zou je het array af kunnen breken en dan hou je twee aparte schijven met data over, maar of dit in de praktijk werkt.... zou ik niet op vertrouwen ;)

[ Voor 21% gewijzigd door Ploink op 18-07-2012 20:22 ]

• dennisbrouwer
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 05-12-2025
Hoi, je probleem is simpel ik heb dit al meerdere malen gedaan, ik neem aan dat de controller die je gebruikt alle harddisks aanstuurt dan staat deze in de RAID modus (moeilijk te zeggen omdat je geen systeem specificatie hebt gegeven):

1] zet de computer uit en haal de stekker er uit
2] koppel beide HDDs los van de controller
3] plaats de SSD in je PC
4] spanning er weer op
5] instaleer windows vers op je SSD
6] zet de computer uit en haal de stekker er uit
7] sluit beide HDDs weer aan
8] spanning er weer op
9] start PC (boot nu van SSD!)
10] je zult nu C (SSD), D (100MB systeem partitie), E (je vroegere C) en F (je vroegere D) drives zien en eventuele DVDs of andere media
11] via Disk Management kun je eventueel de D en E partites verwijderen, je houd dan weer de D (data) drive over
12] voila

als je na stap 9 wat anders ziet en je vertrouwt het niet trek je de SSD er uit en heb je de oude situatie. Mocht je zien wat ik beschrijf dan heb je een SSD boot disk (niet ideaal ivm AHCI setting) en een RAID1 data disk. Dat is wel zo prettig, je kunt dan de windows backups op D plaatsen en je data is beschermd tegen een hardware fout, niet tegen een virus overigens ;-).

Succes Dennis

P.S. wellicht kun je aangeven wat voor raid controller je gebruikt ICH??R (Intel) of iets anders

[ Voor 12% gewijzigd door dennisbrouwer op 18-07-2012 20:47 ]

• Leffunk
Dank voor de input dusver !

Ja, systeem staat momenteel op RAID in bios ingesteld en beide HDDs zitten dus in die RAID. Daarbuiten zijn er momenteel geen andere interne HDDs aangesloten.
Denk dat controller van intel is. MB is toch van intel :-) Type ontgaat me even, maar kan ik uiteraard opzoeken indien wenselijk.

Zou sowieso voor clean install willen gaan van windows op SSD.

Mvg,
Erik

• alex3305
dennisbrouwer schreef op woensdag 18 juli 2012 @ 20:41:
Hoi, je probleem is simpel ik heb dit al meerdere malen gedaan, ik neem aan dat de controller die je gebruikt alle harddisks aanstuurt dan staat deze in de RAID modus (moeilijk te zeggen omdat je geen systeem specificatie hebt gegeven):

[...]
Of je kopieert gewoon even mijn hele post :|...

Het maakt eigenlijk niet uit welke controller je hebt. Gewoon bovenstaande posts volgen en geen image maken van je huidige schijven en clonen naar een hard disk, dat is eigenlijk gewoon het belangrijkste! Dan krijg je namelijk wat kleine snelheid issues die later vrij groot kunnen worden.

Ik zou zeggen spring gewoon in het diepe en ervaar maar eens de snelheid van een SSD. Qua SSDs zou ik overigens gaan voor de Crucial M4 of de Samsung 830. Beiden erg goede SSDs met momenteel een erg sterke prijs/kwaliteit verhouding. Daarbij zou ik dan kijken naar de 128GB versies of 256GB versie van Samsung, mits deze goed beschikbaar is...

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15-01 19:50
alex3305 schreef op woensdag 18 juli 2012 @ 22:30:
[...]
Gewoon bovenstaande posts volgen en geen image maken van je huidige schijven en clonen naar een hard disk, dat is eigenlijk gewoon het belangrijkste! Dan krijg je namelijk wat kleine snelheid issues die later vrij groot kunnen worden.
Klonen of opnieuw installeren is een kwestie van voorkeur.

Als je een systeem al een paar jaar in gebruik hebt en veel software hebt geinstalleerd en veel in windows hebt aangepast, dan is het een hels karwij om dat alles weer opnieuw te doen, daar kun je dagenlang mee bezig zijn.

Aan de andere kant begin je misschien liever met een schone lei als je systeem niet lekker liep of als je malware aan boord hebt (gehad) of als je toch weinig heb geinstalleerd.

Klonen naar een SSD is echt geen probleem, anders zou Samsung de software ook niet meeleveren.
Ik denk dat je met "snelheid issues" doelt op het probleem van partitie alignment. Recente kloon software zou dit automatisch correct moeten doen, maar als de alignment toch niet goed is kun je het heel eenvoudig corrigeren met gparted of Samsungs eigen SSD magician. Bij mij was het zo gepiept en ik kon windows meteen weer booten.

• Leffunk
MMm, in bovenstaande lijstjes zie ik nergens de stap staan dat ik in mijn bios AHCI moet opzetten?

--> Waar in die stappenplannetjes moet ik dat doen? Voor ik windows installeer op de SSD of moet ik dat pas doen als ik bij de stap ben waar ik de RAID dinges uitschakel?

mvg,

Erik

• alex3305
Als je BIOS op RAID staat, zal deze standaard op AHCI staan. Dat is dus geen probleem. Je kunt best je computer op AHCI zetten, alleen kun je dan - waarschijnlijk - niet meer booten.

• Leffunk
wat bedoel je met "computer op AHCI" zetten? --> Ik heb ergens wel een optie die nu op IDE staat en die ik op AHCI kan zetten in de BIOS, bedoel je dat?

En je zin gaat dan verder "alleen kun je dan - waarschijnlijk-niet meer booten" --> wat wordt hiermee bedoeld? Ik ga sowieso als ik die switch doe in de bios de bedoeling hebben om windows 7 vers te installeren op die bewuste SSD.

Bedoeling zou dan wel moeten zijn dat ik daarna wel de bestaande HDD's die dan uit RAID 1 zijn gehaald kan bekijken en dat daar de bestanden nog op staan en bruikbaar zijn...
Pagina: 1