Welke home cinema set & op welke hoogte plaatsen?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YinYang
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 31-08 14:42
Hallo,

Ik heb zojuist een huis gekocht en wil nu een home cinema set gaan kopen. Ik heb al veel hierover opgezocht op het internet, maar zie door de bomen het bos niet meer.. Kan iemand mij vertellen wat een goede set is met een goed geluid/bass? Ik luister namelijk veel techno. Wil er max. €500-600 aan uit geven.

Is dit bijvoorbeeld wat?:
http://hificorner.nl/hifi-sets/home-cinema/ht-s3505.html
http://hificorner.nl/hifi-sets/home-cinema/ht-s6505.html

Ook wil ik de speakers (indien het geen staande zijn) op gaan hangen, dmv gleuven in de muur te vrezen, zodat alle kabels weggewerkt zijn. Op welke hoogte kunnen de speakers het beste komen te hangen? Dan kan ik alvast wat werk voorbereiden.

Groetjes,

YinYang

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:44

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Sowieso: muzieksmaak is persoonlijk. Je kunt geen set zomaar kopen; je moet gaan luisteren wat jij het beste vind klinken. Dat kunnen wij niet voor jou bepalen.

Daarnaast: is het budget dat je in gedachten hebt inclusief of ex DVD / BR speler, en welke rek zit er in? Dat scheelt namelijk nogal. Wil je echt een beetje serieus aan de gang, dan ga ik er vanuit dat het budget ex DVD/BR is. Dan kun je namelijk naar een goede combi kijken, en de alles-in-1 setjes lekker links laten liggen.

Wat ik in jouw geval zou doen is voor vloerstaanders als fronts gaan, evt aangevuld met een subwoofer - maar eerst zonder proberen. Hoe grote de speakers, hoe lager ze kunnen namelijk. Ergo: 2 bookshelves achter, vloerstaanders voor en een leuke center. En dan een leuke receiver. Alleen denk ik dat je budget dan wel ietsje omhoog moet ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unkie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11-09 15:48
Ik zou ook een losse receiver halen en dan een oud model van vorig jaar (bijvoorbeeld de Pioneer VSX-921 gaat nu weg voor 299 bij BCC, terwijl de opvolger VSX-922 € 480,- is.).

Muziek is enorm persoonlijk. Persoonlijk vind ik de Jamo S 608 best goed klinken (zelfs zonder sub!).

Komt deze boven je budget of komen de grote boxen er niet in? Kijk dan eens naar de Wharfedale DX-1 (ook in het zwart leverbaawr). Komt zeer goed uit testen en ziet er erg strak uit. Persoonlijk klinkt hij héél iets minder dan de Jamo S 608 maar de boxen zijn ook kleiner. De Harman Kardon HKTS 16 BQ 5.1, is nog iets goedkoper, maar erg blikkerig geluid. Geen aanrader (vind ik persoonlijk). Nogmaals dit is persoonlijk en zoals hier boven al genoemd is kan je dit het beste zelf gaan beluisteren.

Met bovengenoemde setjes zit je in een iets volwassener klasse (geen top, maar daar is je budget ook niet naar).

[ Voor 11% gewijzigd door Unkie op 18-07-2012 11:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:22

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Aud > cea

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Ik moet er eerlijk bijzeggen dat ik nogal fan ben van de combi Denon / Klipsch. Die Klipschen zijn redelijk "in your face" speakers, produceren behoorlijk wat herrie ;)
Ik heb nu specifiek voor films een sub bijgekocht, maar mijn rears (Klipsch F1) staan als full range ingesteld, en daar komt laag uit waar je eng van wordt ;)
Even en combi die binnen je budget kan vallen:
Fronts: 2x Klipsch F-1 http://www.correct.nl/artikel.php?ARTNR=316644 a EUR 99 = 198
Rears: 2x Klipsch B-2 http://www.correct.nl/artikel.php?menu=0&ARTNR=298528 a EUR 59 = 118
Center: Klipsch C-10 http://www.correct.nl/artikel.php?menu=0&ARTNR=432233 a EUR 149
Totaal speakers: 198 + 118 + 149 = 465 - en dan zit je prijs/kwaliteit echt heel goed :)

Moet dan alleen nog een mooie receiver bij: Denon AVR1612 http://www.correct.nl/artikel.php?ARTNR=463878 a EUR 219 Kan nog streamen ook ;)

Kom je totaal op 684, iets boven je budget, maar zeker een heel stuk beter als een alles in 1 setje met een vel te grote sub en veel te kleine melkpakjes. Als je een bonkige bas wilt moet je dat vooral nemen ;) Wil je daarentegen ook lekker stereo kunnen draaien met goede techno, dan is bovengenoemde een veel betere optie :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YinYang
Vreemd dat niemand zo positief is over die complete setjes van o.a. Onkyo. Een vriend van mij heeft de Onkyo TX-SR508 7.1 Home Theatre Receiver met Jamo A 102 HCS 5.1 Speakerset en moet zeggen dat dat super klinkt! Subwoofer staat maar op een kwart en speakers op de helft anders gaan de buren al klagen als hij ze hoger zet.

Als ik in een winkel ga luisteren, dan is het geluid toch ook nooit zo als ik krijg in mijn kamer? Want de ruimte in de winkel is niet even groot etc..?

Een vriend van mij zei dat de volgende set ook wel goed is. Kan iemand dat bevestigen?
- Yamaha NS-P 40
- Pioneer VSX-521

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Even voor de goede orde: Jamo komt tegenwoordig van Klipsch af ;)

True, als je in een winkel gaat luisteren klinkt het anders, maar je krijgt wel een goed idee van de verschillen. Daarom moet je ook met je eigen muziek luisteren. Trust me, als jij die Jamo goed vindt klinken, sta je waarschijnlijk nog verbaasd te kijken. Alleen in de winkel is het namelijk mogelijk een direct vergelijk te trekken tussen wat je lekker vindt klinken en wat speakers kunnen. Ik had bijvoorbeeld zelfs maar vaag van Klipsch gehoord, totdat ik ging luisteren. Eigen muziek mee, en gaan. Ik had Kef, B&W en Klipsch naast elkaar staan - en Klipsch stak er voor mijn gehoor bovenuit. Maar dat ben ik - en ik ben jou niet ;)

Vwb die setjes: ik ken ze niet, maar het zullen geen slechte setjes zijn. Bedenk je wel dat er een verschil is tussen een bouwere van receivers en andere hifi-apparatuur, en een bouwer die alleen maar speakers bouwt. Bij de laatste zit over het algemeen meer kennis van speakers - en dat hoor je er wel aan af ;)

Overigens, d'r wordt glad over je vraag over de hoogte heen gelezen. In principe kun je ze het beste op oorhoogte hangen. Alternatief is stands gebruiken; zeker als je mooie bookshelves hebt ziet er dat gewoon gaaf uit. Kan uiteraard om de kosten te drukken ook gewoon zelfbouw zijn :)

Tenzij je je speakers echt bovenaan de muur op wilt hangen, zou ik je leidingen net boven de plint uit laten komen, al dan niet in inbouwdozen met terminals. Dat ziet er helemaal gaaf uit namelijk :)

[ Voor 19% gewijzigd door The Eagle op 18-07-2012 23:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

YinYang schreef op woensdag 18 juli 2012 @ 21:37:
Vreemd dat niemand zo positief is over die complete setjes van o.a. Onkyo. Een vriend van mij heeft de Onkyo TX-SR508 7.1 Home Theatre Receiver met Jamo A 102 HCS 5.1 Speakerset en moet zeggen dat dat super klinkt! Subwoofer staat maar op een kwart en speakers op de helft anders gaan de buren al klagen als hij ze hoger zet.
Tsja, het is maar net wat je gewend bent en of je test met muziek of film. Want ik durf met zekerheid te zeggen dat met films zo'n A102 best oké klinkt, maar dat ze met bepaalde muziek gewoon op hun bek gaan. Sowieso zegt volume helemaal niets over de kwaliteit van het geluid. Volume is maar een maatstaf om geluidssterkte te meten. Als jij gaat lopen schreeuwen op hetzelfde volume gaan je buren ook klagen en je maakt mij niet wijs dat je schreeuwen mooi vind ;)

Edit:
Over dat luisteren in winkels is voornamelijk om de sound van een speaker te horen. Elk merk en type speaker klinkt anders en je moet dus van het geluid houden. Een Klipsch staat - zoals gezegd - bekend om het "in your face"-geluid. Komt door de hoorntweeter welke redelijk schel hoog weer kan geven. Dat moet je liggen. Een ander merk kan juist weer wat ingetogener klinken en mogelijk staat dat je beter aan. Vooral met muziek doet die klank veel. Sommige speakers klinken op bepaalde muziek namelijk echt niet lekker. Zo kan ik Rammstein op mijn huidige speakers veel minder waarderen dan op mijn oude speakers. Terwijl mijn huidige toch een keer of tien zo duur waren dan de oude. Met films is het allemaal wat minder belangrijk, geluid is dan veelal een bijzaak ten opzichte van muziek luisteren.

[ Voor 31% gewijzigd door FeaR op 19-07-2012 07:27 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YinYang
@The Eagle: Pfoe die termen die je allemaal gebruikt zeggen me niets haha! Straks maar es allemaal opzoeken want weet niet precies wat je bedoeld! :P

@FeaR: Daar heb je gelijk in. Maar zijn setje vond ik goed klinken kwa geluid met die volume.. Pff je hebt ook zoveel keus en ik wil gewoon niet meer dan 1000 euro zometeen eraan kwijt zijn..

Als jullie nu iets voor 500-600 zouden moeten kopen om een goed technotje op te kunnen luisteren en een mooi geluid te hebben bij films, wat zouden jullie zelf dan kopen??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 15:16

DjVe

Hatsaflats!

YinYang schreef op donderdag 19 juli 2012 @ 07:26:
Als jullie nu iets voor 500-600 zouden moeten kopen om een goed technotje op te kunnen luisteren en een mooi geluid te hebben bij films, wat zouden jullie zelf dan kopen??
Een receiver en twee (staande) luidsprekers. Techno moet strak klinken anders wordt het één grote onsamenhangende soep. Trust me, lekker techno luisteren gaat gewoon niet met een klein subje en wat satellietspeakers. Ik zou een receiver kopen in de prijsklasse €200/250 (Pioneer/Denon/Onkyo). Klankmatig zit er vrijwel geen verschil tussen merken in deze prijsklasse. Geef het meeste geld uit aan speakers.

Ik zou twee staande speakers pakken die lekker veel laag kunnen weergeven. Ik ben normaliter niet kapot van JBL, maar de E100 en E80 klinken met elektronische muziek heerlijk (passen in het budget). Maar tweedehands is ook genoeg te vinden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

YinYang schreef op donderdag 19 juli 2012 @ 07:26:
@The Eagle: Pfoe die termen die je allemaal gebruikt zeggen me niets haha! Straks maar es allemaal opzoeken want weet niet precies wat je bedoeld! :P

@FeaR: Daar heb je gelijk in. Maar zijn setje vond ik goed klinken kwa geluid met die volume.. Pff je hebt ook zoveel keus en ik wil gewoon niet meer dan 1000 euro zometeen eraan kwijt zijn..

Gebruik ik moeilijke termen? Waar dan :? Naja, zal wel aan mij liggen :P

Anyways, ik zie nog een tussenoplossing. Aangezien het hoodfzakelijk om muziek en minder om films gaat: koop een receiver of stereoversterker, cd-speler en twee goede vloerstaande speakers voor de muziek, en koop een simpel HT setje voor films. Desnoods idd 2e hands. Moet te doen zijn voor jouw budget.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YinYang
De meeste raden hier toch 2.1 aan zie ik, maar toch wil ik wel persé een 5.1 of 7.1 set, aangezien ik ook goed geluid wil voor films en er voorlopig toch niet veel meer geld aan uit wil geven.. Aangezien mijn budget niet heel hoog is kan ik denk ik dan het beste voor de 5.1 gaan. Het maakt mij dan niet uit of de speakers hangen of dat het vloerstaanders zijn. Wat zouden jullie dan voor ongeveer 500-600 euro halen als je een 5.1 set voor jezelf zou moeten kopen?
Een vriend van mij heeft 2 jaar terug het volgende via Ibood gekocht voor €470: Onkyo TX-SR508 7.1 Home Theatre Receiver met Jamo A 102 HCS 5.1 Speakerset. Heb afgelopen weekend gekeken hoe hard het bij hem gaat met een technotje en dat gaat best wel hard moet ik zeggen. Geluid is dan ook nog steeds mooi. Wil dus minimaal zoiets als dat wat hij heeft.

Heb afgelopen weekend ook nog in een winkel geluisterd, maar ze namen daar geeneens echt de moeite voor je. Extra voor vrij genomen en een eind gereden voor niks dus.. :s

Zie nu de volgende setjes in de aanbieding.:
http://hificorner.nl/hifi-sets/home-cinema/ht-s6505.html
http://hificorner.nl/hifi-sets/home-cinema/bcs-fs707.html
http://hificorner.nl/hifi-sets/home-cinema/bcs-707.html
http://hificorner.nl/hifi-sets/home-cinema/dht-1312xp.html
http://hificorner.nl/hifi...312-yamaha-ns-pb-150.html
Weet niet of een van deze misschien wat is?

[ Voor 16% gewijzigd door YinYang op 23-07-2012 11:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YinYang
Ik denk dat ik eruit ben en voor de Onkyo HT-S6505 ga..

Ben dat zoeken zat. Kan zo nog wel eeuwen door blijven zoeken haha!

Ook goede verhalen van bekenden gehoord over de set, dus dan zal het wel goed zijn

Het klinkt waarschijnlijk ook sowieso net zo goed als de Onkyo TX-SR508 die een vriend van mij heeft..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YinYang
Na een aantal weken lezen, googlen, winkels bezoeken etc. bij Stassen HiFi uitgekomen. Zij adviseren mij het volgende: Yamaha RX-V473 in combinatie met de Harman Kardon HKTS16BQ.

Wat is jullie mening hierover? Dat een betere combo dan wat ik eerder noemde? Iemand met dezelfde speakers? Zo ja, klinken ze goed als je techno draait??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:27

lier

MikroTik nerd

Hierbij "my two cents":

Ga luisteren in een winkel en bepaal voor jezelf wat jij goed vind klinken.

Weet dat een 5.1 set ten opzichte van (bijvoorbeeld) goede vloerstaanders zoals Jamo en Klipsch (en alle andere merken) je niet meer toegevoegde waarde biedt. Combineer een stel vloerstaanders met een leuke receiver (5.1/6.1/7.1/enz.) en je kan een tijd vooruit (en op termijn eventueel uitbreiden).

Het is niet voor niets dat meerdere mensen je het aanraden...ik ken genoeg voorbeelden van mensen in mijn omgeving die van een flut cinema setje (niets ten nadele van jouw budget) naar een leuke stereo set is gegaan. Je kan beter kwaliteit uit twee speakers hebben dan bagger geluid uit een 5.1 set.

In "mijn tijd" vond ik de Cerwin Vega speakers ook wel interessant...misschien ook leuk om daar naar te kijken?

Ten aanzien van ophangen: heel eenvoudig: op oorhoogte (en dat is dus afhankelijk van hetgeen waarop je zit).

Eerst het probleem, dan de oplossing

Pagina: 1