Na mijn vorige topic waar ik uitgebreid reacties op heb gekregen (heel erg bedankt allemaal!
), open ik toch maar een nieuw topic, vooral omdat ik mijn eisen veranderd heb en omdat er nu betere laptops zijn.
Ik ga Informatica studeren aan de UvA, maar die biedt helaas geen laptopactie aan.
De laptop moet zo'n 3-4 jaar mee gaan, dus een goede bouwkwaliteit en garantie is echt een must.
Ik heb thuis al een redelijke desktop pc staan, en de laptop wordt bij mij alleen maar gebruikt voor mn studie.
Als ik thuis ben gebruik ik de desktop wel, de laptop is dus alleen voor onderweg en op de universiteit zelf.
Ik ben van plan de laptop deze week of volgende week te kopen, en voor zover ik weet komen er dan geen nieuwe, interessante laptops meer uit. Het is wel een plus waard als ik de laptop gewoon in de winkel kan kopen.
Wat ga je met je laptop doen (welke programma's wil je gebruiken)?
Ik ga de laptop alleen maar gebruiken voor mijn studie Informatica, dus ik zal hem vooral gebruiken voor aantekeningen en vooral om te gaan programmeren. Waarschijnlijk zal er ook wel eens een (of mss wel meerdere) VM('s) gedraaid worden. Ik ga de laptop NIET gebruiken voor gamen, maar ik wil alleen dat simpele/oude spellen zoals Minecraft, Left 4 Dead (2), Portal en Quake 3 Arena enzo draaien. Dat moet geen probleem zijn, een HD4000 voldoet voor mij dan.
Wat mag je laptop gaan kosten?
Zo rond de 1000 euro, minder is beter maar ik wil wel graag voor ongeveer ~1000 euro klaar zijn.
Eventueel meer als het echt beter is.
Ben je van plan je laptop veel met je mee te slepen? (gewicht, accuduur, grootte etc)
Ja, 5 dagen per week. Elke dag 20 minuten fietsen en een uurtje trein in totaal. Een goede bouwkwaliteit is voor mij erg belangrijk. Ik heb liever een laptop van max ~ 2 kg.
Accuduur is voor mij niet zo heel belangrijk, zolang ik maar 2 colleges achter elkaar met redelijk gebruik haal.
Op de UvA (Science park) heb ik wel meer dan genoeg stopcontacten gezien, dus ik maak me daar verder geen zorgen over.
Qua grootte heb ik het liefst een 13,3 inch laptopje, eventueel een 14 inch. Ik ben al bij een paar winkels geweest en een 13,3 inch laptop lijkt me echt perfect, het scherm lijkt nauwelijks kleiner, maar het scheelt toch wel duidelijk.
Als het echt "moet" dan een 15,6.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Waarom?
Niet echt, maar als ik zo bepaalde topics bij gebruikerservaringen lees heb ik toch liever een Asus/Dell/Lenovo.
Acer/HP (consumentenversie)/Apple/enz heb ik eigenlijk liever niet.
Van de opleiding heb ik nog geen mail gehad ofzo met laptopeisen, maar ik wil het liefst het volgende:
- Goede bouwkwaliteit/garantie
- Liever geen 1366*768 scherm, veel liever 1600*900 of als het even kan 1920*1080.
IPS zou mooi zijn, maar dat is geen must (Ik ga niks met foto-/videobewerken doen.)
- Ivy bridge i5 of i7 (of Sandy bridge, maar liever niet)
- HD4000 is al genoeg voor mij (ietsje beter mag ook maar is niet echt nodig)
- 4GB Ram of meer (liever meer, eventueel uitbreidbaar
)
- Lichtgewicht (< ongeveer 2 kg het liefst)
- Een SSD is leuk, maar als die later ingebouwd kan worden is het ook niet erg als de laptop er geen heeft.
- USB 3.0 zou handig zijn, maar geen probleem als het er niet op zit.
De volgende laptops heb ik zelf al gevonden:
Pluspunt = +, minpunt = -
Lenovo Thinkpad S430 (N3B3EMH)
pricewatch: Lenovo Thinkpad S430 (N3B3EMH)
+ Goede bouwkwaliteit/garantie (Lenovo staat daar voor zover ik weet bekend om)
+ i5 3210m (Full Voltage)
+ 14 inch
+ 1600*900 scherm
+ 1.8 kg
+ GT630m (alhoewel ik die waarschijnlijk toch bijna niet ga gebruiken
)
+ 500GB HDD op 7200 rpm
+/- Ram zal wel uit te breiden zijn tot bijv 8 GB?
+/- Hdd te vervangen voor SSD en dvd drive te vervangen voor caddy met hdd?
+/- 35Wh accu (haal ik met deze laptop dan wel 2 colleges mee?)
De 2 HP Probooks die ik in de pricewatch zag staan zijn qua prijs en specs redelijk inferieur aan de Lenovo, maar ik heb daar verder geen ervaring mee.
Apple MacBook Air 13.3" (mid 2011)
pricewatch: Apple MacBook Air 13.3" (mid 2011)
Tja, hij staat er tussen, en het *lijkt* een leuk ding...
+ 1440*900 resolutie (en kwalitatief redelijk goed scherm)
+ 13,3 inch
+ 128 GB SSD
+ 1.35 kg!!!
+ 50 Wh accu (ruim voldoende)
+/- Hoe zit het verder met de bouwkwaliteit / garantie?
+/- Ram uitbreidbaar? (Ik denk het niet)
+/- Ssd te vervangen voor bijvoorbeeld een grotere?
- Sandy bridge i5 (ULV) met HD3000
Asus Zenbook UX31E-RY003V
pricewatch: Asus Zenbook UX31E-RY003V
+ Voelt stevig aan
+ 13,3 inch
+ 1600*900 resolutie (en mooi, helder scherm)
+ 128 GB SSD
+ 1.3 kg!!!
+ 45 Wh accu
+ (Persoonlijk: ERG mooie laptop)
- Ram niet uibreidbaar naar bijv 8GB
Met deze asus zenbook heb ik in de winkel ook even kunnen spelen.
En dit ding is wel erg snel, ziet er goed uit (uiterlijk en scherm) en voelt ook erg stevig aan!
Asus Zenbook UX31E-RY009V
pricewatch: Asus Zenbook UX31E-RY009V (Zilver)
Hetzelfde als de Zenbook hierboven, met als enige verschil een 100Mhz hoger geclockte i5, en dat dit een zilvere is. Ik vind ze allebei erg mooi, en misschien de zilvere wel iets mooier. Voor het prijsverschil hoef ik het iig niet te laten.
Asus Zenbook UX32VD-R4002V
pricewatch: Asus Zenbook UX32VD-R4002V
+ 13,3 inch
+ 1920*1080 IPS scherm
+ 1.45 kg!
+ 48 Wh accu
+ Ivy bridge i7 (ULV)
+ GT 620m (ook al heb ik aan de HD4000 eigenlijk genoeg)
+ Ram is uitbreidbaar (2 Gig vastgesoldeerd, + een SODIMM slot)
+ HDD is te vervangen voor een SSD (max hoogte 7 mm of anders moet de SSD opengemaakt worden)
+/- Ik las op internet dat de bouwkwaliteit van deze een (stuk) minder was dan van de andere Zenbooks?
Sony Vaio S13
Specs: i5 3210m, win7 HP, ZWART, 320GB HDD, 4GB Ram, 13,3 inch scherm met 1600*900 resolutie, GT 640m (verplichte upgrade
), standaardbatterij, geen WAN en verder geen andere extra software.
Deze is via de Sony studentenstore voor 863,10 euro te krijgen, exclusief 3 jaar extra service plan voor 116,10 euro.
+ Bouwkwaliteit lijkt heel goed?
+ 13,3 inch
+ 1600*900 resolutie
+ GT 640m (meeeer dan voldoende xD)
+ Ram (makkelijk) uitbreidbaar
+ HDD te vervangen voor een SSD
+ Accu tot 7-8 uur (hoopje zout), waarschijnlijk een stuk minder... Alsnog meer dan genoeg
+/- 1.59 tot 2.1 kg?
+/- Garantie afhandeling?
De Sony S15 kan ik met dezelfde specs voor 872,12 krijgen...
Behalve dat in de S15 een Full HD scherm zit (wel of niet IPS?), hij is iets zwaarder, en hij heeft een 15,5 inch.
Verder gelden dezelfde plus en minpunten. Zonder GT 640m kost hij 755,10 euro.
+ 1920*1080 scherm
+/- Ietsje zwaarder (2.1 kg)
- 15.5 inch
Weeg het minimale prijsverschil op tegen het grotere, maar betere scherm en iets hogere gewicht?
Nog een Dell alternatief binnen/rond het budget? Darkstone?
En verder, hoe zit het met ULV vs Full Voltage? Om eerlijk te zijn lijkt het mij niet zo'n heel erg groot verschil.
Volgens Vinand heb je dan 40-50% minder cpu kracht, maar ga ik dat ook echt merken?
Om eerlijk te zijn maakt het mij niet zo heel veel uit of het compilen van een programma bijvoorbeeld 10 seconden of 15 seconden duurt. Sneller is wel beter hoor
Om eerlijk te zijn kan ik niet echt kiezen tussen al deze laptops
Bedankt voor het lezen alvast en ik kijk uit naar jullie reacties.
Ik ga Informatica studeren aan de UvA, maar die biedt helaas geen laptopactie aan.
De laptop moet zo'n 3-4 jaar mee gaan, dus een goede bouwkwaliteit en garantie is echt een must.
Ik heb thuis al een redelijke desktop pc staan, en de laptop wordt bij mij alleen maar gebruikt voor mn studie.
Als ik thuis ben gebruik ik de desktop wel, de laptop is dus alleen voor onderweg en op de universiteit zelf.
Ik ben van plan de laptop deze week of volgende week te kopen, en voor zover ik weet komen er dan geen nieuwe, interessante laptops meer uit. Het is wel een plus waard als ik de laptop gewoon in de winkel kan kopen.
Wat ga je met je laptop doen (welke programma's wil je gebruiken)?
Ik ga de laptop alleen maar gebruiken voor mijn studie Informatica, dus ik zal hem vooral gebruiken voor aantekeningen en vooral om te gaan programmeren. Waarschijnlijk zal er ook wel eens een (of mss wel meerdere) VM('s) gedraaid worden. Ik ga de laptop NIET gebruiken voor gamen, maar ik wil alleen dat simpele/oude spellen zoals Minecraft, Left 4 Dead (2), Portal en Quake 3 Arena enzo draaien. Dat moet geen probleem zijn, een HD4000 voldoet voor mij dan.
Wat mag je laptop gaan kosten?
Zo rond de 1000 euro, minder is beter maar ik wil wel graag voor ongeveer ~1000 euro klaar zijn.
Eventueel meer als het echt beter is.
Ben je van plan je laptop veel met je mee te slepen? (gewicht, accuduur, grootte etc)
Ja, 5 dagen per week. Elke dag 20 minuten fietsen en een uurtje trein in totaal. Een goede bouwkwaliteit is voor mij erg belangrijk. Ik heb liever een laptop van max ~ 2 kg.
Accuduur is voor mij niet zo heel belangrijk, zolang ik maar 2 colleges achter elkaar met redelijk gebruik haal.
Op de UvA (Science park) heb ik wel meer dan genoeg stopcontacten gezien, dus ik maak me daar verder geen zorgen over.
Qua grootte heb ik het liefst een 13,3 inch laptopje, eventueel een 14 inch. Ik ben al bij een paar winkels geweest en een 13,3 inch laptop lijkt me echt perfect, het scherm lijkt nauwelijks kleiner, maar het scheelt toch wel duidelijk.
Als het echt "moet" dan een 15,6.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Waarom?
Niet echt, maar als ik zo bepaalde topics bij gebruikerservaringen lees heb ik toch liever een Asus/Dell/Lenovo.
Acer/HP (consumentenversie)/Apple/enz heb ik eigenlijk liever niet.
Van de opleiding heb ik nog geen mail gehad ofzo met laptopeisen, maar ik wil het liefst het volgende:
- Goede bouwkwaliteit/garantie
- Liever geen 1366*768 scherm, veel liever 1600*900 of als het even kan 1920*1080.
IPS zou mooi zijn, maar dat is geen must (Ik ga niks met foto-/videobewerken doen.)
- Ivy bridge i5 of i7 (of Sandy bridge, maar liever niet)
- HD4000 is al genoeg voor mij (ietsje beter mag ook maar is niet echt nodig)
- 4GB Ram of meer (liever meer, eventueel uitbreidbaar
- Lichtgewicht (< ongeveer 2 kg het liefst)
- Een SSD is leuk, maar als die later ingebouwd kan worden is het ook niet erg als de laptop er geen heeft.
- USB 3.0 zou handig zijn, maar geen probleem als het er niet op zit.
De volgende laptops heb ik zelf al gevonden:
Pluspunt = +, minpunt = -
Lenovo Thinkpad S430 (N3B3EMH)
pricewatch: Lenovo Thinkpad S430 (N3B3EMH)
+ Goede bouwkwaliteit/garantie (Lenovo staat daar voor zover ik weet bekend om)
+ 14 inch
+ 1600*900 scherm
+ 1.8 kg
+ GT630m (alhoewel ik die waarschijnlijk toch bijna niet ga gebruiken
+ 500GB HDD op 7200 rpm
+/- Ram zal wel uit te breiden zijn tot bijv 8 GB?
+/- Hdd te vervangen voor SSD en dvd drive te vervangen voor caddy met hdd?
+/- 35Wh accu (haal ik met deze laptop dan wel 2 colleges mee?)
De 2 HP Probooks die ik in de pricewatch zag staan zijn qua prijs en specs redelijk inferieur aan de Lenovo, maar ik heb daar verder geen ervaring mee.
Apple MacBook Air 13.3" (mid 2011)
pricewatch: Apple MacBook Air 13.3" (mid 2011)
Tja, hij staat er tussen, en het *lijkt* een leuk ding...
+ 1440*900 resolutie (en kwalitatief redelijk goed scherm)
+ 13,3 inch
+ 128 GB SSD
+ 1.35 kg!!!
+ 50 Wh accu (ruim voldoende)
+/- Hoe zit het verder met de bouwkwaliteit / garantie?
+/- Ram uitbreidbaar? (Ik denk het niet)
Asus Zenbook UX31E-RY003V
pricewatch: Asus Zenbook UX31E-RY003V
+ Voelt stevig aan
+ 13,3 inch
+ 1600*900 resolutie (en mooi, helder scherm)
+ 128 GB SSD
+ 1.3 kg!!!
+ 45 Wh accu
+ (Persoonlijk: ERG mooie laptop)
- Ram niet uibreidbaar naar bijv 8GB
Met deze asus zenbook heb ik in de winkel ook even kunnen spelen.
En dit ding is wel erg snel, ziet er goed uit (uiterlijk en scherm) en voelt ook erg stevig aan!
Asus Zenbook UX31E-RY009V
pricewatch: Asus Zenbook UX31E-RY009V (Zilver)
Hetzelfde als de Zenbook hierboven, met als enige verschil een 100Mhz hoger geclockte i5, en dat dit een zilvere is. Ik vind ze allebei erg mooi, en misschien de zilvere wel iets mooier. Voor het prijsverschil hoef ik het iig niet te laten.
Asus Zenbook UX32VD-R4002V
pricewatch: Asus Zenbook UX32VD-R4002V
+ 13,3 inch
+ 1920*1080 IPS scherm
+ 1.45 kg!
+ 48 Wh accu
+ Ivy bridge i7 (ULV)
+ GT 620m (ook al heb ik aan de HD4000 eigenlijk genoeg)
+ Ram is uitbreidbaar (2 Gig vastgesoldeerd, + een SODIMM slot)
+ HDD is te vervangen voor een SSD (max hoogte 7 mm of anders moet de SSD opengemaakt worden)
+/- Ik las op internet dat de bouwkwaliteit van deze een (stuk) minder was dan van de andere Zenbooks?
Sony Vaio S13
Specs: i5 3210m, win7 HP, ZWART, 320GB HDD, 4GB Ram, 13,3 inch scherm met 1600*900 resolutie, GT 640m (verplichte upgrade
Deze is via de Sony studentenstore voor 863,10 euro te krijgen, exclusief 3 jaar extra service plan voor 116,10 euro.
+ Bouwkwaliteit lijkt heel goed?
+ 13,3 inch
+ 1600*900 resolutie
+ GT 640m (meeeer dan voldoende xD)
+ Ram (makkelijk) uitbreidbaar
+ HDD te vervangen voor een SSD
+ Accu tot 7-8 uur (hoopje zout), waarschijnlijk een stuk minder... Alsnog meer dan genoeg
+/- 1.59 tot 2.1 kg?
+/- Garantie afhandeling?
De Sony S15 kan ik met dezelfde specs voor 872,12 krijgen...
Behalve dat in de S15 een Full HD scherm zit (wel of niet IPS?), hij is iets zwaarder, en hij heeft een 15,5 inch.
Verder gelden dezelfde plus en minpunten. Zonder GT 640m kost hij 755,10 euro.
+ 1920*1080 scherm
+/- Ietsje zwaarder (2.1 kg)
- 15.5 inch
Weeg het minimale prijsverschil op tegen het grotere, maar betere scherm en iets hogere gewicht?
Nog een Dell alternatief binnen/rond het budget? Darkstone?
En verder, hoe zit het met ULV vs Full Voltage? Om eerlijk te zijn lijkt het mij niet zo'n heel erg groot verschil.
Volgens Vinand heb je dan 40-50% minder cpu kracht, maar ga ik dat ook echt merken?
Om eerlijk te zijn maakt het mij niet zo heel veel uit of het compilen van een programma bijvoorbeeld 10 seconden of 15 seconden duurt. Sneller is wel beter hoor
Om eerlijk te zijn kan ik niet echt kiezen tussen al deze laptops
Bedankt voor het lezen alvast en ik kijk uit naar jullie reacties.