Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

"Lichtgewicht" laptop voor studie Informatica (~1000€)

Pagina: 1
Acties:

• DrHaXX
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11:17
Na mijn vorige topic waar ik uitgebreid reacties op heb gekregen (heel erg bedankt allemaal! :)), open ik toch maar een nieuw topic, vooral omdat ik mijn eisen veranderd heb en omdat er nu betere laptops zijn.
Ik ga Informatica studeren aan de UvA, maar die biedt helaas geen laptopactie aan.
De laptop moet zo'n 3-4 jaar mee gaan, dus een goede bouwkwaliteit en garantie is echt een must.
Ik heb thuis al een redelijke desktop pc staan, en de laptop wordt bij mij alleen maar gebruikt voor mn studie.
Als ik thuis ben gebruik ik de desktop wel, de laptop is dus alleen voor onderweg en op de universiteit zelf.
Ik ben van plan de laptop deze week of volgende week te kopen, en voor zover ik weet komen er dan geen nieuwe, interessante laptops meer uit. Het is wel een plus waard als ik de laptop gewoon in de winkel kan kopen.

Wat ga je met je laptop doen (welke programma's wil je gebruiken)?
Ik ga de laptop alleen maar gebruiken voor mijn studie Informatica, dus ik zal hem vooral gebruiken voor aantekeningen en vooral om te gaan programmeren. Waarschijnlijk zal er ook wel eens een (of mss wel meerdere) VM('s) gedraaid worden. Ik ga de laptop NIET gebruiken voor gamen, maar ik wil alleen dat simpele/oude spellen zoals Minecraft, Left 4 Dead (2), Portal en Quake 3 Arena enzo draaien. Dat moet geen probleem zijn, een HD4000 voldoet voor mij dan.

Wat mag je laptop gaan kosten?
Zo rond de 1000 euro, minder is beter maar ik wil wel graag voor ongeveer ~1000 euro klaar zijn.
Eventueel meer als het echt beter is.

Ben je van plan je laptop veel met je mee te slepen? (gewicht, accuduur, grootte etc)
Ja, 5 dagen per week. Elke dag 20 minuten fietsen en een uurtje trein in totaal. Een goede bouwkwaliteit is voor mij erg belangrijk. Ik heb liever een laptop van max ~ 2 kg. O-)
Accuduur is voor mij niet zo heel belangrijk, zolang ik maar 2 colleges achter elkaar met redelijk gebruik haal.
Op de UvA (Science park) heb ik wel meer dan genoeg stopcontacten gezien, dus ik maak me daar verder geen zorgen over.
Qua grootte heb ik het liefst een 13,3 inch laptopje, eventueel een 14 inch. Ik ben al bij een paar winkels geweest en een 13,3 inch laptop lijkt me echt perfect, het scherm lijkt nauwelijks kleiner, maar het scheelt toch wel duidelijk.
Als het echt "moet" dan een 15,6.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Waarom?
Niet echt, maar als ik zo bepaalde topics bij gebruikerservaringen lees heb ik toch liever een Asus/Dell/Lenovo.
Acer/HP (consumentenversie)/Apple/enz heb ik eigenlijk liever niet.

Van de opleiding heb ik nog geen mail gehad ofzo met laptopeisen, maar ik wil het liefst het volgende:
- Goede bouwkwaliteit/garantie
- Liever geen 1366*768 scherm, veel liever 1600*900 of als het even kan 1920*1080.
IPS zou mooi zijn, maar dat is geen must (Ik ga niks met foto-/videobewerken doen.)
- Ivy bridge i5 of i7 (of Sandy bridge, maar liever niet)
- HD4000 is al genoeg voor mij (ietsje beter mag ook maar is niet echt nodig)
- 4GB Ram of meer (liever meer, eventueel uitbreidbaar :D )
- Lichtgewicht (< ongeveer 2 kg het liefst)
- Een SSD is leuk, maar als die later ingebouwd kan worden is het ook niet erg als de laptop er geen heeft.
- USB 3.0 zou handig zijn, maar geen probleem als het er niet op zit.

De volgende laptops heb ik zelf al gevonden:
Pluspunt = +, minpunt = -

Lenovo Thinkpad S430 (N3B3EMH)
pricewatch: Lenovo Thinkpad S430 (N3B3EMH)
+ Goede bouwkwaliteit/garantie (Lenovo staat daar voor zover ik weet bekend om)
+ i5 3210m (Full Voltage)
+ 14 inch
+ 1600*900 scherm
+ 1.8 kg
+ GT630m (alhoewel ik die waarschijnlijk toch bijna niet ga gebruiken :P )
+ 500GB HDD op 7200 rpm
+/- Ram zal wel uit te breiden zijn tot bijv 8 GB?
+/- Hdd te vervangen voor SSD en dvd drive te vervangen voor caddy met hdd?
+/- 35Wh accu (haal ik met deze laptop dan wel 2 colleges mee?)

De 2 HP Probooks die ik in de pricewatch zag staan zijn qua prijs en specs redelijk inferieur aan de Lenovo, maar ik heb daar verder geen ervaring mee.

Apple MacBook Air 13.3" (mid 2011)
pricewatch: Apple MacBook Air 13.3" (mid 2011)
Tja, hij staat er tussen, en het *lijkt* een leuk ding... :P
+ 1440*900 resolutie (en kwalitatief redelijk goed scherm)
+ 13,3 inch
+ 128 GB SSD
+ 1.35 kg!!!
+ 50 Wh accu (ruim voldoende)
+/- Hoe zit het verder met de bouwkwaliteit / garantie?
+/- Ram uitbreidbaar? (Ik denk het niet)
+/- Ssd te vervangen voor bijvoorbeeld een grotere?
- Sandy bridge i5 (ULV) met HD3000

Asus Zenbook UX31E-RY003V
pricewatch: Asus Zenbook UX31E-RY003V
+ Voelt stevig aan
+ 13,3 inch
+ 1600*900 resolutie (en mooi, helder scherm)
+ 128 GB SSD
+ 1.3 kg!!!
+ 45 Wh accu
+ (Persoonlijk: ERG mooie laptop)
+/- Ssd te vervangen voor bijvoorbeeld een grotere?
- Ram niet uibreidbaar naar bijv 8GB
- Sandy bridge i5 (ULV) met HD3000

Met deze asus zenbook heb ik in de winkel ook even kunnen spelen.
En dit ding is wel erg snel, ziet er goed uit (uiterlijk en scherm) en voelt ook erg stevig aan!

Asus Zenbook UX31E-RY009V
pricewatch: Asus Zenbook UX31E-RY009V (Zilver)
Hetzelfde als de Zenbook hierboven, met als enige verschil een 100Mhz hoger geclockte i5, en dat dit een zilvere is. Ik vind ze allebei erg mooi, en misschien de zilvere wel iets mooier. Voor het prijsverschil hoef ik het iig niet te laten.

Asus Zenbook UX32VD-R4002V
pricewatch: Asus Zenbook UX32VD-R4002V
+ 13,3 inch
+ 1920*1080 IPS scherm
+ 1.45 kg!
+ 48 Wh accu
+ Ivy bridge i7 (ULV)
+ GT 620m (ook al heb ik aan de HD4000 eigenlijk genoeg)
+ Ram is uitbreidbaar (2 Gig vastgesoldeerd, + een SODIMM slot)
+ HDD is te vervangen voor een SSD (max hoogte 7 mm of anders moet de SSD opengemaakt worden)
+/- Ik las op internet dat de bouwkwaliteit van deze een (stuk) minder was dan van de andere Zenbooks?

Sony Vaio S13
Specs: i5 3210m, win7 HP, ZWART, 320GB HDD, 4GB Ram, 13,3 inch scherm met 1600*900 resolutie, GT 640m (verplichte upgrade :( ), standaardbatterij, geen WAN en verder geen andere extra software.
Deze is via de Sony studentenstore voor 863,10 euro te krijgen, exclusief 3 jaar extra service plan voor 116,10 euro.
+ Bouwkwaliteit lijkt heel goed?
+ 13,3 inch
+ 1600*900 resolutie
+ i5 3210m (Full Voltage)
+ GT 640m (meeeer dan voldoende xD)
+ Ram (makkelijk) uitbreidbaar
+ HDD te vervangen voor een SSD
+ Accu tot 7-8 uur (hoopje zout), waarschijnlijk een stuk minder... Alsnog meer dan genoeg
+/- 1.59 tot 2.1 kg?
+/- Garantie afhandeling? :?

De Sony S15 kan ik met dezelfde specs voor 872,12 krijgen...
Behalve dat in de S15 een Full HD scherm zit (wel of niet IPS?), hij is iets zwaarder, en hij heeft een 15,5 inch.
Verder gelden dezelfde plus en minpunten. Zonder GT 640m kost hij 755,10 euro.
+ 1920*1080 scherm
+/- Ietsje zwaarder (2.1 kg)
- 15.5 inch

Weeg het minimale prijsverschil op tegen het grotere, maar betere scherm en iets hogere gewicht?

Nog een Dell alternatief binnen/rond het budget? Darkstone? :P

En verder, hoe zit het met ULV vs Full Voltage? Om eerlijk te zijn lijkt het mij niet zo'n heel erg groot verschil.
Volgens Vinand heb je dan 40-50% minder cpu kracht, maar ga ik dat ook echt merken?
Om eerlijk te zijn maakt het mij niet zo heel veel uit of het compilen van een programma bijvoorbeeld 10 seconden of 15 seconden duurt. Sneller is wel beter hoor :)

Om eerlijk te zijn kan ik niet echt kiezen tussen al deze laptops :P

Bedankt voor het lezen alvast en ik kijk uit naar jullie reacties. :)

Verwijderd

DrHaXX schreef op dinsdag 17 juli 2012 @ 22:51:
Lenovo Thinkpad S430 (N3B3EMH)
pricewatch: Lenovo Thinkpad S430 (N3B3EMH)
+ Goede bouwkwaliteit/garantie (Lenovo staat daar voor zover ik weet bekend om)
Dat is geen echte thinkpad, maar een consumentenmodel. Tevens ga je met die accu inderdaad niet ver komen, de reden dat ik hem nooit noem..
Apple MacBook Air 13.3" (mid 2011)
pricewatch: Apple MacBook Air 13.3" (mid 2011)
De air wordt 'gekielhaald' door de UX31E imo. De belangrijkste reden waarom je de air zo nemen is meteen een grote: de hoeveelheid RAM. In een laptop van €1200 moet echt een grotere hoeveelheid geheugen dan 3 jaar geleden al standaard was...
Los daarvan heeft de air thunderbolt, voor als je ooit een fatsoenlijk scherm (de U2711 of chinees equivalent dus) wilt kopen
Asus Zenbook UX32VD-R4002V
+ GT 620m (ook al heb ik aan de HD4000 eigenlijk genoeg)
Aan een GT 620m heb je sowieso bijna niets.. en de koeling kan de extra GPU niet aan: als je gaat gamen wordt hij enorm heet.
De Sony S15 kan ik met dezelfde specs voor 872,12 krijgen...
Behalve dat in de S15 een Full HD scherm zit (wel of niet IPS?), hij is iets zwaarder, en hij heeft een 15,5 inch.

Weeg het minimale prijsverschil op tegen het grotere, maar betere scherm en iets hogere gewicht?
informatica = een zo hoog mogelijke resolutie is een must. Alleen al om die reden zou ik de S15 nemen. Helaas is de service van sony zo crap dat ik nooit een sony zou kopen... maar alternatieven zijn er niet.
Nog een Dell alternatief binnen/rond het budget? Darkstone? :P
Nope. De 'beste' dell voor jouw eisen is 2.9kg. Voor de rest levert dell hoofdzakelijk wat-ziet-ie-er-mooi-uit consumenten crap in het <15.6" segment..
En verder, hoe zit het met ULV vs Full Voltage? Om eerlijk te zijn lijkt het mij niet zo'n heel erg groot verschil.
Volgens Vinand heb je dan 40-50% minder cpu kracht, maar ga ik dat ook echt merken?
Om eerlijk te zijn maakt het mij niet zo heel veel uit of het compilen van een programma bijvoorbeeld 10 seconden of 15 seconden duurt. Sneller is wel beter hoor :)
Het verschil is dat de snelheid van de CPU niet meer wordt bepaald door het getalletje, maar door de koeling. Heb je een laptop met slechte koeling, dan draait je i7 op 2 ghz... Heb je fatsoenlijke koeling, dan doet-ie 3. Dat is natuurlijk hartstikke misleidend naar de consument toe, en er zijn zeker wel situaties waar dat verschil zo groot is.

Punt is dat zo'n 'zuinige' i7 net zo duur of duurder is dan een normale, terwijl de snelheid lager zit. Maar beste fabrikanten, waarom stop je er dan geen 'normale' i5 in? Da's namelijk even snel maar goedkoper. Dat vraag ik me nu ook af.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 17-07-2012 23:28 ]

• Selmer
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 28-11 03:28
Ik zou wel voor een laptop gaan met een hoge resolutie, dat werkt wel fijn kijkend naar de opleiding die je gaat doen, ik vind het bij coderen bijvoorbeeld super fijn om wat meer 'ruimte' te hebben, maar dat kan natuurlijk ook persoonlijk zijn.

• DrHaXX
Verwijderd schreef op dinsdag 17 juli 2012 @ 23:24:
[...]
Dat is geen echte thinkpad, maar een consumentenmodel. Tevens ga je met die accu inderdaad niet ver komen, de reden dat ik hem nooit noem..
Jammer, het leek me echt een goed alternatief.
Verwijderd schreef op dinsdag 17 juli 2012 @ 23:24:[...]

De air wordt 'gekielhaald' door de UX31E imo. De belangrijkste reden waarom je de air zo nemen is meteen een grote: de hoeveelheid RAM. In een laptop van €1200 moet echt een grotere hoeveelheid geheugen dan 3 jaar geleden al standaard was...
Los daarvan heeft de air thunderbolt, voor als je ooit een fatsoenlijk scherm (de U2711 of chinees equivalent dus) wilt kopen
Inderdaad, maar op de site van Apple zelf, in de pricewatch en op nog wat andere sites staat overal dat de Air 4 GB RAM heeft? Ik neem aan dat het bij de Air niet uit te breiden valt?
Ik heb nu een standaard, el cheapo 22 inch Full HD scherm voor mn desktop. Die Thunderbolt ga ik echt niet gebruiken.
Aan een GT 620m heb je sowieso bijna niets.. en de koeling kan de extra GPU niet aan: als je gaat gamen wordt hij enorm heet.
Eigenlijk had ik dat ook wel een beetje verwacht, maar toch goed om te weten.
informatica = een zo hoog mogelijke resolutie is een must. Alleen al om die reden zou ik de S15 nemen. Helaas is de service van sony zo crap dat ik nooit een sony zou kopen... maar alternatieven zijn er niet.
Tja, daar heb je helemaal gelijk in, daarom wil ik geen 1366*768 scherm.
En helaas zit je dan inderdaad met Sony's "service". :'(
Nope. De 'beste' dell voor jouw eisen is 2.9kg. Voor de rest levert dell hoofdzakelijk wat-ziet-ie-er-mooi-uit consumenten crap in het <15.6" segment..
Hahah, helaas.

Het verschil is dat de snelheid van de CPU niet meer wordt bepaald door het getalletje, maar door de koeling. Heb je een laptop met slechte koeling, dan draait je i7 op 2 ghz... Heb je fatsoenlijke koeling, dan doet-ie 3. Dat is natuurlijk hartstikke misleidend naar de consument toe, en er zijn zeker wel situaties waar dat verschil zo groot is.

Punt is dat zo'n 'zuinige' i7 net zo duur of duurder is dan een normale, terwijl de snelheid lager zit. Maar beste fabrikanten, waarom stop je er dan geen 'normale' i5 in? Da's namelijk even snel maar goedkoper. Dat vraag ik me nu ook af.
Hmmm, en dat vraag ik me ook af. Ik denk omdat een "normale" i5 meer stroom verbruikt en warmer wordt dan een "zuinige" i5/i7, en de koeling dan niet toereikend genoeg is :(
bartpostma schreef op dinsdag 17 juli 2012 @ 23:32:
Ik zou wel voor een laptop gaan met een hoge resolutie, dat werkt wel fijn kijkend naar de opleiding die je gaat doen, ik vind het bij coderen bijvoorbeeld super fijn om wat meer 'ruimte' te hebben, maar dat kan natuurlijk ook persoonlijk zijn.
Precies. Ik heb zelf niet echt het verschil getest met hoge/lage resolutie, maar toen ik langs een paar computerzaken was geweest viel het me echt duidelijk op. Een standaard laptop met 1366*768 resolutie ziet er godsgruwelijk lelijk en slecht uit nadat ik even een paar minuten met de Zenbook, de MBA en de Asus N76 had gespeeld. Tekst is veel scherper en duidelijker en je hebt gewoon zoveel meer ruimte op je scherm.

Verwijderd

DrHaXX schreef op dinsdag 17 juli 2012 @ 23:49:
Inderdaad, maar op de site van Apple zelf, in de pricewatch en op nog wat andere sites staat overal dat de Air 4 GB RAM heeft? Ik neem aan dat het bij de Air niet uit te breiden valt?
De air is uit te breiden naar 8GB via de apple site.

En ja daar zit inderdaad 600% marge (ongeveer) op. Dat is dan weer jammer.
Hmmm, en dat vraag ik me ook af. Ik denk omdat een "normale" i5 meer stroom verbruikt en warmer wordt dan een "zuinige" i5/i7, en de koeling dan niet toereikend genoeg is :(
Dat 'meer stroom verbruiken' is een kunstmatige limiet. Het verschil tussen de P8600 (25w tdp), T6400 (35w tdp)? Bijna niets. Behalve dat er achterlijke voltage limieten op de 'onzuinigere' chips zitten. Met tools kan je het voltage waar de chip op draait verlagen, het minimum voltage voor mijn P8600 is 0.875v, de T6400 gaat niet onder de 1.1v. En dat, terwijl je 2 generaties terug pentium M's kon laten draaien op 0.6v 8)7

Dat klinkt behoorlijk triest, en dat is het ook. Op de desktop koopt geen hond de zuinge varianten van de CPU's. Je koopt gewoon de normale en verlaagt het voltage. Profit. Werkt net zo goed, allen heb je wel meteen een CPU die sneller en goedkoper is :')

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 18-07-2012 00:10 ]

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 10:28

Umbrah

The Incredible MapMan

Let wel op dat je de huidige Macbook air NIET zelf kunt uitbreiden naar 8GB: het geheugen zit on-board gesoldeerd. Net zoals de processor, trouwens. Ik ben zelf ook niet zo heel blij met Apple's service, eigenlijk: ik zal ze onder een lijn zetten met Sony, eigenlijk... en dan ironisch genoeg, vind ik persoonlijk de Sony hardware beter. Vooral het scherm... drool...

Verwijderd

Het scherm in de sony S13 is juist hartstikke slecht. De S15 is dan wel weer erg goed.

• Umbrah

Umbrah

The Incredible MapMan

Daar doelde ik op, is geloof ik hetzelfde paneel als in m'n XPS15 (wat een top laptop, helaas te zwaar voor TS). Ondanks dat m'n XPS15 nu een jaar oud is, is de accu nog geweldig, en zie ik zelden betere schermen. Ik heb er inmiddels twee SSD's in zitten (ik ben ziek, weet het...), en compleet geen harde schijf meer. Tijdens gewoon werk, als de koeling passief is, maakt de laptop >ECHT< geen geluid (en wie me niet gelooft komt maar langs, 0db). Maar goed, het ging over het scherm, en ja: 1920*1080 op 15" is goddelijk. En als ze werkelijk hetzelfde paneel hebben: veel plezier!!

Overigens: veel laptop/ultrabook LCD's zijn slecht. Was niet helemaal overdonderd van de Air, persoonlijk, het is een TN-scherm. Het super-scherm in m'n Dell is ook TN, maar wel een die helder is. Kijkhoek bij Apple is wel uitstekend, maar bij Dell ook (TN is niet noodzakelijk een ramp).

Verwijderd

In de sony S15 zit een IPS scherm met matig kleurweergave. De meningen over wat nu het beste scherm is verschillen, maar ik denk dat het gros voor het scherm in de XPS 15 zou gaan.

En de XPS. Ik snap niet waarom ze dat apparaat de nek om hebben gedraaid. Ik hoop dat mijn laptop het nog even uit houd, anders ga ik eeuwig spijt hebben dat ik de XPS 15 niet heb gekocht toen het nog kon...

• DrHaXX
Verwijderd schreef op woensdag 18 juli 2012 @ 00:10:
[...]
De air is uit te breiden naar 8GB via de apple site.

En ja daar zit inderdaad 600% marge (ongeveer) op. Dat is dan weer jammer.
Ik zag het net ook, toen ik de MBA ging samen stellen via de apple site. Ik denk dat die 600% wel een reële gok is ... 100 euro voor 4 gig extra... :X
Umbrah schreef op woensdag 18 juli 2012 @ 00:17:
Let wel op dat je de huidige Macbook air NIET zelf kunt uitbreiden naar 8GB: het geheugen zit on-board gesoldeerd. Net zoals de processor, trouwens. Ik ben zelf ook niet zo heel blij met Apple's service, eigenlijk: ik zal ze onder een lijn zetten met Sony, eigenlijk... en dan ironisch genoeg, vind ik persoonlijk de Sony hardware beter. Vooral het scherm... drool...
Ik had ook wel verwacht dat je het RAM van de MBA niet zelf kan upgraden. De Lenovo, de MBA en de zenbook met GT 620m kan ik dus eigenlijk laten vallen. En bij mij was de algemene indruk van de MBA wel goed, maar ja, 1350 euries... :X
Verder, idd jammer van de oude xps15, het was wel een heel aantrekkelijke laptop geweest.
Verwijderd schreef op woensdag 18 juli 2012 @ 00:18:
Het scherm in de sony S13 is juist hartstikke slecht. De S15 is dan wel weer erg goed.
En daar gaat dus de S13. Er blijven niet zoveel laptops over in deze categorie he? ;(
Of valt het wel mee met het scherm? Hoe slecht is het?
Umbrah schreef op woensdag 18 juli 2012 @ 00:31:
Daar doelde ik op, is geloof ik hetzelfde paneel als in m'n XPS15 (wat een top laptop, helaas te zwaar voor TS). Ondanks dat m'n XPS15 nu een jaar oud is, is de accu nog geweldig, en zie ik zelden betere schermen.
[...]
1920*1080 op 15" is goddelijk. En als ze werkelijk hetzelfde paneel hebben: veel plezier!!

Overigens: veel laptop/ultrabook LCD's zijn slecht. Was niet helemaal overdonderd van de Air, persoonlijk, het is een TN-scherm. Het super-scherm in m'n Dell is ook TN, maar wel een die helder is. Kijkhoek bij Apple is wel uitstekend, maar bij Dell ook (TN is niet noodzakelijk een ramp).
Overdonderd zou ik het ook niet noemen, maar wel duidelijk veel beter dan de standaard 1366*768 schermen in de meeste laptops... Kleurechtheid maakt me niet zo heel veel uit. Kijkhoeken eigenlijk ook niet zo heel erg, maar het is wel fijn als dat gewoon goed zit. De nieuwe asus Zenbooks met Full HD IPS in 13,3 inch schermen bijvoorbeeld zijn gewoon ongelooflijk goed, helder en mooi IMO.
Verwijderd schreef op woensdag 18 juli 2012 @ 00:37:
In de sony S15 zit een IPS scherm met matig kleurweergave. De meningen over wat nu het beste scherm is verschillen, maar ik denk dat het gros voor het scherm in de XPS 15 zou gaan.

En de XPS. Ik snap niet waarom ze dat apparaat de nek om hebben gedraaid. Ik hoop dat mijn laptop het nog even uit houd, anders ga ik eeuwig spijt hebben dat ik de XPS 15 niet heb gekocht toen het nog kon...
Wel fijn dat er een IPS scherm in zit, maar ik neem aan dat de matige kleurweergave toch wel bovengemiddeld is vergeleken met de standaard laptops met 1366*768 schermen.

[ Voor 84% gewijzigd door DrHaXX op 18-07-2012 10:58 ]

• Umbrah

Umbrah

The Incredible MapMan

Gefeliciteerd met je verjaardag. En tsja... ik ben sinds mijn emigratie afhankelijk van de XPS (tijdelijke woonruimte past m'n boedel + game PC niet in), en het is een goddelijke machine... ben hem zo zo dankbaar, Diablo III was ik bang voor dat de GTS525 niet kon trekken, maar nee hoor, als een zonnetje.

Eerlijk? Ben zelf ook uit de IT hoek (permanent contract nu in de UK, op zoek naar een nieuw huis dus straks wel m'n boedel), en resolutie = key boven alles. TS snapt dat gelukkig ook goed. Hoe goed ik de kleuren van m'n XPS ook vind: de snelheid van de SSD's en de resolutie doen alles. En Tsja... TS? Mag ik eerlijk zijn? Je wilt hem een paar jaar gebruiken. Ga dus voor een apparaat wat een paar onderdelen standaard heeft. SODIMM's en 2,5"/Slimline bays. Heb na een paar maanden al zelf wat SODIMM-werk gedaan, een extra 2,5" bay gebouwd in de slimline-bay waar een DVD-speler zat oorspronkelijk (het is nu geen duct tape oplossing meer), en de ingebouwde 2,5" bay van andere inhoud voorzien. En weet je wat? Ik zie mezelf dat weer doen. CPU verouderd minder snel (tegenwoordig zeker...) dan storage en memory en tsja...

Die MBA is daar niet op gebouwd... De Sony is het echter wel mee mogelijk. TS? Overweeg eens je gewichtseis bij te stellen, zodat je voor een echte laptop kan gaan, en haal een goede rugzak ipv standaard laptop tas. Ik hield mijn boeken voor zover ik ze nodig had meestal in een kluisje, en heb eigenlijk nooit zoiets gehad: ik wil een lichtere laptop (nouja... een keer de fout gemaakt game laptop, dat was een Acer waar GeForce FX5700 mobile in zat en een desktop Athlon 64. Die laptop was HUGE). Zakelijk heb ik nu een laptop met <1080p scherm, 14", Toshiba die ik niet eens ga noemen wat een flimsy ding. Maar ik neem beide laptops even makkelijk mee, en dan hebben we het over een uur trein van Reading naar London Paddington, en vervolgens een goed half uur in een metro tijdens de spits, om vervolgens een stuk te lopen. Een goede tas (NIET maar één schouder belasten) is erg belangrijk, maar je krijgt er een goeie laptop voor terug.

• DrHaXX
Umbrah schreef op woensdag 18 juli 2012 @ 00:49:
Gefeliciteerd met je verjaardag. En tsja... ik ben sinds mijn emigratie afhankelijk van de XPS (tijdelijke woonruimte past m'n boedel + game PC niet in), en het is een goddelijke machine... ben hem zo zo dankbaar, Diablo III was ik bang voor dat de GTS525 niet kon trekken, maar nee hoor, als een zonnetje.

Eerlijk? Ben zelf ook uit de IT hoek en resolutie = key boven alles. TS snapt dat gelukkig ook goed. Hoe goed ik de kleuren van m'n XPS ook vind: de snelheid van de SSD's en de resolutie doen alles. En Tsja... TS? Mag ik eerlijk zijn? Je wilt hem een paar jaar gebruiken. Ga dus voor een apparaat wat een paar onderdelen standaard heeft. SODIMM's en 2,5"/Slimline bays. Heb na een paar maanden al zelf wat SODIMM-werk gedaan, een extra 2,5" bay gebouwd in de slimline-bay waar een DVD-speler zat oorspronkelijk (het is nu geen duct tape oplossing meer), en de ingebouwde 2,5" bay van andere inhoud voorzien. En weet je wat? Ik zie mezelf dat weer doen. CPU verouderd minder snel (tegenwoordig zeker...) dan storage en memory en tsja...

Die MBA is daar niet op gebouwd... De Sony is het echter wel mee mogelijk. TS? Overweeg eens je gewichtseis bij te stellen, zodat je voor een echte laptop kan gaan, en haal een goede rugzak ipv standaard laptop tas. Ik hield mijn boeken voor zover ik ze nodig had meestal in een kluisje, en heb eigenlijk nooit zoiets gehad: ik wil een lichtere laptop (nouja... een keer de fout gemaakt game laptop, dat was een Acer waar GeForce FX5700 mobile in zat en een desktop Athlon 64. Die laptop was HUGE). Zakelijk heb ik nu een laptop met <1080p scherm, 14", Toshiba die ik niet eens ga noemen wat een flimsy ding. Maar ik neem beide laptops even makkelijk mee, en dan hebben we het over een uur trein van Reading naar London Paddington, en vervolgens een goed half uur in een metro tijdens de spits, om vervolgens een stuk te lopen. Een goede tas (NIET maar één schouder belasten) is erg belangrijk, maar je krijgt er een goeie laptop voor terug.
Verjaardag? 27 augustus pas :P
De enige laptops die ik genoemd heb die uit te breiden zijn met standaard onderdelen zijn de Lenovo, de Sony S13 en de S15. En bij een van de Zenbooks kon je volgens mij nog een extra SODIMM bij doen, maar ik weet niet welke. :?
Qua geheugen is 4GB misschien aan de krappe kant, maar ik heb thuis nog een desktop staan met 8GB, en daar kan eventueel nog eens 8GB bij. Het echte zware werk bewaar ik wel voor thuis, en anders doe ik het op de UvA op de desktops wel (als die >4GB ram hebben). Qua storage denk ik niet echt veel meer nodig te hebben dan een 128GB SSD. Ik heb de Crucial m4 in de desktop zitten en daarvan heb ik ~22 GB voor Windows en ~7.5 GB voor Linux van gebruikt, dus nog meer dan genoeg ruimte lijkt me. En anders kan ik misschien wel een externe hdd of een grote USB stick kopen voor extra ruimte. Om eerlijk te zijn maak ik me daar niet echt zorgen over.

• Umbrah

Umbrah

The Incredible MapMan

Bedoelde Darkstone :) die is jarig!

• DrHaXX
Ah, in dat geval, gefeliciteerd Darkstone! ;)

• DrHaXX
Het is uiteindelijk toch de Asus Zenbook UX32VD geworden, hartstikke bedankt allemaal voor de hulp!
Woensdag is die in huis als het goed is :9~

Verwijderd

En waarom is het toch de Asus geworden, en wat vind je ervan?
Pagina: 1