Restarts iMac

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OkselFris
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07-10 21:17

OkselFris

Rabarber, Rabarber, Rabarber

Topicstarter
Ik heb een probleem met mijn iMac 27" 2011 waar ik wat grip op probeer te krijgen.
Sinds een 3 weken herstart deze zich zonder reden of enige foutmelding. Vaak wordt dit aangekondigd door een paar keer knipperen van het scherm, waarbij ik echt een klik hoor en ook de harde schijf opnieuw hoor opstarten. Bij deze klik wordt het scherm even zwart, tussen deze kliks door kan een 10 seconden zitten. na een paar keer volgt vaak een herstart.
Als ik het systeem start kan het zo zijn dat hij tijdens het aanmelden zo plots opnieuw gestart wordt.
Vreemde is dat ik soms rustig een een 2 uur tot 12 uur kan werken zonder problemen waarna hij plots weer herstart.

PRAM/VRAM reset gedaan, systeem van stroom gehaald en OSX Lion opnieuw geïnstalleerd, maar helaas.
In de console is geen enkele melding te vinden wat op een gerelateerde fout duid.
Vervelende is dat ik het niet kan reproduceren en geen duidelijke reden kan vinden. Enige wat ik vermoed dat het zichzelf sneller voordoet als ik hem uit sluimer stand haal. Apple Hardware test draait ook zonder problemen. Ikzelf zit nu wat te denken aan de voeding, als het een software fout was, zou ik iets in de console terug verwachten.
Iemand nog tips hoe ik hierop kan testen of iemand iets dergelijks eerder gezien?

Ik wilde bijna starten met het inbouwen van een SSD, maar wacht er nog even mee voor het geval ik hem op moet sturen. Ik heb gelukkig nog garantie (Apple Care) maar wil eerst wat meer grip op dit vage issue krijgen.

To crash with a Volvo is extremely safe..... if you’re sitting in a Saab

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloemstukje
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 11-10 20:38
Naar aanleiding van het tikken van de HD lijkt me dat die aan het doodgaan is. Meestal is tikken van een HD het teken dat hij binnenkort de pijp uit gaat. Misschien is die SSD dan juist de oplossing. Kan natuurlijk niks met zekerheid zeggen. Maar dat kunnen ze bij een AASP wel .. :) Bel die eens en vraag of je hem eens langs mag brengen om te checken.

gewoon nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OkselFris

OkselFris

Topicstarter
SanderPS3 schreef op dinsdag 17 juli 2012 @ 20:42:
Naar aanleiding van het tikken van de HD lijkt me dat die aan het doodgaan is. Meestal is tikken van een HD het teken dat hij binnenkort de pijp uit gaat. Misschien is die SSD dan juist de oplossing. Kan natuurlijk niks met zekerheid zeggen. Maar dat kunnen ze bij een AASP wel .. :) Bel die eens en vraag of je hem eens langs mag brengen om te checken.
Nou bij het tikken van de koppen ja. Maar dan verwacht ik geen plotse herstarts. Een diskcheck met DriveGenius laat de schijf ook als gezond zien. Ik hoor de HD weer opspinnen, maar de tik lijkt meer te komen van het weer aangaan van het scherm. (misschien heb ik het wat verkeerd omschreven)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Underworld
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-09 20:49

Underworld

+1 Inzichtvol

Zoals je zegt je hebt nog garantie, ik zou hem niet eens open maken, al kan je dat misschien wel goed zelf.

Lijkt mij totaal niet goed dat hij wisselend reboot. Zou ook het logic board kunnen zijn, fuck knows.. Het tikken lijkt mij ook de HD maar je zou het geluid eigenlijk moeten opnemen en vergelijken met filmpjes op YT (ik dacht dat er ook een speciale site van was, dat één of ander slim figuur alle geluidjes van de verschillende HD's van fabrikanten had opgenomen die dood aan het gaan waren en die had gepubliceerd, maar nu ik dit zo schrijf denk ik eerder dat ik het gedroomd heb...

Of misschien ook niet...
http://datacent.com/hard_drive_sounds.php

Awesome.. ik heb het dus niet gedroomd die site bestaat echt! :o
Staan geen filmpjes/geluidjes op, wel veel informatie, wellicht heb je er wat aan

[ Voor 19% gewijzigd door Underworld op 17-07-2012 22:29 ]

“Victorious warriors win first and then go to war,
while defeated warriors go to war first and then seek to win”
― Sun Tzu, The Art of War

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

wat zegt de console ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 07:43

Pixeltje

Woo-woohoo!

Het klinkt eerder als een voedingsprobleem, maar kijk even in je log/console of bel een Apple zaak, je hebt Applecare dus maak er gebruik van :)

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OkselFris

OkselFris

Topicstarter
Console zegt dus helemaal niks. geen enkele foutmelding. Soms gaat het scherm een paar keer uit en plots kan hij herstarten. Ik wil graag even ergens langs gaan, het probleem is alleen dat ik dit probleem niet kan reproduceren en het best kan zijn dat ik uren in zo' n winkel sta zonder dat hij onderuit gaat. Dat is het vervelende eraan. Ik heb liever dat een systeem het dan gewoon helemaal niet meer doet, dat is lekker duidelijk. Meestal herstart hij zichzelf 2 maal per dag en soms kan hij bij het herstarten er ook een keer weer uitvliegen.

Wat me wel opvalt dat ik de eerste klik (aan uit gaan van het scherm etc.) vandaag vrij snel na het uit sluimerstand halen krijg. Echter nog geen restart, maar die zal straks wel volgen. Ik probeer het systeem wat te stressen.

Kan je overigens zo bij een willekeurige APR binnenlopen met een defect systeem?
Ik heb het systeem via de Apple website gekocht met netjes Applecare.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dus je console is leeg…das knap, lijkt me zeer sterk.

Ja je kunt bij APR naar binnen lopen. Je kunt ook op apple.nl zien hoelang/wat je garantie is als je je serienr intypt (rechts). Een APR doet hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Underworld

Underworld

+1 Inzichtvol

OkselFris schreef op woensdag 18 juli 2012 @ 11:54:
Console zegt dus helemaal niks. geen enkele foutmelding. Soms gaat het scherm een paar keer uit en plots kan hij herstarten. Ik wil graag even ergens langs gaan, het probleem is alleen dat ik dit probleem niet kan reproduceren en het best kan zijn dat ik uren in zo' n winkel sta zonder dat hij onderuit gaat. Dat is het vervelende eraan. Ik heb liever dat een systeem het dan gewoon helemaal niet meer doet, dat is lekker duidelijk. Meestal herstart hij zichzelf 2 maal per dag en soms kan hij bij het herstarten er ook een keer weer uitvliegen.

Wat me wel opvalt dat ik de eerste klik (aan uit gaan van het scherm etc.) vandaag vrij snel na het uit sluimerstand halen krijg. Echter nog geen restart, maar die zal straks wel volgen. Ik probeer het systeem wat te stressen.

Kan je overigens zo bij een willekeurige APR binnenlopen met een defect systeem?
Ik heb het systeem via de Apple website gekocht met netjes Applecare.
Ik weet niet waar je woont, Amsterdam zou chill zijn kan je ook naar Leidseplein en anders bij het station zit ook een servicereparatie punt. Je hoeft overigens echt niet in de winkel te wachten, ze geloven je echt wel op je woord... Je komt niet zomaar langs met je hele iMac.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OkselFris

OkselFris

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 18 juli 2012 @ 13:42:
Dus je console is leeg…das knap, lijkt me zeer sterk.
Grapjas, nee de console is niet leeg, maar geeft geen fouten weer gerelateerd aan dit issue.

Ik ga nog wat testen en zal dan eens contact opnemen met Apple. Helaas woon ik niet vlak bij Amsterdam dan had ik daar naar de Apple store kunnen gaan.

Wat me niet zint is dat het zo onvoorspelbaar is en je dus ook bij hen na eventjes testen de opmerking krijgt " sorry we kunnen niks vinden"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OkselFris

OkselFris

Topicstarter
Met Apple Care gebeld en de iMac gaat terug naar Apple voor repair.
Soms herstart hij nu om de haverklap om vervolgens gewoon weer lekker een paar uur te draaien.
Gelukkig was de conclusie bij Apple snel dat men via de telefoon ook niet meer kan uitvoeren. Werd overigens top afgehandeld. soms heb je van die support afdelingen waar niet mee te praten valt.

Nu natuurlijk hopen dat men het probleem kan tackelen, vooral omdat het zich soms pas na een paar uur voordoet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Underworld

Underworld

+1 Inzichtvol

OkselFris schreef op vrijdag 20 juli 2012 @ 17:16:
Soms herstart hij nu om de haverklap om vervolgens gewoon weer lekker een paar uur te draaien.
Gelukkig was de conclusie bij Apple snel dat men via de telefoon ook niet meer kan uitvoeren. Werd overigens top afgehandeld. soms heb je van die support afdelingen waar niet mee te praten valt.

Nu natuurlijk hopen dat men het probleem kan tackelen, vooral omdat het zich soms pas na een paar uur voordoet.
Lijkt mij dat ze dat kunnen terug zien in fouten log programma's en als ze het niet kunnen vinden laten ze hem echt wel een dag aan staan. valt ie waarschijnlijk vanzelf uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdiezrequejo
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:55
OkselFris schreef op vrijdag 20 juli 2012 @ 17:16:

Enig idee hoe lang je hem dan kwijt bent?

Door een fout kan deze signature niet worden weergegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OkselFris

OkselFris

Topicstarter
jdiezrequejo schreef op vrijdag 20 juli 2012 @ 21:27:
[...]

Enig idee hoe lang je hem dan kwijt bent?
Nee niet bekend, maar dat vindt ik niet zo belangrijk ik heb nog een prima Macbook Pro waar ik op verder kan.
Het ligt eraan hoe snel ze het probleem vinden, als ze hem gewoon aanzetten en een dag laten draaien dan zullen ze weinig vinden. Ga je ermee aan het werk, dan vliegt hij er vanzelf een keer uit.

Ik moet wel zeggen dat hij lekker vlot door Apple aan werd genomen voor repair, ik hoefde geen stappen meer door te nemen.
Je kan hem vervolgens naar een service punt brengen of ze halen hem op. (ik heb voor het laatste gekozen)
Ik ga er vanuit dat ik hem een 2 weken kwijt ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:18

DukeBox

loves wheat smoothies

Als je de powercable er 'spontaan' uit trekt en meteen weer instopt, heb je dan dezelfde sypmtomen ? Zo ja, dan denk ik ook dat het een issue is met de voeding (cold restart). Anders lijkt het meer op een harde reset (warm restart).

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OkselFris

OkselFris

Topicstarter
DukeBox schreef op zaterdag 21 juli 2012 @ 10:29:
Als je de powercable er 'spontaan' uit trekt en meteen weer instopt, heb je dan dezelfde sypmtomen ? Zo ja, dan denk ik ook dat het een issue is met de voeding (cold restart). Anders lijkt het meer op een harde reset (warm restart).
Daar kan je het prima mee vergelijken. Ik heb het idee dat de spanning af en toe dropt (knipperen) maar nog voldoende om hem draaiend te houden en vervolgens een volledige drop van de spanning waarbij hij dus gewoon opnieuw start. In veel andere gevallen zou ik gewoon iets terug moeten vinden in de logs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OkselFris

OkselFris

Topicstarter
Okay het is ook wel netjes om even de uiteindelijke oplossing te posten.
Systeem is naar Apple geweest, geen defect gevonden... kreeg hem terug met de melding " gefixed met Diskwarrior". Afijn het leek inderdaad even goed en had intussen besloten om er zelf maar een SSD in te bouwen. Helaas na een 2 weken het probleem weer terug.... enja garantie claimen gaat niet meer na zelf iets knutselen.

Gezien het onvoorspelbare gedrag, het plots herstarten, knipperen van het beeldscherm en het spinnen van de disk heb ik zelf maar de meest logische conclusie getrokken en een nieuwe voeding bij iFixit bestelt. Deze ingebouwd en het systeem loopt weer zo stabiel als we gewend zijn.
Heeft wel een tijdje geduurd om deze conclusie te trekken en toch een paar maand met een instabiele iMac gewerkt. ;)

iFixit zijn dus even mijn helden. binnen 3 dagen had ik de voeding en laten repareren was waarschijnlijk duurder geweest. Voor €.150,- weer klaar.

Pagina: 1