[2.4GHz problematiek] Last van rare storingen.

Pagina: 1
Acties:

• The Milkman
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 03-01 16:50

The Milkman

█████░░░░░ 50%

Topicstarter
Een bijzonder probleem, en lastig ook, omdat het in de openbare bibliotheek is...

Ik zit daar geregeld met mijn laptop om rustig te kunnen werken. (Het is daar nog écht stil!)
Gratis WiFi, Koffie etc... prima dus.

Alleen dat gratis Wifi is een beetje vreemd. Ze hebben een zaal (oud monumentaal pand) van ± 20x30meter, met een serieus accesspoint van HP (ProCurve).
Nu heb ik achterin de zaal veelvuldig last van een slechte verbinding. Zelfs terwijl ik het accesspoint nog kan zien.
Als ik een continue ping naar google.nl doe, krijg ik continue drops. Als ik mijn laptop echter omkeer (fysiek) dan krijg ik een veel stabielere verbinding.

Het rare is, dat de signaalsterkte goed is, en niet veranderd. Dus het signaal is even goed als ik mijn laptop omkeer als andersom. Dus een goede verbinding, maar wel packet-drops.
Bijkomend probleem, is dat mijn Magic Mouse die via Bluetooth werkt, (ook 2.4GHz) verschrikkelijk stottert hier.
Verder nergens last van, alleen hier.

Nu zit ik te denken, wat zou dit kunnen zijn? Misschien een naburig pand, met een sterk AP, die op precies het zelfde kanaal zit te storen? Toch zou daar mijn Bluetooth muis niet last van moeten hebben, i.v.m. channel-hopping van de Bluetooth techniek.

Zou er dan toch ergens een Signal Jammer zijn die de boel ontregelt?
Ik ben gewoon erg benieuwd of iemand dit herkent of wel eens is tegengekomen.

[ Voor 2% gewijzigd door The Milkman op 17-07-2012 16:09 . Reden: verduidelijking voor zover mogelijk ;) ]

𓆑 𓆑 𓆑 𓆑 𓆑 𓆑

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Wat dacht je van zelf op zoek gaan :? Installeer een programma als inSSIDer en ga checken wat er allemaal draait qua WLAN's. Weet je tenminste meteen wat het probleem is :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• The Milkman

The Milkman

█████░░░░░ 50%

Topicstarter
The Eagle schreef op dinsdag 17 juli 2012 @ 16:22:
Wat dacht je van zelf op zoek gaan :? Installeer een programma als inSSIDer en ga checken wat er allemaal draait qua WLAN's. Weet je tenminste meteen wat het probleem is :)
Mmm, wat een goed idee! ... Denk je niet dat ik daar naar gekeken heb?
Niets vreemds te zien.

...Echter wél een serieuze vraag!

𓆑 𓆑 𓆑 𓆑 𓆑 𓆑

• The Eagle
  • Nu online

The Eagle

The Milkman schreef op dinsdag 17 juli 2012 @ 16:32:
[...]

Mmm, wat een goed idee! ... Denk je niet dat ik daar naar gekeken heb?
Niets vreemds te zien.

...Echter wél een serieuze vraag!
Mijn glazen bol is stuk, dus als je niet meldt dat je iets als inSSID'er hebt gebruikt, kan ik dat niet weten he ;)
Je zegt niks vreemds te zien...wat was er WEL te zien dan? Post eens wat screenshots - wat jij niet vreemd vind kan een ander wel iets zeggen :)

Los daarvan: je zit natuurlijk met een shitload aan metalen boekenrekken. Door de kruislingse verstevingen en al het metaal kan dat natuurlijk prima je signaal vernaggelen :)
Edit: overigens kan het natuurlijk ook zijn dat dat AP op een netwerk koppelt waarbij er een machine andere dingen aan het doen is. Weet jij veel of dat een rechtstreekse bitpijp is of dat ie via een brakke ADSL naar buiten moet - dat is niet te zien.

Ander ding ook zijn dat het AP aan een ouderwetsche HUB hangt, die al zijn verkeer op alle poorten uitstuurt. Da's ook niet bevorderlijk voor je pings enzo ;)

[ Voor 22% gewijzigd door The Eagle op 17-07-2012 16:38 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• The Milkman

The Milkman

█████░░░░░ 50%

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://f.cl.ly/items/0D3T2b442w2F1d1Z2M1T/Schermafbeelding%202012-07-17%20om%2016.37.24.png

Klopt, maar de studiezaal heeft zo goed als geen boekenrekken.

𓆑 𓆑 𓆑 𓆑 𓆑 𓆑

Verwijderd

Het signaal is wel sterk. Probeer eens overal te zitten, en identificeer waar je "slechte" ontvangst hebt.

Heeft de studiezaal getinte ramen? Dat zijn namelijk blockers (en spiegels) voor radio sginalen.

Zit jij op 5 GHz (dat is de a of n-band), of op de 2,4 GHz band (b of g band)? Als de HP Procurve de a-band ondersteund, en jouw laptop ook, probeer je laptop daarop te forceren. Deze band wordt "heel weinig" gebruikt, en is redelijk "storingsvrij"....

• The Eagle
  • Nu online

The Eagle

Als ik het zo zie hebben ze meer "bibliotheek" AP's hangen, en ik vermoed dat de jouwe loopt te switchen tussen verschillende. Mogelijk ben je in het begin op een ander AP geconnect en houdt ie dat nu. De plek waar je nu zit moge duidelijk zijn: daar is de eerste "bibliotheek" het beste. Die zit op kanaal 12 + 8. Probeer je flaptop op kanaal 12 te forceren, dikke kans dat het dan beter gaat.

Sidenote: overigens een knappe gladiool die de boel zo geconfigged heeft dat AP's elkaar in de weg zitten ipv samenwerken |:(

[ Voor 14% gewijzigd door The Eagle op 17-07-2012 23:43 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:00

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Kan.

Wat ook kan is non-WiFi interferentie in de 2.4GHz-band. Dat zie je met InSSIDer niet omdat dat gebruik maakt van je WiFi-adapter die alleen de WiFi-kanalen kan tunen. Om andere zooi te zien moet je met een spectrum analyzer aan de slag gaan. De makers van InSSIDer (Metageek) verkopen er ook eentje, de WiSpy, maar goedkoop is anders, EUR 500 voor de dongle, EUR 500 voor de Chanalyzer software.

Ik heb er eentje voor m'n werk. Daar zie je goed wat er verder allemaal in een ruimte speelt. Soms weinig, soms ongelofelijk veel. Andere digitale zaken (zoals ZigBee) zijn meestal nog goed te overzien, in de regel kleine piekjes die veel smaller zijn dan de WiFi-kanalen, maar analoge zendapparatuur in 2.4GHz is doorgaans de grote boosdoener in gevallen als dit. Babyfoons zien eruit als een enorme bult met ruis en slokken aanwezige WiFi-signalen helemaal op. Nu verwacht ik in een bibliotheek geen babyfoon en eigenlijk ook niet echt grote microgolfovens of AV-transmitters (andere notoire boosdoeners), maar mogelijk zijn er bibliotheek-specifieke dingen (beveiliging, klimaatsensoren of andere domotica ofzo) die iets vergelijkbaars doet.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1