MSI K9N Neo consequent bootprobleem

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bliksem B
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 22-08 10:26
Al een tijdje doet het moederbord een beetje raar. Het rare is dattie dit consequent doet. Dit gebeurt er namelijk:
  1. Ik start op, geen probleem.
  2. Ik sluit af en start na 10 sec weer op. In eerste instantie blijft het scherm zwart en ik hoor niks. Vervolgens doe ik hem uit, wacht 30 sec en ik krijg 1 lange piep 8 korte oftewel: Display/Retrace test failed.
  3. Ik wacht 15 min en hij start weer vrolijk op.
Zolang ik dus niet afsluit is er niks aan de hand. Dus resetten, opnieuw opstarten en standby is geen probleem. Afsluiten en slaapstand dus wel.
  • Het moederbord is een MSI K9N neo (V 1.)). Ik heb meerdere ram configs geprobeerd (ik heb 2 setjes van 1 en 2gb ddr2). Ook de bios is geupdate naar 1.90.
  • Ik heb een andere videokaart geprobeerd, alleen deze was ook een beetje gaar, dus het is niet heel representatief.
  • De processor die er in zit is een amd 6000+ hiervoor zat er een amd 4200+ in, beide geven hetzelfde probleem.
  • Ook is ooit door een slecht aarde probleem de audio kapot gegaan, er zit nu een PCI kaart in. De PC staat nu trouwens in een andere locatie.
  • De huidige videokaart is een ATI x1600 XT silent, gister kreeg ik voor het eerst een vastloper bij het spelen van Age of Mythologie _/-\o_ . Groen beeld, strepen en gesplitst gescherm. Alleen reset knop kon hulp bieden.
Kan dit probleem misschien ergens aan liggen en wat opgelost kan worden? Aangezien het systeem relatief stabiel draait. Ik haal deze week nog ff een andere kaart, mss dat het aan de videokaart ligt. Maar ik denk toch dat het moederbord kuren heeft, ook al valt het nog mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evolution536
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 05-06-2024

evolution536

besh besh

Wat voor een voeding heb je en hoe oud is deze? Klinkt misschien vreemd, als je voeding ouder wordt, verliest ie efficientie en soms ook vermogen. Op het moment dat je een reset doet is het een warme boot, de harddisken draaien al, dus er is weinig stroom nodig om je systeem aan de gang te krijgen. Helemaal afsluiten is een koude boot.

Je denkt dan waarschijnlijk: maar als ik mijn systeem de eerste keer opstart is er niets aan de hand. Dat kan komen doordat alle componenten de kamertemperatuur hebben. Als je je systeem al hebt gebruikt zijn de componenten opgewarmt, en je voeding dus ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bliksem B
Het is een coolermaster 500 watt. Hij is denk ik een paar jaartjes oud. Maar ik heb hem 2e hands gekocht. Al denk ik niet dat het aan de voeding ligt, aangezien het moederbord uit een andere kast komt, met het zelfde probleem. Of het moederbord moet mijn voeding kapot hebben gemaakt.

Dat het systeem eerst wil afkoelen voordat hij opnieuw opstart kan ik inkomen. Dat hij daarom weigert, door bijv een losse connector... Of als beveiliging?

Maar ik denk dat er toch iets fouts zit op het moederbord icm videokaart. Aangezien ik net weer bij een potje AOM, meerdere malen een paar x het spel vastliep voor zeg 5 sec. Vervolgens crashte hij met het welbekende crashgeluid over de boxen.

Wat zou ik anders nog kunnen testen? Spanning opschroeven mss? Of het bordje gewoon doodverklaren.

(net pakte hij ook al niet m'n main hdd).

[ Voor 5% gewijzigd door Bliksem B op 17-07-2012 20:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evolution536

evolution536

besh besh

Het systeem is ook al wat ouder, misschien is de moeite minder waard dan het bord dood te verklaren. Je kunt de voeding testen door de belasting op te schroeven, e.g. meer harddisken aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bliksem B
evolution536 schreef op dinsdag 17 juli 2012 @ 22:35:
Het systeem is ook al wat ouder, misschien is de moeite minder waard dan het bord dood te verklaren. Je kunt de voeding testen door de belasting op te schroeven, e.g. meer harddisken aansluiten.
Nou nadat ik de spanning naar 1.85 had verhoogd en de snelheid met 1 % verhoogd. Pakte hij met veel moeite 1 sata hdd en 1 IDE (zitten 2 sata's in). Eerste keer dat ik dat kreeg. Kan misschien toeval zijn...

Maar als jouw zo hoor, kan het dus misschien toch zijn dat de voeding niet meer goed werkt?
Ik moet erbij vermelden, dat ik hiervoor nog een paar foutmeldingen kreeg bij m'n vorig moederbord. Tijdens het booten van de HDD. Zoals bootmgr is corrupted en optie om Windows op startproblemen te controleren. Ook kon ik Windows niet makkelijk installeren. Wanneer ik het goed geïnstalleerd, werkte m'n WIFI niet of pakte alleen WMC m'n tvkaart niet.
Zou dit ook een voedingsprobleem kunnen zijn? Anders test ik morgen nog ff met een simpele 300w voeding.

Edit: Ik heb net een 380 voeding gebruikt. Geen succes. Na een 45min nog steeds geen cold boot. Oude 500w voeding erin gezet en werkte meteen. Wel weer met de oude mankementen. (nu moest ik 1 min wachten)
Videokaart (amd x1600 XT). In een ander systeem gedrukt, geen probleem.

Alleen wat zou nu kapot zijn? Beide voedingen? Of toch alleen het moederbord?

Alvast bedankt.

[ Voor 14% gewijzigd door Bliksem B op 18-07-2012 16:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evolution536

evolution536

besh besh

Als je met beide voedingen hetzelfde probleem hebt, lijkt het moederbord me defect.
Pagina: 1