Ik loop vast op het schrijven voor een algoritme dat de laagste prijs berekent gegeven meerdere aanbieders met prijzen en transportkosten. Op het eerste gezicht lijkt het eenvoudig, misschien mis ik iets.
Het is een beetje lastig om hierbij te laten zien wat ik al heb geprobeerd omdat niks wat ik schreef me echt het idee geeft dat ik het opgelost heb. In bovenstaande voorbeeld zou het best kunnen zijn dat leveranciers 3 en 4 samen goedkoper zijn als ik de producten daar over verdeel. Of ook mogelijk is dat de transportkosten vs prijs zo gunstig zijn dat 1 keer lev 3 + 2 keer lev 4 goedkoper is dan 3 keer lev 4. Als iemand me al kan vertellen in woorden wat de beste aanpak is ben ik misschien al geholpen.
Wat ik (in woorden) heb geprobeerd is (een beetje brute force):
- Ik heb een winkelwagen met producten.
- Ieder product heeft een aantal en een prijs (die afhankelijk is van de leverancier)
- Er zijn meerdere leveranciers met allen eigen prijzen en transportkosten.
- Als dat goedkoper is mag een product bij meerdere leveranciers besteld worden om tot het totaal te komen.
Het is een beetje lastig om hierbij te laten zien wat ik al heb geprobeerd omdat niks wat ik schreef me echt het idee geeft dat ik het opgelost heb. In bovenstaande voorbeeld zou het best kunnen zijn dat leveranciers 3 en 4 samen goedkoper zijn als ik de producten daar over verdeel. Of ook mogelijk is dat de transportkosten vs prijs zo gunstig zijn dat 1 keer lev 3 + 2 keer lev 4 goedkoper is dan 3 keer lev 4. Als iemand me al kan vertellen in woorden wat de beste aanpak is ben ik misschien al geholpen.
Wat ik (in woorden) heb geprobeerd is (een beetje brute force):
- Iedere leverancier afzonderlijk tellen.
- Als er minstens 1 is die het alleen kan leveren is dat mijn streefprijs.
- Iedere combinatie van twee leveranciers afgaan. Dit betekend dus ook artikelaantallen varieren. Kom ik onder de streefprijs heb ik een nieuw doel.
- Iedere combinatie van 3 leveranciers ...
- Iedere combinatie van x tot alle leveranciers ...