Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoudwokke
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 11:58
Zoals je wellicht weet - of niet - voeren we bij elke review van een smartphone accutesten uit. Dat zijn er vier:
1. 16 uur standby staan met 3g en wifi aan
2. 1 uur bellen via 3g
3. Film afspelen totdat accu leeg is
4. Browsen totdat de accu leeg is.

Nu levert dit leuke resultaten op, waarmee je prima kan zien hoe goed een accu presteert, maar ik wil het een stapje verder brengen: ik wil de resultaten van deze accutesten gebruiken om gemiddelden te berekenen hoe lang je kan verwachten dat een telefoon meegaat.

Ik kan uiteraard niet alles meten; zaken als muziek afspelen, navigeren en gebruik van apps met energieslurpende advertenties kan ik dus helaas niet meerekenen, want dan zouden we veel meer testen moeten doen (en omdat sommige telefoons alweer terug zijn, gaat dat niet ).Aan de andere kant, apps met lichte interface (Facebook, Twitter) zullen qua verbruik het dichtst in de buurt zitten van browsen, terwijl sommige donkerdere apps en apps die niet veel vragen van de internetverbinding juist meer lijken op verbruik qua video. Het wordt dus sowieso niet meer dan een indicatie, maar wel op basis van echte testen en niet op basis van een vage indruk.

Ik ben van plan deze methode voortaan in alle reviews toe te passen, maar ik ben ook bezig met een 'zomerverhaal' (de zomer is een beetje karig qua reviews omdat er weinig nieuwe hardware uitkomt), om deze methode eens te laten zien en de resultaten van toestellen tot nu toe op een rijtje te zetten :)

Ik wilde rekenen met profielen voor hele dagen (dus inclusief nachtrust, wanneer je ook slaapt ;)). Ik dacht aan de volgende 'gebruiksscenario's':
Ik dacht in deze richting
- Licht verbruik: 23 uur standby, 0,5 uur bellen, geen video, 0,5 uur browsen
- Gemiddeld: 20 uur standby, 1 uur bellen, 1 uur video, 2 uur browsen
- Zwaar: 16 uur standby, 2 uur bellen, 2 uur video, 4 uur browsen

Om een voorbeeld te geven, kom ik voor de volgende telefoons uit op de volgende waarden
n dit voorbeeld kom ik voor de volgende telefoons dus uit op (gewoon om even een voorbeeld te geven):
ToestelLichtGemiddeldZwaar
HTC One X 106 uur28 uur14 uur
Galaxy S3 110 uur39 uur21 uur

Ik denk dat het weergeven van de resultaten op deze manier voor veel mensen veel meer zegt dan de afzonderlijke getallen :)

Anyway: wat ik dus wil weten is: is dit realistisch verbruik voor over 24 uur? Neem gerust jezelf of mensen in je omgeving als voorbeeld, heb ik ook gedaan :)
En dan nog een issue waar ik tegenaan loop: in de profielen voor Zwaar Verbruik halen veel telefoons de 24 uur niet, maar omdat ik reken met 24 uur zit daar ook een nachtrust bij; daardoor komen de scores denk ik niet overeen met hoe lang hij meegaat op het moment dat je hem 's ochtends bij het wakker worden uit de lader trekt en gedurende de dag gebruik (over 24 uur gezien heb ik altijd een nachtrust in standby meegerekend). Weet iemand daarvoor een werkbare oplossing? Gewoon de waarden opkrikken of rekenen met een dag van 16 uur bij zwaar verbruik?

Alvast bedankt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13:13

Quad

Doof

Denk dat je de nachtrust beter weg kan halen.
Ik, en velen met mij zetten de telefoon om 0:00 aan de oplader om die vervolgens om half 8 er weer vanaf te trekken.
En de telefoon gedurende dag te gebruiken (dan is 14u wel realistisch (Hier in elk geval). Die ik dan 's avonds weer aan de oplader hangt.

Heb zelf een HTC one X.
Heb een keer de telefoon zo'n 4 uur schermtijd gehad en nog een bult accu over, maar dat was totaal niet realistisch want hij deed niks, enkel mijn HS tonen :).

Zit zelf gemiddeld op 1.2/1.5 uur scherm tijd, en denk dat dat belangrijker is. Hoelang heb je met jouw verbruik je scherm aan?

Edit@hieronder: Neem aan dat de redactie daar geen tijd voor heeft, een telefoon moet realistisch gemeten worden, dus met software die uit de doos komt of met de laatste officiele update van de fabrikant.

[ Voor 14% gewijzigd door Quad op 17-07-2012 10:12 ]

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 12:52
Wat als je een custom rom draait met underclock en undervolt? Zijn de resultaten dan ook bruikbaar?

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeef
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09:28
ph4ge schreef op dinsdag 17 juli 2012 @ 10:08:
Wat als je een custom rom draait met underclock en undervolt? Zijn de resultaten dan ook bruikbaar?
Zijn er veel mensen die underclocken en undervolten? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad

Quad

Doof

De normale mens niet, en lijkt mij dan ook niet representatief voor het uiteindelijke doel van jouw idee.
Mocht je hulp nodig hebben, test gebaseerd kan ik natuurlijk helpen. (stock ROM HOX)

[ Voor 4% gewijzigd door Quad op 17-07-2012 10:28 ]

PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 12:52
zeef schreef op dinsdag 17 juli 2012 @ 10:17:
Zijn er veel mensen die underclocken en undervolten? ;)
Zitten we nou op Tweakers of niet? O-) Ik heb zelf veel ervaring met Samsung, en ik weet dat het een hele kleine moeite is om een behoorlijke winst te krijgen tov fabrieksinstellingen. Simpelweg rooten en Samsung meuk eraf gooien scheelt al een slok. Ik vraag me af of je wel een eerlijk beeld geeft als je puur van de fabrieksinstellingen uit gaat.

Maar goed, ik begrijp je punt, maar het is niet helemaal duidelijk in de OP. ;) Je zal duidelijk moeten zijn dat je de laatste firmware moet draaien, of juist schone fabrieksinstellingen. Succes ermee, ben benieuwd.

[ Voor 10% gewijzigd door ph4ge op 17-07-2012 10:31 ]

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoudwokke
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 11:58
Ik weet dat er de nodige mensen zijn die custom roms draaien en soms dus ook underclocken en undervolten. Hoewel ik het een leuk experiment vindt om te kijken of we dan meer uit een bepaalde telefoon kunnen halen met een custom rom icm underclocken (doe eens een suggestie voor telefoon+firmware?), maar voor reviews testen we zaken out-of-the-box. Na een grote update doen we dat veelal opnieuw, zoals de Galaxy S II, Note en Xperia S na Android 4.0-update :)

[ Voor 3% gewijzigd door arnoudwokke op 17-07-2012 10:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad

Quad

Doof

ph4ge schreef op dinsdag 17 juli 2012 @ 10:30:
[...]

Zitten we nou op Tweakers of niet? O-) Ik heb zelf veel ervaring met Samsung, en ik weet dat het een hele kleine moeite is om een behoorlijke winst te krijgen tov fabrieksinstellingen. Simpelweg rooten en Samsung meuk eraf gooien scheelt al een slok. Ik vraag me af of je wel een eerlijk beeld geeft als je puur van de fabrieksinstellingen uit gaat.

Maar goed, ik begrijp je punt, maar het is niet helemaal duidelijk in de OP. ;) Je zal duidelijk moeten zijn dat je de laatste firmware moet draaien, of juist schone fabrieksinstellingen. Succes ermee, ben benieuwd.
Het is gewoonweg niet realistisch gezien de kant jij op denkt te gaan.
Er zijn tig ROMS te vinden voor elk toestel, en je wilt als Tweakers.net redactie niet de gebruiker pushen om je garantie eventueel te verliezen (bij de HTC One X bijvoorbeeld).
De informatie die jij aangeeft vind je gewoon het best (met ervaringen!) in het daarvoor bestemde custom ROM topic van de betreffende telefoon.

Tevens is komt dit niet overeen met Arnoud zijn ideeën omdat hij naar manieren zoekt om de accu duur van een telefoon realistischer weer te geven in tegenstelling tot de huidige weergave in minuten dat een telefoon leeg is.

Een daarvan is het schermweergave van de telefoon.

[ Voor 5% gewijzigd door Quad op 17-07-2012 16:35 ]

PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeMoederr
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 10-08 23:13
Zelf ben ik vooral geïnteresseerd in batterijduur voor telefoons *met* whatsapp geïnstalleerd. Het maakt nogal wat uit of hij draait namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marhalm
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 17-09 18:49
Wellicht gebruik je het profiel 'gemiddeld' slechts als voorbeeld, maar persoonlijk vind ik 2 uur browsen, 1 uur video en 1 uur bellen best stevig. Ik denk dat veel mensen hooguit 30 min bellen en vooral heel veel whatsappen, zeker 1-2 uur per dag. En natuurlijk de Facebook-app.

Denk uiteindelijk dat een gemiddeld gebruik moeilijk vast te stellen is, maar als ik naar mijn omgeving kijk zie ik iedereen altijd de Facebook-app open hebben en vooral heel veel whatsappen :)

Edit: wel een goed idee om batterijverbruik te testen aan de hand van profielen. Ik denk dat de meeste mensen hier het meest aan hebben omdat ze dan zichzelf kunnen vergelijken met het telefoongedrag uit de profielen. Ik denk dat het op deze manier testen van het batterijverbruik een veel betere indicatie geeft dan bijvoorbeeld video afspelen totdat de batterij ermee kapt. Dan hang het er ook maar weer net vanaf wat voor film je afspeelt. Speel je Ice Age, met veel wit, dan is'ie snel leeg. Speel je bv The Dark Knight met veel donkere scenes, dan gaat'ie alweer langer mee.

[ Voor 37% gewijzigd door marhalm op 18-07-2012 22:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

1 uur bellen, 1 uur video, 2 uur browsen
Elke dag 4 uur per dag besteden puur aan het gebruik van je mobiele telefoon.
Dan ben je toch al licht krankzinnig.
En dat noem je gemiddeld gebruik????

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Bij dit gemiddeld gebruik is mijn Galaxy Nexus in elk geval ram leeg. 2 uur schermtijd en het is afgelopen. In dat geval scoort de GN dus slecht in accutests. Persoonlijk ben ik het eens met de mensen hierboven, het gemiddeld gebruik is imo ook wat veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zie nu het artikel over accuduur testen en daar wordt gemeld dat de accuduurtest van Tweakers niet werkt op Windows Phone.
Wat gaat er dan mis en is daar geen oplossing voor te bedenken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J0YR1D3R
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
De reden dat er Windows Phones worden getest staat ook in het artikel laatst op de frontpage. arnoudwokke in 'reviews: Welke smartphone doet het langst met zijn accu?'
Apps die scherm lieten aanstaan op 808 werkten niet, omdat in Symbian Belle FP daarin iets aangepast leek ten opzichte van vorige Symbians.
Op WP7.5 zit er iets in de Javascript-engine van IE9 waardoor de browsetest faalt. We wachten met fix tot WP8, want dat komt al over twee of drie maanden. Een video-app die video's loopt kan waarschijnlijk wel, maar vereist een dev unlock. Dev account werd geweigerd omdat ons testaccount US based is en onze creditcard Nederlands. Ook dat gaan we dus pas doen voor WP8, als we weten of een dev unlock nog nodig is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 10:24
Tijd om deze thread nieuw leven in te blazen. :P
Hoe kunnen we Tweakers helpen aan betrouwbare accuprestaties, aangeleverd door gebruikers?

Is er al nieuws of WP8 al getest kan met de gebruikte benchmarks?
Zijn er al nieuwe benchmarks in gebruik?
Bij welke temperatuur worden de tests uitgevoerd?

[ Voor 32% gewijzigd door Teijgetje op 08-12-2012 17:59 ]

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunnieNL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:02
Hoe worden de testen uitgevoerd?
Ik check mijn Facebook en whatsapp/Twitter meerdere keren op een dag. Daarbij tik ik een uur bij elkaar wel aan denk ik.
Het telkens opnieuw checken van twee minuten van deze zaken, kost een telefoon veel meer energie dan dat ik een half uur achter elkaar alles lees. Telkens backlight aan/uit, wifi/3G aan/uit kost meer dan dat ik het achter elkaar zou doen.

Oftewel, wordt het testen achter elkaar gedaan of in batches?
Pagina: 1