Isoleren: Plaatsen van reflecterende folie

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:46

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Ik ben nu druk bezig met het isoleren van mijn schuur en bijkeuken. Ik zat gisteravond met een idee om een extra reflecterende folie te plaatsen tussen de afwerking en het houtwerk, bijvoorbeeld radiatorfolie.

Zou dit nut/effect hebben om dit te doen? Of heeft de reflecterende folie geen enkel effect meer op het moment dat deze is ingepakt en er een laag gips voor zit?

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Dit heeft nog steeds nut.

Wikipedia: Warmtestraling

De meeste isolatiematerialen zijn dan ook uitgevoerd met aan 1 kant aluminiumfolie.

[ Voor 28% gewijzigd door Ernemmer op 17-07-2012 09:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippo765
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 21-05 05:54

flippo765

4170 Wp subsidieloos

Kan je goed combineren met de dampdichte folie die er toch aan de binnenkant in moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 238103

ik heb eens folie gevonden met 3mm eps erop, ideaal om aan je hout te nieten, en dan de stucplaat.
het resultaat ken je

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
flippo765 schreef op dinsdag 17 juli 2012 @ 13:55:
Kan je goed combineren met de dampdichte folie die er toch aan de binnenkant in moet.
Dampopen folie is het toch eventueel aan de binnenkant? Ik heb nu een dampdichte folie tegen de enkelsteens muur aan zitten.De vorige bewoner had hier ook een dampdichte folie gebruikt. ( el-cheapo afdekplastic bevestigd met dubbelzijdig tape niet overlappend 8)7 ).

Ik heb aan 1 kant van de muur behoorlijk last van vochtdoorslag, vandaar mijn idee om een dichte folie tegen de stenen muur te gebruiken.

Mijn plan binnen naar buiten:
  1. Gips
  2. 18mm OSB
  3. dampopen folie + evt radiatorfolie voor reflectie
  4. Hout en isolatie
  5. Dampdichte folie
  6. Buitenmuur
Isolatie is trouwens EPS, dat is gelukkig ongevoelig voor vocht. Enige wat dan moet kunnen is dat eventueel vocht wat tussen de folies komt er weer uit kan zodat het hout niet gaat rotten.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:52

WouterB

3680 Wp

Martin, dat moet andersom!

Je huis (de binnenkant) is warm en dus vochtig, daar moet je dampdichte folie.

Aan de koude kant (tegen de muur dus) moet/kan een waterdicht, maar dampopen folie, anders ga je vocht opsluiten in je isolatiemateriaal

Quatt in hoekhuis (130m2) met radiatoren, 3680Wp PV zie https://ei.tigoenergy.com/p/wouterb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
WouterB schreef op woensdag 18 juli 2012 @ 11:07:
Martin, dat moet andersom!

Je huis (de binnenkant) is warm en dus vochtig, daar moet je dampdichte folie.

Aan de koude kant (tegen de muur dus) moet/kan een waterdicht, maar dampopen folie, anders ga je vocht opsluiten in je isolatiemateriaal
:/, ik zit nu her en der wat te lezen en overal staat idd dampopen aan de koude kant, dampdicht aan de binnenkant. Vanavond maar een rol dampopen folie halen en vanavond beginnen met het opnieuw voorzien van folie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01:29

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

teacher in "De Duurzame Kroeg"
:)

Vandaar ook mijn advies voor een spouw, het openhouden van de ventilatie en het impregneren.

[ Voor 43% gewijzigd door teacher op 18-07-2012 11:18 ]

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
teacher schreef op woensdag 18 juli 2012 @ 11:17:
teacher in "De Duurzame Kroeg"
:)

Vandaar ook mijn advies voor een spouw, het openhouden van de ventilatie en het impregneren.
Wederom :X :F van mijn kant, daar stond het notabene al verkeerd en gaf je de juiste manier al aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

En nu ik er wat meer over nadenk is het misschien wel verstandig om de dichte folie tussen osb plaat en gips te doen. Ook dit vanwege evt condensatie van woonvocht. Dit hangt natuurlijk af van de temperaturen en luchtvochtigheid.

Eigenlijk zou je er een dauwpunt berekening op los moeten laten.

[ Voor 12% gewijzigd door teacher op 18-07-2012 11:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
teacher schreef op woensdag 18 juli 2012 @ 11:37:
En nu ik er wat meer over nadenk is het misschien wel verstandig om de dichte folie tussen osb plaat en gips te doen. Ook dit vanwege evt condensatie van woonvocht. Dit hangt natuurlijk af van de temperaturen en luchtvochtigheid.

Eigenlijk zou je er een dauwpunt berekening op los moeten laten.
Tussen het OSB en het GIPS is gelukkig wel de makkelijkste plek om de folie aan te leggen. Het wel weer het nadeel dat ik met ik weet niet hoeveel gipsplaatschroeven ( 3x woordwaarde ) de achterliggende folie aan het perforeren ben ;)

De temperatuur in de schuur is en blijft laag. We stoken er nauwelijks, eigenlijk alleen om de vrieskou eruit te houden. In de bijkeuken is een ander verhaal daar stoken we gewoon op bijna 20 graden in de winter.

[ Voor 14% gewijzigd door mkleinman op 18-07-2012 11:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippo765

flippo765

4170 Wp subsidieloos

Om de absolute luchtvochtigheid snel af te lezen kan je het mollier-diagram gebruiken
Afbeeldingslocatie: http://www.aspas.nl/hsz/collegedictaat%20drogen%20HBO/images/Image428.jpg

Het Mollier diagram is een grafische weergave van 3 belangrijke aspecten:

- De enthalpie H, zoals toegelicht in "Warmte-inhoud". In het Mollier diagram af te lezen op een doorlopende as op zowel de linker zijde als op de bovenzijde van het Mollier diagram (figuur 6.8.4-1). De enthalpie staat hier weergegeven in kJ/kg.

- Het watergehalte in de lucht. Dit is weergegeven in de vorm van het vochtgehalte x [g/kg] aan de bovenzijde van het Mollier diagram. Om hieruit het vochtgehalte V [kg/kg] te moet deze waarde met 1000 worden vermenigvuldigd: V = 1000 * x. Dit watergehalte is ook weergegeven aan de onderzijde van het in de vorm van de partiele druk van de waterdamp in de lucht Pd in zowel [mbar] als in [kPa]. De grafiek is geldig bij een totale druk Ptot = 1013 mbar (atmosferisch).
- De temperatuur. Deze staat aan de linkerzijde van het Mollier diagram.

Hoe met het Mollier diagram om te gaan?
Binnen het Mollier diagram wordt lucht gedefinieerd door:

- De temperatuur T (droge bol temperatuur)
- Het vochtgehalte van de lucht. Deze wordt uitgedrukt in:
- V [kg water/kg lucht] of in deze grafiek x [g water/kg lucht]
- Pd [Pa] of in deze grafiek [mbar] of [kPa]
- e [%], zijnde de procentuele relatieve vochtigheid

Bron: http://www.aspas.nl/hsz/c...werkingmollierdiagram.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 19:03

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

Dit diagram (maar dan invulbaar) is hier te downloaden http://www.nzvc.be/opleiding/software/

Het is een klein programma, wat de punten in het diagram laat zien.
Luchtdruk, droge bol, RV, etc. zijn invulbaar. Het dauwpunt, gr/kg kwordt dan uitgerekend.

Bijvoorbeeld DB=20 C, RV=50 % => DP= 9.3 kg / g=7,3 gr/kg / h=38,5 kJ/kg

[ Voor 4% gewijzigd door Gasschuif op 18-07-2012 13:53 ]

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Pffff alles van de muur af gehaald. Folie eraf en nieuwe dampopen folie erop. Netto resultaat vandaag van 5 uur werk. 1 balk geplaatst en 3 pakken eps tussen de balken gedrukt..

Ben wel blij dat de folie is vervangen.

Edit: Damn you autocorrect 8)7

[ Voor 9% gewijzigd door mkleinman op 19-07-2012 07:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippo765

flippo765

4170 Wp subsidieloos

mkleinman schreef op woensdag 18 juli 2012 @ 21:57:
Pffff alles van de muur af gehaald. Folie eraf en nieuwe daklozen folie erop. Netto resultaat vandaag van 5 uur werk. 1 balk geplaatst en 3 pakken eps tussen de balken gedrukt..

Ben wel blij dat de folie is vervangen.
Niet dat die daklozen het nu nodig hebben, maar ze zullen het niet fijn hebben deze winter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Autocorrect functie ;) w000t!

Ik bedoel dampopen natuurlijk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
De vraag is nu: Waar ga ik de reflecterende folie exact plaatsen?

Gezien hoe de constructie nu is ga ik denk ik eerst de dampdichte folie plaatsen, ook de inbouwdozen voor elektra komen hiervoor te zitten. Er komen dus geen gaten verder in de folie op die manier.

Daarvoor komt dan de reflecterende folie. Daarvoor weer het OSB en als laatste het gips.

Deze laatste 3 laten ga ik dus wel open knippen voor de inbouwdozen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:52

WouterB

3680 Wp

Meestal is een reflecterende folie van aluminium en is daarmee ook dampdicht. Kun je dat dan niet goed combineren? Dus je reflecterende folie als de dampdichte folie plaatsen?

Quatt in hoekhuis (130m2) met radiatoren, 3680Wp PV zie https://ei.tigoenergy.com/p/wouterb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Dat kan, mits je dat heel zorgvuldig afplakt. Een extra dampscherm voor achter je inbouwmateriaal vind ik reuze slim.

Nog een montagetip: spuitlijm. Je spuit je rachelwerk in met lijm en je drukt de folie ertegen. Klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
teacher schreef op vrijdag 20 juli 2012 @ 14:52:
Dat kan, mits je dat heel zorgvuldig afplakt. Een extra dampscherm voor achter je inbouwmateriaal vind ik reuze slim.

Nog een montagetip: spuitlijm. Je spuit je rachelwerk in met lijm en je drukt de folie ertegen. Klaar.
Spuitlijm klinkt interessant. ga ik op broeden :) eerst vandaag en morgen de tekening maken voor elektra en deels inkepingen maken in het EPS.

Pagina: 1