BelCompany overtreedt Wet Bescherming Persoons Gegevens

Pagina: 1
Acties:
  • 462 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• regmaster
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Ik werd gistermiddag geconfronteerd met een verkoper van de BelCompany die van mij een legitimatie eiste bij het retourneren van een niet werkende headset terwijl ik een kassabon kon overleggen.
Op zich vind ik het geen probleem om aan te geven wie ik ben bij het retourneren van een product, echter pakte deze verkoper mijn rijbewijs en was op weg naar het kopieer apparaat om een kopie te maken. Ik riep de verkoper terug omdat ik het onzinnig vind om een kopie van mij ID te laten maken. Sterker nog, het is nog eens niet toegestaan ook volgens de WBP .
Toen ik de verkoper confronteerde hiermee liet hij me een formulier zien waarop staat dat bij alle bedragen boven de 30 euro een kopie van het ID verplicht is. Dit is een regelrechte overtreding van de WBP want de BelCompany heeft geen enkele wettelijke bevoegdheid om kopieën van het ID te verplichten laat staan in bezit te hebben. Als ze er om vragen of ze een kopie mogen maken is dat anders, dan heb ik de keuze, maar verplicht stellen is niet toegestaan.

Ik kan me voorstellen dat men, bij het terugnemen van telefoons en abonnementen, graag een ID wil zien om vast te stellen dat de originele koper ook dezelfde is als degene die voor de balie staat. Maar voor zaken als accessoires, waarbij een kassabon wordt getoond, lijkt me dat sowieso niet nodig en al helemaal geen vastlegging van zaken als NAW gegevens incl. een kopie van het rijbewijs.
Alleen zit ik nu wel met een headset waar ik niets aan heb, maar misschien dat er een verloopje voor Nokia ergens (vooral geen BC) verkrijgbaar is.
Maar jullie zijn gewaarschuwd, laat je niet piepelen door de BC of door anderen die dergelijk praktijken toepassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coyote1980
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07:31
Heel goed van je, zo zouden meer mensen moeten reageren. Heb je de filiaalleider ook gevraagd naar zijn reactie?

Alcohol and Calculus don't mix. Never drink and derive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15-07 17:23

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Voor het delen van ervaringen hebben we de Shopreview: http://tweakers.net/shopreview/7824/belcompany.html

Bij gebrek aan een vraag, of aanzet tot discussie sluit ik dit topic. Deel je ervaring vooral via de Shopreview en mocht je toch nog een bepaalde discussie aan willen snijden, neem dan even contact op, dan kunnen we kijken of dit topic weer open kan :)

[ Voor 33% gewijzigd door Orion84 op 17-07-2012 08:12 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Dit topic is gesloten.