HDD's komen niet uit windows 7 slaapstand.

Pagina: 1
Acties:

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16:48
goedendag mede tweakers.

ik heb sinds dinsdag een nieuw speeltje namelijk een intel i7 3770k met asus P8Z77-V Pro bord en 8 gig ram.

dit is mijn eerste intel sinds 1998 dus had er aardig de kriebels in maar alles is goed gegaan tot nu toe.

ik heb alleen 1 best wel vervelend probleem die ik nergens op internet terug kan vinden vandaar dat ik na 5 dagen het hier maar eens probeer.

als mijn energiebeheer schema mijn schijven uit shakeld (alle 3 worden uitgeschakeld aangezien de ssd de boot is) en ik probeer later de schijf aan te spreken crashed de pc compleet (BSOD).

alle oplossingen op internet zijn voor mensen die problemen hebben met de hhd die niet uit slaapstand komt als windows in zijn geheel in slaapstand gegaan is maar dat is bij mij dus NIET het geval het gaat hier echt om alleen het uitschakelen van de schijven terwijl windows actief blijft.
de hdd's altijd aan laten staan is geen optie omdat ze met z'n 3en nogal al een herrie\y creeren.

op mijn vorige pc hadden dezelfde schijven geen probleem met uitgeschakeld worden dus ik verwacht ook dat het een probleem met dit moederbord/cpu is.

mocht iemand hier ervaring mee hebben of een mogelijke oplossing hebben (anders dan de schijven nooit uitschakelen)

offtopic maar wat onzinnig om er een aparte post voor te maken: feedback over de temps van de 3770k op stock MP dus 16x idle 35x load en 39x boost is ook welkom.

mijn idle temps met een lucht aanvoer temp van 24 graden is idle @1600 mhz 30-33 graden
load temps met aida stress test (CPU, FPU en Cache) is 59-66 graden

gebruikte cooler is Scythe ninja 3 Rev. B met stock fan @1050 Rpm idle en @1450 Rpm onder load.

zelf vind ik de idle temps redelijk voor de tijd van het jaar (in de winter is het hierbinnen vaak 19-20 graden dus dat zal al een hoop schelen) maar de load temps vind ik zelf toch wel een graadje of 8 a 10 te hoog maar correct me if im wrong :)

OC @ 4.5 ghz 1.19 volt 1800 Rpm is hij 71 graden wat dan wel weer netjes is voor een overclock.

1 ding dat ik wel vreemd vind is als ik aan het benchen ben en de cpu word 66 graden en ik voel aan de heatpipes bij de cpu is dat deze gewoon echt koud aanvoelen.
bij mijn amd voelde ik zelfs het verschil tussen 30 en 45 graden dus waarom nu het verschil tussen 30 en 66 graden niet.
is dit gewoon een probleem van de chip met het slecht afvoeren van de hitte door de nieuwe layout?

verder wel een beest vergeleken met mijn amd 955 alles is toch net iets sneller wat ik niet verwacht had aangezien die al meer dan snel genoeg is voor windows.
wel is mijn vga echt bakken sneller bijna 35% kan nu crysis 2 met texture pack en dx11 gewoon spelen met de amd was dat niet mogelijk.

anyway ik hoop dat iemand een oplossing heeft voor mijn hdd probleem aangezien dit best wel en ramp is qua geluidsproductie en ik toch niet van plan ben om met deze hdd prijzen nieuwe stille WD greens te kopen.

ook tips en opmerkingen over de cpu en cooling zijn meer dan welkom :)

alvast bedankt.

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Chipset drivers geïnstalleerd? Andere chipset drivers geprobeerd? Wat is de info uit de BSOD?

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Aan welke onboard controller hangen de disken? BIOS geupdate? Overige componenten? Systeem specificaties?

Wat als je geen OC instelt maar gewoon stock snelheden draait?

[ Voor 23% gewijzigd door redfoxert op 16-07-2012 16:57 ]

https://discord.com/invite/tweakers

• computerjunky
@The_Mask

gaat helaas te snel om te zien heb gen film mogelijkheid dus kan ik niet achter komen.
er word ook geen crashdump aangemaakt dus ook het tooltje whocrashed is geen hulp geweest.
(leuke film trouwens maar weer eens downloaden is la lang geleden dat ik die gezien heb :))

drivers zijn geistaleerd bijde chipset en alle toevoegingen die te maken hadden met sata/raid/AHCI

@redfoxert

poort layout en bezetting is al volgd

poort E1 en E2 (asmedia controller) staan uitgeschakeld ivm revodrive

poort 1 (sata600) zit de ssd boot drive aan
poort 2 (sata600) zit de 1tb hdd aan
poort 4 en 6 (sata300) zit en 320gb hdd in
poort 5 (sata300) is bezet door de dvd speler
poort 3 (sata300) is bezet door de Esata bracket waar geen schijf aan vast zit op het moment

bios is idd geupdate huidige versie is 1206
de cpu is standaard stock de oc was een testje om te zien hoe de temps waren.
hij is meer dan snel genoeg op stock speed voorlopig

overige componenten :

Xfi-Elite pro in onderste pci poort
Ocz Revodrive 1 120gb in 3de Pci-e poort in bios ingesteld op 4x
smart status in de bios staat aan.
OS= windows 7 64 bit
DDR3 2133 Gskil ares @ XMP settings 9-11-10-28-2T
sapphire 6870 1GB.
alle hdd's zijn hitachi maar dat is verder niet echt relevant denk ik ze hebben dit namelijk prima gedaan.
alle schijven staan aangesloten in AHCI mode en tot nu toe heeft het probleem zich voorgedaan in bijde de schijf in de sata600 poort en een schijf in de sata300 poort.

[ Voor 20% gewijzigd door computerjunky op 16-07-2012 17:21 ]

• computerjunky
UPDATE :

zojuist weer een crash gehad dit keer wel een dump hier is de whocrashed output:

System Information (local)
--------------------------------------------------------------------------------

computer name: DENNIS
windows version: Windows 7 Service Pack 1, 6.1, build: 7601
windows dir: C:\Windows
CPU: GenuineIntel Intel(R) Core(TM) i7-3770K CPU @ 3.50GHz Intel586, level: 6
8 logical processors, active mask: 255
RAM: 8541401088 total
VM: 2147352576, free: 1929121792

--------------------------------------------------------------------------------
Crash Dump Analysis

Crash dump directory: C:\Windows\Minidump

Crash dumps are enabled on your computer.

On Mon 16-7-2012 14:20:27 GMT your computer crashed
crash dump file: C:\Windows\Minidump\071612-7113-01.dmp
uptime: 01:15:05
This was probably caused by the following module: ntoskrnl.exe (nt+0x7F1C0)
Bugcheck code: 0x7F (0x8, 0x80050033, 0x406F8, 0xFFFFF80002CE9514)
Error: UNEXPECTED_KERNEL_MODE_TRAP
file path: C:\Windows\system32\ntoskrnl.exe
product: Microsoft® Windows® Operating System
company: Microsoft Corporation
description: NT Kernel & System
Bug check description: This bug check indicates that the Intel CPU generated a trap and the kernel failed to catch this trap.
The crash took place in the Windows kernel. Possibly this problem is caused by another driver which cannot be identified at this time.

On Mon 16-7-2012 14:20:27 GMT your computer crashed
crash dump file: C:\Windows\memory.dmp
uptime: 01:15:05
This was probably caused by the following module: iastor.sys (iaStor+0x4B2A)
Bugcheck code: 0x7F (0x8, 0x80050033, 0x406F8, 0xFFFFF80002CE9514)
Error: UNEXPECTED_KERNEL_MODE_TRAP
file path: C:\Windows\system32\drivers\iastor.sys
product: Intel Rapid Storage Technology driver
company: Intel Corporation
description: Intel Rapid Storage Technology driver - x64
Bug check description: This bug check indicates that the Intel CPU generated a trap and the kernel failed to catch this trap.
A third party driver was identified as the probable root cause of this system error. It is suggested you look for an update for the following driver: iastor.sys (Intel Rapid Storage Technology driver - x64, Intel Corporation).
Google query: iastor.sys Intel Corporation UNEXPECTED_KERNEL_MODE_TRAP

Conclusion

2 crash dumps have been found and analyzed. A third party driver has been identified to be causing system crashes on your computer. It is strongly suggested that you check for updates for these drivers on their company websites. Click on the links below to search with Google for updates for these drivers:

iastor.sys (Intel Rapid Storage Technology driver - x64, Intel Corporation)

If no updates for these drivers are available, try searching with Google on the names of these drivers in combination the errors that have been reported for these drivers and include the brand and model name of your computer as well in the query. This often yields interesting results from discussions from users who have been experiencing similar problems.

Read the topic general suggestions for troubleshooting system crashes for more information.

Note that it's not always possible to state with certainty whether a reported driver is actually responsible for crashing your system or that the root cause is in another module. Nonetheless it's suggested you look for updates for the products that these drivers belong to and regularly visit Windows update or enable automatic updates for Windows. In case a piece of malfunctioning hardware is causing trouble, a search with Google on the bug check errors together with the model name and brand of your computer may help you investigate this further.

conclusie toch maar weer een keer de drivers verwijderen en opnieuw instaleren.

wat overigens wel vreemd is is de tijd in het logje.
ik lag vandaag namelijk tot 14:30 in bed en de pc is dan ook pas om 15:05 opgestart :O
nog even de moeite om dat uit te zoeken hehe.
maar voor nu ff naar de intel site voor nieuwe oude drivers.

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
De tijd is GMT (Greenwich Mean Time) en die loopt op dit moment 2 uur achter op de nederlandse zomertijd (CEST : Central European Summer Time).

Download in ieder geval de driver bij Intel en forceer de installatie, ook al heb je al de nieuwste volgens de installer. Even met de commandline opties aan de gang dus.

[ Voor 37% gewijzigd door redfoxert op 16-07-2012 20:14 ]

https://discord.com/invite/tweakers

• computerjunky
nou heb begin van de avond de drivers handmatig verwijderd en opnieew geinstaleerd en f om te stressen de hdd's naar 1 min slaapstand gezet en het tooltje nosleep even op 5 minuten gezet en so far so good.
maar zoals je kan zien is het ondertussen 03:10 dus ik ga knorren :)

• computerjunky
helaas hij is net weer gecrashed door iastor.sys

editje: heb de drivers wederom verwijderd en probeer nu de standaard ahci windows drivers.
in benches lijkt in iedergeval de ssd bijna even snel dus het kan de oplossing zijn.

[ Voor 65% gewijzigd door computerjunky op 17-07-2012 19:28 ]

• LnC
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13-01 18:12

LnC

The offending line...

Hier wordt ook gesproken over een rootkit met dezelfde naam die jij gaf. Hier ook.

Mocht je geen last meer hebben na je rollback van je drivers zou ik voor de zekerheid even je systeem tegen het licht aanhouden. Met b.v. MBAM en Antivirus programma.
Natuurlijk van te voren installeren en beide updaten. Daarna booten in safe-modus zonder netwerk en alles laten draaien.
Better safe then sorry. :)

• computerjunky
LnC schreef op woensdag 18 juli 2012 @ 12:48:
Hier wordt ook gesproken over een rootkit met dezelfde naam die jij gaf. Hier ook.

Mocht je geen last meer hebben na je rollback van je drivers zou ik voor de zekerheid even je systeem tegen het licht aanhouden. Met b.v. MBAM en Antivirus programma.
Natuurlijk van te voren installeren en beide updaten. Daarna booten in safe-modus zonder netwerk en alles laten draaien.
Better safe then sorry. :)
ja dat had ik al gevonden heb heb alle tooltjes hiervoor al gedraait maar niks gevonden.
ook mijn backup windows heeft last van deze drivers dus het is echt gewoon een slechte intel driver of een driver conflict.
heb het probleem bij asus neergelegd samen met het probleem van het trage pci-e 4x slot in de hoop dat ze een oplossing weten.

tot nu toe draait de windows ahci driver uit 2006 probleemloos al is het natuurlijk niet optimaal.

• computerjunky
tot nu toe met de windows drivers nog geen crashes morgen instaleer ik weer de intel driver en we zien wel waar dat ons brengen gaat.

• computerjunky
nou ik ben terug gegaan naar de intel iastor.sys driver en je raad het al de pc gaat op zn plaat als er een schijf in slaap aangesproken word.

/sadpuppyface.

edit:

iemand nog suggesties het probleem is nog steeds niet verholpen en ik heb alle mogelijke drivers geprobeerd.
ik ben dan ook bang dat het een conflict met andere drivers zijn of iets anders is maarik kan nergens op internet mensen vinden met dit probleem.

[ Voor 45% gewijzigd door computerjunky op 27-07-2012 04:21 ]

• computerjunky
voor degene die het willen weten het probleem zat hem in het process IADataStroMgrSvc.exe*32

deze werd niet mee opgestart maar is dus wel noodzakelijk voor het uit de slaapstand halen van harde schijven.
handmatig aangezet onder services en geen probleem meer gehad nu hopen dat het zo blijft.

geen idee overigens waarom dit process niet meer word aangezet als het wel noodzakelijk is maar daar is nogal lastig achter te komen.
weet wel dat met het instaleren van de intel ahci driver de slaapstand van schijven uitgeschakeld word in energiebeheer dus dat kan er iets mee te maken hebben.
het process is dan immers niet nodig.

• LnC

LnC

The offending line...

Top dat het nu wel verholpen is, en dat je de oplossing nog even post d:)b :Y)

• computerjunky
hehe nou het was opgelost tot mijn grote irritatie crashed net de pc weer door het uit slaap halen van de schijf.
maar tot mijn verbazing staat ook de benodigde service weer uit 8)7

heb verder geen actieve beveilegings software geinstaleerd dus er is niets dat het uit zou kunnen schakelen dus geen idee waar het door komt.
maar als oplossing heb ik gewoon een snelkoppeling naar dit process in de opstarten map geplaatst en hij word nu geforceerd opgestart problem solved PERMANENTLY ! (hoop ik dan maar)

• LnC

LnC

The offending line...

Als het werkt, dan werkt het. Maar om toch nog even verder te zoeken om het helemaal goed te fixen heb ik deze pagina nog gevonden. Hopelijk slaat dit ook op jouw "probleem". 8)7

• computerjunky
dat lijkt een ander probleem.

dat krijg je als je windows instaleerd in ide modus en later wil switchen naar AHCI.
bij nieuwe borden staat het standaard al op AHCI.

maargoed ik heb weer een updateje en het probleem is dus nog steeds niet verholpen.
het probleem limiteerd zich echter tot de cold boot (eerst boot nadat de pc uitgestaan heeft).
als hij dan crashed en weer reboot werkt het wel perfect en komen de schijven gewoon uit slaapstand.

dus nu weer op zoek naar de oorzaak van het cold boot probleem.

update: net windows 7 op een andere schijf geinstaleerd om te kijken of er iets corrupt geraaks was maar ook in de nieuwe windows deed het probleem zich voor.

[ Voor 15% gewijzigd door computerjunky op 30-07-2012 18:13 ]

• computerjunky
na nog een tijd tested kan ik 100% zeker bevestigen dat deze crash zihch alleen voordoet bij een cold boot.

helaas kan ik geen oplossing vinden en ik snap ook niet wat er anders is aan een cold boot dan een reboot.

iemand die een idee heeft waarom de driver lijkt te crashen onder een cold boot bij het opstarten van de hdd ?

• Bazvv
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 27-01 20:10
Bij mij staat deze service op Automatic (Delayed Start).
Heb je al geprobeerd op dat het probleem oplost?

• computerjunky
Bazvv schreef op vrijdag 10 augustus 2012 @ 18:40:
Bij mij staat deze service op Automatic (Delayed Start).
Heb je al geprobeerd op dat het probleem oplost?
de driver heeft 2 processen en 1 is delayed start idd de andere is er meteen vanaf het begin.

kan wel even proberen op meteen starten te zetten al zou dit bijde bij een warm en cold boot hetzelfde moeten zijn aangezien het gewoon de iwindows opstart procedure is toch ?

maargoed ga het ff proberen.
Pagina: 1