Toon posts:

Fanless HTPC

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Na ettelijke jaren waag ik mij nog eens aan een nieuw zelfbouwprojectje. Ditmaal wordt het een fanless htpc, met een beoogde kostprijs rond €1000. Deze zal voornamelijk worden gebruikt om 1080p en muziek te streamen vanaf een NAS (die ik ook nog ga bouwen), torrents, rarren en parren.

Na veel opzoekingswerk en reviews te lezen ben ik tot het volgende lijstje gekomen:

#ProductPrijsSubtotaal
1Streacom FC5OD Black€ 214,-€ 214,-
1Logitech K400 Wireless Touch Keyboard€ 29,50€ 29,50
2Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB€ 106,95€ 213,90
1Corsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9B Low Profile Blue€ 47,95€ 47,95
1Gigabyte GA-Z77MX-D3H€ 105,95€ 105,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 611,30

Bluray drive: Sony BC-5600S (€90 op ebay)
Voeding: Minibox PicoPSU 160-XT met 192W AC adapter (€100 op ebay)
CPU: Core i3 3225 (verwacht €130), hoewel ik twijfel om er een i5 3475s in te steken, maar dat is misschien wat overdreven voor het beoogde gebruik en het feit dat het zaakje passief wordt gekoeld?

Software: Windows 7 / XBMC, dual boot met Ubuntu 12.04 LTS (de reden voor 2 SSDs trouwens). Ik had graag enkel met Ubuntu gewerkt, maar door het omslachtig gebruik van Bluray toch besloten van eveneens Windows 7 te installeren.

Heeft er iemand nog tips of suggesties over deze setup? In het bijzonder over de keuze van moederbord/processor/geheugen?

• Koenvh
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 03-05 22:35

Koenvh

Hier tekenen: ______

Kwaliteit van de voeding is belangrijk, laat je niet zomaar iets aansmeren.

🠕 This side up

• MartijnLoarne
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 02-05 11:15
Als je passief wilt gaan, is een zuinig moederbord aan te raden, immers wordt zo'n beetje alle verbruikte stroom omgezet in warmte. In de praktijk kom je dan uit bij een Intel of een MSI moederbord. Verder heb je ook geen Z77 nodig, omdat je toch niet kunt overklokken met de door jou genoemde processors.
Goede en zuinige borden zijn deze: pricewatch: MSI H77MA-G43
En deze: pricewatch: Intel DH77EB
Waarbij de laatste het zuinigst is. Zie ook deze link.
Wil je naast die SSD's ook nog meerdere harde schijven toevoegen? Zo nee, dan kun je ook wel af met een lichtere PicoPSU, denk dat zo'n 120W daarbij wel genoeg is. PicoPSU's zijn verder goede voedingen, als je het juiste wattage neemt.
Voor de SSD's kun je ook de Samsung 830 nemen, deze schrijven sneller en zijn goedkoper.

Hoe denk je de CPU te gaan koelen trouwens? In idle kun je het wel af met een passief koelblok, maar onder load wordt het denk ik moeilijker. Wellicht zijn er meer mensen hier die hun licht daarover kunnen laten schijnen, want dat is wel een aandachtspunt ;)

[ Voor 8% gewijzigd door MartijnLoarne op 16-07-2012 16:29 ]

Discogs | 9900 Wp Oost-West | Honda CBR600F 1996

Verwijderd

Topicstarter
Dat Intel-bordje lijkt me inderdaad wel een efficiënter alternatief. De CPU wordt trouwens passief gekoeld, zoals getoond in je link:

http://www.silentpcreview...opic.php?p=559710#p559710

Ik heb dezelfde case en CPUs tot 65W TDP kunnen hierin blijkbaar zonder problemen draaien met het bijgeleverd passief blok + heatpipes:

http://www.silentpcreview.com/article1260-page1.html
http://www.techpowerup.com/reviews/Streacom/FC5_OD/

• jaapsander
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20:18
Aanvulling aan bovenstaande suggesties:
Waarom een Intel CPU? Intel heeft een stuk meer CPU kracht in huis, maar dat heb je bij een HTPC helemaal niet nodig. En de GPU bij AMD is dan wel weer een stuk beter (en goedkoper).

Verder geef je aan een dual boot van W7 en Ubuntu te willen doen, op 2 verschillende SSD's. Zelf heb ik een 64GB SSD in mijn HTPC en die is ongeveer voor 30GB gevuld met relevante programma's. Met 128GB kun je prima een dual boot W7 en Ubuntu draaien, daar heb je geen 2e schijf voor nodig. Ook vraag ik me af waarom je nog Ubuntu wilt gaan draaien als je toch al een W7 licentie moet aanschaffen. Een specifiek programma voor Ubuntu wat je gebruikt en niet op W7 draait? Zo niet, dan kun je met alleen W7 ook prima uit de voeten.

In HTPC's is het niet de kunst om zo snel mogelijke hardware in een klein kastje te proppen, maar om de juiste componenten met de juiste ondersteuning te kiezen. Voor het afspelen van HD video gebruik je een specifiek stukje fixed function hardware in de GPU (Intel clear video HD, AMD UVD, Nvidia Purevideo). Daarom is het voor een HTPC (met alleen HTPC taken) het belangrijkste om een goede (interne)GPU uit te zoeken. Je zet 8GB in je HTPC wat gewoon onzinnig veel is, 4GB is al meer dan genoeg. Voor Intel CPU's kun je trouwens prima 1333MHz geheugen pakken, AMD's hebben baat bij 1600MHz.

• joordy
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 09-04 12:15
je kan als het moet bijv ook een gt 610/620 erin stoppen, je psu kan dat wel aan omdat die niet zo veel verbruiken ;)

• MartijnLoarne
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 02-05 11:15
Ben het eigenlijk wel grotendeels eens met jaapsander, kijk ook nog even naar AMD. Die hebben een veel betere GPU wat dus bij HTPC's veel belangrijker is :) Qua moederborden heb ik van FM1 niet zoveel verstand, dus daarmee kan ik je helaas niet helpen.

Discogs | 9900 Wp Oost-West | Honda CBR600F 1996

• joordy
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 09-04 12:15
Ik heb de pricewatch: Asrock A75M-ITX besteld, als het goed is krijg ik hem deze week binnen. Lijkt me een heel mooi bordje icm de AMD II x4 631

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:41
joordy schreef op dinsdag 17 juli 2012 @ 09:29:
je kan als het moet bijv ook een gt 610/620 erin stoppen, je psu kan dat wel aan omdat die niet zo veel verbruiken ;)
Dat zou zonde zijn, dan heb je toch weer extra warmte, extra aanschafkosten en extra verbruik, terwijl het helemaal niet nodig is.

Eem AMD E450 of E350 kan XBMC al makkelijk runnen en is achterlijk zuinig. Als je op dat bordje wil rarren en parren heb je wel iets sterkers nodig, of erg veel geduld. Ik kan uit je TS niet helemaal halen of je dat nou op je nas wilt doen of op de HTPC.

Een HTPC hoeft helemaal niet zoveel processorkracht te hebben. Zelfs een Rasberry Pi doet alleen de menu's minder smooth, de rest goed. Tablets doen XBMC smooth, op de iPad runt het heerlijk, op Android is het nog in ontwikkeling. Ik vind dus dat je een HTPC moet dedicaten tot HTPC, en daar hardware in stopt die daar goed in is.

Wil je bijvoorbeeld 3D kunnen spelen? Wil je 4K video af kunnen spelen, voor als dat over een aantal jaar toch wel standaard wordt? Dan heb je een moederbord nodig die 4K aankan. Dat zijn, volgens mij, processors met een Southern Islands GPU of een nVidia Kepler GPU, maar die laatste moet je dan weer los kopen.

• cerietke
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 24-10-2024
@jaapsander
Ik vind net als patrickmal de Streacom case erg mooi en had ook in gedachten om te kijken of ik een fanless systeem in elkaar kon zetten. Ook ik was eerst vanuit een Intel oogpunt aan het kijken.

Wat ik online lees is ongeveer dat AMD 6550D > Intel HD 4000 > AMD 6530D > Intel HD 2500, waarbij de Intel HD 2500 ruim onder de andere 3 zit. Zie bijvoorbeeld dit review artikel:
http://www.xbitlabs.com/a...d-graphics-4000-2500.html

Als ik kijk naar de TDP dan zie ik wel een een processor met Intel HD 4000 met een TDP van 65W, maar die lijken voor de AMD 6550D niet te vinden. Ik zou bang zijn dat met een TDP boven de 65W het systeem te warm wordt in een kast als deze. Prijs/kwaliteit lijkt me een stuk beter bij AMD, maar ik krijg het gevoel dat gezien het fanless doel Intel een betere GPU zou kunnen bieden? Of zie ik nou iets over het hoofd?

Ik ben erg nieuwsgierig welke onderdelen jij zou gebruiken voor een AMD build in deze kast.

Verwijderd

Een A4-3400 of A4-3300 is voldoende. Eventueel een A6-3500.

• jaapsander
@cerietke
Je kan inderdaad zoals XeNeRgY al aangeeft prima een A4-3400 of een A6-3500 doen. Deze CPU's hebben een TDP van 65W en voor HTPC gebruik erg goed. Het ligt er maar net aan waar je je htpc voor gaat gebruiken. Die HD6550D zit alleen in de A8 met een tdp van 100W, dat gaat hem niet worden. Maar de GPU die in die A6-3500 zit is zeker sterk genoeg voor alles wat je ermee wilt behalve op hoge kwaliteit gamen.

Voor HTPC's geld vaak less is more. Koop je "voor de zekerheid" maar een sterkere processor dan kan het maar zo zijn dat je een minder systeem hebt omdat die sterkere CPU vaak ook meer stroom verbruikt, warmte produceert en je HTPC luidruchtiger wordt.

Die 65W tdp CPU's van AMD zijn voor HTPC gebruik prima en qua prijs onovertroffen. Wil je een Intel setup met een tdp van 65W en een HD 4000 gpu dan betaal je zo maar 200+ euro (kon zo snel geen goedkopere vinden).

Voor puur HTPC gebruik zou ik gewoon een A4-3400 plaatsen.

Overigens is in mijn ervaring (heb zelf een intel i3 2100 HTPC en verschillende HTPC's gebouwd met Llano APU's) de ondersteuning van AMD GPU's beter dan die van de Intel GPU. Heb toch wel eens last van DXVA artifacts met mijn Intel GPU die ik minder vaak zie bij een AMD setup.

[ Voor 12% gewijzigd door jaapsander op 25-07-2012 09:57 ]

• cerietke
Ik zou zelf waarschijnlijk wel wat proberen snellere/betere componenten te gebruiken met het oog op de toekomst (ik gebruik computers over het algemeen best lang, 5+ jaar), dus waarschijnlijk de A6-3500 dan en 8 GB geheugen, maar ik begrijp dat een kast als deze limieten heeft. Het maakt ook niet gek veel verschil in prijs, een Intel setup aan de andere kant is sowieso wel ruim duurder.

Ik ben nog een beetje rond aan het kijken, maar als ik er uit ben wat ik ga kopen zal ik het zeker nog even posten. Ben vooral nog aan het kijken of er andere goede fanless cases zijn.

• iMars
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 04-05 19:41

iMars

Full time prutser

Verwijderd schreef op dinsdag 24 juli 2012 @ 17:59:
Een A4-3400 of A4-3300 is voldoende. Eventueel een A6-3500.
Ik ben toevallig met dezelfde soortgelijke setup bezig :)
Zelfde case, een Asus F1A75-M en een A6-3500 (wil toch een beetje extra power hebben).

Edit: en 8 GB DDR3-1866 :)

[ Voor 4% gewijzigd door iMars op 25-07-2012 13:39 ]

Koop hier mijn P1 reader :)

• jaapsander
cerietke schreef op woensdag 25 juli 2012 @ 12:50:
Ik zou zelf waarschijnlijk wel wat proberen snellere/betere componenten te gebruiken met het oog op de toekomst (ik gebruik computers over het algemeen best lang, 5+ jaar), dus waarschijnlijk de A6-3500 dan en 8 GB geheugen, maar ik begrijp dat een kast als deze limieten heeft. Het maakt ook niet gek veel verschil in prijs, een Intel setup aan de andere kant is sowieso wel ruim duurder.

Ik ben nog een beetje rond aan het kijken, maar als ik er uit ben wat ik ga kopen zal ik het zeker nog even posten. Ben vooral nog aan het kijken of er andere goede fanless cases zijn.
Met het oog op de toekomst is in mijn mening gewoon onzin. No offence. Het is slim om geld uit te geven aan hardware welke nu de beste prijs/prestatieverhouding heeft. Op het moment dat dat niet meer voldoet, voldoet een snellere APU van dezelfde generatie ook niet meer. Voor htpc's is het namelijk van belang dat de GPU (bij ati UVD) het hw versnellen van video ondersteund. Op het moment dat de standaarden veranderen (bijvoorbeeld van SD naar HD naar 4k) en je GPU decoder ondersteund dit niet, dan kun je voor een paar tientjes een nieuwe videokaart kopen en is je HTPC weer up to date.

• cerietke
Aan de andere kant is nog geen 15 meer betalen voor een triple core met betere GPU bijna niks. Ik ben het met je eens dat Intel te duur is kwa prijs/prestatie, maar voor 15 euro ga ik deze niet laten liggen. Zie het als voor het geval dat ik misschien wel eens een enkele keer in die 5 jaar wat extra processorkracht kan gebruiken. Ik zou me bijvoorbeeld voor kunnen stellen dat mijn normale desktop het op een gegeven moment zou begeven en dat ik deze HTPC tijdelijk intensiever gebruik tot deze gemaakt of vervangen is.

Als het verschil in prijs aanzienlijk groter zou zijn ben ik het helemaal met je eens hoor.

• jaapsander
Voor 15 euro is het inderdaad geen slechte optie, mijn punt was dat je jezelf niet voor de gek moet houden als je denkt dat je HTPC een jaar langer mee kan wanneer je 15 euro extra uitgeeft. Less is vaak more.

Verwijderd

iMars schreef op woensdag 25 juli 2012 @ 13:01:
[...]

Ik ben toevallig met dezelfde soortgelijke setup bezig :)
Zelfde case, een Asus F1A75-M en een A6-3500 (wil toch een beetje extra power hebben).

Edit: en 8 GB DDR3-1866 :)
Voor een AMD htpc is 4GB 1600mhz voldoende. Alles wat meer en sneller is, is de meerprijs niet waard :)

• iMars
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 04-05 19:41

iMars

Full time prutser

Verwijderd schreef op woensdag 25 juli 2012 @ 15:49:
[...]

Voor een AMD htpc is 4GB 1600mhz voldoende. Alles wat meer en sneller is, is de meerprijs niet waard :)
Och, omdat het kan O-)

Koop hier mijn P1 reader :)

• jaapsander
Ik noem dat altijd: Och omdat je niet beter weet

• tijnt
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21-03 07:28
Een vraagje in de zijlijn: ik zou een vergelijkbare PC, bij voorkeur met dezelfde behuizing, willen bouwen waar Photoshop goed op zou moeten werken. Heeft het dan wel zin om, tegen beter weten in ;), te investeren in een snellere processor en wat meer geheugen. Kom ik dan wel terug bij Intel?

• jaapsander
Het ligt er natuurlijk aan wat je precies verstaat onder photoshoppen. Photoshop draait prima op een dualcore met 4GB geheugen wanneer je wat vakantiekiekjes in jpeg licht wilt bewerken. Maar wil je dit wat professioneler aanpakken en zijn de bewerkingen die je gaat doen ook zwaarder dan is het een ander verhaal.

Wil je wat zwaarder photoshoppen, dan heeft een Intel CPU dus zeker voordeel. Hetzelfde als meer geheugen. Je kan prima een Ivy Bridge 65W CPU met 8 of 16GB in deze behuizing kwijt. Echter vraag ik me af of je dan niet beter gewoon een workstation aan kan schaffen. Op de bank op 3 tot 4 meter van je Tv af lijkt mij nou niet zo super fotoshoppen. En als je toch al aan een bureau zit kun je ook prima een kast kwijt.
Pagina: 1