Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesper86
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
EDIT: Het werkt nu zonder problemen!

---- ---- ---- ---- ---- ---- ---- ---- ---- ---- ---- ---- ---- ---- ---- ---- ---- ----
Ik heb zojuist een nieuwe PC (zie sig en inventaris). oOo

Helaas wil hij zo nu en dan niet opstarten. Hij blijft dan namelijk hangen bij de MemOK! test voorafgaande het opstarten, waar dan het rooie lampje blijft branden (handige feature, jammer dat het nodig is ;) ). Dit lijkt vooral te gebeuren na een tijdje uit geweest te zijn, of na hybernate.

Nu is het 1866 geheugen ipv de 'standaard' 1600 of 1333, en dat moet ik dus in de bios ook zelfs zo instellen waarop hij welliswaar zonder problemen opstart. Wel is alles boven de 1600 > (O.C) volgens het moederbord, maar dat moet geen probleem zijn.

Wanneer hij dus niet wil opstarten (helemaal geen beeld) moet het MemOK! knopje er voor zorgen dat hij weer de default instellingen opzoekt. Maar dit mocht niet baten, ook eerdere keren niet, maar even de stroom eraf halen werkte dan wel. Waarop dan de melding 'overclocking failed', en gewoon weer kan opstarten (op 1866).

Deze keer kreeg ik echter pas weer beeld na 1 reepje eruit te halen. Ik heb dus meteen ook even geprobeerd met enkel het andere reepje, maar deze start dan ook gewoon weer op.

Het lijkt me vreemd dat overclocking pas zou falen enkel bij het opstarten. Ik heb bijvoorbeeld ook de windows experience index uitgevoerd waar het geheugen de maximum score van 7.9 krijgt. Dan moet hij ook voldoende gestressed zijn denk ik wat dus geen probleem was. Misschien gaat het bord er gewoon vanuit dat de 'overclock' het probleem was, terwijl het eigenlijk ergens anders ligt (?).

Heeft iemand ideeen ? :-(

ps. De Samsung 830 SSD schijnt een probleem gehad te hebben met ontwakenen vanuit hybernate maar dat is gefixt in de laatste firmware, deze staat er dan ook op. | Ook heb ik wat problemen met de voeding gehad. Ik heb namelijk wat moeten klooien met de pinnen van de 24-pin kabel om deze uberhaupt in het moderbord te krijgen, en vervolgens de contactjes wat moeten fixen voordat hij uiteindelijk op de aanknop reageerde. Misschien dat het toch nog niet 'helemaal' goed zit, of is erg geen tussenweg mogelijk?

[ Voor 31% gewijzigd door jesper86 op 21-07-2012 18:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allubz
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 02-09 13:43
Heb je de timings en het voltage handmatig en correct ingesteld, of gebruik je een XMP-profiel?

Interesse in een custom build workstation, voor gaming, wetenschappelijke toepassingen, of puur om de stijl? Contact @ https://vogd.design

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesper86
  • Niet online
De timings staan op auto en de gekozen waarden kloppen met de specs. Ook het voltage, 1.505 geloof ik. Enkel de laatste stond op 24 wat volgens de specs 27 moet zijn, deze heb ik later voor de zekerheid zelf op 27 gezet.

ps. Ik kwam hier een test van het geheugen tegen welke laat zien dat ook hoger geen probleem moet zijn:
http://forums.vr-zone.com...ctical-ddr3-1866-cl9.html

[ Voor 34% gewijzigd door jesper86 op 16-07-2012 15:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allubz
Welk geheugen gebruik je precies? Zorg ervoor dat het voltage juist is, en probeer het anders een stapje of twee hoger (b.v. 1.5V geheugen op 1.55V)

Het probleem het je moederbord, check de kabel eens. Haal deze eruit, zorg dat 'ie er goed in zit, zonder dat de zaak moet worden afgebroken.

Als je hardwaredefecten wilt uitsluiten, draai dan:
RAM: Memtest (min. 8 uur, beter 24 uur)
CPU: LinX / Prime95
HDD: HDDTune

edit: door anderen behaalde overclockresultaten moet je nooit voor gegarandeerd nemen.
edit2 @ hieronder: http://dlcdnet.asus.com/p...8Z77-V-PRO-memory-QVL.pdf - staan er niet bij, maar zegt ook lang niet alles.

[ Voor 22% gewijzigd door Allubz op 16-07-2012 15:45 ]

Interesse in een custom build workstation, voor gaming, wetenschappelijke toepassingen, of puur om de stijl? Contact @ https://vogd.design

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 13:03

Pixeltje

Woo-woohoo!

Staat het geheugen op de hardware compatibility list van dit moederbord? Ik weet uit ervaring dat Asus borden erg kieskeurig kunnen zijn wbt geheugen. Daarbij... die kleine lettertjes over de voeding en het aanpassen van stekkers en pinnen doen me een beetje huiveren.. zeker weten dat je probleem niet daarin zit?

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesper86
  • Niet online
Op de site van crucial staat links de "Memory advisor tool" als "3-step process to find guaranteed-compatible memory for computers and motherboards." waar mijn setup gewoon bij staat. :)
Daarbij... die kleine lettertjes over de voeding en het aanpassen van stekkers en pinnen doen me een beetje huiveren.. zeker weten dat je probleem niet daarin zit?
Tja, maar hoe? Ik denk dat als de stroom toevoer niet goed was dan zou het toch niet specifiek alleen met opstarten gebeuren of ineens verholpen zijn door de reepjes even te verwisselen ?

[ Voor 37% gewijzigd door jesper86 op 16-07-2012 16:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesper86
  • Niet online
Ik heb net nog eens sleep geprobeerd, en dan weer opstarten, maar dan valt ie gewoon helemaal uit, probeert ie het nog een keer en valt ie weer uit en bleef uit. Nu zelf op de knop gedrukt en start gewoon op. Zonder 'overclocking failed' melding, en ook zonder 'windows shut down unexpectedly' ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allubz
Zulke (deep) sleep problemen had ik ook met de Zotac Z77-ITX en m'n huidige ASRock Z77E-ITX. Scherm bleef zwart, met geen mogelijkheid aan te krijgen, pas na een (of meerdere) CMOS resets.

Oplossing: Slaapstanden uitzetten :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesper86
  • Niet online
Ik heb nog eens meerdere malen geprobeerd om op te starten vanuit slaapstand maar elke keer blijft hij hangen op de MemOK! led totdat ik het knopje gebruik om zogenaamd de 'overclocking' te resetten, ookal staat hij gewoon al op standaard 1333. Het vreemde is, 'gewoon' opnieuw opstarten werkt wèl !

Maar nu iets vreemds. Ik heb een andere voeding geprobeerd (mn oude), en die komt wèl uit de slaapstand ! Nog eens naar de contactjes/omhulsels gekeken van de nieuwe voeding en ik zie er niks echt verkeerds aan. Het lijkt vrijwel onmogelijk dat 1 van de pinnen geen contact maakt, tenzij het echt aan alle kanten strak om de pin moet zitten om te werken (?).

Het feit dat het alleen na een tijd uit of met de slaapstand gebeurd lijkt me ook eerder een probleem met de werking van de voeding zelf. Hij luistert dan mss niet goed naar het moederbord die doorgeeft wat er allemaal weer opgestart moet worden. Opvallend is ook dat als ik uiteindelijk weer voorbij de MemOK! test kom, ontwakend hij gewoon weer uit de slaapstand met dit venster open alsof er niks gebeurd is ...

Ideeën ? :-(

[ Voor 26% gewijzigd door jesper86 op 16-07-2012 19:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesper86
  • Niet online
Dus wat denken jullie, klinkt het als een probleem met de voeding? Of is het mss niet meer dan een instelling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Als die het met de oude voeding wel doet, dan weet je toch genoeg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flozem
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 14:27
Geen idee... zit zelf ook met zo'n vaag probleem. 99.9% van de tijd start de nieuwe pc gewoon op. (i7 3770k, 16GB 1600mhz, Z68x-UD3H-B3 MB). En dan ineens een BSOD en bios melding dat het geheugen overklokt is, en wordt teruggezet op1333mhz.

PC lijkt soms ook trager op te starten (voordat je überhaupt beeld krijgt) en langzamer af te sluiten (beeld uit, en ventilators blijven dan nog even draaien).

Met memtes86 één keer een fout gevonden. Daarna niet meer. Maar dat is met alle geheugen aanwezig en slechts één á twee passes.

Ik heb alle settings van het geheugen manueel ingesteld nu. Geheugen loopt weer op 1600mhz, en ik heb nog geen BSOD gehad sinds afgelopen weekend.

Ben alleen alle vertrouwen kwijt in deze setup. Heb al een afspraak gepland om de PC terug naar Azerty te brengen om de problemen op te lossen. Hoop alleen dat de problemen dan wel te constateren zijn. :S

Dat dit soort compatibiliteitsproblemen anno 2012 nog voorkomen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

jesper86 schreef op maandag 16 juli 2012 @ 22:04:
Dus wat denken jullie, klinkt het als een probleem met de voeding? Of is het mss niet meer dan een instelling?
Je geheugen staat sowieso niet op de Qualified Vendors List voor dit mobo (zie de Asus site). Mogelijk kan dat er dus ook nog wat mee te maken hebben. Aangezien je op 1866 wilt draaien luistert dit allemaal zeer nauw.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesper86
  • Niet online
Op 1333 helaas dezelfde kuren. Asus heeft deze Crucials indd niet op de lijst, maar Crucial de Asus wel. Dat telt zeker niet ? Ze lijken eigenlijk alleen naar de specs te kijken, al klinkt 'guaranteed-compatible' wel erg zelfverzekerd. Volgens mij zijn ze ook net nieuw dus Asus heeft gewoon de kans nog niet gehad dacht ik.
Reepje schreef op maandag 16 juli 2012 @ 22:40:
Als die het met de oude voeding wel doet, dan weet je toch genoeg?
Als het twee exact dezelfde voedingen waren dan is het indd zo simpel, maar het is een totaal andere en kan dan mss ook wel totaal anders reageren in een bepaalde situatie. niet noodzakelijk door een defect. We kunnen helaas niet alles weten dus vandaar de vraag naar een second opinion. Ik zal het morgen nog is bevestigen voor ik weer heel de zooi ga opsturen, maar het lijkt er inderdaad op dat er verder geen addertjes meer onder het gras zitten.
Flozem schreef op maandag 16 juli 2012 @ 22:40:
Geen idee... zit zelf ook met zo'n vaag probleem. 99.9% van de tijd start de nieuwe pc gewoon op. (i7 3770k, 16GB 1600mhz, Z68x-UD3H-B3 MB). En dan ineens een BSOD en bios melding dat het geheugen overklokt is, en wordt teruggezet op1333mhz
BSOD dat lijkt me toch een ander probleem dan ik heb. :+ :-(
Kan je terugzien of de BSOD uberhaupt iets over het geheugen zegt in de Windows Event Viewer ?

[ Voor 93% gewijzigd door jesper86 op 16-07-2012 23:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flozem
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 14:27
2x (6 en 10 juli) melding "kritiek" met Kernel-Power: eventid 41.

Voor wat het waard is - zegt mij weinig over de oorzaak... wel goed om te weten dat al die eventlogs makkelijk zijn terug te vinden. :)

[ Voor 48% gewijzigd door Flozem op 17-07-2012 00:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesper86
  • Niet online
Zoals verwacht startte hij vanmorgen niet op met de nieuwe voeding, maar ik steek mijn oude erin en die doet het zonder problemen. Hij lijkt ook net iets sneller langs de tests waaronder MemOK te gaan ... :S

Deze heeft nu wel alleen maar een P4 connector naar de cpu terwijl de andere een dubbele P8 heeft, in het boekje stond dat het moest kunnen, maar wat heeft het precies voor invloed ? Zou dat er nog iets mee te maken kunnen hebben, denk het niet he ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allubz
Je moederbord heeft geen dubbele P8 connector, simpelweg P8 (4+4).

Het verschil tussen P4 en P4+4 kan je Googlen, de tweede 4-pin geeft extra stroom.

Sommige CPU's hebben standaard 8-pin nodig, maar het gros kan toe met 4-pin, zolang je niet overclocked.

Zolang je CPU onder load (LinX / Prime95) meekomt, is er niets aan de hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesper86
  • Niet online
Sorry ja dat bedoelde ik, enkel P4 of het dubbele = P8 :)

Nouja de 3770K heb maar 77W TDP dus P4 moet (voorlopig) even voldoen. :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 11:49

Fordox

00101010

jou probleem:
http://ark.intel.com/prod...M-Cache-up-to-3_90-GHz%29

hier zie je staan:
Memory Types DDR3-1333/1600
geen 1866. dit is onder andere een reden waarom ik koos voor een amd processor, de geintegreerde memory controller is beter.

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesper86
  • Niet online
Ik heb een tijdje op 1333 gedraaid, maar dat veranderde niks, behalve dat ie langzamer was ;). Hij draait nu stabiel op 1866 met mijn oude voeding. Lijk dus gewoon de voeding/kabel geweest te zijn. Ik heb al contact gehad met de webwinkel en mag 'm ruilen voor een Bequiet! Dark Power Pro 10, al dan wel 550W, maar meer heb ik toch niet nodig. Reviews zijn erg goed, meer kabel keuze, en past mooi bij de casefans en cpu koeler van hetzelfde merk. :D
quote: Asus P8Z77-V Pro Memory QVL
  • Due to Intel® 2nd generation processors' behavior, DDR3 2200 and above/2000/1800 MHz memory module will run at DDR3 2133/1866/1600 MHz frequency as default
  • The 2400Mhz memory modules above are supported by this motherboard; however, the actual frequency support varied depending on the O.C. margin of the installed CPU

[ Voor 44% gewijzigd door jesper86 op 17-07-2012 17:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesper86
  • Niet online
UPDATE

Heb ik de voeding ingepakt om op te sturen, sluit ik de overige HDDs aan (met oude voeding) in voorbereiding op het wachten, krijg ik ineens toch weer de opstartproblemen (brandend MemOK lampje). Argh! :(

Lijkt dat het aansluiten van de HDDs de druppel is voor de compatibiliteit.
Al lost het loshalen van de HDDs ook niks op, opstarten ging echt pas weer na 1 module eruit te halen.

FINAL UPDATE

Aah. Blijkt dat er toch nog een nieuwe BIOS is met 'improved memory compatibility' en jawel hoor het werkt !

Crucial 1866 geheugen is dus geen probleem met Ivy Bridge en P8Z77V-PRO als je maar update :D

[ Voor 124% gewijzigd door jesper86 op 21-07-2012 18:45 ]

Pagina: 1