Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slaapje
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 23:12
Momenteel heb ik een 12 jaar oude Pioneer home cinema set staan. Het probleem waar ik nu het meeste tegenaan loop is dat ik aansluitingen begin te missen. Het apparaat heef geen hdmi en 1 digitale ingang. Daarnaast hoor ik steeds vaker een brom als ik mijn set aan zet.

Nu ben ik toe om dit als volgende aan te gaan pakken om te vervangen, maar qua geld heb ik geen 1000 euro liggen om dit te doen. Is het mogelijk om bijvoorbeeld eerst te starten met alleen een receiver te kopen om daarna eens te kijken naar nieuwe boxen e.d.? Geen idee namelijk of dan mijn subwoofer nog kan worden aangesloten.

Ter info, ik zat te denken om een reciever plus 2 fronts aan te schaffen voor +\- 500,-. Ik begreep dat redelijke fronts (Boston acoustics a25) per set ongeveer 250 moeten kosten. Dat laat dus 250 over voor een reciever.

Iemand die een advies heeft?

To dare is to do

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sn33ky
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 08-09 08:10
Onkyo TX-SR313 of de Pioneer VSX-521-K

http://tweakers.net/price...4qVrKKVDA1NgQYaGpopxdYCAA

Al denk ik dat het slimmer is om nog geen boxen te kopen en 500 euro te investeren in een betere receiver en dan later alsnog de boxen vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slaapje
Dank voor je snelle reactie, maar waarom zoveel meer uitgeven aan een reciever? Waar ga ik dit verschil merken?

To dare is to do

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sn33ky
Dit is al meerdere malen besproken in het koopadviezen forum.

Maar om een idee te geven even een vergelijking van een goedkope Onkyo TX-SR313 (+-250) en een TX-NR616 (+-500)

http://www.nl.onkyo.com/e...html?products=20628,20676
Dus voor die 250 euro meer heb je wel vele extra's terug. Betere audiokwaliteit, 1080p Upscaling (& 4K Upscaling) ondersteuning, netwerkmuziekspeler (Spotify, Internet Radio, etc...), 7 HDMI inputs ipv 4 , Onkyo Remote App for iPhone, Zone 2 uitgang, etc.

Genoeg redenen om wat langer te sparen en dan ineens iets te kopen wat eigenlijk uw leven lang mee kan gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slaapje
Klopt, maar wat ik ook regelmatig voorbij zie komen is dat er een een te dure reciever wordt aangeschaft voor de boxen die er op worden aangesloten. Vandaar de ik ook een voorbeeld van boxen noemde de mij aanspreken. Daarnaast ben ik erg benieuwd of mijn subwoofer nog wel kan werken als ik zo'n reciever haal aangezien het dan we, weer een tijdje duurt voordat er geïnvesteerd kan worden in nieuwe boxen.

Wel moet ik zeggen dat de extra functies als spotify gecombineerd met het meer future proof zijn wel aantrekkelijk is.

To dare is to do

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 02:53
Subwoofer ga je niet meer kunnen gebruiken. Subwoofer heeft een aparte kabel lopen vanaf de main unit. Zo te zien een kabel die alleen Pioneer gebruikt en waar alle signalen over gaan. Niet iets wat je zo op een receiver aan kan sluiten.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sn33ky
Slaapje schreef op maandag 16 juli 2012 @ 14:46:
Klopt, maar wat ik ook regelmatig voorbij zie komen is dat er een een te dure reciever wordt aangeschaft voor de boxen die er op worden aangesloten. Vandaar de ik ook een voorbeeld van boxen noemde de mij aanspreken. Daarnaast ben ik erg benieuwd of mijn subwoofer nog wel kan werken als ik zo'n reciever haal aangezien het dan we, weer een tijdje duurt voordat er geïnvesteerd kan worden in nieuwe boxen.

Wel moet ik zeggen dat de extra functies als spotify gecombineerd met het meer future proof zijn wel aantrekkelijk is.
Als je alleen de voordelen ziet van een netwerkmuziekspeler kan je best gaan voor de onderstaande.
pricewatch: Pioneer VSX-527 Zwart Iets duurder dan 250 Euro zoals in je originele vraag maar wel een versterker met iets meer mogelijkheden maar ook niet te duur.329 euro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11-09 14:18
FeaR schreef op maandag 16 juli 2012 @ 14:52:
Subwoofer ga je niet meer kunnen gebruiken. Subwoofer heeft een aparte kabel lopen vanaf de main unit. Zo te zien een kabel die alleen Pioneer gebruikt en waar alle signalen over gaan. Niet iets wat je zo op een receiver aan kan sluiten.
Nou, als je een beetje creatief duft te zijn kan het wel volgens mij. Men neme een receiver met een subwoofer pre-out en sluit deze uitgang aan op de line-in van de huidige unit. Hierop is vervolgens niets anders dan jouw subwoofer aangesloten.

Ik geeft meteen toe dat het niet erg efficient is en dat het er waarschijnlijk niet uitziet, maar als je de sub wilt kunnen blijven gebruiken is dit de enige oplossing.

Als dat toch niet kan of je dat toch niet wilt of het kan niet dan kun je twee dingen doen: oftewel je koopt een receiver met een sub en koopt later andere spakers. Of je koopt nu toch een receiver met een paar fronts en mist dan de subwoofer.

Als je er (ook) films mee wilt kijken is een subwoofer eigenlijk toch wel onmisbaar imho, maar als hij voornamelijk voor muziek wordt gebruikt kun je in feite best wel even zonder sub en ligt de prioriteit logischerwijs echt bij de fronts.

Zelf zou ik niet snel meer geld uitgeven aan een receiver dan aan de fronts, maar ik vind een goede muziekweergave dan ook belangrijk. In mijn ogen zijn veel nieuwe hippe features in receivers overrated. Netwerkfunctionaliteit (de meest prominente features van nieuwe receivers de afgelopen jaren) is leuk, maar de implementatie is vaak brak, de interface ziet er niet uit en bugfixes zijn meestal traag of non-existent. Een simpele HTPC met XBMC blaast welke receiver (of console/tv/br-speler/etc) dan ook simpelweg omver.

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yep123
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 14-05 11:10
Hallo,

De Boston speakers zijn een goede keus, wat ik heb gelezen dat deze het prima doen met een marantz receiver b.v. Marantz NR1402. Deze kun je al kopen voor 229 euro. De subwoofer kun je er prima op aan sluiten, echter geen internetfuncties. Als je deze wel wil jzul je toch ong 200 euro meer moeten uitgeven. Deze speakers schijnen ook wel goed te matchen met Onkyo receivers, over het algemeen veel voor weinig.

Optie voor een andere merk boxen zijn de Dali Zensor 1 a 129 euro stuk. Deze heb ik beluisterdt en stond verbluft wat voor een geluid eruit kwam. Deze speaker worden hoog aangeschreven in verschillende tests. het schijnt dat deze het goed doen met Denon en Onkyo receivers.

Gr Yep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slaapje
HarmoniousVibe schreef op dinsdag 17 juli 2012 @ 19:47:
[...]

Nou, als je een beetje creatief duft te zijn kan het wel volgens mij. Men neme een receiver met een subwoofer pre-out en sluit deze uitgang aan op de line-in van de huidige unit. Hierop is vervolgens niets anders dan jouw subwoofer aangesloten.

Ik geeft meteen toe dat het niet erg efficient is en dat het er waarschijnlijk niet uitziet, maar als je de sub wilt kunnen blijven gebruiken is dit de enige oplossing.

Als dat toch niet kan of je dat toch niet wilt of het kan niet dan kun je twee dingen doen: oftewel je koopt een receiver met een sub en koopt later andere spakers. Of je koopt nu toch een receiver met een paar fronts en mist dan de subwoofer.

Als je er (ook) films mee wilt kijken is een subwoofer eigenlijk toch wel onmisbaar imho, maar als hij voornamelijk voor muziek wordt gebruikt kun je in feite best wel even zonder sub en ligt de prioriteit logischerwijs echt bij de fronts.

Zelf zou ik niet snel meer geld uitgeven aan een receiver dan aan de fronts, maar ik vind een goede muziekweergave dan ook belangrijk. In mijn ogen zijn veel nieuwe hippe features in receivers overrated. Netwerkfunctionaliteit (de meest prominente features van nieuwe receivers de afgelopen jaren) is leuk, maar de implementatie is vaak brak, de interface ziet er niet uit en bugfixes zijn meestal traag of non-existent. Een simpele HTPC met XBMC blaast welke receiver (of console/tv/br-speler/etc) dan ook simpelweg omver.
Over het knutselen, ja we zitten hier op Tweakers, maar daar ga ik toch niet aan beginnen ;) Verder is muziek luisteren en films kijken ongeveer 50/50 al zal er iets meer gekeken worden dan geluisterd. Maar het gros van de dingen die wij kijken zijn series. Deze zijn weliswaar in 5.1, maar ik heb niet het idee dat ik veel zou missen als ik geen sub zou hebben vanaf het begin.

Muziek die geluisterd wordt is via Spotify, dit is ook de reden dat ik dacht aan een receiver met Spotify mogelijkheden, wel heb ik al een Boxee Box staan waar Spotify op staat en een iPad met de mogelijkheid tot Airplay. Alleen het gemak van alleen de receiver aanzetten trekt me wel, of dit mij extra geld waard is weet ik nog niet.

Dan komt natuurlijk een volgend belangrijk punt, de vriendin... Ik kan haar veel verkopen en met de meeste dingen is ze het na een tijdje ook wel eens, maar vloerstaanders... Ik ben bang dat ik dit ga verliezen, vandaar dat ik voornamelijk heb gezocht op goede boekenplankjes, ik neem aan dat de verbetering ten opzichte van mijn melkpakjes aanzienlijk zal zijn? Alleen krijg je dus dat er uit de boekenplankjes natuurlijk nooit voldoende laag geluid gaat komen, dus wordt een sub wel echt wenselijk.
yep123 schreef op dinsdag 17 juli 2012 @ 21:15:
Hallo,

De Boston speakers zijn een goede keus, wat ik heb gelezen dat deze het prima doen met een marantz receiver b.v. Marantz NR1402. Deze kun je al kopen voor 229 euro. De subwoofer kun je er prima op aan sluiten, echter geen internetfuncties. Als je deze wel wil jzul je toch ong 200 euro meer moeten uitgeven. Deze speakers schijnen ook wel goed te matchen met Onkyo receivers, over het algemeen veel voor weinig.

Optie voor een andere merk boxen zijn de Dali Zensor 1 a 129 euro stuk. Deze heb ik beluisterdt en stond verbluft wat voor een geluid eruit kwam. Deze speaker worden hoog aangeschreven in verschillende tests. het schijnt dat deze het goed doen met Denon en Onkyo receivers.

Gr Yep
Bedankt voor je reactie, alleen ben ik nu toch wel in de war. Jij zegt dat de sub makkelijk kan aangesloten worden terwijl Fear zegt dat dit niet gaat. Ik ben echt een totale HiFi noob, dus ik heb geen idee. Wel zal ik die Dali boxen eens gaan bekijken/luisteren.

Verder zal ik de diverse adviezen eens in ogenschouw nemen, alvast bedankt in ieder geval iedereen! Wel nog een aanvullende vraag, weet iemand een goede plek in Utrecht om eens te gaan luisteren?

To dare is to do

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
Nou ja, knutselen.. Het is gewoon het ene op het andere apparaat aansluiten en daar dan weer een andere op aansluiten; meer eigenlijk niet. Die sub kan NIET op de normale manier op een normale receiver worden aangesloten. Yep123 heeft gewoon niet (goed genoeg) gekeken wat voor aansluiting die sub heeft.

Ik heb overigens nooit vloerstaanders aangeraden. Voor €500 zou ik dat niet aanraden en al helemaal niet als van dat geld ook nog een receiver moet worden gekocht. Het klopt overigens dat boekenplankspeakers een véél beter geluid kunnen geven dan melkpakjes.

Het ligt er een beetje aan wat voor series je kijkt. Als het voornamelijk actie(achtige) series à la 24 of Lost lijkt, dan zul je het verschil met en zonder sub zeker goed merken. Maar als je voornamelijk sitcoms of drama kijkt dan zul je met goede boekenplankspeakers weinig missen.

Maar goed, je zit inderdaad in een lastig parket. Als ik zelf zou moeten kiezen zou ik inderdaad beginnen met een receiver en twee mooie boekenplankspeakers en de huidige speakers gebruiken voor centre en surround. En dan snel doorsparen voor een leuke sub en een centre. Anders zit je strak met een halfbakken sub en halfbakke fronts die dan waarschijnlijk toch wel weer net te duur waren om zomaar weer te gaan vervangen.

Je kunt overigens ook gewoon alles dumpen en deze set gaan halen: http://www.correct.nl/art...TAG_ID=1059&ARTNR=452397B. Wel €100 duurder, maar wel goede speakers met voldoende laag, een subwoofer én een goede receiver.

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slaapje
Die set staat genoteerd. Ik ga vandaag eens een ronde maken door de stad. Waar ik wel achter ben is dat ik hou van vol en warm geluid. Luister veel naar blues en soul muziek, zijn er dan bepaalde merken (boxen of versterker) die aan te bevelen zijn? Voordat ik alles ga beluisteren.

*edit* nu lees ik in een ander topic een advies van Fear over de Philips htr9900. Is dit nou echt een heel stuk meer bang for Buck? Daarnaast vroeg ik me af of je de 2 kleinere boxen ook kan gebruiken in een 5.1 opstelling ipv de 2 andere zuilen. Ik weet namelijk niet of ik alle zuilen kan opstellen. Nou ja, of er überhaupt zuilen in komen moet ik wel even de overredingskracht aanzetten met de dame des huizes :|

[ Voor 43% gewijzigd door Slaapje op 01-08-2012 11:10 ]

To dare is to do

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slaapje
Foutje...

[ Voor 98% gewijzigd door Slaapje op 01-08-2012 10:59 ]

To dare is to do

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slaapje
Klein kickje

Die zuilen gaan het niet worden, de vrouw des huizes wil ze er niet in hebben :/ . Eigenlijk wilde ik nu gewoon de 9405thx set bestellen van Onkyo, maar nu zag ik in een ander topic dat HarmoniousVibes de Teufel speakers aanraden. Mijn vraag is dan nu of een losse Onkyo 414 met die Teufel speakers een betere optie is?

To dare is to do

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
No way. Ik raadde die alleen maar aan omdat de TS de afmetingen weer eens aanhaalde; de Onkyo en de Philips passen dan zeker niet. Het was een suggestie die in het budget paste van €500 tot €600 met een receiver van €300.

Zowel de Philips als de Onkyo zijn stukken beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slaapje
Dank voor je reactie, dan wordt het de Onkyo set. Heb gister nog een heel betoog gehouden voor de Philips, maar die zuilen zijn een no-go. Aangezien ik de set voor mijn verjaardag van haar krijg heeft ze natuurlijk wat te in de melk te brokkelen :+

Nu maar eens denken wat ik ga doen met het tv meubel, want daar past de receiver nou weer net niet tussen |:(

To dare is to do

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slaapje
Nou de Onkyo set is in huis, wat een doos! Had het toch allemaal wat kleiner verwacht :o. Zoals ik eerder zei past het niet in mijn avmeubel, dus heb ik het nu wat raar staan en nog niets ingesteld. Het geluid is wel al een stuk helderder en voller dan dat ik hiervoor had.

Een van de dingen die ik nog niet snap is hoe ik ARC aan krijg. Ik heb een Panasonic 42g30 en kijk via ci+. De hdmi kabel zit in de juiste ingang (hdmi2), maar ik kan niets in de instellingen vinden van m'n tv en bij mijn reciever is de optie greyed out. Iemand een idee?

Verder iedereen bedankt die heeft gereageerd en in het bijzonder HarmoniousVibes, bedankt voor de uitgebreide reacties!

To dare is to do

Pagina: 1