HarmoniousVibe schreef op dinsdag 17 juli 2012 @ 19:47:
[...]
Nou, als je een beetje creatief duft te zijn kan het wel volgens mij. Men neme een receiver met een subwoofer pre-out en sluit deze uitgang aan op de line-in van de huidige unit. Hierop is vervolgens niets anders dan jouw subwoofer aangesloten.
Ik geeft meteen toe dat het niet erg efficient is en dat het er waarschijnlijk niet uitziet, maar als je de sub wilt kunnen blijven gebruiken is dit de enige oplossing.
Als dat toch niet kan of je dat toch niet wilt of het kan niet dan kun je twee dingen doen: oftewel je koopt een receiver met een sub en koopt later andere spakers. Of je koopt nu toch een receiver met een paar fronts en mist dan de subwoofer.
Als je er (ook) films mee wilt kijken is een subwoofer eigenlijk toch wel onmisbaar imho, maar als hij voornamelijk voor muziek wordt gebruikt kun je in feite best wel even zonder sub en ligt de prioriteit logischerwijs echt bij de fronts.
Zelf zou ik niet snel meer geld uitgeven aan een receiver dan aan de fronts, maar ik vind een goede muziekweergave dan ook belangrijk. In mijn ogen zijn veel nieuwe hippe features in receivers overrated. Netwerkfunctionaliteit (de meest prominente features van nieuwe receivers de afgelopen jaren) is leuk, maar de implementatie is vaak brak, de interface ziet er niet uit en bugfixes zijn meestal traag of non-existent. Een simpele HTPC met XBMC blaast welke receiver (of console/tv/br-speler/etc) dan ook simpelweg omver.
Over het knutselen, ja we zitten hier op Tweakers, maar daar ga ik toch niet aan beginnen

Verder is muziek luisteren en films kijken ongeveer 50/50 al zal er iets meer gekeken worden dan geluisterd. Maar het gros van de dingen die wij kijken zijn series. Deze zijn weliswaar in 5.1, maar ik heb niet het idee dat ik veel zou missen als ik geen sub zou hebben vanaf het begin.
Muziek die geluisterd wordt is via Spotify, dit is ook de reden dat ik dacht aan een receiver met Spotify mogelijkheden, wel heb ik al een Boxee Box staan waar Spotify op staat en een iPad met de mogelijkheid tot Airplay. Alleen het gemak van alleen de receiver aanzetten trekt me wel, of dit mij extra geld waard is weet ik nog niet.
Dan komt natuurlijk een volgend belangrijk punt, de vriendin... Ik kan haar veel verkopen en met de meeste dingen is ze het na een tijdje ook wel eens, maar vloerstaanders... Ik ben bang dat ik dit ga verliezen, vandaar dat ik voornamelijk heb gezocht op goede boekenplankjes, ik neem aan dat de verbetering ten opzichte van mijn melkpakjes aanzienlijk zal zijn? Alleen krijg je dus dat er uit de boekenplankjes natuurlijk nooit voldoende laag geluid gaat komen, dus wordt een sub wel echt wenselijk.
yep123 schreef op dinsdag 17 juli 2012 @ 21:15:
Hallo,
De Boston speakers zijn een goede keus, wat ik heb gelezen dat deze het prima doen met een marantz receiver b.v. Marantz NR1402. Deze kun je al kopen voor 229 euro. De subwoofer kun je er prima op aan sluiten, echter geen internetfuncties. Als je deze wel wil jzul je toch ong 200 euro meer moeten uitgeven. Deze speakers schijnen ook wel goed te matchen met Onkyo receivers, over het algemeen veel voor weinig.
Optie voor een andere merk boxen zijn de Dali Zensor 1 a 129 euro stuk. Deze heb ik beluisterdt en stond verbluft wat voor een geluid eruit kwam. Deze speaker worden hoog aangeschreven in verschillende tests. het schijnt dat deze het goed doen met Denon en Onkyo receivers.
Gr Yep
Bedankt voor je reactie, alleen ben ik nu toch wel in de war. Jij zegt dat de sub makkelijk kan aangesloten worden terwijl Fear zegt dat dit niet gaat. Ik ben echt een totale HiFi noob, dus ik heb geen idee. Wel zal ik die Dali boxen eens gaan bekijken/luisteren.
Verder zal ik de diverse adviezen eens in ogenschouw nemen, alvast bedankt in ieder geval iedereen! Wel nog een aanvullende vraag, weet iemand een goede plek in Utrecht om eens te gaan luisteren?