Intel Atom 525 vs Exynos4412 Quad Core

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ObAt
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 06-06 08:09

ObAt

Loading...

Topicstarter
Hallo Tweakers!

Vandaag heb ik besloten om mij verder te gaan verdiepen in de wereld van Linux, om gelijk goed te beginnen wil ik wat hardware gaan aanschaffen. Nu heb ik wat gezocht op het internet (en natuurlijk Tweakers.net!) en ik heb twee kandidaten geselecteerd.

Afgelopen vrijdag stond op de Frontpage dat Hardkernel een SoC uitbrengt die gelijk is aan de Galaxy S3 (Quadcore 1.4Ghz). $159 ($129 + $30 shipping) is geen gekke prijs voor een Quad Core met 1GB RAM en een mini-HDMI output, max 6 USB poorten en een Internet poort.

Aan de andere kant staat een Intel Atom Board, deze Intel Atom 525 heeft een Dual Core van 1.8Ghz met ook nog eens Hyperthreading! Voor €100+ €15 voor [url=KVR1333D3S9/2G]2Gb RAM[/url] is dit ook een erg goedkoop systeempje met iets meer functionaliteit als de ODROID-X. Zo zit er een Gigabit Internet Poort op i.p.v. 10/100mbps, ook zit er een mogelijkheid op om tot 8 USB Poorten aan te sluiten en zitten er veel meer audio uitgangen op.

Ik wil op het systeempje XBMC draaien i.s.m. SabNZBd. Het repareren en uitpakken van de gedownloade bestanden is vrij zwaar en daarom heb ik de Raspberry Pi maar uit het lijstje gelaten.

Aan de ene kant lijkt het mij eens leuk om met een ARM bordje te spelen, maar aan de andere kant is dit bordje qua specs totaal niet flexibel. Bij een Intel Atom kan ik zo nog 2Gb RAM bij stoppen, terwijl dit bij een SoC onmogelijk is.

Maar het belangrijkste is de stabiliteit en de snelheid, het ARM bordje beschikt over een zeer krachtige 1.4Ghz Quad Core dit heel wat dingen tegelijk kan! Helaas zit er maar 1Gb geheugen bij en zijn de audio uitgangen zeer beperkt. De Intel Atom 525 is 'maar' een Dual Core van 1.8Ghz, Hyperthreading zorgt er echter voor dat ik ook nog beschikking krijg over 2 extra (virtuele) cores. WiFi is ingebouwd en er zitten heel wat andere handige poorten op (6x Sata, Digitale Coax, eSata).

Wat raden jullie aan?

Mijn dagelijkse spamdosis is te lezen op http://twitter.com/#!/ObAtG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20:17

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Heb je gekeken of er überhaupt ARM ports zijn voor de software die je wilt draaien? Dat lijkt mij je eerste stap voordat je beslist welke hardware je gaat draaien.

Daarnaast moet je je absoluut niet gaan blindstaren op Hypertreading. Het is een leuke gimmick, meer niet. Als je een dual core met HT gaat vergelijken met een normale quadcore, zal de quadcore sneller zijn. Maar omdat je x86 gaat vergelijken met ARM, is dat niet te doen. Appels en peren ;).

Stabiliteit ligt aan de gebruiker en de software. Hardware instabiliteit komen alleen voor als er echt iets mis mee is, niet omdat het een bepaald platform is.

Om te zeggen je moet dit of dat nemen, dat is echt een keus die je zelf moet maken. Wat vind jij belangrijk aan het systeem? Aansluitingen? Uitbreidbaarheid? Energiegebruik? Welke kan er probleemloos overweg met HD content?

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ObAt

ObAt

Loading...

Topicstarter
De Software draait op ARM, XBMC is al geport naar de Raspberry Pi, zo ook SabNZBd. Ik heb alleen geen idee hoe het zit met H264 Full HD codecs draaien op deze kleine pc'tjes. Dat is natuurlijk wel een vereiste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bierkameel
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Bierkameel

Alle proemn in n drek

Let op dat die GMA 3150 niet echt lekker werkt onder Linux, als een servertje draait het best maar als HTPC kan dat weleens tegenvallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noes
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

noes

gek op benzine.

ARM zal waarschijnlijk iets lastig op te zetten en te configureren zijn. Wel veel zuiniger (cooler) en leuke uitdaging. Hiermee kan je een compleet stille machine maken (fanloos), met x86 lukt je dat ws niet.

Qua snelheid zal het elkaar weinig ontlopen voor je doeleinden, die ARM zal prima geschikt zijn voor alle video, gezien veel high-end telefoons van dit moment ook die SoC hebben en full-hd kunnen.

Hoe zit het met storage aansluiten op de ARM? Kan dat via externe HDD, of kan je ook een s-ata HDD aansluiten? Dat is natuurlijk wel een belangrijk punt voor mediaplayers. Of wil je dat per netwerk doen?

K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Als je het weer via het netwerk wilt gaan doen, is gigabit toch wel een vereiste. HD video afspelen over een 100 Mbit netwerk wordt je niet blij van. En daarmee zit je weer op een x86 systeem, ipv ARM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analog_
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Bespaar jezelf moeite, neem de x86 (ik weet het , korter door de bocht kan niet) Uiteindelijk komt het daarop toch neer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bierkameel
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Bierkameel

Alle proemn in n drek

Hero Of Time schreef op maandag 16 juli 2012 @ 15:00:
Als je het weer via het netwerk wilt gaan doen, is gigabit toch wel een vereiste. HD video afspelen over een 100 Mbit netwerk wordt je niet blij van.
Waarom niet? De vogelscene uit Planet Earth is 42mbit, dat is het maximale wat een Bluray kan halen, gigabit is dus overbodig.
De meestal Popcorn en HDI Dune spelers hebben een gigabit poort die maar werkt op 100mbit omdat er veel problemen mee zijn, streamen werkt daar perfect op.

[ Voor 16% gewijzigd door Bierkameel op 16-07-2012 15:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ObAt

ObAt

Loading...

Topicstarter
Bierkameel schreef op maandag 16 juli 2012 @ 15:15:
[...]

Waarom niet? De vogelscene uit Planet Earth is 42mbit, dat is het maximale wat een Bluray kan halen, gigabit is dus overbodig.
De meestal Popcorn en HDI Dune spelers hebben een gigabit poort die maar werkt op 100mbit omdat er veel problemen mee zijn, streamen werkt daar perfect op.
Ik stem inderdaad ermee in dat HD streamen over 100mbit een hele uitdaging is. Het is altijd moeilijk geweest om zonder een Gigabit router fatsoenlijk HD te streamen.

@Bierkameel
Volgens mij heeft de Intel Atom 525 helemaal geen GMA3150.

ARM is inderdaad een leuke uitdaging, maar ik wil uiteindelijk wel een mooie mediacenter hebben. Ik twijfel nog steeds sterk tussen de oude vertrouwde x86 en ARM, vooral omdat XBMC binnenkort ook op Android uitkomt.

Mocht ik voor de ODROID-X kiezen dan is het mogelijk om via USB een externe HDD aan te sluiten, deze moet ik dan wel weer extern voeden. Bij het Atom bordje heb ik 6 Sata poorten ter beschikking. Ook kun je een Intel Atom makkelijk fanloos maken, met stock koeler wordt deze nooit meer als 40 graden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 291270

ObAt schreef op maandag 16 juli 2012 @ 18:57:
[...]
@Bierkameel
Volgens mij heeft de Intel Atom 525 helemaal geen GMA3150.
Helaas wel. Zoals Bierkameel al zegt, is het absoluut geen aanrader voor een HTPC.

Dan zou ik eerder gaan voor een E350/E450 zelfbouw gaan. Of een Zotac kastje en dat uitbreiden o.i.d.

Zolang het maar géén GMA3150 is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 06:15

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Bierkameel schreef op maandag 16 juli 2012 @ 15:15:
[...]

Als het puur gaat om het streamen van 42Mbit moet het absoluut geen probleem zijn. Ik draai het ook via 100MBIT netwerk. Ik heb het idee dat sommige mensen grotere streams over hun netwerk gooien... (groter, als in Bitrate...wellicht door otf transcoding).

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir Isaac
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-05 20:45
Ik vraag me af of die Mali400 snel genoeg is voor het renderen van fullHD video. Wat dat betreft is de suggestie om voor een E350 of E450 te gaan helemaal niet gek. Met dit Asrock heb je mooi compact bordje, is je RAM uitbreidbaar en heb je Gbit internet. Je mist alleen de pats factor van het bouwen van een ARM gebaseerde XMBC.
Voor de prijs hoef je het niet te laten, met nog €20 extra voor RAM is dit alsnog de goedkoopste optie.

[ Voor 11% gewijzigd door Sir Isaac op 16-07-2012 21:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dima_2005
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 03-07 16:07

Dima_2005

T.net-verslaafde

Even toch een klein detail:

Volgens GeekBench zijn de Exynos en Atom 525 vrij gelijkwaardig qua totaalscore, maar er moet gewoon opgemerkt worden dat de belangrijke scores toch slechter zijn bij Exynos.

http://browser.primatelabs.com/geekbench2/854431
http://browser.primatelabs.com/geekbench2/852361

Vergelijk zelf maar :)

Een tweaker zoekt altijd op Google, ik zou dat ook beter moeten doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 3671

Een x86 chip is veel makkelijker te configureren omdat alle software voor x86 compiled beschikbaar is. Op ARM moet je dit soms zelf doen.

Verder is driver ondersteuning een belangrijk punt. De ARM heeft sowieso geen OpenGL support, alleen OpenGL ES. Dit kan van invloed zijn op de software die je wilt draaien. Soms is er wel OpenGL ES support, maar is deze nog relatief nieuw (en wellicht buggy).
De graphics card op een x86 systeem is ook niet altijd even goed ondersteund, maar die kan je meestal vervangen, op arm bordjes niet.
Let ook op drivers voor je geluid, wanneer je digitaal surround wilt. Dit is ook vaak niet "out-of-the-box" werkend.

De performance op zowel atom als arm is beperkt. Wanneer je HD video wilt kijken moet je dit sowieso via de GPU of DSP laten versnellen.

Een 100Mbit/s netwerk is in principe prima voor HD video (zelfs streamen vanaf blu-ray komt niet boven de 50mbit/s). Alleen met oudere 100mbit apparatuur (hub, oude switches etc.) haal je die snelheid vaak niet.
Ook wordt vaak een verkeerd protocol gebruikt. Streamen via samba kan soms erg traag zijn met linux. Maar de 100mbit ethernet poort op je intel/arm bordje is zelden het probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ObAt

ObAt

Loading...

Topicstarter
Bedankt voor alle deskundige hulp!

Een bordje met een E350 of E450 ziet er inderdaad erg mooi uit, ik geloof ook wel dat qua rekenvermogen beide processoren vrijwel gelijk zijn, maar je zit inderdaad met het porten van je software. ARM groeit heel snel vandaag de dag en verbruikt helemaal niets! Helaas zijn ze nog niet helemaal volwassen en heeft het bordje maar een videouitgang (HDMI, waar trouwens audio in zit), een audio uitgang (Jack 3.5mm) en een audio ingang (Jack 3.5mm). Behalve HDMI is optisch natuurlijk een groot voordeel, ook een Gigabit poort is geen overbodige luxe meer. Ik weet dat 100 Mbit/s ruim voldoende is voor HD streaming, maar zoals TempesT al zegt is het niet vanzelfsprekend. Bij een Gigabit netwerk heb je tenminste wat ruimte voor toekomstige technologische vooruitgingen.

Met 500 mhz en DirectX 11 ondersteuning is de Radeon HD 6310 ook wel een leuk extraatje voor deze lage prijs! Ik blijf toch steeds meer haken op x86, ARM wordt waarschijnlijk toch iets te veel knutselen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Heel leuk, maar ik raad je toch aan om naar nVidia te kijken als je een aparte GPU neemt. XBMC zal je, zoals je zei, op Linux draaien (anders post je hier ook niet) en de support van nVdia is vele malen beter dan ATi op het moment. Zeker als je gaat kijken hoe relatief snel ze kaarten in de legacy gooien, waardoor je over 2-3 jaar mogelijk niets meer hebt aan je kaart an sich (nieuwere XBMC heeft weer nieuwere X versie, wat niet ondersteund wordt met je video kaart driver, etc.) nVidia doet het wat dat betreft een stuk beter.

Ook nu is het niet geweldig. Ik draai zelf Debian Sid, heeft Xserver 1.12 en de fglrx driver zorgt dat X segfault, terwijl de nVidia driver prima werkt.

Als je denkt dat de Open Source drivers werken, dan ja, dat doet het. Je GUI werkt prima. Maar, en daar zit 't hem in, je hebt geen hardware video decoding. Hetgeen waar je de GPU voor wilt gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir Isaac
Met een discrete gpu wordt het meteen een heel ander systeem. Ik heb zelf geen problemen met fgrlx en mijn ATI/AMD chip. FullHD lukt net niet, maar dat ligt aan m'n gpu: een 500MHz HD3400 geïntegreerde gpu van 3 jaar oud. Nu weet ik niet hoe snel de 500MHz HD6310 die in de E350 zit is in de praktijk.
Overigens kan het wel zo zijn dat fgrlx nog niet zo goed werkt met de APU's, hoewel ik verwacht dat AMD z'n drivers sneller voor elkaar heeft de OS gemeenschap.
@HoT: heb jij een APU of een losse AMD kaart?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 04-07 18:54
Indien je linux wilt gebruiken, koop een nvidia, dan heb je minder problemen en langer ondersteuning.
Jaren terug heb ik alle ati eruit gedaan omdat het niet meer ondersteund werd, nvidia heeft nog jaren gewerkt met een goede drivers.
http://www.phoronix.com/s...md_catalyst_legacy2&num=1

[ Voor 14% gewijzigd door jan99999 op 18-07-2012 05:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 3671

ObAt schreef op dinsdag 17 juli 2012 @ 20:39:
...(HDMI, waar trouwens audio in zit) ...
Dat het erop zit wil niet zeggen dat je het gemakkelijk werkend kan krijgen, ik zou hier heel specifiek een studie van maken als je het belangrijk vindt digitaal surround sound over hdmi te gebruiken.
...Gigabit poort is geen overbodige luxe meer. Ik weet dat 100 Mbit/s ruim voldoende is voor HD streaming, maar zoals TempesT al zegt is het niet vanzelfsprekend. Bij een Gigabit netwerk heb je tenminste wat ruimte voor toekomstige technologische vooruitgingen.
Eigenlijk was mijn punt juist dat de gigabit port op het bordje er niet toe doet. Het hangt veel meer van je netwerk apparatuur en gebruikte protocol af wat de maximale snelheid is die je kan halen. Een 100Mbit ethernet adapter is niet de bottleneck in je gebruik. Bovendien wordt gigabit ethernet vaak slecht ondersteund bij veel distributies, haal je in de praktijk nooit een gigabit, en werkt een 100mbit adapter op een goed (gigabit) netwerk probleemloos tot zeer dicht bij zijn maximale snelheid.
Bij mij thuis haal ik bijna 12MB/s dus 96mbit/s bij kopieren over het netwerk via NFS tussen twee Ubuntu machines. Daar kan je echt alles mee streamen wat je wilt. (Blu-Ray is max 45mbit/s).

Je kan veel tijd kwijt zijn om gigabit ethernet hardware optimaal te laten werken onder linux. En als je samba gebruikt voor bestandsoverdracht, kan je ook veel tijd zijn aan het tweaken voor optimale snelheid.
In mijn ervaring met ubuntu zijn ssh, nfs en http simpel te configureren en razendsnel voor bestandsuitwisseling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
Ga voor gigabit netwerk.
Ik zou bijna zeggen dat iemand die iets nieuw koopt en dan geen gigabit koop, niet normaal zou zijn, dus je koopt iets en je ligt meteen achter met de techniek.
En gigabit loopt veel sneller en soepeler, en werkt onder linux ook zeer goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Sir Isaac schreef op woensdag 18 juli 2012 @ 00:43:
@HoT: heb jij een APU of een losse AMD kaart?
MBP uit 2011, dus losse kaart. Is zakelijke laptop, OSX doen we niet meer aan en was oorspronkelijk voor een van het MT, maar die is ontslagen. Keus was daarna Windows 7 erop krijgen, of voor mij met Linux (want dat werkt gewoon zonder hacks). Het werd dus het laatste.

Met APUs heb ik meer horrorverhalen gehoord. Zelfs voor Windows werkt het niet super (afhankelijk van de APU).
Anoniem: 3671 schreef op woensdag 18 juli 2012 @ 12:01:
Bovendien wordt gigabit ethernet vaak slecht ondersteund bij veel distributies, haal je in de praktijk nooit een gigabit, en werkt een 100mbit adapter op een goed (gigabit) netwerk probleemloos tot zeer dicht bij zijn maximale snelheid.

Je kan veel tijd kwijt zijn om gigabit ethernet hardware optimaal te laten werken onder linux. En als je samba gebruikt voor bestandsoverdracht, kan je ook veel tijd zijn aan het tweaken voor optimale snelheid.
In mijn ervaring met ubuntu zijn ssh, nfs en http simpel te configureren en razendsnel voor bestandsuitwisseling.
Ik heb dit niet eerder gehoord, dat Linux problemen heeft met het draaien op GB snelheid. Zeker tegenwoordig is het ongehoord dat het problemen zou hebben. Huidige distro's hebben er ook geen problemen mee, dus wat je zegt zou moeten gelden voor echt oude releases.

Samba en traag, zeer zeker. Daar kan behoorlijk mee gewonnen worden als het degelijk wordt ingesteld, want de standaard config werkt, maar niet super snel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ObAt

ObAt

Loading...

Topicstarter
De goedkope AMD bordjes vallen dus praktisch af, ondersteuning van de fabrikant is natuurlijk een must. De Intel Atom moederborden waren ook geen optie omdat de grafische kaart erg slecht ondersteund wordt en met de ARM SoC zal ik nog veel moeten knutselen voor dat het gaat werken.

Heeft iemand een alternatief? De Pricewatch geeft mij in ieder geval geen ideeën meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

mITX bordje met een low-profile passieve nVidia kaart misschien een optie? Even kijken wat je met CPU kan doen die passief gekoeld kan worden. Of kijken wat je kan met 1 case fan.

Mijn PC heb ik de CPU ook passief gekoeld, maar dat is mede omdat ik gek werd door de fan die constant naar 100% gaat zodra er ook maar een beetje CPU gebruikt wordt, en de case fans (2 stuks) op nog geen 3 cm afstand van de heatsink bevinden.
Toegegeven, ik heb een grote kast en 2x 120mm fans. Rest is passief in m'n kast. CPU idle blijft netjes onder de 30 graden, en dat met een AMD FX-8150! Moet toch makkelijk kunnen met zuinigere CPUs die minder warmte genereren. Als je maar een flinke heatsink op kan zetten en wat airflow kan creëren.

Je geeft alleen niet aan wat je max afmetingen zijn van het systeem. Het moet klein, maar hoe klein? Welke behuizing heb je op 't oog?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ObAt

ObAt

Loading...

Topicstarter
Qua grootte hoopte ik iets dat ongeveer op deze case lijkt (of dit mooi Asus kastje), dus het liefst mIXT. Als ik er een externe videokaart in stop dan kom ik al gelijk op een veel grote kast uit, maarja wat moet dat moet!

Ik ga zelf ook nog eens flink Googlen morgen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir Isaac
Dit mITX Asock bordje met VIA processor en chipset is misschien ook interressant. Hij heeft hardwarematige video versnelling. Op de site staat een linux driver, maar ik weet niet hoe goed die is en of hij met alle moderne xorg versies werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
Hardwarematige video versnelling.
Geloof dus niet alles wat ze zeggen, lees eens wat reviews, meestal is dit een bepaalde codec en zeker niet alle codecs die hd zijn.

Koop fatsoenlijk hardware, anders kun je na een paar jaar weer alles nieuw kopen, omdat het te langzaam is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Hmmja, zelfs met Low Profile kom je groter uit dan die kastjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ObAt

ObAt

Loading...

Topicstarter
Excuses voor de late reactie maar in verband met vakanties was ik niet in staat om te reageren.

Via heeft ook weer een nieuw ARM bordje, in de reacties staat ook veel over de zogenaamde Android USB PC. Als ik het goed begrijp kan ik op vrijwel elk ARM bordje waar Android op draait ook Linux op draaien, klopt dit?

JetWay heeft ook nog een aantal interessante moederbordjes. Ik heb geen idee wat de prestaties zijn hiervan i.s.m. XBMC maar er zijn in ieder geval veel mensen mij voor geweest

Het beste lijkt mij echter om een zo kleine mogelijk videokaart met HDMI op een Intel Atom moederbord te plaatsen. Maar dit neemt gelijk weer veel ruimte in beslag. Ik dacht aan de Zotac NM10-F-E in samen werking met deze videokaart. Het enige probleem waar ik nu mee zit is dat ik in een keer heel veel ruimte nodig heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Als ik het goed begrijp kan ik op vrijwel elk ARM bordje waar Android op draait ook Linux op draaien, klopt dit?
Android == Linux, dus ja, dat klopt ;). Let alleen wel op dat je de juiste build van de Linux kernel neemt, anders werkt niet alle hardware, of zelfs helemaal niets. Wat is gecompileerd voor het ene bordje hoeft niet per definitie te werken op een andere.

Voor mensen die gaan zeuren hier dat 't onwaar is:
Linux is de kernel, niet een heel OS. Android maakt gebruik van de Linux kernel, dus is het in feite Linux wat er draait op je mobiel. Daarom heb je ook Debian Linux, Ubuntu Linux, Fedora Linux, etc.
Maar Debian heb je ook met een BSD kernel, dus Debian is niet per definitie Linux, daar waar Ubuntu dat wel is (totdat ze ook een andere kernel beschikbaar stellen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
Arm pc/bordjes werken niet zomaar met linux, daar zijn speciale iso's voor, en bijv bij mij werkt de netwerk kaart niet, bij alle 3 niet.
Kijk maar eens op youtube of website's, wordt daar ook vermeld.
Een mk802 heb ik, xubuntu loopt goed, maar geen kabel internet, wireless heb ik nog niet geprobeerd.
Xubuntu loopt vanaf een micro sd, koop hier wel een snelle, want dit is je boot tijd.
Versnelling van video is ook nog niet goed, heb ik gelezen.
(indien je zo iets wilt kopen wacht op een quadcore).

Dit dus niet kopen, want je kunt nog niet alles op zo een ding, is leuk speelgoed.
Koop dus echt iets wat vlugger is, en waar je alles op kunt installeren (alle operating systems), dan heb je tenminste meer mogelijkheden.
Door de snelheid kun je ook langermet je pc doen.

http://www.rikomagic.co.uk/forum/viewtopic.php?f=2&t=68

[ Voor 27% gewijzigd door jan99999 op 27-07-2012 19:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ObAt

ObAt

Loading...

Topicstarter
jan99999 schreef op vrijdag 27 juli 2012 @ 11:48:
Arm pc/bordjes werken niet zomaar met linux, daar zijn speciale iso's voor, en bijv bij mij werkt de netwerk kaart niet, bij alle 3 niet.
Daar was ik inderdaad al bang voor. Oftewel geen zekerheid en veel geknutsel. Maar het Jetway moederrbord met externe videokaart lijkt mij krachtig genoeg. Nu is de vraag om deze zo klein mogelijk te krijgen.

Pagina: 1