Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Sport of crosshybride

Pagina: 1
Acties:

• stp_4
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17-11 21:53
Vanwege onderrugklachten heb ik al een tijd niet meer aan sport gedaan. Het laatste wat ik aan sport heb gedaan is hardlopen, maar ook dat hield mijn rug niet vol. Om mijn lichaam en rug weer in beweging te krijgen, zat ik te denken om sportief te gaan fietsen. Nu ben ik me aan het verdiepen wat ik dan precies wil en welke fiets daar het beste bij past (budget tot 1000,-).

Wat ik zo ongeveer voor ogen heb:
  • In eerste instantie recreatief middelmatige afstanden rijden, voornamelijk op de weg (asfalt), en om lichaam te laten wennen.
  • Daarna langere afstanden en geleidelijk meer tempo rijden (conditie opbouwen)
Nu viel mijn oog op cross en sport hybride fietsen. Dit lijkt mij wel wat, maar welke zou ik beter kunnen kiezen? Als het fietsen mij bevalt, dan zou ik graag een tijdje met een fiets willen doen. Welke variant zit beter, ook met oog op m'n rug (rug mag/moet sportief belast worden)? Wat zijn jullie ervaringen met beide varianten? Wellicht kunnen jullie alvast wat tips geven voor mijn vooronderzoek.

stp - PSN ID: stp_4

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 23:53
Heb je toevallig ook een ligfiets overwogen?

Verder ken ik een aantal mensen met rugproblemen die daar 0 last van hebben bij 't zwemmen. Zijn andere sporten ook een optie, of beperkt het(/dit topic) zich uitsluitend tot fietsen?

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:18
Als je goed fietst op een racefiets dan wordt je rug volgens mij niet heel zwaar belast.

Ik fiets dagelijks op een hybride en heb nu een paar rondjes racefiets gedaan (hardlopen wil voor mij ook niet zo best vanwege mijn knieen). Ik moet zeggen dat een racefiets veel prettiger is om langere afstanden op te doen.

Hou wel rekening met de extra kosten die je moet maken naast de fiets (schoenen, pedalen, helm, kleding, handschoenen etc). Aan de andere kant heb je voor 600-700 euro een goede fiets, dus dan heb je wel budget over voor de accessoires.

• stp_4
Freeaqingme schreef op maandag 16 juli 2012 @ 10:21:

Verder ken ik een aantal mensen met rugproblemen die daar 0 last van hebben bij 't zwemmen. Zijn andere sporten ook een optie, of beperkt het(/dit topic) zich uitsluitend tot fietsen?
Zwemmen heb ik ook een aantal keren gedaan, echter vond ik dat erg saai om elke keer die baantjes te moeten trekken, wat weer ten kosten ging van de motivatie. Het fietsen is de volgende optie en wil het daarom voorlopig ook even op het fietsen houden.
418O2 schreef op maandag 16 juli 2012 @ 10:21:
Als je goed fietst op een racefiets dan wordt je rug volgens mij niet heel zwaar belast.

Ik fiets dagelijks op een hybride en heb nu een paar rondjes racefiets gedaan (hardlopen wil voor mij ook niet zo best vanwege mijn knieen). Ik moet zeggen dat een racefiets veel prettiger is om langere afstanden op te doen.

Hou wel rekening met de extra kosten die je moet maken naast de fiets (schoenen, pedalen, helm, kleding, handschoenen etc). Aan de andere kant heb je voor 600-700 euro een goede fiets, dus dan heb je wel budget over voor de accessoires.
Racefiets heb ik nog niet echt overwogen. Wellicht op dit moment voor mij ook iets te 'profi' meteen. Maar inderdaad misschien het overwegen waard.

[ Voor 40% gewijzigd door stp_4 op 16-07-2012 10:38 ]

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:18
wat versta jij onder een sportfiets dan?

• stp_4
418O2 schreef op maandag 16 juli 2012 @ 11:19:
wat versta jij onder een sportfiets dan?
Een fiets waar ik sportief mee overweg kan volgens mijn beoogde gebruik. In eerste instantie viel mijn oog daarom op een sporthybride of een crosshybride.

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

sporthybride/fitness bike geeft je een prettigere zit dan een echte racefiets. Dankzij het rechte stuur en minder diepe zit. Merken zoals Trek, Focus, Bulls en Giant hebben vast wel wat modellen die je hetgeen kunnen bieden wat je zoekt.

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19-11 19:34

Metro2002

Memento mori

Freeaqingme schreef op maandag 16 juli 2012 @ 10:21:

Ik had ook altijd een zwakke rug en sinds ik een ligfiets heb fiets ik veel en heb echt nooit meer last van mijn rug, waarschijnlijk omdat de rugspieren gewoon goed sterker zijn geworden door al het fietsen :)

Ik kan je een ligfiets dus van harte aanbevelen, zeker met rugklachten.

• stp_4
Het idee van een fitnessfiets trekt mij wel aan. Het lijkt de voldoen aan mijn wensen. Mijn oog is gevallen op de Trek FX 7.3 Disc In eerste instantie zonder al te veel accessoires. Ik zou er later wel een draadloze snelheidsmeter op willen hebben. Zou ik dan beter kunnen kijken naar een variant waar SpeedTrap voorbereiding op zit? Of is dat wat overkill. Het scheelt namelijk wel iets in prijs.

Pagina: 1