Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mpijnen
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 10-01-2023
Hoi Medetweakers!

Ik heb momenteel de geweldige Ziggo CISCO modem, maar ben helemaal klaar met het wireless gebeuren hiervan. Heb de router op allerlei plekken proberen neer te hangen, met alu folie aan de gang gegaan etc etc, maar het bereik door het huis heen blijft gewoon bar en bar slecht.

Volgens mij heb ik nu 2 opties om het draadloos netwerk te verbeteren, of een repeater of een Wireless router. Nu lijkt mij persoonlijk een repeater maar een lapmiddel en lijkt mij een Wireless router beter, maar wellicht zijn hier andere ervaringen?

Ik ben dus op zoek naar een goede Wireless router die dit wel kan verzorgen voor mij, maar dan (natuurlijk) met een gunstige prijs/kwaliteit verhouding.Belangrijkste voor mij is dus echt de WLAN functionaliteit en ik maak tevens gebruik van powerline adapters.

Nu ben ik zelf al wat op onderzoek uit gegaan, en onderstaande routers geselecteerd, echter ben ik erg benieuwd naar jullie ervaringen.

TP-Link TL-WR1043ND - pricewatch: TP-Link TL-WR1043ND
De veelbesproken router, echter vraag ik me af of de wireless hiervan wel écht goed is?

TP-Link TL-WDR4300 - pricewatch: TP-Link TL-WDR4300
Dit lijkt een snellere WLAN variant te zijn, echter kan ik hier bar weinig complete reviews over vinden..

Asus RT-N66U - pricewatch: Asus RT-N66U
Vindt deze router persoonlijk best prijzig, is dit het waard t.o.v. de TP-Link?

D-Link DHP-1565 - pricewatch: D-Link DHP-1565
Powerline ingebouwd, erg handig, maar ik twijfel over het wifi bereik?

Hoor graag jullie meningen en ervaringen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Cisco linksys E4200 er nie tussen? :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ddajantje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 01-06 08:03
Zelf heb ik de TP-Link TL-WR1043ND, deze kun je instellen alsof je in de US woont dan heb je meer zendvermogen.
dan zend je volgens Amerikaanse wetgeving ipv Nederlandse. ( als je dit wel wil natuurlijk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:11

RvL

Ik heb alleen ervaring met de WR1043ND en daarvan is het draadloos bereik in mijn geval erg goed. Ik let met opzet nadruk op de woorden 'in mijn geval'.

Een WLAN met een goed bereik is namelijk van veel factoren afhankelijk. Niet in de laatste plaats het gebouw waarin het WLAN wordt opgezet. Dikke (betonnen) muren en plafonds zijn funest voor het bereik. Een goede plaatsing van je router en (indien externe antennes) goed richten van je antennes is dus erg belangrijk. Als je door twee dikke betonnen plafonds heen moet hoef je geen goed bereik meer te verwachten met een consumentenrouter. Plaatsing van je router is dus erg belangrijk (ook voor een eventuele nieuwe router!)

Daarnaast is kanaalkeuze ook van belang. Kijk met b.v. inSSIDer welke netwerken er in de buurt rondzweven en op welk kanaal ze zitten. Beperk je daarbij niet tot 1 plaats maar loop rond met b.v. een laptop en kijk wat er allemaal rondzweeft.

Wat ddajantje aanhaalt klopt, maar heeft weinig zin. Je laat je router dan wel sterker zijn signaal uitzenden, maar daarmee kan je client nog niet harder zenden. Het signaal vanaf je client blijft dus even zwak. Nog even afgezien van het feit dat je in Nederland niet zonder vergunning sterker dan 100mW/20dBm mag zenden.

Dan over je lijstje. De WDR4300 heeft op papier inderdaad een sneller WLAN maar dat is wel op de 5GHz band en niet op de standaard 2.4GHz band. De 5GHz band vraagt om 5GHz WLAN adapters op/in je clients om ook daadwerkelijk op de 5GHz band verbinding te kunnen maken. Veruit de meeste laptops zijn echter nog niet uitgerust met een 5GHz adapter. Voordeel van de 5GHz band is dat deze nog een stuk rustiger is dan de 2.4GHz band. Nadeel is dat de 5GHz band een kleiner bereik heeft (kortere golflengte). Hetzelfde geldt voor de Asus die je in je lijstje hebt staan.

De D-Link heeft zoals je al aanhaalt een ingebouwde powerline. Daar heb ik helaas geen ervaring mee.

Wat is nu het beste in jou situatie? Je hebt van Ziggo een modem met WiFi router. Dat modem zul je moeten behouden. Kun je dit modem in bridge mode zetten? Volgens mij moet dit (al dan niet via de helpdesk) mogelijk zijn bij Ziggo. Die bridge mode zorgt er namelijk voor dat je alleen de modem gebruikt en niet meer de ingebouwde router. Je schakelt de router dan dus als het ware uit. Een router achter een router plaatsen is namelijk niet aan te raden dus als hij niet in bridge mode kan zou ik voor de repeateroplossing gaan. Overigens kun je de meeste routers ook als repeater inrichten. Daar is al het nodige over geschreven op dit forum.

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mpijnen
Dank voor jullie snelle reacties!

De Ziggo router wil ik in dit geval inderdaad in bridge mode zetten, en deze enkel als modem te gebruiken!

Ons huis bestaat uit betonnen vloeren van +/- 25cm dik, echter hoeft het signaal maar door 1 vloer heen, want op het zolder hoef ik nog geen WIFI te hebben (vaste pc met powerline adapter). De binnenmuren zijn voornamelijk van gips, dus daar verwacht ik dan ook weinig problemen mee.

Heel het 5Ghz gebeuren is voor mij niet van toepassing het voornamelijk om de telefoons en tablets die op het WIFI netwerk willen, en laten deze nou nét niet de 5Ghz band ondersteunen.

@TP-Link TL-WR1043ND
Ziet er momenteel nog steeds uit als de beste prijs/kwaliteitsverhouding!

@Cisco linksys E4200
Deze heeft zo te zien ingebouwde antennes, lijkt mij dat deze dan ook mindere resultaten zal opleveren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• muppet99
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10-09 17:23
ik woon in een redelijk recent huis (10 jaar) met mooi beton in de muren en plafonds. Ik red het met gemak naar mijn zolder met de e4200. Voor en achter het huis is het bereik ook zeker prima te noemen. Ingebouwde antennes geven ook gewoon een goed signaal.

Carpe Diem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mtr33
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08:16
www.smallnetbuilder.com :) Zo ongeveer alle tests/vergelijkingen die je kunt bedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mpijnen
Thnx voor de site mtr33!

In die grafieken zie je duidelijk de ASUS en de CISCO winnen.
Maar welke van de 2...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WimP
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 20-07 09:27
mpijnen schreef op maandag 16 juli 2012 @ 09:46:
KNIP

@Cisco linksys E4200
Deze heeft zo te zien ingebouwde antennes, lijkt mij dat deze dan ook mindere resultaten zal opleveren?
Heb zelf 2 E4200v2 (eentje beneden in de meterkast en eentje boven op zolder) en ben nu al super tevreden over het bereik van die ene in de meterkast, covert toch 1.75 (1e verdieping + de zolder bij het trapgat) verdiepingen met betonnen vloeren met een 2,4Ghz netwerk, een 2,4Ghz gastnetwerk en een 5Ghz netwerk.

Nu ga ik ze allebei flashen met DD-WRT waarmee ik degene die bovenstaat in Wireless Bridge zet en het zendvermogen wat opschroef en is m'n complete huis goed gecoverd.

Ik kan de E4200 dus, ondanks dat ie interne antennes heeft, absoluut aanraden! (Ook met stock software)
Pagina: 1