Ik heb een oude XP machine opnieuw geïnstalleerd met W732bit. Maar na een paar dagen startte hij niet meer op. Bij opnieuw installeren liep hij steeds vast en nu krijg ik de melding dat mn BIOS corrupt is. Autorestore met de cd(dus opnieuw flashen bios) gaat wel maar de volgende boot is ie weer stuk. Dus voordat ik mn moederbord vervang denk ik eerst aan de bios batterij denken jullie ook?
Verwijderd
Het is bijna onmogelijk voor een cmos (bios) batterij om leeg te raken. Het lijkt mij toch een ander probleem.
http://superuser.com/ques...ios-pc-is-running-no-disp
Het is wel een XP machine wat betekend dat het ding ~10 jaar oud kan zijn. Kans is niet groot maar wel aanwezig...Verwijderd schreef op maandag 16 juli 2012 @ 02:39:
Het is bijna onmogelijk voor een cmos (bios) batterij om leeg te raken. Het lijkt mij toch een ander probleem.
Ik gok persoonlijk ook op een ander probleem, maar ik durf het niet uit te sluiten.
Ik heb zelf al vaker meegemaakt dat de batterij na 5 jaar al dood is. En dan krijg je vaak inderdaad de melding dat de bios data corrupt is en dat je de bios opnieuw moet instellen.
Niet elke fabrikant gebruikt goede kwaliteit batterijen.
Edit: overigens dien je niet de bios te flashen als de batterij leeg is, je zou met de default instellingen verder moeten kunnen booten door op F1 te drukken (op de meeste pc's). Ook de Windows installatie kan hooguit mopperen dat er certificaten nog niet geldig zijn omdat de datum/tijd niet goed staat. Meer zal die daarbij niet melden.
Dus ik denk ook dat er meer is maar TS meld vrijwel niets over de hardware of foutmeldingen. Graag de topic start even uitbreiden met welke hardware je hebt en welke foutmeldingen de bios precies geeft en ook wat er precies fout gaat tijdens de Windows 7 installatie.
Niet elke fabrikant gebruikt goede kwaliteit batterijen.
Edit: overigens dien je niet de bios te flashen als de batterij leeg is, je zou met de default instellingen verder moeten kunnen booten door op F1 te drukken (op de meeste pc's). Ook de Windows installatie kan hooguit mopperen dat er certificaten nog niet geldig zijn omdat de datum/tijd niet goed staat. Meer zal die daarbij niet melden.
Dus ik denk ook dat er meer is maar TS meld vrijwel niets over de hardware of foutmeldingen. Graag de topic start even uitbreiden met welke hardware je hebt en welke foutmeldingen de bios precies geeft en ook wat er precies fout gaat tijdens de Windows 7 installatie.
[ Voor 55% gewijzigd door DutchKel op 16-07-2012 03:42 ]
Don't drive faster than your guardian angel can fly.
Bijna onmogelijk? Zeker niet, zat PC's die al een paar batterijen hebben opgebruikt. Heb laatst nog 2 batterijen moeten vervangen omdat ze leeg waren.Verwijderd schreef op maandag 16 juli 2012 @ 02:39:
's nachts gaat hier altijd de stekkerdoos uit, dus dan zijn de PC's puur op hun batterij aangewezen voor datum/tijd/cmos instellingen en dan lopen ze echt wel leeg (duurt nog ongeveer 3-5 jaar).
Dat is hier ook de situatie een pc die bijna nooit aanstaat en de stekkerdoos ook uit.
Nu geeft de pc helemaal geen beeld meer overigens alle fans blazen wel en de hdd draaien.
Ik ga eerste de bios batterij proberen en daarna een andere videokaart. Want de melding die ik kreeg luidde:
X850XT
Bad bios checksum. Lijkt me niet dat het vga bios om zeep is.
Nu geeft de pc helemaal geen beeld meer overigens alle fans blazen wel en de hdd draaien.
Ik ga eerste de bios batterij proberen en daarna een andere videokaart. Want de melding die ik kreeg luidde:
X850XT
Bad bios checksum. Lijkt me niet dat het vga bios om zeep is.
Zo nieuw batterijtje erin en.......peeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeep zegt het mobo.
Even opnieuw opstarten en geen piep mee maar een zwart scherm(monitor gaat nieteens aan)
Dat was het dus helaas niet. Nu even ander ram proberen dat heb ik gelukkig liggen en dan maar eens booten en alles loskoppelen. Kijken wat het dan doet.
Even opnieuw opstarten en geen piep mee maar een zwart scherm(monitor gaat nieteens aan)
Dat was het dus helaas niet. Nu even ander ram proberen dat heb ik gelukkig liggen en dan maar eens booten en alles loskoppelen. Kijken wat het dan doet.
Doet me denken aan een kapotte voeding.
Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag
Lijkt me stug dat ie dan überhauot nog iets zegt...
[ Voor 21% gewijzigd door Flozem op 16-07-2012 17:55 ]
Ow een pc kan best nog een piep geven met een kapotte voeding, het is namelijk vrijwel nooit het geval dat de voeding helemaal niets meer doet dan, maar er kan best 1 lijn kapot zijn, 3,3V, 5V of 12V heb je dan niet meer.
Don't drive faster than your guardian angel can fly.
Er zit nu ander RAM in en het probleem lijkt opgelost. Het is een Twinmos 1GB DDR3200 module en volgens de site zit er levenslange garantie op, even kijken of ik dat nog ergens kan claimen...
Klopt.Nemesizz schreef op maandag 16 juli 2012 @ 10:41:
[...]
Bijna onmogelijk? Zeker niet, zat PC's die al een paar batterijen hebben opgebruikt. Heb laatst nog 2 batterijen moeten vervangen omdat ze leeg waren.
's nachts gaat hier altijd de stekkerdoos uit, dus dan zijn de PC's puur op hun batterij aangewezen voor datum/tijd/cmos instellingen en dan lopen ze echt wel leeg (duurt nog ongeveer 3-5 jaar).
Wist je dat componenten weer niet zo blij zijn met die spontane inschakeling via een stekkerdoos?
Uitschakelen is niet een probleem, die energie loopt langzaam weg. Maar bij inschakeling krijgen ze de volledige 230V en slechte chips kunnen hier niet zo best tegen.
Hardware kan hierdoor op langere duur door beschadigd raken.
Edit: op basisscholen waar computerlokalen met 1 druk op de knop aan of uitgezet worden blijf ik voedingen en hardeschijven vervangen.
[ Voor 7% gewijzigd door koekwau5 op 19-07-2012 00:09 ]
Zou misschien kunnen, maar bij nog nooit voor gekomen. En sommige systemen zijn al echt oud hierzo, machines uit '96 (paar Pentium 1's runnen hier nog) en sommige nog wat ouder.
Als een computer altijd met zijn stekker in het stopcontact zit, gaan de batterijen inderdaad nooit op.Nemesizz schreef op donderdag 19 juli 2012 @ 10:50:
Zou misschien kunnen, maar bij nog nooit voor gekomen. En sommige systemen zijn al echt oud hierzo, machines uit '96 (paar Pentium 1's runnen hier nog) en sommige nog wat ouder.
Doelde meer op het beschadigen van onderdelen door een stekkerdoos aan/uit te zetten.Reepje schreef op donderdag 19 juli 2012 @ 10:56:
[...]
Als een computer altijd met zijn stekker in het stopcontact zit, gaan de batterijen inderdaad nooit op.
Batterijtjes zijn bij mij wel een paar keer leeggeraakt
Pagina: 1