Toon posts:

hmm teveel aansluitingen?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ok, ik geef toe dat ik niet zo'n technisch genie ben en te lui ben om het te gaan uitproberen, dus probeer ik maar een geniaal antwoord van een van jullie te ontlokken :)

Ik heb een paar mooie schakelaars gekocht voor mijn fans, maar er zitten drie aansluitingen op en ik neem aan dat ik aan eentje een inkomend stroompje moet aansluiten en ergens anders een uitgaand stroompje. Dus welke zou ik eens nemen en waarvoor is die derde?

op de zijkant van de switch staat wel nog iets:
2A 250 VAC
5A 120 VAC
D O ||
pin1 pin2 pin3

Nou ja, ik hoop dat jullie het begrijpen, alvast hartstikke bedankt!

Verwijderd

Het is dus een wisselschakelaar!
Op de middelste sluit je spanning aan, en op 1 van de 2 buitenste de uitgaande draad...:)

• Sleepie
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18:20
Haha, het is gewoon een wisselschakelaartje :)
Niks bijzonders.
Middelste pinnetje sluit je +12 Volt voeding aan, en 1 van de buitenste soldeer je draadje naar je fan.
Ander pinnetje blijft in jouw geval ongebruikt (de uitstand dus)

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:53

Epsilon

dit is overigens niks voor een genie want het is heel simpel.

Je hebt een rood een zwart en een derde draadje.
het rode is voor de plus (+5v of +12v)
het zwarte is voor de min (-5v of +12v)
en de derde (meestal geel of blauw) is voor de rpm meting.

IKKE NIET GOED GELEZEN!!!!
IK HAD BEGREPEN DAT HET OVER EEN NORMALE DC FAN GING!!!!
NIET OP REAGEREN DUS, MAAR MISSCHIEN HANDIG VOOR DE MENSEN DIE HET NOG NIET WETEN (ALS DIE ER AL ZIJN |:(
*stomme capslock
ik heb mijn fan op de voeding aangesloten dmv een molex connector (met 4 draadjes) tussen mijn hd en voeding. Dan kan je geen rpm zien en daarom heb ik dan ook een draadje er aan vast gesoldeerd met een stekkertje dat je gewoon op je mobo aansluit. De voeding die van het mobo af komt heb ik dus niet gebuikt maar wel de rpm meting. Nu hopen dat je dat laatste begrijpt.

Verwijderd

dat zullen wel wisselschakelaars zijn, waarvan het middelste kontact als het ware de ingang is en de twee aan de buitenkant de uitgangen. dus gewoon de middelste kiezen en 1 van de twee buitenste.

Verwijderd

Topicstarter
Hehe, je had me in die electronica winkel moeten zien : uitleggen met handen en voeten wat ik wilde. En die 50 plusser me maar bevreemd en een beetje bang aankijken.

In ieder geval bedankt voor de info!

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 27 maart 2001 13:34 schreef epsilon het volgende:
IKKE NIET GOED GELEZEN!!!!
IK HAD BEGREPEN DAT HET OVER EEN NORMALE DC FAN GING!!!!
NIET OP REAGEREN DUS, MAAR MISSCHIEN HANDIG VOOR DE MENSEN DIE HET NOG NIET WETEN (ALS DIE ER AL ZIJN |:(
Ik raakte al een beetje in de war, maar desondanks wel handige info. Zit er dan een bepaalde RPM meterdingstekker op het moederbord ergens (ik ga zo mijn moboboekje eens uit de kast trekken)?

:)

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:53

Epsilon

ja je hebt een rpm meting op je mobo en wel de connector waar je je fans op aan sluit (3 pinnetjes waar ik het over had)
Pagina: 1