Schema elektronsiche netvoeding 13,8 Volt 6 tot 8 Ampère

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Voor mijn kratradio welke nog niet geheel gereed is zoek ik een schema van een elektronische netvoeding van ca. 6 tot 8 Ampère bij ca. 13,8 tot 14,3 Volt (regelbaar is nog beter)

Opzet is een inbouw-netvoeding die zowel lader en netvoeding kan zijn.

Radio is ca. 4 x 25 Watt (praktijk echter max. 5 Ampère)
Accu is 12 Volt 7Ah AGM

Heb wel kant-en-klare voedingen gevonden maar die zijn òf met trafo of te laag van vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-08 13:05
Wat bedoel je met "òf met trafo"? Elke netvoeding heeft een trafo....

Een complete netvoeding zelf bouwen met die specs zou ik niet aan beginnen, veel te complex en veel duurder dan kopen.
Volgens mij heb je gewoon een accu lader nodig.

[ Voor 11% gewijzigd door Ploink op 15-07-2012 23:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Nee, niet elke netvoeding heeft een trafo. Onder andere een computervoeding is elektronisch maar de waarden daarvan stemmen niet overeen met het schema dat ik zoek.

Met het juiste schema is het voor mij een kleine moeite om een dergelijke voeding te bouwen. Printen maken is geen probleem en een beetje complex is juist een uitdaging.
Kopen vind ik te eenvoudig, dan hoef ik ook geen kratradio te maken maar kan ik beter een boombox kopen.

Een acculader heeft teveel brom, daarbij krijg ik maar de halve sinus vanwege de simpele gelijkrichting.

Ook het gewicht speelt parten, een bliktrafo of een ringkerntrafo vind ik te zwaar vandaar dat ik elektronisch wil.
En bij zelfbouw kan ik de afmetingen beïnvloeden, vanwege de compacte afmetingen van mijn kratradio kan ik eventueel de print in twee delen uitvoeren.

Ik heb geen moeite met electronica, heb middels een zelfbouw-laboratoriumnetvoeding de radio getest en daardoor de waarden vastgesteld welke mijn voorkeur genieten.
Helaas ontbreekt een dergelijk schema in mijn archief vandaar de oproep.

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 16-07-2012 00:15 . Reden: kleine toelichting ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
ELKE voeding heeft een trafo, zonder uitzondering.
Wat jij bedoelt is het verschil tussen een traditionele lineaire voeding en een geschakelde voeding.
Bij 50Hz moet de trafo erg groot en zwaar zijn als je veel vermogen nodig hebt. Een complete computer voeding van 500W zou dan >10 kilo wegen.

In een geschakelde voeding wordt de 230V gelijk gericht tot een hoge DC spanning en dan omgezet naar een hoogfrequente wisselspanning. Hierdoor kan de trafo klein blijven, omdat deze efficiënter is bij een hoge frequentie.

Een geschakelde voeding is een complex apparaat met onderdelen die lastig te krijgen zijn en los meer kosten dan een kant en klaar apparaat. Ik heb zelf 30 jaar ervaring met elektronica en ik zou er niet aan beginnen.

Je hebt een voeding nodig die zowel stroom als spanning begrenst op 13.8-14-2 volt, een acculader dus. Het beste is een 'domme' lader, zonder microprocessor schakeling, die zonder gezeur constant aan blijft staan.

Wat zeker weten werkt is deze:
http://www.conrad.nl/ce/nl/product/510101/

Ik gebruikte de 300W versie op het werk om grote LED arrays te voeden. Hier heb ik zelfs nog een schema van gekregen van de fabrikant omdat ik ze aanpaste met een extra potmeter om de stroombegrenzing in te stellen en de LEDs te dimmen. Ze geven een mooie stabiele spanning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
De acculader pas ik niet toe vanwege de brom, lelijke stoordingen!
Mooi stukje theorie maar ik probeer toch een schema te vinden.
Ik hou de Conrad-tip in mijn achterhoofd.
Hoofdzaak is dat ik geen blikpakket of een ringkern in de kast wil.

Dank overigens voor het woord 'geschakelde voeding' ik wist de goede benaming niet!

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 16-07-2012 00:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
De engelse term is Switched-mode power supply. Die voltcraft voeding op de wiki pagina ken ik toevallig en is een afrader.

Zelf elektronische apparaten bouwen is leuk, dat begrijp ik wel en als het je lukt dan _/-\o_ !
Iets eenvoudiger (en veiliger!) is misschien een DCDC converter bouwen. Je neemt een standaard laptop voeding (bv 19V/120W) en bouwt een DCDC converter met stroom begrenzing in de kist radio die dit omzet naar de 14V laadspanning voor de accu.

De WEBENCH® Designer van National semiconductor is een interactieve tool om zelf zoiets te ontwerpen. Alleen de stroombegrenzing is lastig, de meeste ontwerpen hebben alleen een stroom beveiliging. Maar als je die site doorzoekt op "lead acid battery charger" dan vind je misschien wel een apllication note die je verder kan helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Verwijderd schreef op maandag 16 juli 2012 @ 00:54:
De acculader pas ik niet toe vanwege de brom, lelijke stoordingen!
Mooi stukje theorie maar ik probeer toch een schema te vinden.
Ik hou de Conrad-tip in mijn achterhoofd.
Hoofdzaak is dat ik geen blikpakket of een ringkern in de kast wil.

Dank overigens voor het woord 'geschakelde voeding' ik wist de goede benaming niet!
Het is geen acculader, maar een labvoeding in de link. absoluut geen stoording dus.

Een autoradio is al flink wat storing gewend btw (onsteking , groffe laden van de dynamo wordt grotendeels gestabiliseert door de accu)

[ Voor 11% gewijzigd door Fish op 16-07-2012 11:16 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
Verwijderd schreef op maandag 16 juli 2012 @ 00:54:
Ik zeg het eigenlijk verkeerd, het is "schakelende voeding", niet "geschakelde voeding". De voeding wordt niet geschakeld, maar schakelt zelf, klein detail ;)
fish schreef op maandag 16 juli 2012 @ 11:12:
[...]

Het is geen acculader, maar een labvoeding in de link. absoluut geen stoording dus.

Een autoradio is al flink wat storing gewend btw (onsteking , groffe laden van de dynamo wordt grotendeels gestabiliseert door de accu)
Toen ik destijds die labvoedingen (EA-PS500 serie) kocht toen werden ze verkocht als accu lader bij Schuricht, maar ook te gebruiken als general purpose of labvoeding.

In de handleiding van conrad staat
Het stroomverbruik van een aangesloten verbruiker mag de bepaalde maximale waarde niet
overschrijden. Het overschrijden van deze waarde leidt tot overbelasting van de netvoeding.
Maar in de datasheet van de fabrikant staat
The output current limiting (I-U characteristic) enables the units to be used equally for battery-parallel operation.
Het is overigens niet moeilijk de stroombegrenzing aan te passen naar bv 6A om de voeding minder te belasten. PM mij als je het schema wil hebben.

[ Voor 62% gewijzigd door Ploink op 16-07-2012 11:42 ]

Pagina: 1