• Xcalibur
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12:11
Ik heb sinds bijna twee jaar een Epson EH-TW2900 beamer, naar volle tevredenheid. Als je hem aanzet duurt het altijd even voordat hij echt helder wordt, ik neem aan dat de lamp dan moet opwarmen of iets dergelijks. Binnen een minuut is hij op volle sterkte.

Vandaag zette ik hem aan en leek het of hij op de beginsterkte qua helderheid blijft hangen. Het beeld ziet eruit als het maar 50% brightness heeft. Dit is ongeacht de bron (iMac, PS3, TV tuner), en ongeacht welke instellingen ik aanpas.

De brightness op +25 zetten geeft een heel flets beeld, maar geen helderder / feller beeld. Terugzetten naar fabrieksinstellingen mocht ook niet baten, stekker eruit en er weer in evenmin. Er branden geen waarschuwingslampjes op de beamer.

Het aantal branduren is nog geen 500, dus het lijkt me niet dat de lamp versleten is. Ik verwacht dat dat dan ook langzaam minder wordt, en niet van de ene op de andere dag halveert :)

De vraag is: wat doe ik hier aan? :)
Er lijkt weinig in te stellen / te proberen om zoiets te verhelpen, en ik vind eigenlijk ook niemand met een soortgelijk probleem.... ik hoop dat iemand hier in ieder geval snapt wat er aan de hand is! :)

Designer | Developer | Director | Photographer | LARPer | Geek | Male | 39

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Je hebt ook geen eco-stand o.i.d. die iemand heeft aangezet? Misschien een filter dat verstopt is geraakt waardoor de temperaturen te hoog werden en de beamer in een beveiliging gesprongen is? Ik gok maar wat hoor, ik ken de betreffende beamer amper ;)

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

• Xcalibur
Hij heeft een ecostand, maar daar stond ie altijd al op.
Op normal zetten geeft een *iets* lichter beeld, maar niet noemenswaardig.

Hoge temperatuur zou een waarschuwingslampje moeten opleveren, en die branden niet....

Het meest logische lijkt een defecte lamp?
Is het te verklaren dat de lichtopbrengst ineens halveert, ipv dat dat geleidelijk gaat of het ding het gewoon helemaal niet meer doet?

• Pinky-H9
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 26-10-2023
Aangezien het een single lamp projector is ( http://www.projectorcentral.com/Epson_Europe-EH-TW2900.htm ) zou het niet direct de lamp zijn (Mits deze niet uit 2 lampen intern bestaat).

Zijn alle bronnen digitaal of analoog ?

• Xcalibur
Wat de lamp betreft: geen idee hoe die in elkaar zit eerlijk gezegd.
Ik kan zo snel niet vinden hoe die in elkaar zit, het zou om "UHE lamp, 200 W, Model No.: ELPLP49" gaan.

De bronnen zijn allemaal digitaal. Overigens loopt alles via mijn receiver, die het beeld via HDMI doorgeeft naar de beamer... ik zal die er vanavond even tussenuit halen om uit te sluiten dat die het probleem is :)

• Xcalibur
hmm, nou dit is in ieder geval duidelijk.
Net aangezet: geen beeld (helemaal niks) en een rood knipperend lampje dat er een probleem met de lamp is :P

Ding heeft alleen nog geen 500 uur gebrand, terwijl hij gemaakt is voor 4000....
Nieuwe lamp kopen, of valt daar nog wat te fixen?

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:19
Aangezien een nieuwe lamp behoorlijk prijzig is zou ik er eerst eens een mailtje/belletje aan wagen richting de fabrikant ;)

• BSTNjitRam
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 05-02 21:14
Ik heb exact dezelfde beamer en exact hetzelfde probleem gehad.

Contact opnemen met Epson leverde mij een koerier op die de lamp kwam halen en toen hij bij Epson aan was gekomen is vrijwel direct een nieuwe gestuurd. Kost je geen drol (alleen wat tijd) en je hebt weer een verse lamp :P

Wishlist Backpack Survivors op Steam !

• Xcalibur
BSTNjitRam schreef op maandag 16 juli 2012 @ 19:44:
Ik heb exact dezelfde beamer en exact hetzelfde probleem gehad.

Contact opnemen met Epson leverde mij een koerier op die de lamp kwam halen en toen hij bij Epson aan was gekomen is vrijwel direct een nieuwe gestuurd. Kost je geen drol (alleen wat tijd) en je hebt weer een verse lamp :P
Kijk, dit is precies wat ik wil horen O+

Ik heb de leverancier net al gemaild, die moet het eerst maar eens zeggen... ik heb op zich niks met Epson te maken natuurlijk. Maar dan kan ik hem hiermee in ieder geval om de oren slaan als dat nodig is!

• BSTNjitRam
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 05-02 21:14
Ik heb het ook eerst aan de leverancier gevraagd en die zeiden dat "Epson alle garantiegevallen direct afhandeld".
An sich onzin natuurlijk omdat je geen overeenkomst hebt met Epson, maar ik kan het alleen maar aanraden, mocht Epson moeilijk doen dan kan je altijd nog je leverancier er voor verantwoordelijk stellen, maar mijn ervaring was dus dat Epson totaal niet moeilijk deed.

Geen idee of het nog steeds dezelfde site/telefoon zijn maar dit is de info die ik van mijn leverancier kreeg:
Telefoon: 0900-5050808
Website: http://esupport.epson-europe.com/nl-NL

Via die website heb ik alles makkelijk kunnen afhandelen.

Wishlist Backpack Survivors op Steam !

• Xcalibur
Ik had binnen een half uur al een mailtje terug van de winkel met de vraag om mijn adresgegevens en een serienummer, zij gaan het uitzoeken met Epson :)

Klinkt positief tot nu toe, dus ik hoop bovenstaande niet nodig te hebben!
Ik zal het topic updaten met de voortgang :)

• Xcalibur
Na de snelle reactie op de eerste mail niks meer gehoord.
Gisterenavond gemaild met de vraag of er al wat bekend is, geen reactie gehad :|

Na het weekend maar eens gaan zeuren, en rechtstreeks Epson benaderen... beetje jammer, het begon zo goed ...

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 00:33

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Is dat zo'n LCD model? Epson geeft daar een bepaalde hoeveelheid garantie de lamp en branduren. Zoek dat even op ;) Dan ben je alvast voorbereid als je contact met de leverancier hebt.

Epson heef btw een live websupport. Win daar ook alvast wat info in en sla de log op voor je eigen dossier!

[ Voor 23% gewijzigd door Michael Knight op 21-07-2012 17:21 ]

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

• Xcalibur
De winkel heeft aangegeven nog op antwoord van Epson te wachten of het ding in aanmerking komt voor vervanging....

Heb inmiddels Epson zelf gemaild, en donderdag wordt de lamp opgehaald. De mevrouw van het bedrijf wat de vervanging uitvoert zei dat de vervangende lamp vrijdag op de post gaat als hij op voorraad is :)

Edit: Epson gaf zelf in de mail aan dat het gebruik invloed heeft op de branduren, en dat de lampen getest worden door ze continu te laten branden en dat je dat als consument sowieso nooit haalt? :?

[ Voor 24% gewijzigd door Xcalibur op 24-07-2012 17:08 ]

• Michael Knight

Michael Knight

KITT, I need you buddy!

Heb je dat op schrift staan...dat is namelijk een pijnlijke uitspraak van Epson Support.

Natuurlijk heeft het soort gebruik invloed op de lamp: ik draai zelf op ECO (soms nog te fel bij Epson) en laat de lamp vaak nog een minuutje nabanden met AV MUTE, omdat de cooldown anders te kort (niet bestaand is...dat is gewoon niet goed voor glas en lamp).

Dat ze echter aangeven dat de opgegeven duur al niet gehaald wordt door de consument... in ieder geval goed dat ie vervangen gaat worden. Vooral om de garantie heb ik destijds ook gekozen voor Epson. 2/3 jaar gerantie op lamp en beamer.

• Xcalibur
Die opmerking over de levensduur staat in de mail inderdaad:
De indicatie van de levensduur van de lamp baseert zich op de test die de ISO organisatie uitvoert. Zij laten de lamp onafgebroken uitbranden. Dit is dus geen indicatie van hetgeen de gebruiker zal behalen.
In dezelfde mail zaten echter ook verdere instructies om de lamp op te laten halen etc.
Dat is zojuist gebeurd, de mevrouw van het bedrijf wat de vervanging regelt zei dat een nieuwe lamp waarschijnlijk vrijdag op de post gaat :)

Edit: de winkel heeft laten weten nog op antwoord van Epson te wachten, daar ligt het inmiddels al 1,5e week. Geen idee wat zij uitvoeren, maar dat schiet niet op natuurlijk... :X

[ Voor 16% gewijzigd door Xcalibur op 26-07-2012 10:30 ]

• Michael Knight

Michael Knight

KITT, I need you buddy!

Ik zou ze op de hoogte stellen van het feit dat je zelf maar een procedure hebt opgestart omdat het je te lang duurde en de nieuwe lamp al onderweg is. Dan zullen ze ook even acht de oren krabben....

• Munchkin
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15:23
Michael Knight schreef op donderdag 26 juli 2012 @ 11:15:
Ik zou ze op de hoogte stellen van het feit dat je zelf maar een procedure hebt opgestart omdat het je te lang duurde en de nieuwe lamp al onderweg is. Dan zullen ze ook even acht de oren krabben....
De meest waarschijnlijke reactie is dan: Mooi, volgende keer klanten direct naar Epson doorverwijzen. Als ze dat niet willen dan maar wat treuzelen...

Ik heb hetzelfde euvel gehad, en met Epson was het binnen een week voor elkaar (lees: nieuwe lamp gekregen, oude teruggestuurd). Hetzelfde met een probleem aan de beamer zelf, binnen een week opgelost. Ik mocht graag zien dat andere fabrikanten zo'n zelfde serviceniveau zouden hanteren.

• Xcalibur
Michael Knight schreef op donderdag 26 juli 2012 @ 11:15:
Dat zeg ik wel als (als!) ze zelf met een reactie komen... :)

• Xcalibur
Gisteren kreeg ik nog een reactie van de winkel, dat Epson de beamer niet kon terugvinden in het systeem.

Maar vandaag ook de TNT op de stoep met een nieuwe lamp! :)
Zojuist geinstalleerd en het ziet er weer prima uit. De winkel ook maar ingelicht dat ik het zelf opgelost heb.

Eind goed al goed dus :)
Hulde aan Epson voor het gratis vervangen van de lamp :)

• cctl01
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 15:09
Xcalibur schreef op dinsdag 31 juli 2012 @ 21:33:
Gisteren kreeg ik nog een reactie van de winkel, dat Epson de beamer niet kon terugvinden in het systeem.

Maar vandaag ook de TNT op de stoep met een nieuwe lamp! :)
Zojuist geinstalleerd en het ziet er weer prima uit. De winkel ook maar ingelicht dat ik het zelf opgelost heb.

Eind goed al goed dus :)
Hulde aan Epson voor het gratis vervangen van de lamp :)
Goed nieuws, dit mag ook wel eens gezegd worden naast de vele horror verhalen op dit forum.

• Xcalibur
Net ook nog een tamelijk onsamenhangend mailtje van de winkel gekregen:
... daar we vandaag en bericht hebben gekregen van 3 jaar lamp of 2000 uur. Volgende stap was idd omruiling geweest.
Kennelijk is dat de termijn die Epson hanteert :)
Binnen die periode zou je goed moeten zitten denk ik.

Pagina: 1