Canon 70D + Signon 10-600 f1.8 IS OS HSM + 430EXII Flickr 500px lsfotografie.webs.com
Canon 70D + Signon 10-600 f1.8 IS OS HSM + 430EXII Flickr 500px lsfotografie.webs.com
Beetje off-topic, maar die is ook niet altijd even geweldig hoorSmultie schreef op zondag 15 juli 2012 @ 21:54:
Hebben ze de Magsafe connector van Apple nog niet gekopieerd? Jammer
Xudonax schreef op zondag 15 juli 2012 @ 21:57:
[...]
Beetje off-topic, maar die is ook niet altijd even geweldig hoorIk heb al enkele malen gehad dat ik mijn MacBook hoorde schuiven en dat de magsafe er niet uit kwam.
't Is inderdaad geen 100% garantie, maar je hebt in ieder geval de káns dat je je laptop niet sloopt als je over het kabeltje struikelt. E.e.a. hangt af van de hoek waarmee je de kabel uit je laptop trekt denk ik.
Ik denk overigens dat de nieuwe variant (waarbij de kabel haaks op de laptop staat, de zogeheten T-connector) op dat gebied wel beter scoort.
Gelieve wel ontopic te blijven aub, het gaat hier om een Asus laptop, het kan zijn dat Macbooks geen problemen zouden hebben daarbij, maar dat doet hier eigenlijk niet terzake mijns inziens.
Ik heb een mailtje gestuurd naar de Belgische winkel waar ik hem kocht en ik hoop dat dit zonder al te hoge kosten kan gerepareerd worden, anders doe ik het zelf adhv dat ebay bordje, maar dat doe ik liever niet.
"Would you prefer my normal method of conflict resolution?" - Dexter Morgan-
[ Voor 6% gewijzigd door PilatuS op 15-07-2012 22:21 ]
Als je het socket wil vervangen, dan is het belangrijk om hetzelfde of een compatibel model te vinden. De connector is wel standaard, maar de postitie van de pinnen/pads op de printplaat verschilt meestal per fabrikant. Je moet 'm dus eerst verwijderen en dan op zoek gaan naar een vervanger, bv bij Mouser of Farnell.
De tip van binbero om het hele printplaatje te vervangen is eenvoudiger.
Als de laptop relatief nieuw is dan zou ik eerst proberen Asus te bellen, in mijn ervaring zijn ze vaak heel erg coulant met reparaties e.d. Als er echter geen garantie op zit, of je bent veel geld kwijt zou ik het er persoonlijk op gokken om het met de eerder genoemde eBay link en bovenstaande video's op te lossen. De gok daarop is echter ook afhankelijk van of je zelf genoeg technische kennis hebt om te weten wat je doet.
Mocht je je laptop veel gebruiken en je moet 2 maanden wachten, kan het nog wel eens lonen het zelf te doen. (tenzij je 2 maanden KAN wachten - persoonlijk zou dat voor mij te lang zijn). Ik zou goed navragen hoe lang zo'n reparatie duurt. Ik weet niet hoe lang het bij Asus is, 2 maanden is een gokje, maar bij sommige fabrikanten hoor je nog wel eens horror verhalen.
Of zelf doen. Wel gegeven dat je een beetje handig bent met de schroevendraaier.
Wil je het zelf doen heb je geluk dat bij jouw laptop de DC jack op een apart printplaatje zit.. Je zou dus gewoon dat printplaatje kunnen bestellen, laptop open maken, de oude er uit halen en dan de nieuwe er in. Je hoeft dan enkel de kabels los te halen op het printje en opnieuw vast te zetten. Met een beetje gezond verstand lukt dat.
Volgens mij betekent dat alleen het open maken van de bovenkant (toetsenbord er af enz).
Als je de tweede video van Xudonax bekijkt, laten ze zien dat er een paar connectortjes op zitten. Geen soldeerbout nodig. Zulke video's zijn ook wel handig omdat ze laten zien welke schroeven je moet los halen.
Solderen hoeft alleen als je de connector op het printplaatje wilt vervangen, dus eigenlijk de print wilt refurbishen. Maar omdat je zegt dat je geen soldeerervaring hebt en voor ebay tegen een redelijk bedrag ene nieuwe kan krijgen, is dat het beste denk ik.
[ Voor 18% gewijzigd door Hans1990 op 15-07-2012 22:47 ]
Ryzen cloud9
Verwijderd
het is inderdaad een los bordje. Van ebay hallen en vervangen lijkt mij de goedkoopste oplossing.
Dat printplaatje verwisselen moet met de video wel lukken.
Een paar tips:
- Als iets niet los of open wil, gebruik dan geen kracht maar denk na welke schroef of welk klemmetje je vergeten bent. Dat voorkomt dat een plastic lipje breekt of het dunne aluminium toetsenbord verbuigt.
- Doe alle schroefjes en kleine onderdelen die je verwijdert op volgorde in de vakjes van een assortimentsdoos of een rij losse potjes of bakjes, dan weet je 'op de terugweg' welke schroefjes je moet pakken en hou je niks over aan het eind.
- Let op de verschillen tussen de schroefjes, soms moet je 4 schijnbaar identieke schroefjes verwijderen, maar dan blijken er 2 net iets langer dan de anderen of hebben een andere schroefdraad.
- Edit: Oh en vergeet de connectortjes niet. Schrijf op welke je loshaalt en hoe ze in elkaar passen. Het is zo lullig als alles weer in elkaar zit en je mousepad doet het niet
[ Voor 23% gewijzigd door Ploink op 15-07-2012 23:25 ]
Zo niet, is het dus eigenlijk niet moeilijker als een harde schijf, ram geheugen of netwerkkaart te vervangen?
Bedankt voor je reactie Darkstone. Ik zit op dit moment echter op vakantie in het buitenland zonder wifi. Ik lees en schrijf dit dus op mijn smartphone. Roaming kost mij 0.50€/MB dus ik bekijk liever geen YouTube filmpje dat mij mss 10 euro gaat kosten aan roamingkosten als er hier iemand het antwoord weet?Verwijderd schreef op zondag 15 juli 2012 @ 23:25:
Als je even die video van mij bekijkt wordt het wel duidelijk wat je moet doen.
edit:
Heb hem ff gemarkeerd voor je. Lijkt met een schroefje vast te zitten.. dus flexcable loskoppelen, schroefje eruit, vervangen, schroefje erin, flexcable erin, klaar.

Klik voor groot, heb er ff een thumbnail van gemaakt voor jou ivm je roaming
[ Voor 47% gewijzigd door maarud op 15-07-2012 23:41 ]
Voordeligste die ik kon vinden op Ebay.. Komt wel uit HK, dus je moet wel 1,5 week geduld hebben. Scheelt toch een tientje.