Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17:36

Fotoanalyse

Inleiding
In FG worden veel foto's geplaatst en wordt er veel over foto's gepraat. Ook kunnen we honderduit kletsen over apparatuur en techniek. Waar echter maar relatief weinig over gepraat wordt is de totstandkoming van de échte topplaten. Waarom heeft de fotograaf specifiek dát model gekozen? Hoe is die foto nou eigenlijk precies belicht? Wat is er nog aan bewerkt. Kortom: welke stappen, keuzes en gedachten hebben geleid tot de foto waar je naar zit te kijken.

Het idee van dit topic
In dit topic worden foto's in detail besproken. We gaan met z'n allen kijken watvoor effect bepaalde keuzes hebben gehad, en hoe de fotograaf zaken heeft aangepakt. Uiteraard is hierin een flinke rol weggelegd voor de fotograaf zelf. Deze weet immers wat er precies gebeurd is om tot het eindresultaat te komen en waarom juist díe dingen zijn gedaan. Daarom gaan we hier voor foto's die door GoT'ers gemaakt zijn.
Het doel van dit topic
Maar waarom dan? Dat is vrij simpel: door duidelijk aan de hand van een foto uit te leggen wat er gebeurd is om hem zo te maken kunnen de lezers in dit topic veel leren. Op die manier hoop ik dat meer mensen hun fotografie naar een hoger plan kunnen tillen.
Maar welke foto's gaan we dan bespreken?
Het gaat in de eerste plaats om foto's van hoge kwaliteit. Daarnaast moet er iets over te vertellen zijn. Een spontaan geschoten wereldplaat van een artiest op een podium kan prachtig zijn, maar biedt weinig ruimte tot bespreking. Een fotograaf die vooraf met de band en de lichtman heeft gesproken omdat hij op zoek is naar een bepaalde plaat valt dan wel weer binnen dit topic. Ik ga er vanuit dat we hier met z'n allen goed genoeg aanvoelen wat wel en niet werkt.
Om dit topic een begin te geven heb ik de makers van een paar foto's die ik zelf top vind geDM't met de vraag of ze bereid zijn om hierin mee te werken. Aangezien Thundernet als eerste heeft gereageerd, is zijn foto de eerste die hier geplaatst wordt.
Uiteraard wil ik niet het alleenrecht op deze keuze claimen, dus kunnen er gerust andere foto's geplaatst worden. Neem hiervoor wel contact op met de Tweaker die hem geschoten heeft. Het heeft immers weinig nut om hier te gaan discussiëren zonder informatie.
De eerste foto
Originele post door Thundernet

Afbeeldingslocatie: http://farm8.staticflickr.com/7258/7507210110_e973299957_z.jpg
Sneak peek: Infiniti FX30DS by ThunderNet, on Flickr

[ Voor 5% gewijzigd door Wormaap op 15-07-2012 21:33 ]

Ticking away, the moments that make up a dull day

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Ik zie in ieder geval:
- lange exposure
- Meerdere flitsen om hem uit te lichten
- Dodge en Burn in nabewerking

En uiteindelijk een strakke plaat geworden :)

en Bart en ik moeten nog steeds een biertje drinken binnenkort, misschien reageer je hier op :P

[ Voor 25% gewijzigd door Nomad op 15-07-2012 21:44 ]

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16:28

ThunderNet

Flits!

Regelmatig wordt ik gevraagd om auto's te fotograferen, iets wat ik met zeer veel plezier doe omdat het een mooi samensmelting van 2 passies is.
Het is vaak een uitdaging om een goede locatie bij een auto te vinden, je wilt dezelfde locaties niet te vaak gebruiken. Ook kun je niet zomaar met elke locatie "wegkomen" een kleine stadsauto als een Volkswagen Up! zet je niet in het terrein neer.

De opdracht deze keer was een Infiniti FX30Ds (2012) op de foto zetten voor bij een testverslag, een paar dagen van te voren ging ik al op zoek naar locaties. Één van meest handige tools hiervoor is Google Maps i.c.m. streetview. Nadat ik een tip gekregen had van een collega-fotograaf voor deze locatie ben ik dus gaan kijken op google maps en ik ben er even langs gefietst (in daglicht) om te kijken of we de auto er konden krijgen, en of dit veilig kon (je wilt geen gevaarlijke situaties veroorzaken voor overige weggebruikers).

De Infiniti FX heeft een sterk uiterlijk met veel wulpse lijnen (sterk kenmerk van een Infinti) om deze lijnen in 2d goed uit te laten komen wou ik de auto gaan lightpainten, door te lightpainten kun je heel gemakkelijk highlights krijgen op punten waar jij wilt.

Op de locatie aangekomen, en met een plan hoe je de auto wilt belichten begin je. Camera op statief en gaan met die banaan! Ik heb gekozen voor de 85 f/1.8 lens, dit om dat het een zeer fijne scherpe lens is met een mooie perspectief tekening voor auto's. Allereerst belicht ik de achtergrond op verschillende sluitertijden (alsof je een HDR maakt), daarna is het tijd om de auto te belichten, in deze foto heb ik de auto in 4 shots ingekleurd met licht. Plots hoorde ik in de verte de spoorwegovergangen lawaai maken, er kwam een trein aan in alle haast de sluitertijd aangepast naar een geschikte sluitertijd en toen de trein langskwam.. *klik*.

In photoshop heb ik al deze foto's over elkaar heengelegd en met de verschillende tools zo ge-edit dat ik beeldinformatie uit de juiste foto's haal. Dus de voorgrond komt uit een foto waar ik de omgeving goed belicht had, de strepen op de achtergrond komen uit de foto waar de trein toevallig net langskwam en de auto zelf uit de foto's waar ik de auto ge-lightpaint had.

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Misschien is het een idee om de mensen die een foto in Hotshots Q2 2012 hebben staan (ook) te vragen hiervoor :)

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nic
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 15:22

Nic

Vrij

Mooi gemaakt!
En de schaduw van de auto op de grond? Lantaarnpaal van ongeveer 4 meter hoog, net rechts buiten beeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjtdevries
  • Laatst online: 30-09 12:12
begrijp ik het goed dat die trein niet van het begin af aan de bedoeling was, maar een laatste moment beslissing toen je 'm hoorde aankomen?

In dat geval was dat een snelle en uitstekende beslissing, want het maakt het shot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muldert
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 18:59
Supertopic dit! Zal hem in de gaten houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KopjeThee
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
Hahn schreef op zondag 15 juli 2012 @ 23:09:
Misschien is het een idee om de mensen die een foto in Hotshots Q2 2012 hebben staan (ook) te vragen hiervoor :)
Ja, super! Ik ben zelf niet zo'n ervaren fotograaf, dus ik kan van dit soort beschrijvingen heel veel leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Nu online
Er moet denk ik sowieso wel iets meer gebeuren hier wil dit een beetje interessant worden :+ Want eens in de paar weken één foto die uitgelegd wordt en vervolgens niks meer gaat snel vervelen.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 19:22

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Is het niet gewoon leuker om met een groepje mensen om de tafel te gaan zitten als een soort "panel" om vervolgens een foto bijv. uit de Hotshots te pikken en de fotograaf een soort van te gaan interviewen over die foto? Elk natuurlijk een apart topic denk ik dan, zodat mensen ook zelf vragen kunnen stellen over die foto :)

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
Hahn schreef op maandag 16 juli 2012 @ 19:23:
Er moet denk ik sowieso wel iets meer gebeuren hier wil dit een beetje interessant worden :+ Want eens in de paar weken één foto die uitgelegd wordt en vervolgens niks meer gaat snel vervelen.
Het idee was om het een stuk sneller dan eens in de paar weken te doen, liefst een foto of 2-3 tegelijk. Zoals ook in de TS staat ben ik natuurlijk niet de enige die foto's ziet waarvan'ie zich afvraagt hoe ze gemaakt zijn. Thundernet is sowieso niet de enige die ik geDM't heb, maar wel tot dusver de enige waar ik antwoord van heb gehad :P Wie ik voor de rest geDM't heb ga ik hier niet neerzetten, omdat ik niet wil dat het lullig gevonden wordt als iemand geen behoefte heeft om mee te werken.
Ventieldopje schreef op maandag 16 juli 2012 @ 19:31:
Is het niet gewoon leuker om met een groepje mensen om de tafel te gaan zitten als een soort "panel" om vervolgens een foto bijv. uit de Hotshots te pikken en de fotograaf een soort van te gaan interviewen over die foto? Elk natuurlijk een apart topic denk ik dan, zodat mensen ook zelf vragen kunnen stellen over die foto :)
Dat is ook een leuk idee, alleen weer veel uitgebreider dan ik hier voor ogen had.

[ Voor 24% gewijzigd door Wormaap op 16-07-2012 20:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snuurtje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 29-09 15:09
Ik vind het wel een cool idee sowieso, en erg toffe foto thundernet. Denk dat het gewoon het beste is om de fotograaf over zijn eigen foto wat uitleg te laten geven hoe die m gemaakt heeft. Misschien om het makkelijk te maken wat standaard vraagjes als leidraad. Waar haalde je je inspiratie voor deze foto vandaan? Voorbereiding? Nabewerking? etc. dat soort vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
Thundernet: Ik ben toch wel benieuwd naar meer details over je nabewerking? Heb je nog veel aan de kleuren enzo getrokken, of is het redelijk uit de camera naar de plaat? Afgezien van het bij elkaar voegen van meerdere foto's, natuurlijk.

Om het topic wat meer te jumpstarten ga ik alvast een tweede foto plaatsen. Ook M.E.Amrani is bereid een foto toe te lichten. Van de Hotshots vind ik dit zelf een van de beste platen, en een met een enorme productiewaarde natuurlijk.
Originele post

Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8023/7218041310_7f11abd264_z.jpg

Pagina: 1