Fotoanalyse
Inleiding
In FG worden veel foto's geplaatst en wordt er veel over foto's gepraat. Ook kunnen we honderduit kletsen over apparatuur en techniek. Waar echter maar relatief weinig over gepraat wordt is de totstandkoming van de échte topplaten. Waarom heeft de fotograaf specifiek dát model gekozen? Hoe is die foto nou eigenlijk precies belicht? Wat is er nog aan bewerkt. Kortom: welke stappen, keuzes en gedachten hebben geleid tot de foto waar je naar zit te kijken.Het idee van dit topic
In dit topic worden foto's in detail besproken. We gaan met z'n allen kijken watvoor effect bepaalde keuzes hebben gehad, en hoe de fotograaf zaken heeft aangepakt. Uiteraard is hierin een flinke rol weggelegd voor de fotograaf zelf. Deze weet immers wat er precies gebeurd is om tot het eindresultaat te komen en waarom juist díe dingen zijn gedaan. Daarom gaan we hier voor foto's die door GoT'ers gemaakt zijn.Het doel van dit topic
Maar waarom dan? Dat is vrij simpel: door duidelijk aan de hand van een foto uit te leggen wat er gebeurd is om hem zo te maken kunnen de lezers in dit topic veel leren. Op die manier hoop ik dat meer mensen hun fotografie naar een hoger plan kunnen tillen.Maar welke foto's gaan we dan bespreken?
Het gaat in de eerste plaats om foto's van hoge kwaliteit. Daarnaast moet er iets over te vertellen zijn. Een spontaan geschoten wereldplaat van een artiest op een podium kan prachtig zijn, maar biedt weinig ruimte tot bespreking. Een fotograaf die vooraf met de band en de lichtman heeft gesproken omdat hij op zoek is naar een bepaalde plaat valt dan wel weer binnen dit topic. Ik ga er vanuit dat we hier met z'n allen goed genoeg aanvoelen wat wel en niet werkt.Om dit topic een begin te geven heb ik de makers van een paar foto's die ik zelf top vind geDM't met de vraag of ze bereid zijn om hierin mee te werken. Aangezien Thundernet als eerste heeft gereageerd, is zijn foto de eerste die hier geplaatst wordt.
Uiteraard wil ik niet het alleenrecht op deze keuze claimen, dus kunnen er gerust andere foto's geplaatst worden. Neem hiervoor wel contact op met de Tweaker die hem geschoten heeft. Het heeft immers weinig nut om hier te gaan discussiëren zonder informatie.
De eerste foto
Originele post door Thundernet
Sneak peek: Infiniti FX30DS by ThunderNet, on Flickr
[ Voor 5% gewijzigd door Wormaap op 15-07-2012 21:33 ]
Ticking away, the moments that make up a dull day