Computer samenstellen

Pagina: 1
Acties:

• Timmy_87
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 02-05 21:16
Hee hee iedereen,

De vorige post had ik op de verkeerde plek staan lol (blond)
Dus nu nogmaals alleen dan op de goede plek :D
Mijn computer is na 8 jaar wel eens aan vervanging toe.
Ik heb de afgelopen weken me weer eens flink lopen inlezen en ben tot de volgende pc gekomen.
Ik zou graag jullie mening erover willen

Mijn eisen/zoektermen waren:
- Goede computer waar ik effe mee vooruit kan
- Ik hoef echt niet de nieuwste games op de hoogtse resolutie te spelen.
- Geen grote harde schijf (heb al 3 TB hier thuis staan)
- Ik hoef geen blu-ray brander ofzo
- hele pc mag max 700 euro kosten ( 720 lig ik niet wakker van maar veel meer echt niet)

Ik heb het volgende samengesteld:

Processor: Intel i5 3570k
Moederbord: MSI Z77 A-G43, s1155
Werkgeheugen: Corsair Vengeance RED,1600-8GB KIT (2 x 4096 MB)
Geheugen: Western Digital Caviar Blue 320GB - 3.5inch
Videokaart: SAPPHIRE HD 6850 1GB GDDR5 PCIE
Voeding: OCZ CoreXStream 500WATT
Behuizing: Cooler Master Elite 343
Koeling: Cooler Master Sickleflow BLUE
Optical: LG DVR DL 24X,SATA
Besturing: Windows 7 Home Premium

(kwam op 710 euro uit voor deze pc)

Graag jullie mening over deze samenstelling :D

Vriendelijke groet
Timmy :)

• ion
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

ion

Windows inbegrepen in de prijs, je kan ook kopen via slim.nl of culgame of je koopt hem niet.

• Aschtra
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 19:25
Via slim.nl is enkel een upgrade vanaf win xp/vista geen losse windows 7 zegmaar

• justin_ti
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-05 07:48
Waarom niet zoiets? Voldoet aan je wensen, is in de praktijk veel sneller door SSD en is ook goedkoper:

#ProductPrijsSubtotaal
1Asus F1A75-M€ 68,65€ 68,65
1Cooler Master Elite 310€ 26,-€ 26,-
1Corsair Builder CX430 V2€ 37,95€ 37,95
1Samsung 830 series 128GB€ 88,-€ 88,-
1Corsair CMV8GX3M2A1333C9€ 38,98€ 38,98
1AMD A8-3850 Boxed€ 88,95€ 88,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 348,53

[ Voor 85% gewijzigd door justin_ti op 15-07-2012 21:34 ]

• Timmy_87
Hee hee,

Thx voor de snelle reacties :)
Zal even een kleine toevoeging erbij vermelden die ik eerste vergeten ben...

Ik wil graag een pc op de groei kopen
en dus ook eentje die ik makkelijk later nog kan upgrade
zodat ik de komende jaren af en toe wat aanpassing kan maken

gr
timmy

• volton10
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 07-04 13:54
Die amd van jou is veel slechter ten opzichte van de intel i5. Slecht advies. Als je (goede) ervaring met intel hebt dan moet je dat vooral houden.

• Koenvh
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 03-05 22:35

Koenvh

Hier tekenen: ______

Van plan om te overclocken? 3550 is anders goed genoeg

🠕 This side up

• Timmy_87
Overclocken wil ik wel graag tot de mogelijkheden behouden.
Vandaar had ik inderdaad voor die i5 processor gekozen.
Stond vermeld dat dat goed te doen was met die...

Dingen waar ik het meeste over twijfel is de videokaart / moederbord...
En ik wil eigenlijk over een tijdje wel een ssd kaart toevoegen (maar helaas niet even finacieel niet mogelijk haha)

Of zouden jullie daar al meteen in investeren?

• devazox
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 06-12-2024
Ligt eraan waar jou prioriteiten liggen op het moment, ik twijfel er zelf ook over en ben van plan die later nog aan te schaffen. Het nadeel hiervan is wel dat je geneigd bent je windows opnieuw te installeren omdat die op een SSD vele malen sneller is.

• DTHUGGA
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 12-02 18:11
Ik heb even een voorbeeld setup voor je gemaakt:

#ProductPrijsSubtotaal
1Antec One€ 47,80€ 47,80
1Intel Core i5 3570K Boxed€ 205,95€ 205,95
1Cooler Master Silent Pro M500€ 59,90€ 59,90
1Corsair XMS CMX8GX3M2A1333C9€ 43,95€ 43,95
1Sapphire HD 6950 2GB OC GDDR5€ 172,-€ 172,-
1Asrock Z77 Pro3€ 87,95€ 87,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 705,55

Een SSD is zeker aan te raden. Dat is waar je je meeste "performance gain" aan merkt. Aangezien je al 3TB in huis hebt is 128 GB voldoende om te fungeren als OS disk.

Videokaart die ik gekozen heb is iets zwaarder/ presteerd beter en kost maar een paar tientjes meer. Hiermee ben je iets meer "future proof"

• ion
  • Niet online

ion

DTHUGGA schreef op zondag 15 juli 2012 @ 22:42:
Ik heb even een voorbeeld setup voor je gemaakt:

#ProductPrijsSubtotaal
1Antec One€ 47,80€ 47,80
1Intel Core i5 3570K Boxed€ 205,95€ 205,95
1Cooler Master Silent Pro M500€ 59,90€ 59,90
1Corsair XMS CMX8GX3M2A1333C9€ 43,95€ 43,95
1Sapphire HD 6950 2GB OC GDDR5€ 172,-€ 172,-
1Asrock Z77 Pro3€ 87,95€ 87,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 705,55

Een SSD is zeker aan te raden. Dat is waar je je meeste "performance gain" aan merkt. Aangezien je al 3TB in huis hebt is 128 GB voldoende om te fungeren als OS disk.

Videokaart die ik gekozen heb is iets zwaarder/ presteerd beter en kost maar een paar tientjes meer. Hiermee ben je iets meer "future proof"
Houd rekening mee, dat de kaart bij playmasters goedkoop is, maar aangezien dat een oplichterswinkel is van uit iemands huisje, is het 725 :)

• DTHUGGA
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 12-02 18:11
ionn schreef op zondag 15 juli 2012 @ 22:46:
[...]

Houd rekening mee, dat de kaart bij playmasters goedkoop is, maar aangezien dat een oplichterswinkel is van uit iemands huisje, is het 725 :)
Ah damn ben ik €5 buiten budget... |:( dan maar terug naar de teken tafel :(

;)

• Timmy_87
:D
Ik heb slecht nieuwes voor je haha
Je zit er wel iets meer dan 5 euro buiten...
Ik heb windows 7 ook nog nodig :D

Maar wel goede tip om alleen maar SSD geheugen te nemen.
120 GB is inderdaad zat.
Rest zet ik wel op de andere schijven :D

• ion
  • Niet online

ion

Bij culgame.com kost een windows 7 key maar 15 euro. :D Je hoeft alleen simpel weg aan een win7 copy te komen en met die key te activeren.

• Timmy_87
Hee iedereen,

Ik heb effe lopen puzzleen met al jullie advies en ben tot de volgende PC gekomen.
Ik zou graag willen weten of jullie denken dat hij zo goed is (of het allemaal wel bij elkaar past enzo)

Processor: Intel i5 3550 (toch voor gekozen dat ik niet hoef over te klokken)
Moederbord: ASRock Z77 Pro3
Werkgeheugen: Corsair XMS3 - 8GB (2x 4gb) 1600MHz
Geheugen (SSD): Samsung 830 Series 128GB 2,5"
Videokaart: Sapphire Radeon HD7750 - 1GB
Voeding: Cooler Master - GX Lite - 500W
Behuizing: Antec One - Midi Tower - ATX
Optical: Sony Optiarc AD-5280S
Besturing: Windows 7 Home Premium

Denken jullie als ik dit zo bestel dat het goed komt? :D
Zitten eigenlijk alle benodigde kabels er gewoon bij?
Of moet ik die nog los erbij gaan kopen?

PS. Enige waar ik nog beetje over twijfel is de videokaart. Zeker omdat ik geen echte gamer ben wil ik niet veel meer dan 100 euro voor een videokaart uitgeven. Dat moet voor mij zeker voldoende zijn leek mij. Maar kan zomaar zijn dat er veel beter kaart is voor rond de 100 euro....? klppt het trouwens dat je voor videobewerking beter Nvidia kan nemen?

[ Voor 18% gewijzigd door Timmy_87 op 21-07-2012 16:44 ]

• ion
  • Niet online

ion

Welke games ga je spelen en op welke kwaliteit? De rest van systeem ziet er goed uit, maar over videokaart meer details geven wat je ermee doet.

• Timmy_87
Ik heb echt geen id wat voor games ik ga spelen.....
Mijn computer die ik nu heb kan niet heel veel meer aan dat Age of empire II haha :D

Ik wil nieuwe spellen kunnen spelen op een redelijke resolutie.
Maar ik heb nog echt geen id welke haha
En verder goed videobewerking kunnen doen (voornamelijkste reden).

Verder mag de kaart gewoon niet veel meer dan 100 euro kosten maar weet niet of er veel verschil zit tussen kaarten in die klasse? :)

• justin_ti
4everfun schreef op zondag 15 juli 2012 @ 22:04:
Die amd van jou is veel slechter ten opzichte van de intel i5. Slecht advies. Als je (goede) ervaring met intel hebt dan moet je dat vooral houden.
Ik vind het antwoord slecht advies een beetje kort door de bocht. Ik kwam gewoon met een compleet alternatieve oplossing die in de praktijk even snel, soms sneller en soms iets langzamer werkt dan de TS in eerste instantie mee aankwam (puur door de SSD) en een setup die ook aan de eisen voldoet. Gewoon om eens out of the box te denken. Ik zie zo vaak mensen hele dure systemen kopen terwijl het effect ervan minimaal is t.o.v. een goedkoper systeem. Natuurlijk weet ik dat een i5 veel sneller is, maar als jij een auto koopt, kijk je dan ook naar hoe snel de CPU is die in de ODB computer zit? Mijn doel is om mensen iets meer in de richting van de toepasbaarheid te laten denken, of te wel: stel eisen als: ik wil dat de pc opstart binnen 30 seconden, ik wil photoshop kunnen laden binnen 5 seconden, ik wil er alle formaten film op af kunnen draaien. Wat boeit het dan of er een i5 in zit of wat dan ook?

Nou vind ik het een prachtig systeem hoor TS, maar in mijn ogen wordt er soms teveel waarde gehecht aan hardware zelf terwijl bijvoorbeeld helemaal niet wordt nagedacht over het verschil in aantal seconden opstarttijd of laadtijd van programma's etc.

• Rctworld
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 25-04 23:05
justin_ti schreef op woensdag 08 augustus 2012 @ 12:30:
[...]

Ik vind het antwoord slecht advies een beetje kort door de bocht. Ik kwam gewoon met een compleet alternatieve oplossing die in de praktijk even snel, soms sneller en soms iets langzamer werkt dan de TS in eerste instantie mee aankwam (puur door de SSD) en een setup die ook aan de eisen voldoet. Gewoon om eens out of the box te denken. Ik zie zo vaak mensen hele dure systemen kopen terwijl het effect ervan minimaal is t.o.v. een goedkoper systeem. Natuurlijk weet ik dat een i5 veel sneller is, maar als jij een auto koopt, kijk je dan ook naar hoe snel de CPU is die in de ODB computer zit? Mijn doel is om mensen iets meer in de richting van de toepasbaarheid te laten denken, of te wel: stel eisen als: ik wil dat de pc opstart binnen 30 seconden, ik wil photoshop kunnen laden binnen 5 seconden, ik wil er alle formaten film op af kunnen draaien. Wat boeit het dan of er een i5 in zit of wat dan ook?

Nou vind ik het een prachtig systeem hoor TS, maar in mijn ogen wordt er soms teveel waarde gehecht aan hardware zelf terwijl bijvoorbeeld helemaal niet wordt nagedacht over het verschil in aantal seconden opstarttijd of laadtijd van programma's etc.
Voor futureproofheid is een SSD zeker aan te raden, maar een AMD APU zonder externe GPU is nogal iets anders dan een Intel mid-(high-)end processor met een externe mid-end AMD GPU. Natuurlijk zegt de TS wel dat hij geen "nieuwste games op hoogste resoluties" hoeft te spelen(als je dat letterlijk neemt is er dan idd niks met die APU) maar een APU is dan wel weer het andere uiterste omdat je praktisch gezien alleen maar simpele games kunt spelen of nieuwste games op lage resoluties en/of hele lage settings...

Nu is de echte vraag of de TS bedoelt dat hij graag een spelletje speelt maar geen "graphics-hoer" is en ook best genoegen kan nemen met wat minder(hoe komt hij anders aan die externe GPU?) of dat hij eigenlijk alleen Farmville speelt of iets dergelijks...

Een i5 is gewoon een andere wereld qua brute performance en als er niet gegamed hoeft te worden kan die Intel HD4000 ook best voldoen toch? ;) Niks mis met die AMD, zeker niet prijs/kwaliteit maar voor iets anders dan een HTPC of echt pure office pc zou ik hem niet snel gebruiken.

Maar goed, ik ben het met je eens dat je wel over de praktische winst na moet denken, ik ga wellicht in 2013(als ik weer in NL ben) ook weer een nieuw systeem bouwen met zo laag mogelijk budget, maar eigenlijk alleen voor games en dan ga ik eerder naar een Pentium G840 of iets dergelijks dan een i5 omdat ze in de praktijk niet altijd nuttig zijn tenzij je echt CPU intensieve taken uitvoert. De i7 2630QM in mijn laptop verveeld zich ook behoorlijk tenzij ik Photoshop of Premiere open zet... :P Wil je er echter ook weer 8 jaar mee doen dan is die i5 wellicht zo gek nog niet ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Rctworld op 08-08-2012 12:44 ]

• justin_ti
Daar ben ik het mee eens! Intel is sowieso de dikke winnaar en er is zeker een duidelijk verschil qua game performance. Als je het geld ervoor over hebt dan moet de TS het ook zeker doen!

In elk geval goed nieuws dat Windows 8 nog sneller en lichter is dan win7 en dat ze tegenwoordig veel meer bezig zijn met het optimaliseren en juist versnellen van de nieuwste programma's. Helaas gaat dat voor de gamers dan weer niet op omdat daar toch vaak brute kracht en de nieuwste direct X / shader / etc ondersteuning voor nodig is.

Verwijderd

Rctworld schreef op woensdag 08 augustus 2012 @ 12:41:
een APU is dan wel weer het andere uiterste omdat je praktisch gezien alleen maar simpele games kunt spelen of nieuwste games op lage resoluties en/of hele lage settings...
Ondanks dat ik het over het algemeen met je eens ben ga je hier toch de mist in. Mijn 3870K speelt D3 op 1080P ultra, WoW op 1080P ultra, BF3 SP op 1080P high, Amalur op 1800P high en de laatste Saints Row op 720P high.

Dat zijn geen simpele games en ook geen lage resoluties en/of hele lage settings.

ja, een i5 met losse GPU is een heel stuk sneller, maar ook een heel stuk duurder. Zeker wanneer iemand niet weet hoeveel games er gespeeld gaan worden is een APU helemaal geen verkeerd begin. Straks game je erg weinig en zit je daar met je PC van 1000€.

• SmokingCrop
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online
ionn schreef op maandag 16 juli 2012 @ 00:36:
Bij culgame.com kost een windows 7 key maar 15 euro. :D Je hoeft alleen simpel weg aan een win7 copy te komen en met die key te activeren.
Alles is daar helaas wel 'Out of Stock' zonder een optie deze alsnog te kopen, om te wachten tot deze binnenkomt ;)

• Rctworld
Verwijderd schreef op donderdag 09 augustus 2012 @ 10:19:
[...]

Ondanks dat ik het over het algemeen met je eens ben ga je hier toch de mist in. Mijn 3870K speelt D3 op 1080P ultra, WoW op 1080P ultra, BF3 SP op 1080P high, Amalur op 1800P high en de laatste Saints Row op 720P high.

Dat zijn geen simpele games en ook geen lage resoluties en/of hele lage settings.

ja, een i5 met losse GPU is een heel stuk sneller, maar ook een heel stuk duurder. Zeker wanneer iemand niet weet hoeveel games er gespeeld gaan worden is een APU helemaal geen verkeerd begin. Straks game je erg weinig en zit je daar met je PC van 1000€.
Zijn daar ook benchmarks van? Niet dat ik je niet vertrouw,maar klinkt toch anders dan de benchmarks die ik bekeken heb. WoW geloof ik nog wel maar BF3... Volgens tomshardware kan dat zelfs met een flinke overclock niet.

Zie ook : http://m.tomshardware.com...overclocking-guide,3260-6.
zij krijgen met overclock net 720p low boven de 30fps. Kijk jij graag dia shows of heb je een ander geheim? :+

[ Voor 9% gewijzigd door Rctworld op 09-08-2012 16:07 ]

• Cyleo
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 16-04 10:21
Rctworld schreef op donderdag 09 augustus 2012 @ 15:59:
[...]

Zijn daar ook benchmarks van? Niet dat ik je niet vertrouw,maar klinkt toch anders dan de benchmarks die ik bekeken heb. WoW geloof ik nog wel maar BF3... Volgens tomshardware kan dat zelfs met een flinke overclock niet.

zij krijgen met overclock net 720p low boven de 30fps. Kijk jij graag dia shows of heb je een ander geheim? :+
Lijkt mij ook schier onmogelijk.

• Cronax
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 04-06-2024
Rctworld schreef op donderdag 09 augustus 2012 @ 15:59:
[...]

Ik heb het niet bekeken hoor, maar volgens mij bedoelt hij dat de singleplayer op die manier draait, en daar zijn de eisen een stukje lager dan voor multiplayer als ik me niet vergis...als tomshardware uit gaat van de multiplayer zou dat het verschil wel eens kunnen maken.

• Rctworld
Cronax schreef op donderdag 09 augustus 2012 @ 17:00:
[...]

Ik heb het niet bekeken hoor, maar volgens mij bedoelt hij dat de singleplayer op die manier draait, en daar zijn de eisen een stukje lager dan voor multiplayer als ik me niet vergis...als tomshardware uit gaat van de multiplayer zou dat het verschil wel eens kunnen maken.
Benchmarken doe je over het algemeen met de single player 8)7

Anyway, TS zegt volgens mij graag nieuwe games op redelijke resolutie uit te proberen en dat ongetwijfeld ook nog wel een tijdje te willen blijven doen(hij wil graag future proof zijn). Nu kom je wellicht nog wel even weg met een APU maar op lange termijn lijkt me een externe gpu met een Intel CPU toch geen heel slecht idee.

Verwijderd

devazox schreef op zondag 15 juli 2012 @ 22:30:
Ligt eraan waar jou prioriteiten liggen op het moment, ik twijfel er zelf ook over en ben van plan die later nog aan te schaffen. Het nadeel hiervan is wel dat je geneigd bent je windows opnieuw te installeren omdat die op een SSD vele malen sneller is.
Me dunkt dat, dat de bedoeling is
Pagina: 1