Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

9600m GT overheating

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

ik heb sinds bijna 2 jaar een Acer 7730g.
Sinds de laatste 3 a 4 maanden worden de temperaturen van de GPU(nvidia geforce 9600m gt 1gb)
ontzettend hoog bij hoge belasting.
Het was eerst bij bijna maximale belasting 75-80c, maar nu is het zo hoog dat de laptop soms uitvalt, 90-100c.
Het eerste waar ik aan dacht is vuil, alles schoongespoten met perslucht, geen resultaat.
Als tweede heb ik de koelpasta vervangen, ook zonder zichtbaar resultaat.
Nu dacht ik dat ik aangezien het niet de nieuwste gpu is, hij de load gewoon niet aankan.
Ik een oude game geprobeerd, Warcraft 3.
na 25min spelen medium graphics, een gpu van 97c,
maar een cpu van maar 66/67.
Wat kan er mis zijn?
Alle logische verklaringen waar ik aan denk zijn het niet.
3 verschillende temp loggers geprobeerd, sensor check uitgevoerd
alles.

Help?

• noes
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

noes

gek op benzine.

Heb je koelpasta vervangen, of ook pads verwijderd? Dan zou het kunnen dat je GPU nu geen goed contact meer maakt met het koellichaam.

Verder: heatpipes onbeschadigd? Fan goed aangesloten, draait die ook goed? Komt er echt warme lucht uit de duct?

K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb alleen de koelpasta vervangen.
Geen beschadiging gezien aan de heatpipes, hoewel ik daar niet specifiek naar gekeken heb.
Fan draait goed, ook goed aangesloten.
De warme lucht die uit de duct komt zou ik moeten doorvoeren naar een oven, gratis hete lucht oven.
Af en toe is het echt te gek, 98c gister bij 95% load.
Nu alleen deze page open, 69c.
Idle blijft de gpu 65c minimaal, bij 0% load.
Ik heb vaker hoge temperaturen gezien bij laptops, maar dit slaat echt alles.
Een normale coolpad werkt niet echt lekker, scheelt misschien 5%.
Ik heb een elektrisch kacheltje die ook een 'blaas stand' heeft, dan komt er puur koude lucht uit.
Alleen wanneer ik deze als een koelpad onder mn laptop zet blijft de temp onder de 90.

• Singular1ty
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 05-11 10:53

Singular1ty

EV Evangelist

Ga eens kijken met een programma als NVInspector. Dit leest clocks en temperaturen van je GPU uit. Ik vraag me af of je 9600M nog wel fatsoenlijk terugklokt als 'ie niks te doen heeft. Met NVInspector's multi display power saver module kan je ook specifiek aangeven welke programma's je wil dat het ding voor naar maximale clocks schiet. Met de overclock module zou je ook lagere clocks in kunnen stellen, misschien koelt 'ie daar een beetje van af. Uiteraard lever je dan ook wat prestaties in.

Ik vind het toch een raar verhaal dat 'ie 'ineens' zo warm wordt, als er verder hardwarematig niks aan de hand is. Als je de koeler er nu weer af schroeft, hoe ziet de koelpasta er dan uit? Als deze nauwelijks aangedrukt is, is er misschien sprake van slecht contact tussen de heatsink en GPU die.

Ervan uitgaande dat je 9600M GT een MXM2.1 formaat kaartje is, heb ik hier als noodoplossing eventueel nog een GTS160M liggen. Dit is in feite een op 45nm gebakken 9800M GT, die dus koeler blijft en betere prestaties levert. Wellicht het proberen waard.

Verwijderd

Topicstarter
Omdat ik een laptop heb doe ik niet aan overclocken what so ever, omdat ik zonder fan op mn gpu sowieso
iets ga slopen.
Dit geeft NVInspector aan:
http://img.techpowerup.org/120716/nvidia_20120716_162712.png

Ik gebruik m'n laptop constant, dus ik kan van het weekend pas de koelpasta weer controleren.

Over het formaat kaart heb ik totaal geen verstand.
Ik weet wat ik moet weten als basis en voor onderhoud, maar daar blijft het bij.

• Patjeee
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 24-11 19:43

Patjeee

Ik woon in Boston MA

hoe zit het met de airflow in de kast? Ziet er naar uit dat het heel slecht is .

• ingmaronline
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 15:06
@Patjee

Het gaat om een laptop.

@Ohjee

Net zoals Noes zegt: Naast dat je de koelpasta hebt vervangen, heb je ook eventuele koelpads vervangen?

Weet je verder zeker dat alles goed in elkaar zit?

''it's the shitty kind where your girlfriend stops talking to you and she says "nothing" when you ask her what's wrong'' Maddox

• Singular1ty
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 05-11 10:53

Singular1ty

EV Evangelist

De kaart loopt al underclocked van de hitte zie ik. Ik vermoed sterk dat je heatpipe stuk is en je een nieuw fannetje/koelsysteempje voor je laptop moet gaan opsnorren. De warmte wordt nu alleen door het kale koper geleid en dat werkt niet zo vreselijk efficient. Dit klinkt mij in elk geval heel logisch in de oren.
Pagina: 1