bromtoon uit M-S subwoofer

Pagina: 1
Acties:

• Just_A_User
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17:47
Ik heb een probleem met mijn Mordaunt Short A308 subwoofer. Deze hoort bij de MS Premier 5.1 speakerset, gekocht in 2005. Ik constateerde net nadat hij een tijdje niet meer had aan gestaan dat de subwoofer een bromtoon produceert zodra ik m aan zet.

De receiver is een Marantz SR4600, maar die stond uit. Als ik m aanzet maakt dat geen enkel verschil. Als ik de kabel tussen de receiver en de sub los haal is de brom er niet, ook als de receiver uit staat. Vervolgens heb ik de kabel, die aangesloten was op de rode ingang, op de witte ingang aangesloten, maar probleem blijft.

Wat ik niet snap is waarom nu ineens. Het staat al sinds 2008 zo en geen enkel probleem, maar nu ineens sinds vanavond doet ie dat. Ik heb wat rondgezocht en dan kom ik zgn ground loop verhalen tegen, maar ik heb er de ballen verstand van, vandar dat ik hier een topic open, omdat ik vond dat t bij de bestaande topics
niet echt past.

Iemand die weet wat ik kan doen?

Jezus wat een verhaal om met 1 hand te typen. Andere zit in t gips, dus reacties zullen misschien wat kort zijn, bij voorbaat excuses.

Och ja, je moet toch wat he.

• Bierkameel
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Bierkameel

I use Debian btw

Toevallig radio coax op je Marantz aangesloten? Of een stroomkabel in de buurt van de subkabel liggen?

Alle proemn in n drek

• mr.paaJ
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 29-01 13:38

mr.paaJ

generatie cmd+z

Of de stekker in en ander stopcontact gestopt?

liever de tong gebrand dan lauwe soep

• Just_A_User
Bierkameel schreef op zondag 15 juli 2012 @ 18:54:
Toevallig radio coax op je Marantz aangesloten? Of een stroomkabel in de buurt van de subkabel liggen?
Ja op beiden, maarrrrr....dat is al sinds 2008 zo..?

• Just_A_User
mr.paaJ schreef op zondag 15 juli 2012 @ 18:58:
Of de stekker in en ander stopcontact gestopt?
Nog niet geprobeerd...ik ga dit even doen.

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14:54

FeaR

In GoT we trust

Goed afgeschermde interlink tussen de subwoofer en receiver plaatsen lost dergelijke problemen veelal op.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• marcop23
  • Laatst online: 20:36
En is je stopcontact geaard? Dit zou voorkomen dat een metalen behuizing die straling van iets opvangt, zoals de 50 Hz van het lichtnet die je inderdaad hoort als een bron, zelf ook een klein beetje onder spanning komt te staan en daardoor andere dingen onder spanning zet. Uiteraard kan er in de kabel zelf ook een spanninkje opgewekt worden, en dan maakt het geen verschil.
FeaR schreef op zondag 15 juli 2012 @ 19:09:
Goed afgeschermde interlink tussen de subwoofer en receiver plaatsen lost dergelijke problemen veelal op.
Maar het lijkt mij toch dat de brom er voor de versterker in wordt gestopt, en niet erna? Een beetje straling kan toch niet zoveel vermogen in een kabel stoppen dat de subwoofer hoorbaar gaat trillen? Maar dat is mijn vermoeden, volgens mij gebeurd het nog regelmatig.

Als het voor het versterken 'in' het circuit wordt gestopt, zou het weg moeten zijn wanneer de versterker uit staat. Maar dit snap ik niet helemaal in de TS:
De receiver is een Marantz SR4600, maar die stond uit. Als ik m aanzet maakt dat geen enkel verschil. Als ik de kabel tussen de receiver en de sub los haal is de brom er niet, ook als de receiver uit staat.
Dus het maakt geen verschil? Dan zit het inderdaad in de kabel, en kan je hem inpakken in aluminiumfolie of vervangen voor een betere. Het kan veroorzaakt worden door alles, als het maar een straling produceert tussen de ~20 en ~100 Hz.

• Just_A_User
FeaR schreef op zondag 15 juli 2012 @ 19:09:
Maar waarom is t na 4 jaar ineens een issue terwijl er niks is verandert? helemaal niks?

Situatie:

stopcontact in de muur met ruimte voor 2 stekkers. Daarnaast komen radio en tv uit de muur (swz, een stekkerdoosje voor radio en tv). In 1 vd 2 stopcontacten een stekkerdoos met 5 contacten. In 1 vd 5 een KiKa ding en daarin de subwoofer.

Ik heb net geprobeerd
- de KiKa eruit te halen en substekker rechtstreeks in de 5-doos.
- substekker in muur
- substekker in muur en andere stroomkabel eruit gehaald
- kabels gescheiden zodat ze niet op/door elkaar meer lagen.

Allemaal geen oplossing. De bromtoon blijft. Ik erger me kapot nu.

• Just_A_User
marcop23 schreef op zondag 15 juli 2012 @ 19:19:
En is je stopcontact geaard? Dit zou voorkomen dat een metalen behuizing die straling van iets opvangt, zoals de 50 Hz van het lichtnet die je inderdaad hoort als een bron, zelf ook een klein beetje onder spanning komt te staan en daardoor andere dingen onder spanning zet. Uiteraard kan er in de kabel zelf ook een spanninkje opgewekt worden, en dan maakt het geen verschil.
[...]

Maar het lijkt mij toch dat de brom er voor de versterker in wordt gestopt, en niet erna? Een beetje straling kan toch niet zoveel vermogen in een kabel stoppen dat de subwoofer hoorbaar gaat trillen? Maar dat is mijn vermoeden, volgens mij gebeurd het nog regelmatig.

Als het voor het versterken 'in' het circuit wordt gestopt, zou het weg moeten zijn wanneer de versterker uit staat. Maar dit snap ik niet helemaal in de TS:

[...]

Dus het maakt geen verschil? Dan zit het inderdaad in de kabel, en kan je hem inpakken in aluminiumfolie of vervangen voor een betere. Het kan veroorzaakt worden door alles, als het maar een straling produceert tussen de ~20 en ~100 Hz.
Beetje krom omschreven inderdaad. Ik bedoel: zodra de sub aan gaat is de bromtoon er, of de receiver aan of uitstaat. Trek ik de uh..kabel tussen de receiver en de sub eruit (aan subkant) dan is de brom weg, ook al staat de versterker op dat moment niet eens aan.

Ik heb net, met de sub aan en dus bromtoon hoorbaar, met de kabels gerommeld, om te horen of er iets veranderde aan de bromtoon. Nee dus, blijft hetzelfde monotone geluid.

[ Voor 5% gewijzigd door Just_A_User op 15-07-2012 19:29 ]

• marcop23
  • Laatst online: 20:36
Waar ik net even geen rekening mee heb gehouden, is dat de sub een actieve is, en dus een kleine spanning op de kabel wel degelijk een hoorbaar geluid kan veroorzaken...

Ik denk inderdaad dat je kabels een 50 Hz van een apparaat / stopcontact opvangen dan. De oplossing kan twee dingen zijn: De bron weg, of beter afgeschermde kabels. De eerste is verder niet te doen als al jouw apparaten geaard zijn, de tweede bestaan uit betere kabels (of budgetoplossing: aluminiumfolie).

• Just_A_User
marcop23 schreef op zondag 15 juli 2012 @ 19:37:
Waar ik net even geen rekening mee heb gehouden, is dat de sub een actieve is, en dus een kleine spanning op de kabel wel degelijk een hoorbaar geluid kan veroorzaken...

Ik denk inderdaad dat je kabels een 50 Hz van een apparaat / stopcontact opvangen dan. De oplossing kan twee dingen zijn: De bron weg, of beter afgeschermde kabels. De eerste is verder niet te doen als al jouw apparaten geaard zijn, de tweede bestaan uit betere kabels (of budgetoplossing: aluminiumfolie).
Oh ik wil prima een nieuwe kabel halen en wat dat moet kosten is niet relevant, maar als die kabel er al sinds 2005 tussen zit, en in 2008 mee verhuist is en voor de rest gewoon op zn plek ligt, ik er al tig x stof gezogen heb (en daarmee dus de kabels raak) en ik nog nooit die brom heb gehad, dan vraag ik me af waarom er nu ineens een brom is, sinds die er 3 dagen geleden niet was en ik niet gezogen heb, dus in die 3 dagen ben ik niet eens in de buurt geweest.

Ik wil met alle liefde een nieuwe kabel kopen, maar ik zie de logica niet wat betreft de oude kabel, want er is niks verandert. Niks verplaatst, niks erbij, niks weg, geen huisdieren, vriendin komt er ook niet aan, gewoon niks.

• h4ze
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 24-10-2025
misschien een kabelbreukje omdat je er elke keer tegen aan stofzuigt?
werkt de sub voor de rest wel gewoon?

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 19:36
Ik heb al een half jaar een trust 2.1 setje. Sinds enkele weken viel mij op dat er een hoog piepgeluid uit kwam.
Na nader onderzoek bleek dat de eigen gefabriceerde "led-ambilight" en dimbare led bureaulamp storing, overspraak, veroorzaken op de line-in. Deze worden gedimd met PWM in de kilohertzen. Als ik ze op 0 of 100% zet is de piep weg, daartussen een piep.
De kabel van deze dimmer naar de leds loopt langs de versterker en de line-in kabel van de set.

Dit was volgens mij eerder geen probleem omdat de condensatoren toen nog niet ietsjes verouderd waren en ze dit er wel uit konden ruis-filteren.

Ik verwacht dat jij een vergelijkbaar probleem hebt.
Een kennis raadde mij aan de dimmer en de versterker van aarde te voorzien, zijn ze nu niet. Helaas zijn ze hier beide niet voor ontworpen en zal ik dus met andere kabels moeten komen om de overspraak te verminderen.

• martin149
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 25-01 19:53
Het kan zoals hierboven staat best een kabelbreuk zijn. Ik had laatst ook erg veer gebrom op mijn versterker. Ik heb toen de kabel gecontroleerd en geconstateerd dat deze bij de aansluiting zwak was. Toen in de goede positie vastgetaped en er geen last meer van gehad :)
Pagina: 1