Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

In navolging op een onderzoek in het kader van e-books hebben wij, een groep studenten van de TU Delft, de moderators van GoT gevraagd om opnieuw gebruik te maken van jullie kennis en ervaring en zij hebben hier wederom toestemming voor gegeven waarvoor dank!

Doel van het onderzoek
De focus in dit onderzoek ligt op het ondersteunen van samenwerkingsprocessen door middel van softwaretoepassingen. Er zijn tal van dit soort tools te vinden, maar het vermoeden is dat deze toepassingen niet volledig voldoen aan de eisen van gebruikers. Dit onderzoek heeft als doel inzicht te verkrijgen in welke functionaliteiten een dergelijke tool, om intuïtieve, gedistribueerde samenwerkingsprocessen te ondersteunen, moet hebben. Uit dit onderzoek volgt, als het allemaal goed verloopt, een aanbeveling voor vervolgonderzoek naar de ontwikkeling van een dergelijke toepassing.

Met betrekking tot samenwerkingsprocessen is er geen beperking tot alleen professionele samenwerkingsprocessen. Men kan zich voorstellen dat er ook op ‘sociaal’ gebied vele samenwerkingsprocessen plaatsvinden. Hier op het forum vinden bijvoorbeeld ook samenwerkingsprocessen plaats wanneer mensen een vraag stellen waarna er een discussie volgt waarbij verschillende mensen hun inzicht verwoorden. Ondanks dat dit in eerste instantie misschien niet aanvoelt als een discussie is het legitiem om dit wel zo te noemen wanneer men kijkt naar de definitie van samenwerken.

De gezamenlijke inspanning, van een groep van individuen, om een doel te bereiken.

Ondanks dat de focus voor dit topic op de enquête ligt, nodigen wij jullie ook uit om hier verder te discussiëren. Mogelijk geeft jullie input meer, of nieuwe inzichten in de toepassingen van dit soort tools. Wij zullen deze discussie ook volgen en input blijven geven. Ongetwijfeld hebben jullie op en/of aanmerkingen op het onderzoek en kritiek is altijd welkom!

Wij willen benadrukken dat de gestelde functionaliteiten een basaal niveau hebben. Dit is bewust gedaan omdat er groot aantal applicaties zijn die functionaliteiten omvatten die meerdere functionaliteiten combineren waardoor het voor een gebruiker weer complex wordt en onbegrijpelijk.

Invullen van de enquête en onderzoeksresultaten
Het invullen van de online enquête kost 5 a 10 minuten. De enquete blijft tot in ieder geval dinsdag 17 juli 23:59 open staan.

De onderzoeksresultaten zullen ongeveer drie weken later ook hier gepubliceerd worden.

Link naar enquete

Bij voorbaat dank voor het invullen en het geven van feedback! _/-\o_

• Littleburst
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 16-11 19:02
Bij vraag 6 is mij niet duidelijk wat er precies met distributed environment bedoeld wordt. Maar dat kan ook aan mijn gebrek aan kennis liggen op dit gebied.

Verder wijst het zich wel.

Bij de laatste vraag snap ik niet waarom er niet gewoon gevraagd wordt naar hoe belangrijk een vorm van communicatie is in cijfer 1t/m10 bijvoorbeeld. De vraag oogt voor mij als iemand met weinig ervaring met dit soort dingen omslachtig.

succes verder!

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-06 18:07
Valt me op dat er een hele sterke focus is richting projecten/projectmatig werken (en dan nog specifiek de start ervan). Er lijkt geen rekening te zijn gehouden met het alledaags gebruik van media in de normale werkprocessen.

Zit hier bijna de hele tijd n/a in te vullen, omdat we wel tools gebruiken maar niet rond projectmatig werken (sterker nog, in verband met Intellectual Property en dingen als Non-Disclosure Agreements, is projectmatig werken een van de weinige waarvoor in het geheel GEEN online diensten worden gebruikt - te groot veiligheidsrisico).

[ Voor 50% gewijzigd door Xanaroth op 15-07-2012 21:47 ]

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Verwijderd schreef op vrijdag 13 januari 2012 @ 11:10:
Ja, zodra we onze analyse hebben afgerond zet ik een samenvatting van de resultaten online.
offtopic:
Zal je niet eens eerst je beloftes nakomen en dat voortaan ook doen, voor je weer gebruik wil maken van onze tijd? ;)

Zeg ik als bezoeker / enquete-invuller en niet als crewlid.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Verwijderd

Topicstarter
F_J_K schreef op zondag 15 juli 2012 @ 22:21:
[...]

offtopic:
Zal je niet eens eerst je beloftes nakomen en dat voortaan ook doen, voor je weer gebruik wil maken van onze tijd? ;)
Stom! Mijn laatste post was toen ik bijna klaar was, maar ben daarna geheel vergeten de resultaten te posten, dus bij deze! Ze staan nu wel in het topic!
Littleburst schreef op zondag 15 juli 2012 @ 19:28:
Bij vraag 6 is mij niet duidelijk wat er precies met distributed environment bedoeld wordt. Maar dat kan ook aan mijn gebrek aan kennis liggen op dit gebied.

Verder wijst het zich wel.

Bij de laatste vraag snap ik niet waarom er niet gewoon gevraagd wordt naar hoe belangrijk een vorm van communicatie is in cijfer 1t/m10 bijvoorbeeld. De vraag oogt voor mij als iemand met weinig ervaring met dit soort dingen omslachtig.

succes verder!
Een distributed environment is een 'virtuele omgeving' waarin collega's niet op dezelfde plaats aan het samenwerken zijn, en zelfs mogelijk niet op hetzelfde moment. Om het in extreme te trekken, het zou mogelijk moeten zijn om op een goede en efficiënte manier samen te werken met collega's die zich aan de andere kant van de wereld bevinden.

Met betrekking tot de laatste vraag. Door middel van het aanbieden van scenario's wordt onderzoekers de mogelijkheid geboden om juist te bepalen wat het individuele nut is van elke functionaliteit. Het klinkt misschien vreemd, maar misschien is het je opgevallen dat je na het invullen van een paar scenario's je maar op een een, misschien twee functionaliteiten ging richten.
Myrdreon schreef op zondag 15 juli 2012 @ 21:41:
Valt me op dat er een hele sterke focus is richting projecten/projectmatig werken (en dan nog specifiek de start ervan). Er lijkt geen rekening te zijn gehouden met het alledaags gebruik van media in de normale werkprocessen.

Zit hier bijna de hele tijd n/a in te vullen, omdat we wel tools gebruiken maar niet rond projectmatig werken (sterker nog, in verband met Intellectual Property en dingen als Non-Disclosure Agreements, is projectmatig werken een van de weinige waarvoor in het geheel GEEN online diensten worden gebruikt - te groot veiligheidsrisico).
Credits voor je scherpte! De focus ligt inderdaad op projectmatig werken en inderdaad ook op de start. Vraag is nu natuurlijk waarom. Uit eerder onderzoek is gebleken dat verspreid werken vooral in het begin stadium wordt uitgevoerd. Dit heeft ons ook enigszins verrast, maar een verklaring hiervoor is dat het bereiken van consensus moeilijk is wanneer je niet direct een face-to-face discussie hebt. Ook zijn mensen in het verloop van een project informatie van elkaar nodig en is het handiger wanneer je elkaar direct kunt bereiken in plaats van via een tool.

Dat laatste is interessant. In welke zin gebruiken jullie dan de tools? Puur ter communicatie?

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

:)

De term distributed environment is inderdaad wat ambigu, deed mij eerst denken aan distributed computing en aan Wikipedia: Distributed Computing Environment
Is het een term die als zodanig wordt gebruikt in de literatuur? Zo niet zou ik voor een andere term gaan :)
Myrdreon schreef op zondag 15 juli 2012 @ 21:41:

Nog even afgezien van dat NDA's niet zeldzaam zijn en dat op "alles" IE zit: opvallend dat je het een groter risico vindt. Bijv. Sharepoint doet het toch ook prima achter firewall / VPN? Misschien doel je op specifieke cloud / extern gehoste toepassingen.
-
Als men na de start van een project minder wil doen met dergelijke collab tools, dan lijkt me juist het gebruik na die start interessant. Immers is het tool blijkbaar niet nuttig genoeg om te blijven gebruiken. Dan zou ik denken dat de leukigheid er af is en ook het 'moeten' door het projectmanagement wegvalt. (Een satisfiers vs dissatisfiers-discussie?)
Juist als een project op stoom komt wil je IMHO zorgen dat alles 'op papier' staat en dat er goed wordt gecommuniceerd. Als mail en telefoon beter werken als het er op aan komt, is de vraag waarom een (realtime?) collab tool op andere momenten wel nuttig zou zijn :)

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Pagina: 1