Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muldert
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 12-05 14:19
Bij ons thuis staat al een tijdje een Samsung N110. Jeweetwel, van die trage netbooks die in klaslokalen ooit razend populair waren. Een Atom n270 erin, 1 GB DDR2 en een HDD van 160GB (5200 rpm).

Dit kleine 10" kreng, van mijn vriendin overigens, heeft ons een aantal keer uit de brand geholpen toen we bijvoorbeeld allebij geen laptop meer hadden (RMA). Maar nu we hier beiden met een Macbook Air op de bank zitten is het toch eens tijd om te kijken of deze sta-in-de-weg niet nog ons tot nut kan zijn.

Is het überhaupt mogelijk deze laptop als thuisservertje te gaan inzetten? Dit rotding moet dan 24/7 aanstaan, en ik weet niet of die Atom processortjes dat trekken.

En een tweede vraag. Is het dan gewoon 'zo makkelijk' dat ik een externe HDD aan de N110 hang, en deze dan op het netwerk verschijnt? Ik heb totaal geen ervaring met zelfbouw NAS namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Ja hoor, dat is geen enkel probleem. Enige punt waar je tegen aan gaat lopen is de trage verbinding met de schijven die je dan via USB2 moet aansluiten.

Wellicht is de Mini PCIe slot ook te gebruiken voor een klein sata-kaartje waardoor je wel de harde schijven intern kan aansluiten. Dit plan had ik al eens in m'n kop zitten, maar wist niet of mijn netbook wel een mini-PCIe kaart aan kon. Nooit een reactie op gehad overigens: EEE PC 701 4G: WiFi -> Sata II

Inmiddels het idee toch uit m'n kop gezet, want externe behuizingen met adapters + sata-kaartje is duurder dan een kant en klare NAS voor 2 sata schijven.

De Atom N270 zal een NAS op z'n sloffen kunnen doen. Een zelfbouw NAS met een Atom N270 staat een artikel van op de FP: nieuws: Zelfbouw-nas behaalt leessnelheden tot 266MBps

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Als het een intel ata controler is, ondersteund die ook zogenaamde port multipliers.
Zo heb ik ooit een netbookje met een DC-6510 PM + ICY BOX IB-545SSK + 1.8" Micro SATA 16 Pin Female to 1.8" ZIF Adapter werkend gehad als nasje. Uiteindelijk toch vervangen door iets anders omdat het niet de meest snelle config was ;)

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muldert
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 12-05 14:19
Tja hoe meer ik er over lees hoe meer ik twijfel. USB2 gaat dan wel heel erg een bottleneck zijn. Opzich geen probleem (het zal voornamelijk gebruikt worden om muziek en video naar de laptops te streamen) maar de video mag niet te hoge bitrate hebben en ook backups zullen lang duren. Ik twijfel nog.

Waar is het gouwe ouwe DIY NAS topic? Ik dacht dat tweakers er eentje had, maar ik zie alleen een DIY RAID topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Muldert schreef op zondag 15 juli 2012 @ 14:23:
Tja hoe meer ik er over lees hoe meer ik twijfel. USB2 gaat dan wel heel erg een bottleneck zijn. Opzich geen probleem (het zal voornamelijk gebruikt worden om muziek en video naar de laptops te streamen) maar de video mag niet te hoge bitrate hebben en ook backups zullen lang duren. Ik twijfel nog.

Waar is het gouwe ouwe DIY NAS topic? Ik dacht dat tweakers er eentje had, maar ik zie alleen een DIY RAID topic.
30MB/sec voor USB2 is te weinig? Bedenk dat BluRay maximaal 50Mb/sec is en je hebt in principe meer dan genoeg bandbreedte.

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Muldert schreef op zondag 15 juli 2012 @ 14:23:
[..]

Topicreeks: Het grote DIY RAID NAS topic
Pagina: 1