Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scamid
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 11-07 19:42
Hallo mensen,

Ik ben van plan om mijn Mediaspeler te vervangen door een htpc. Nu zit ik in een twee strijd. Of een compleet nieuwe htpc aanschaffen met een AMD A8-3870K of mijn oude moederbord processor en Videokaart gebruiken.
Nu is mijn vraag of de Sapphire HD 4830 512MB GDDR3 PCI-E HDMI wel krachtig genoeg is voor een volwaardig Htpc systeem. Wie kan mij hier mee helpen?

Alvast bedankt,

Scamid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mountainbiker
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16-09 16:56
Een HD4830 doet hardwarematige versnelling van HD video, dus ja.
Mits je windows vista of win 7 gebruikt of bv openelec (=stand alone xbmc variant).

zie hier: Wikipedia: Unified Video Decoder

[ Voor 23% gewijzigd door mountainbiker op 15-07-2012 11:22 ]

mountainbiker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H.Boss
  • Registratie: September 2007
  • Nu online

H.Boss

Hugo Boss

Je kan anders die HD4830 verkopen en koop je een HD5450 passief gekoeld? Die is zuiniger en het meest ideaal als GPU voor een HTPC.

[ Voor 29% gewijzigd door H.Boss op 16-07-2012 13:02 ]

"Would you prefer my normal method of conflict resolution?" - Dexter Morgan-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapsander
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-08 08:43
Een HD4830 is meer dan krachtig genoeg. Je hebt eigenlijk helemaal niet zo'n sterke GPU nodig voor het decoderen van HD video aangezien dit helemaal niet door de shaders gedaan wordt, maar door een apart stukje fixed function hardware (bij AMD UVD). Alleen voor geavanceerd post-processen heb je een wat sterkere GPU nodig, maar daar is die HD4830 ook meer dan krachtig genoeg voor.

Het hergebruiken van oude onderdelen is in principe prima voor een HTPC. In een HTPC hoeft zeker geen sterke hardware gebruikt te worden aangezien dat specifieke stukje hardware in de GPU het meeste werk doet. Het enige nadeel van oudere componenten tov een nieuw systeem obv Llano is dat ze meer stroom verbruiken (over het algemeen) en je daardoor meer moet koelen -> meer geluid en hogere stroomrekening.