Slechte legacy PCI performance op Z77 chipset

Pagina: 1
Acties:

• Sn0wblind
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 31-12-2025
Sindskort maak ik gebruik van een Asus P877Z-M moederbord in combi met een sandy bridge processor. Voor muziek productie maak ik gebruik van een firewire geluidskaart. In het verleden had ik standaard een Firewire port op mijn moederbord zitten en deze werkte altijd prima. Sinds de upgrade van mijn moederbord en cpu heb ik een insteek kaart nodig. Ik had dan eerst een normale pci kaart gekocht, maar deze gaf problemen, had moeite met gedetecteerd te worden en de externe geluidsinterface had gewoon bij verre niet genoeg bandwith tot zijn beschrikking om latency free geluid af te kunnen spelen. Na de oorzaak proberen heb ik uiteindelijk niks gevonden. Acties die ik heb gedaan zijn bios resets, kaart er op nieuw indoen. Verschillende WIndows proberen die in Windows ingebakken zijn, maar niks mocht baten.

Een USB port insteek kaar gaf overigens ook kuren maar ik dacht toen dat het een foute combinatie was.

Tijdelijk maar een PCI express Firewire interface erin gestoken en dat werkt allemaal prima. Maar ik heb nu dat slot ergens anders voor nodig.

Wat kan de reden zijn dat de legacy PCI kaarten niet correct op de juiste snelheid werken? Is dit een issue met de Z77 chipset?

Heb hierop gegoogled maar kan er maar weinig tot niks over vinden.

systemspecs:
Core i5 2500k
Asus P877Z-M moederbord

Windows 7

De legacy pci firewire kaart heeft een VIA chipset.

[ Voor 4% gewijzigd door Sn0wblind op 15-07-2012 02:52 ]

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:17
De Z77-chipset heeft geen native PCI meer, het zal dus een vertaling van pci-e naar pci door middel van een extra chipje zijn en timing-gevoelige kaarten zouden daar problemen mee kunnen hebben.

Wikipedia: LGA 1155

• ZouZou Dude
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 06:37
En je bent zeker dat het niet aan die PCI kaart zelf ligt? Gewoon om dat uit te sluiten.

• Sn0wblind
Ik kan het helaas niet uitsluiten maar het was wel typerend dat een USB insteek kaart dezelfde type problemen gaf. Toen ik daar een Xbox controller op aansloot gaf deze zelfs lag.

Maar betreft het tussenchip gebeuren, veel PCIe Firewire kaarten gebruiken dat toch ook omdat de chipsets niet native PCIe zijn?

• Ra_gdd
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12-01 12:54

Ra_gdd

-= Nigga on tha Trigga =-

Consumenten Sandy en Ivy bridge chipsets hebben geen legacy PCI meer.
Werkt via een PCI naar PCI-E omvorm chip op moederbord.

Had zelfde probleem met PCI Promise 300 TX2 RAID kaart en P8P67 bord met P67/Z68 chipset.
Harddisks op die kaart werkte traag en op onregelmatige snelheid.
Op m'n vorige bord met Intel P55 chipset die wel native PCI had, geen problemen met die Promise kaart en harddisks.
Nu heb ik PCI-E RAID kaart en hier werkt alles aan normale snelheid.

Ofwel zal je een moederbord moeten nemen met native PCI ondersteuning, meestal Q68/77 of B68/77 chipsets die normaal voor corperate gebruik is.

Of een Z68/Z77 bord met firewire aansluiting erop die via interne PCI-E lane is verbonden.
Of Z68/Z77 bord met meer PCI-E aansluitingen voor addon PCI-E firewire kaart.
Op m'n Asus P8P67 zat er een firewire aansluiting van VIA maar was verbonden via interne PCI bus die op z'n beurt via PCI naar PCI-E chip was verbonden. Firewire externe harddisk werkte daardoor traag.
Nu m'n huidige Asus P8Z68 Deluxe Gen3 bord heeft firewire aansluiting via interne PCI-E lane en werkt stuk sneller en stabieler dan op P8P67 bord.

[ Voor 18% gewijzigd door Ra_gdd op 15-07-2012 22:34 ]

http://www.tweakers.net/gallery/92748/sys / http://www.tweakers.net/gallery/sys/11563" / http://www.tweakers.net/gallery/sys/11561

• Sn0wblind
Helaas zit ik gebonden aan een mATX moederbord.

Heb een bios update gedraaid die de compatibaliteit zou moeten verbeteren, maar windows start niet eens meer op met die kaart erin met de legacy driver, met de normale win7 driver start de kaart verder niet.

Maar het rare is, heel veel PCIe kaarten gebruiken ook gewoon een PCI naar PCIe chip om erop te werken. Dus je zou verwachten dat het wel enigzins zou moeten kunnen. Waarom zouden ze anders een PCI slot er nog op zetten als het toch niet snel genoeg is.

Wel zonde. Want er is geen enkel mATX Z77 moederbord met native Firewire op dit moment te krijgen. Zijn simpelweg niet ontworpen nog. Alleen een paar fullsize ATX borden.

• maarten12100
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 03-08-2025
Sn0wblind schreef op maandag 16 juli 2012 @ 02:40:
Helaas zit ik gebonden aan een mATX moederbord.

Heb een bios update gedraaid die de compatibaliteit zou moeten verbeteren, maar windows start niet eens meer op met die kaart erin met de legacy driver, met de normale win7 driver start de kaart verder niet.

Maar het rare is, heel veel PCIe kaarten gebruiken ook gewoon een PCI naar PCIe chip om erop te werken. Dus je zou verwachten dat het wel enigzins zou moeten kunnen. Waarom zouden ze anders een PCI slot er nog op zetten als het toch niet snel genoeg is.

Wel zonde. Want er is geen enkel mATX Z77 moederbord met native Firewire op dit moment te krijgen. Zijn simpelweg niet ontworpen nog. Alleen een paar fullsize ATX borden.
Nouja ze proberen de pci standaard uit te sluiten.
Weet je zeker dat er geen andere pci-e kaarten zijn die hetzelfde bieden (als het over usb gaat dan zijn die er zeker)

• Sn0wblind
Ik heb wel een PCIe Firewire, maar ik heb het slot naast mijn videokaart nodig voor een grotere koeler. Dus wou dan het laatste PCI slot gaan gebruiken voor firewire.

Maar met de performance die het nu geeft zou je bijna denken dat er iets mis is met het slot zelf.

• maarten12100
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 03-08-2025
Sn0wblind schreef op maandag 16 juli 2012 @ 12:43:
Ik heb wel een PCIe Firewire, maar ik heb het slot naast mijn videokaart nodig voor een grotere koeler. Dus wou dan het laatste PCI slot gaan gebruiken voor firewire.

Maar met de performance die het nu geeft zou je bijna denken dat er iets mis is met het slot zelf.
Ik heb zelf alleen een 10/100/1000 mbs ethernet kaartje in een pci slot zitten dit draait prima en lijkt me niet dat firewire veel meer bandbreedte zou trekken.
Ik heb intels 5500 chipset maar zou voor jou chipset niet anders moeten zijn bij mij is het tenslote ook niet native.

Heb wel gezien dat op de volgende generatie serverbordje ze helemaal niet meer aanwezig zijn.

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 10:40
Niet dat ik de TS hiermee kan helpen maar mss kan iemand mij even op de hoogte brengen :)

Ik ben ook van plan mijn p35 chipset mobo te gaan vervangen maar heb een Creative X-FI xtremegamer als PCI kaart. Gaat dat problemen geven wanneer ik de kaart heel intensief gebruik? AEX 5.0 effecten vol open bijv.?

Inventaris - Koop mijn meuk!

• Sn0wblind
maarten12100 schreef op maandag 16 juli 2012 @ 14:01:
[...]

Ik heb zelf alleen een 10/100/1000 mbs ethernet kaartje in een pci slot zitten dit draait prima en lijkt me niet dat firewire veel meer bandbreedte zou trekken.
Ik heb intels 5500 chipset maar zou voor jou chipset niet anders moeten zijn bij mij is het tenslote ook niet native.

Heb wel gezien dat op de volgende generatie serverbordje ze helemaal niet meer aanwezig zijn.
Ik ga maar eens Asus hierover mailen waar het probleem precies zit. Hopelijk is het een software matig probleem.
Pagina: 1