Raar probleem videokaart/voeding

Pagina: 1
Acties:

• CrazyEgoist
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 17-01 16:32
Hallo,

Ik heb een PC in elkaar gezet met de onderdelen uit de Best Buy Guide van Juli (http://tweakers.net/revie...instream-gamesysteem.html)

Ik heb wel een paar onderdelen verandert omdat ik sommige iets beter wou hebben, dit is het uiteindelijk geworden.

Asus Radeon HD7950 DirectCU II Top
Cooler Master Hyper 212 EVO
Corsair Carbide 500R Black
Corsair Enthusiast TX650M
Corsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9B Low Profile Blue
Intel Core I5 3570K Boxed
LG GH24NS90 Zwart
MSI Z77A-G43
Samsung 830 Series 128GB
Seagate Barracuda Green 5900.3. 2TB

Na alles opgehaald te hebben bij zercom (ging erg snel) heb ik alles in elkaar gezet.
Toen ik hem opstarte leek alles goed te gaan. Daarna alles geïnstalleerd via de bijgeleverde cd's.

Nadat alles geïnstalleerd was heb ik prime95 en furmark burnin test gedownload om te kijken of alles goed werkte en niet te warm werd. Bij prime95 ging alles goed maar toen ik de GPU ging testen via furmark viel het beeld weg en bleef de pc aan. Dit gebeurde toen furmark ongeveer 1-2 min aan stond. (de gpu werd max 60°)
Dit heb ik nog een keer geprobeerd maar toen kreeg ik hetzelfde probleem, Battlefield 3 werkte ook niet dan viel het scherm ook weg en moest ik rebooten. Dit gebeurd overal waar de GPU belast wordt.

Ik heb verschillende dingen geprobeerd om het op te lossen:
  • Drivers via internet gedownload, ook beta drivers geprobeerd
  • Windows opnieuw geïnstalleerd.
  • De GPU er uit gehaald en een andere erin gedaan (GTX 560 ti) hiermee ging alles goed. Toen dacht ik dus dat de GPU (HD7950) kapot was. Deze heb ik toen in een ander systeem gezet (dit moederbord heeft geen PCIe gen 3, of dit iets uit maakt qua vermogen of iets anders weet ik niet) en daar werkte het goed. Dus de GPU is ook niet kapot.
Heeft iemand misschien een idee waar het probleem zit?

Mvg, Joey

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11:01

M2M

medicijnman

Is de power uit je voeding stabiel genoeg voor je systeem? Zou je die kunnen wisselen?

-_-

• CrazyEgoist
M2M schreef op zondag 15 juli 2012 @ 01:01:
Is de power uit je voeding stabiel genoeg voor je systeem? Zou je die kunnen wisselen?
Ik zou een 750W voeding uit een ander systeem kunnen halen, maar de voeding die ik nu heb zou toch goed moeten werken?

• gumbal696
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20-02-2018

gumbal696

bla bla bla

Voedingen kunnen ook DOA zijn, dus om dat soort dingen te kunnen uitsluiten zou ik dat toch eerst is gaan testen als ik jou was.

win een iPad! Kras hier met een sleutel of ander scherp voorwerp: ███████████

• CrazyEgoist
gumbal696 schreef op zondag 15 juli 2012 @ 01:07:
Voedingen kunnen ook DOA zijn, dus om dat soort dingen te kunnen uitsluiten zou ik dat toch eerst is gaan testen als ik jou was.
Oke dan ga ik dat toch proberen. Nu slapen en dan verwissel ik ze straks.
Zou het misschien ook verschil maken als ik de bios update?

• gumbal696
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20-02-2018

gumbal696

bla bla bla

voorlopig zou ik eerst als ik jou was de voeding uitsluiten en daarna pas overgaan tot andere handelingen..

win een iPad! Kras hier met een sleutel of ander scherp voorwerp: ███████████

• westlym
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 05-02 09:26
Zat die videokaart goed in die slot? Een nieuwe bios downloaden? Heb ik ook moeten doen bij 1 van mijn computers.
Voeding is krachtig genoeg. Ik zou naar de Mobo aansluitingen kijken, of alles goed is.

• CrazyEgoist
westlym schreef op zondag 15 juli 2012 @ 09:58:
Zat die videokaart goed in die slot? Een nieuwe bios downloaden? Heb ik ook moeten doen bij 1 van mijn computers.
Voeding is krachtig genoeg. Ik zou naar de Mobo aansluitingen kijken, of alles goed is.
Ja de videokaart zit in het goede slot, ik heb er ook al een andere videokaart ingedaan (GTX 560ti) en daarbij werkte alles perfect. Daarom vind ik het zo raar.
De nieuwste bios heb ik er ook al opgezet.

• M2M

M2M

medicijnman

Als het systeem prima werkt met een andere videokaart kun je bijna alles uitsluiten. Enkel de voeding, en de kaart zelf blijven dan nog over.

Bovendien is het bij een voeding niet altijd zo dat als het apparaat boot, dat dan de voeding fatsoenlijk is. Mijn vorige voeding werkte prima op mijn oude X58 setup, maar niet op de nieuwere Z68.

En dan blijft software nog staan als mogelijk schuldige, maar als je windows er al een keer opnieuw opgezet hebt kan daar ook weinig aan fout zijn.

Dus: andere voeding er in, indien nog steeds hetzelfde probleem, videokaart RMA inclusief linkje naar dit topic.

-_-

• CrazyEgoist
M2M schreef op zondag 15 juli 2012 @ 13:02:
Als het systeem prima werkt met een andere videokaart kun je bijna alles uitsluiten. Enkel de voeding, en de kaart zelf blijven dan nog over.

Bovendien is het bij een voeding niet altijd zo dat als het apparaat boot, dat dan de voeding fatsoenlijk is. Mijn vorige voeding werkte prima op mijn oude X58 setup, maar niet op de nieuwere Z68.

En dan blijft software nog staan als mogelijk schuldige, maar als je windows er al een keer opnieuw opgezet hebt kan daar ook weinig aan fout zijn.

Dus: andere voeding er in, indien nog steeds hetzelfde probleem, videokaart RMA inclusief linkje naar dit topic.
Ik ga er zo een andere voeding in doen, de videokaart heb ik ook in een ander systeem gezet en daar werkte hij wel goed.

• CrazyEgoist
Met een andere voeding werkte het nog niet dus maar terug naar de winkel geweest, ze hebben met een nieuwe videokaart getest en toen werkte het wel. Jammer genoeg had ik de originele doos nodig dus moet ik nog een keer terug.

Weet iemand hoe het komt dat de oude videokaart wel in een ander systeem goed werkte? (deze had wel pcie gen 2)

• M2M

M2M

medicijnman

gelukje? net een beetje stabiel voltage? of misschien dat het toch iets te maken heeft met PCI-E 3.0...

-_-

• A87
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

A87

Alsjeblieft !! Nooit meer aan furmark zitten of degelijke ik heb er een keer een 1000w voeding mee opgeblazen! en de gtx480 was een paar maanden later ook kapot... I hate the smell of burning plastic in the morning.......

Zet gewoon crysis op maar geen idiote stress tests die nergens op slaan.... en 2x meer power vergen dan Battlefield 3 op 60 fps met 99% Gpu load.

Ik snap de logica ook niet van die programma's als games goed werken ben je toch gewoon klaar!
Ik denk ik zeg het gewoon ff... ter preventie.
mischien ff heaven gebruiken dat is wel ideaal.

[ Voor 102% gewijzigd door A87 op 17-07-2012 11:47 ]

https://www.youtube.com/channel/UCl2XLRJ3VgCspwNG4_XCrkQ

• Allubz
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 11-02 16:36
Dat zegt toch meer over de kwaliteit van de voeding dan iets anders (slechte condensatoren, oid). Dat je GTX480 vervolgens kapot gaat is op z'n best correlatie, geen causatie.

Furmark werkt prima. Het is vast niet aan te raden dit uren lang te draaien, maar het is wel degelijke een heftige load welke sneller problemen aantoont dan een standaard benchmark.

LinX of Prime95 zijn ook geen realistische daily-use situaties, maar als deze programma's stabiel zijn is je PC hoogstwaarschijnlijk ook stabiel. Anders is ook het gamen of wat je maar doet niet 100% stabiel, ook al zul je het iets minder snel merken.

Interesse in een custom build workstation, voor gaming, wetenschappelijke toepassingen, of puur om de stijl? Contact @ https://vogd.design

• wouzer1977
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 01-02 17:33
Ik zou de graka eens in eeb ander pcie plaatsen en dan testen. Kan zijn dat de pcie lane een voltage probleem heeft..
Succes iig.

• M2M

M2M

medicijnman

Allubz schreef op dinsdag 17 juli 2012 @ 14:03:
Dat zegt toch meer over de kwaliteit van de voeding dan iets anders (slechte condensatoren, oid). Dat je GTX480 vervolgens kapot gaat is op z'n best correlatie, geen causatie.

Furmark werkt prima. Het is vast niet aan te raden dit uren lang te draaien, maar het is wel degelijke een heftige load welke sneller problemen aantoont dan een standaard benchmark.

LinX of Prime95 zijn ook geen realistische daily-use situaties, maar als deze programma's stabiel zijn is je PC hoogstwaarschijnlijk ook stabiel. Anders is ook het gamen of wat je maar doet niet 100% stabiel, ook al zul je het iets minder snel merken.
Ik ben van mening dat als furmark het een uur of 3 volhoudt, dat je videokaart dan als stabiel mag worden gemarkeerd. Als het ding crashed, uitfikt of anderszins er mee ophoudt is er toch iets mis met je hardware. Je pc of videokaart in dit geval moet het ook gewoon doen met 100% load. Zo niet, ga je terug naar de winkel voor een RMA, vrij logisch. Als het ding oververhit raakt dan wordt het ook tijd voor een nieuwe kaart. Een fatsoenlijke videokaart (recent) klokt terug of schakelt zichzelf uit wanneer het ding te warm wordt.

En voedingen kun je niet opblazen met furmark, slechte voedingen in combinatie met een veeleisend systeem wel.

-_-

Pagina: 1