Draadloos uitlezen van zonnepanelen

Pagina: 1
Acties:

• MDHEsdijk
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 04-02 16:42
Voor het draadloos uitlezen van de gegevens die de omvormer van mijn zonnepanelen (Aurora PVI 4.2ou) levert, heb ik de (draadloze) Advantech EKI 1351 device server aangeschaft. Het is een industriëel apparaat, voorzien van een uitgebreide engelstalige handleiding, maar ik als particulier en leek loop vast. Het is mijn bedoeling de gegevens uit te lezen op mijn desktop pc. Ik heb de EKI in zoverre aan de praat dat ik hem zowel via de browser (169.254.259.250) kan benaderen alsook via het bijgeleverde configuratieprogramma. Ik moet nu, vermoed ik, een virtuele com-poort maken, maar hoe, ik weet het niet... Raar is ook dat ik foutmeldingen krijg als ik de configuratie-wizard aan het werk zet. Ik doe iets niet goed, maar wat?
Als de configuratie gelukt is moet het mogelijk zijn het door de fabrikant geleverde programma Aurora Communicator aan de praat te krijgen en zo de gegevens grafisch of anderszins te registreren.
Ik meen dat ik bij voorkeur bilateraal kan werken (server en pc) en de router (Netgear WNDR 3700v2) er beter buiten kan laten of praat ik onzin? Wie kan mij op weg helpen?

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 18:41
Dit heeft niet zoveel met "Professionele netwerken" te maken dus verplaats ik het topic naar Netwerken.

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y

• Brabix
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 30-06-2025
Indien je al een draadloos netwerk heb zou ik hem daar eerst verbinding mee laten maken. Aan het ip adres te zien is dat nu niet het geval.

Daarna (of nu al) kun je met het programma "Advantech Serial Device Server Configuration Utility" een com poort aanmaken op je pc en die doorsturen naar het apparaat.

De software die je gebruikt om je omvormer uit te lezen laat je vervolgens contact maken met de virtuele compoort die je aangemaakt hebt.

Met dit apparaat specifiek heb ik geen ervaring. Wel met apparaten van bijv. Moxa maar in principe werken ze allemaal hetzelfde.

Veel suc6 ermee.

• MDHEsdijk
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 04-02 16:42
Dank voor je reactie. Daar kan ik mee uit de voeten, denk ik. Alleen: de EKI heeft een vast adres (169.254.209.250); kan ik hem instellen, zodat hij via de router (192.168.1.1) kan communiceren?
Zou je daar nog op willen ingaan; dan moet het daarna wel lukken, denk/hoop ik.