• JohanPG
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 23-12-2025
Na een tijdje een bepaalde compactcamera van Fujifilm te hebben gehad begaf die het vorig jaar. Hij bevoel goed en we hebben dan ook maar weer een andere Fujifilm compactcamera gekocht. Deze bevalt stukken minder. In de automodus lijkt vrijwel geen enkele foto goed: Hij maakt een grote blur van veel objecten en de kleuren zijn erg blauw van kleur. Mijn ouders kennen weinig van de instellingen en willen graag meteen een foto kunnen maken. Zelf ben ik nog wel van het een en ander instellen, maar zelfs dan heb ik maar af en toe een echt mooie foto.

Daarnaast is de camera nogal klein, en ons hele gezin is nogal groot-handig, dus ook dat is niet ideaal.
Kortom: tijd voor een andere.

Belangrijk is dus dat met de auto-modus al aardige foto's geschoten kunnen worden: niet steeds hoeven veranderen van witbalans, IOS enz. Automatisch scherpstellen moet ook geen al te groot probleem zijn.
Daarnaas moet hij niet té compact zijn.

Ik heb al een beetje in de Pricewatch rondgekeken, maar daar wordt ik niet echt wijzer van.

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22-01 23:26
Zou je even kunnen aangeven wat je budget is, wat voor type camera je zoekt (compact, travelzoom, dslr, systeemcamera), wat voor type fotografie en wat voor camera's je eerst had.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

• JohanPG
De camera die we voor onze huidige camera hadden was een Fujifilm f200exr. Heel degelijk, niet te klein, mooie foto's. Daarvoor nog eentje van Sony, ook prima, maar daarvan weet ik het type niet meer. Onze huidige camera is de T200. Reviews zijn best lovend, maar wij vinden het gewoon echt niks.

Dit waren allemaal compactcamera's. Zoals aangegeven moet het vooral makkelijk zijn in diverse omstandigheden snel een foto te kunnen maken, zonder allerlei dingen in te moeten stellen. Daarnaast niet te klein, degelijk en voor mij is het ook erg belangrijk dat de beelden kleurecht zijn. Een spiegelreflex of iets dergelijks waar je veel manueel instelt is dus niet echt wat.

Het budget... Ik denk dat er zo rond de €250 wel wat goed te vinden moet zijn... ?

• Universal Creations
En hoeveel "zoom" wil je? Want dat is ook een belangrijke factor. En heb je al op de verschillende reviewsites gekeken zoals bijvoorbeeld dpreview?

• JohanPG
Ik vind het zelf wel leuk als hij aardig in kan zoomen. De T200 heeft ook een redelijk groot zoombereik voor een compactcamera, maar daar wordt het beeld ook niet beter van. Maakt dus niet zoveel uit.

En nee, ik heb nog niet echt op dergelijke reviewsites gekeken. Vorige keer wel gedaan, maar ik denk dat ik toch vooral graag af ga op wat de gewone gebruiker er van vindt, in plaats van de professional..

• Universal Creations
Natuurlijk is de mening van een gebruiker belangrijker, maar dan moeten de gebruikers wel weten over welke camera het gaat. Daarnaast is iets zoals kleurechtheid juist in dergelijke reviews goed te controleren. Hoe jij die kleuren dan interpreteert is puur persoonlijk en kan niemand anders voor jou doen.

• JohanPG
Ik heb even flink rondgesnuffeld en volgens mij zouden de Sony Cyber-shot DSC-HX20V en Panasonic Lumix DMC-TZ25 (of TZ30) goede camera's zijn. Scherpe, natuurlijke foto's en een goede auto-mode.

Er zijn ook grotere compactcamera's die wat meer op een DSLR lijken. Ik ga er van uit dat hier de nadruk vooral op de gevorderde fotograaf ligt die meer met de hand in stelt?

• JohanPG
Ik zie nu dat er ook een DSC-HX9V is van Sony. Klopt het dat hier (voor ons) weinig merkbaar verschil in zit, behalve het grotere zoom-bereik van de nieuwere HX20V en de prijs?
Pagina: 1