[Aperture]Opslaan van adjustments

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RnB
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 09:06
Beste mensen,

Ik ben een beetje zoekende in hoe ik mijn foto's wil organiseren en wil bewerken.
Ik heb al verschillende combinaties geprobeerd, van werken met Preview + Adobe Photoshop, Adobe Lightroom + Adobe Photoshop tot iPhoto + Adobe Photoshop en Aperture.
Mijn voorkeur ging altijd uit naar LR + PS, omdat deze mooi synchroon liepen (als in bewerkingen binnen Photoshop worden gelijk doorgevoerd binnen Lightroom).
Nu heb ik sinds kort een retina Macbook Pro en dan ziet de situatie er toch anders uit. Omdat Apples applicaties al retina ready zijn, wil ik toch weer een gokje wagen met Aperture.

Alleen ben ik er nog niet achter hoe je Aperture het beste kan gebruiken. Importeren, sorteren en bewerken lukt allemaal wel. Maar dan wil ik de bewerkingen opslaan in de foto en daar gaat het mis.
Command + s werkt niet in Aperture en ik vind ook nergens een optie om de bewerkingen op te slaan (rechter muisknop).

De situatie is als volgt: Ik heb al mijn foto's gesorteerd op naam in een Dropbox map. Dit is mijn primaire map, dit wil ik primair houden. Dus geen externe Aperture libraries waarin alles opgeslagen wordt. Dit vink ik ook aan bij het importeren (save files on their location ipv save files in aperture library).

Wat ik dus wil is dat wanneer ik een foto heb bewerkt, deze bewerkingen dus worden opgeslagen in de bestaande Dropbox mappen.

Nu vraag ik me af of dit überhaupt mogelijk is? Want ik heb me rot gezocht op Google, maar nergens kan ik dit vinden. Wat het meest dichtbij kwam, was het feit dat Aperture alles automatisch opslaat en je dus nooit handmatig hoeft op te slaan. Dit zal best het geval zijn, maar die wijzigingen blijven dan opgeslagen binnen Aperture en niet in mijn bestaande mappen.

Kenners die mij op weg kunnen helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

ppl

Wijzigingen zijn niet-destructief waardoor het deze elders opslaat als een preview. Als je dit graag ergens anders opgeslagen wil hebben zul je dat moeten exporteren (Export > Version).

Als je het hebt over een reeks aan standaard bewerkingen die je regelmatig toepast dan kun je die als Effect saven.

Begin eens bij de help. Daar heb je allerlei topics staan die je de basics of specifieke dingen van Aperture uitleggen. Onder het kopje "Exporting Your Photos" vindt je meer informatie over hoe Aperture nou met wijzigingen aan foto's omgaat (ook wanneer dat door een externe applicatie zoals Photoshop wordt gedaan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DAzN
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Zie de bewerkingen die je in Aperture doet als een soort van opdracht die iedere keer opnieuw wordt uitgevoerd als je de afbeelding in Aperture opent/bekijkt. Aperture leest jouw gegeven opdrachten uit de database en past die toe op de bijbehorende foto. De originele foto blijft dus origineel en de bewerking staat in Aperture's database. Wil je de foto bevriezen, dan maak je een "versie" die je elders opslaat. Deze versie is je uiteindelijke foto.

Ik denk dat jouw manier van denken wat anders is, jij ziet jouw foto's in Dropbox als de uiteindelijke versies, terwijl dat met een programma als Aperture, maar ook Lightroom, niet nodig is.

Wat voor jouw de handigste manier is, kan ik je niet vertellen. Ik vraag mij af of het verstandig is om de volledige Aperture bibliotheek op Dropbox te hebben (kan snel groot worden, zeker als je ook nog eens in RAW gaat schieten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RnB
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 09:06
Oké, dat is duidelijk.
Ik denk dus inderdaad anders dan Aperture voor moet stellen.

Ik vind het idee erachter opzich helemaal niet zo erg, echter heb ik ervoor gekozen om al mijn foto's/video's (en documenten) op Dropbox te hebben, omdat dit erg veel heisa qua back-up scheelt. Ik heb tijden gehad dat ik erg veel clean installs uitvoerde (testen van nieuwe OS, apps etc) en dan is het gewoon heerlijk om alleen Dropbox te hoeven downloaden en zijn ding te laten doen.
En net wat je zegt, die database van Aperture kan erg groot worden, dat is geen optie om ook op Dropbox te zetten.

iPhoto werkt volgens mij op dezelfde manier nietwaar? Ik zit nu een beetje te spelen met iPhoto + Adobe Photoshop. Enige nadeel wat ik ben tegengekomen, is het feit dat ik in iPhoto iedere keer opnieuw moet importeren om veranderen die ik via PS heb aangebracht, te tonen binnen iPhoto.
Maar daar is nog wel mee te leven.

Bedankt voor de respons in ieder geval!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DAzN
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
iPhoto doet exact hetzelfde, sterker, de databases (bibliotheken) van Aperture en iPhoto zijn sinds kort "unified".

Wat je zou kunnen doen is je originelen in Dropbox te houden en te kijken in hoeverre je de noodzakelijke onderdelen van de Aperture / iPhoto database daar ook kunt plaatsen, maar de verschillende lokale kopieën niet. Geen flauw idee hoe je dat zou kunnen doen overigens, maar is een suggestie.

Edit: lees dit eens door: http://support.apple.com/kb/HT5128

[ Voor 7% gewijzigd door DAzN op 18-07-2012 22:48 . Reden: informatie toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

ppl

Je kunt bij het importeren in Aperture aangeven dat ie automatisch een backup moet maken. Daarnaast beschikt Aperture over iets wat Vault heet en specifiek bedoelt is voor het maken van backups binnen Aperture. Zou je ook nog eens naar kunnen kijken.
Pagina: 1