Wifi dongle sloom

Pagina: 1
Acties:

• Paws
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 16-08-2020
Jaja, hier ben ik weer. Dit keer vanaf mijn pc. Ik heb vandaag dus even die dongle gehaald, alleen valt het nogal tegen qua snelheid. Dit is wat ik heb op de laptop die beneden staat:

[ link | afbeelding ]

En dit is wat ik nu op m'n pc heb:

Afbeeldingslocatie: http://www.speedtest.net/result/2063508071.png

Is er nog een manier om dit te verbeteren? Tussen de modem en mijn pc zit trouwens 1 plafond.

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Toch een kabel trekken :+
/flauw.

Maar nu even serieus: hoe meer obstakels tussen je Wifi router en je dongle zitten, hoe slechter je verbinding is.
In jouw geval zul je dus ook nog rekening moeten houden met de plaatsing van je dongle - een langer kabeltje kan al schelen, maar ook nog eens de plaatsing van je Wifi router (dat ding heeft ook een antenne die een bepaalde straalhoek heeft) kan een boel verschil uitmaken.

Eigenlijk zoals met elk zender-geval, je FM wekkerradio, GSM of wifi is afhankelijk van externe factoren.

Neem die laptop maar eens mee naar boven naar dezelfde plek als waar je PC staat en doe nog eens een speedtest.

[ Voor 9% gewijzigd door alt-92 op 14-07-2012 19:13 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

Zou je ook even kunnen vermelden welke dongle je gekocht hebt ?

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

heb je de dongle verlegt van de achterkant met de usb kabel zoals voorgesteld ?
Zijn de andere 2 pcs's niet aan het downloadenofzo ?

Post eens een screendump van inssider(even googlen als je niet weet wat het is) met het overzicht van de kanalen

Iperf

• Paws
Het is een ICIDU dongel. Ik heb in meerdere zaken gekeken, overal zeiden ze dat zo'n kabeltje tegenwoordig niet uitmaakt en dat de verbinding gewoon prima is. Bij de 3e zaak hebben ze me pas overtuigd er eentje te kopen zonder extra kabel erbij dus dat heb ik naar gedaan.

Hij gaat iig terug en ik heb al een TL-Link met externe antennes en usb kabel besteld. Als ik die heb zal ik de tips van alt-92 opvolgen.

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Ik zou het andersom doen: eerst testen met een laptop op dezelfde plek.

Als die ook brak bereik/trage verbinding heeft helpt een andere wifi dongel met langer kabeltje ook niet veel ;)

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20-02 20:16

Fiber

Beaches are for storming.

Een antenne straalt vooral in een cirkel, een donut vorm met de antenne als middelpunt, en dus niet in een bolvorm, dus de antennes aan beide zijden (modem/router kant en laptop kant) goed richten maakt best veel verschil.

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Verwijderd

Paws schreef op zaterdag 14 juli 2012 @ 21:18:
Het is een ICIDU dongel. Ik heb in meerdere zaken gekeken, overal zeiden ze dat zo'n kabeltje tegenwoordig niet uitmaakt en dat de verbinding gewoon prima is. Bij de 3e zaak hebben ze me pas overtuigd er eentje te kopen zonder extra kabel erbij dus dat heb ik naar gedaan.
Waarschijnlijk gaan ze er vanuit dat je een usb poort gebruikt die redelijk vrije ruimte heeft, als je bijvoorbeeld een usb poort aan de achter kant van de computer gebruikt en die staat in een buro of helemaal in de hoek geschoven (op je buro) dan kan het signaal inderdaad tegen vallen.

Dus dat brengt de vraag, welke usb poort heb je in gebruik nu?
En verder wat alt-92 al zegt, eerst testen voor je nieuw gaat kopen, voor hetzelfde geldt is in die hele ruimte het bereik ruk.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:29

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Sowieso, dit is echt traag, maar wat verwacht je?

Als je 120Mb/s ofzo verwacht over WiFI, dream on :z

Met een (betonnen? bouwmateriaal maakt uit!) plafond ertussen mag je blij zijn als je al verbinding hebt met WiFi.

Oslik blyat! Oslik!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

volgens mij 10mbit . maar na het laatste topic vind hij me kennelijk niet lief want hij negeert me compleet

Iperf

• Paws
Fiber schreef op zaterdag 14 juli 2012 @ 21:45:
Een antenne straalt vooral in een cirkel, een donut vorm met de antenne als middelpunt, en dus niet in een bolvorm, dus de antennes aan beide zijden (modem/router kant en laptop kant) goed richten maakt best veel verschil.
De router heeft geen antenne. Of ja, intern dan. Ik weet dus niet welke kant ik hem op moet richten.
Verwijderd schreef op zaterdag 14 juli 2012 @ 21:55:
[...]

Waarschijnlijk gaan ze er vanuit dat je een usb poort gebruikt die redelijk vrije ruimte heeft, als je bijvoorbeeld een usb poort aan de achter kant van de computer gebruikt en die staat in een buro of helemaal in de hoek geschoven (op je buro) dan kan het signaal inderdaad tegen vallen.

Dus dat brengt de vraag, welke usb poort heb je in gebruik nu?
En verder wat alt-92 al zegt, eerst testen voor je nieuw gaat kopen, voor hetzelfde geldt is in die hele ruimte het bereik ruk.
Hij zit in de usb poort aan de voorkant, bovenop. Staat helemaal in de hoek, onder een bureau en ik zit er nog voor. Verder zit er dus nog een plafond tussen en zo'n 10 meter . Ik zal de laptop inderdaad eens testen hier. Maar dat ding dat ik dus besteld heb zit vast aan een usb-kabel, zodat ik hem kan neerzetten waar er zo min mogelijk tussen de router en de antennes in zit.
dion_b schreef op zaterdag 14 juli 2012 @ 22:04:
Sowieso, dit is echt traag, maar wat verwacht je?

Als je 120Mb/s ofzo verwacht over WiFI, dream on :z

Met een (betonnen? bouwmateriaal maakt uit!) plafond ertussen mag je blij zijn als je al verbinding hebt met WiFi.
Ons Ziggo abonnement verschaft 10Mb/s (is hetzelfde als mbps toch?) dus dat moet 'ie gewoon halen. Binnenkort stappen we over naar UPC waar we dan 50Mb/s krijgen. Dat wil ik dan ook halen natuurlijk.
fish schreef op zaterdag 14 juli 2012 @ 22:07:
volgens mij 10mbit . maar na het laatste topic vind hij me kennelijk niet lief want hij negeert me compleet
Nou, kusje dan.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Paws schreef op zaterdag 14 juli 2012 @ 22:44:
[...]

De router heeft geen antenne. Of ja, intern dan. Ik weet dus niet welke kant ik hem op moet richten.
Draai dan met de hele router. Orientatie maakt zeker met de slechtere antennes enorm veel uit.
[...]

Hij zit in de usb poort aan de voorkant, bovenop. Staat helemaal in de hoek, onder een bureau en ik zit er nog voor. Verder zit er dus nog een plafond tussen en zo'n 10 meter . Ik zal de laptop inderdaad eens testen hier. Maar dat ding dat ik dus besteld heb zit vast aan een usb-kabel, zodat ik hem kan neerzetten waar er zo min mogelijk tussen de router en de antennes in zit.
Je kunt ook gewoon een willekeurige USB-verlengkabel proberen met de huidige adapter...
[...]

Ons Ziggo abonnement verschaft 10Mb/s (is hetzelfde als mbps toch?)
Mb/s is hetzelfde als Mbps. mbps bedoel je waarschijnlijk niet, dat is erg weinig (millibit per seconde :+ )
dus dat moet 'ie gewoon halen. Binnenkort stappen we over naar UPC waar we dan 50Mb/s krijgen. Dat wil ik dan ook halen natuurlijk.
Hoe was je dat van plan? Ziggo en UPC leveren niet op dezelfde locaties. Maar goed moge hoe dan ook duidelijk zijn dat als je 10Mb/s niet haalt, je ook geen 50Mb/s gaat halen. En dwars door een vloer ga je met WiFi gewoon geen 50Mb/s halen, ongeacht wat voor adapter je hebt en waar je hem draait.

Als je boven draadloos 50Mb/s wilt halen heb je boven een tweede AP nodig die bedraad op je router/AP aangesloten is.

Oslik blyat! Oslik!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20-02 14:20

Compizfox

Bait for wenchmarks

Paws schreef op zaterdag 14 juli 2012 @ 22:44:
Ons Ziggo abonnement verschaft 10Mb/s (is hetzelfde als mbps toch?) dus dat moet 'ie gewoon halen. Binnenkort stappen we over naar UPC waar we dan 50Mb/s krijgen. Dat wil ik dan ook halen natuurlijk.
Nee, tussen megabits per seconde en millibits per seconde zit een factor 10^9.

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

dion_b schreef op zaterdag 14 juli 2012 @ 22:48:

Als je boven draadloos 50Mb/s wilt halen heb je boven een tweede AP nodig die bedraad op je router/AP aangesloten is.
Tja, dan kan je net zo goed de cat5e kabel gelijk doortrekken naar de PC, heb je helemaal geen gedoe meer met Wireless bereik (of gebrek daaraan).
alt-92 schreef op zaterdag 14 juli 2012 @ 19:10:
Toch een kabel trekken :+
/flauw.
Damn. Ik moet denk ik maar weer eens staatsloten kopen :P

• Fiber

Fiber

Als wifi door betonvloeren met betonijzer er in etc. nou echt te traag blijft en kabels trekken te lastig is kun je altijd ook eerst nog een powerline setje proberen. De werking daarvan hangt vooral af van de kwaliteit van je electriciteits netwerk in je huis. Vaak werkt het prachtig, soms voor geen meter. http://tweakers.net/pricewatch/cat/791/powerline.html

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

• Paws
Ik had net wel een download snelheid van 900 kB/s. :?

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 01-02 18:42
Niet echt slecht, 10Mbit heeft dan ook theoretisch een max van 1280kB/s

• Fiber

Fiber

Paws schreef op zaterdag 14 juli 2012 @ 23:55:
Ik had net wel een download snelheid van 900 kB/s. :?
Dat is ongeveer 7 Mbit/s en dat is snel zat als je een 10 Mbit/s internetverbinding hebt. Probleem opgelost lijkt mij.

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 09:53
Ja, 900 kB/s effectief.
Dus, 10 Mb - overhead - dat stukje wat verloren gaat in de xDSL == 7 Mb.

Want met 8 Mbit haal je ook geen 1024 KB, maar ongeveer 80% daarvan.

[ Voor 4% gewijzigd door jeroen3 op 15-07-2012 00:02 ]

• Paws
Het wisselt dus de hele tijd. Dan weer 300, dan weer 900, dan weer 500. Ik hoop dat het met die externe antennes gewoon constant blijft.

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20-02 09:23

LauPro

Prof Mierenneuke®

Zal zeker niet constant blijven. WiFi kan constant worden gestoord door:
• Andere WiFi-gebruikers (de totale bandbreedte wordt gedeeld door het aantal gebruikers).
• Lekkende magnetrons.
• Andere apparaten op de 2.4 Ghz band (bijv. Draadloze camera's, domotica, beveiligingsapparatuur, garagedeuropeners etc.). 5Ghz band is minder storingsgevoelig alleen het bereik is de helft tov 2,4 Ghz.
• Apparatuur van buren in een straal van pakweg 50 meter.

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

• jeroen3
Heb je inSSIDer nu al gebruikt?
Een kanaal wissel kan een wereld van verschil maken!

• Paws
LauPro schreef op zondag 15 juli 2012 @ 00:10:
Zal zeker niet constant blijven. WiFi kan constant worden gestoord door:
• Andere WiFi-gebruikers (de totale bandbreedte wordt gedeeld door het aantal gebruikers).
• Lekkende magnetrons.
• Andere apparaten op de 2.4 Ghz band (bijv. Draadloze camera's, domotica, beveiligingsapparatuur, garagedeuropeners etc.). 5Ghz band is minder storingsgevoelig alleen het bereik is de helft tov 2,4 Ghz.
• Apparatuur van buren in een straal van pakweg 50 meter.
Gedeeld door het aantal gebruikers?! 2 broers, moeders en ik, dan blijft er dus 2.5 Mbps over voor ieder?

• jeroen3
Veer complexer dan gewoon Totaal / Aantal gebruikers. Maak je daar maar niet druk om.

• Paws
jeroen3 schreef op zondag 15 juli 2012 @ 00:14:
Veer complexer dan gewoon Totaal / Aantal gebruikers. Maak je daar maar niet druk om.
Ok. Wat is de bedoeling met InSSider?

[ Voor 9% gewijzigd door Paws op 15-07-2012 00:17 ]

• jeroen3
Controleren of jouw wifi netwerk overlapt met een of meerdere andere netwerken.
Als dat zo is moet je de router naar een gunstiger kanaal switchen.

• Paws
jeroen3 schreef op zondag 15 juli 2012 @ 00:26:
Controleren of jouw wifi netwerk overlapt met een of meerdere andere netwerken.
Als dat zo is moet je de router naar een gunstiger kanaal switchen.
Hoe zie/doe ik dat?

Verwijderd

Met het programmaatje InSSider.

• Paws
Bedankt Cpt. Obvious. :')

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20-02 14:20

Compizfox

Bait for wenchmarks

Installeer het eens en start het gewoon eens op, dan zie je het toch vanzelf? :')
Als het overlapt zet je in de webinterface van je router dat ding op een gunstiger plekje.

[ Voor 36% gewijzigd door Compizfox op 15-07-2012 00:45 ]

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

• Paws
Heb ik het gedaan en ik word er niet wijs uit.

• Daniel36
  • Registratie: December 2009
  • Nu online

Daniel36

Het oude liedje

Je krijgt een staatje met SSID namen, 2 staatjes erachter geeft de kanaalnummers weer
ZIe je veel dezelfde nummers? zet jouw route op een ander kanaal, lieft zo leeg mogelijk en van de anderen verwijderd..

• Paws
Kanaalnummers zijn 11 (mijn router), 1 + 5 (buren) en 1 (buren).

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Dan interfereert dat *nu* niet.

Wat je niet via InSSIDer kunt zien is RF interferentie van andere bronnen. Denk aan babyfoons, microgolfoverns en (Marmitek) draadloze AV-zenders. Die kunnen vakkundig je WiFi om zeep helpen maar doen dat niet in de WiFi-kanalen dus zie je ze niet.

WiFi is erg nuttig, maar het grote probleem is dat het gemarket wordt als 'plug & play', dus dat het altijd gewoon (snel) werkt als je het aansluit. Dat is simpelweg niet het geval. Het is een erg geavanceerde, dus gevoelige, rf-technologie die dus afhankelijk is van orientatie, van interferentie, van tussenliggende objecten en ga zo maar door. Dat wil niet zeggen dat je het als leek niet kunt gebruiken - meestal lukt verbinding krijgen wel - maar je moet je verwachtingen niet te hoog stellen. Het kan werkelijk elk moment gebeuren dat een storingsbron de boel om zeep helpt.

Voor betrouwbaarheid wil je een kabel. Punt.

Oslik blyat! Oslik!

• Paws
Dat snap ik allemaal wel, maar 10Mb/s moet toch wel lukken? 8)7

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Al getest met die laptop?

• F.West98
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20-02 05:10

F.West98

Alweer 17 jaar hier

Let op. Er zit een groot verschil tussen Mbit en MByte. Een factor 8
Byte is met hoofdletter in de afkorting, bit met kleine letter. m als kleine letter is milli, als hoofdletter mega.
Dus, providers bieden altijd aan in Mbit per seconde, Mbits, Mb/s, Mbps, enz. Dit meet je ook met Speedtest.
Als je iets downloadt van een server, krijg je de snelheid in MB/s, 1 byte = 8 bit. Dus als je 900kB/s (byte) haalt is dat *8 dus ongeveer 7Mbit/s, dat klopt wel omdat 10Mbit/s bijna onhaalbaar is.
dion_b schreef op zaterdag 14 juli 2012 @ 22:48:

Hoe was je dat van plan? Ziggo en UPC leveren niet op dezelfde locaties. Maar goed moge hoe dan ook duidelijk zijn dat als je 10Mb/s niet haalt, je ook geen 50Mb/s gaat halen. En dwars door een vloer ga je met WiFi gewoon geen 50Mb/s halen, ongeacht wat voor adapter je hebt en waar je hem draait.
Wij halen met onze Ziggo 50Mbit/s gewoon boven 6MB/s download... Over WiFi

2x ViewSonic VP-27885K | R9 7950X | 128GB RAM | 980 Pro 2TB x2 | RTX2070 Super
.oisyn: Windows is net zo slecht in commandline als Linux in GUI

• marcop23
  • Nu online
En behalve de uitleg die hierboven staat:

Een bit is aan of uit, oftewel, high of low, 1 of 0, enz. Een halve bit bestaat niet. En dus bestaat een millibit ook niet. Als er mbps staat, ga uit dat de m een hoofletter moet zijn. Het is gewoon een slordige fout.

• SKiLLa
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

SKiLLa

Byte or nibble a bit ?

Ik had ooit een 54g dongle die prima werkte op de slaapkamer. Maarja, beetje traag en dus vervangen door een N-dongle (m'n WiFi router doet maar 300Mbps) met kabel. Die kabel is handig omdat je kan richten (zoals eerder hierboven ookal toegelicht is). Toen begon de ellende: klapperende snelheden. Begon braaf op 300Mbps, maar na 10m werd het traag & instabiel. Typisch gevalletje slecht ontvangst en 'rate adaption' dus.

Enorm veel gerommeld met de instellingen en dongle lokatie met uiteindelijk wel een stabiele verbinding, maar (daardoor) 'amper' meer snelheid-winst. Mijn oplossing: USB verlengkabel :) Standaard kabel was ~0.5m, met verlenging 1.5m. Kon de dongle dus net ff anders neerleggen. Resultaat: altijd volle 300Mbps ontvangst en 6MB/s file-transfers. Die ene meter was als een verschil tussen dag & nacht ...

'Political Correctness is fascism pretending to be good manners.' - George Carlin

• marcop23
  • Nu online
Paws schreef op zaterdag 14 juli 2012 @ 21:18:
[..]

Hij gaat iig terug en ik heb al een TL-Link met externe antennes en usb kabel besteld. Als ik die heb zal ik de tips van alt-92 opvolgen.
Je hebt dus een PCI(e) kaart gekocht en een USB verlengkabel. Als je maar weet dat je de ene niet met de andere kan gebruiken :)

Owh, tenzij je zo-eentje hebt gekocht:
Afbeeldingslocatie: http://ic.tweakimg.net/ext/i/imagelarge/1300451991.jpeg

Maar daar zit al een USB kabel bij :)

[ Voor 17% gewijzigd door marcop23 op 15-07-2012 18:58 ]

• Paws
marcop23 schreef op zondag 15 juli 2012 @ 18:56:
[...]

Je hebt dus een PCI(e) kaart gekocht en een USB verlengkabel. Als je maar weet dat je de ene niet met de andere kan gebruiken :)

Owh, tenzij je zo-eentje hebt gekocht:
[afbeelding]

Maar daar zit al een USB kabel bij :)
Ik heb precies die besteld ja.

• Paws
Ik heb het met de laptop ook even getest, gaat gewoon prima en even snel als beneden.

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Pak dan gewoon even een usb verlengkabel.

Iperf

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

F.West98 schreef op zondag 15 juli 2012 @ 15:55:
[...]

Wij halen met onze Ziggo 50Mbit/s gewoon boven 6MB/s download... Over WiFi
Ook dwars door gewapend betonnen vloer?

Daar zie je trouwens ook verschil tussen, collega van me in Leeuwarden heeft een betonnen eengezinswoning maar heeft op een of andere manier op zolder nog 30Mb/s over en op 1e verdieping makkelijk 55Mb/s. Maar hij is de uitzondering, ik heb ook meegemaakt dat zelfs direct buiten de meterkast niet meer dan 20Mb/s haalbaar was en je in de woonkamer (zelfde verdieping als AP, maar om de hoek, dus achter twee muren) moeite hebt om überhaupt verbinding te maken en als dat al lukte je onder de 5Mb/s zat.

In houten huizen valt het allemaal mee, ik woon in een jaren '30 appartement met zolderkamer, alles hout binnen, alleen buitenmuren van baksteen. In de slaapkamer (verst weg van AP) haal ik met gemak 60Mb/s, op zolder ook en in de woonkamer tot 90Mb/s afhankelijk van orientatie. Dat is trouwens wel 5GHz allemaal, op 2.4GHz kun je die getallen door twee delen. Maar goed, 5GHz gaat echt niet door beton.
marcop23 schreef op zondag 15 juli 2012 @ 18:22:
En behalve de uitleg die hierboven staat:

Een bit is aan of uit, oftewel, high of low, 1 of 0, enz. Een halve bit bestaat niet. En dus bestaat een millibit ook niet. Als er mbps staat, ga uit dat de m een hoofletter moet zijn. Het is gewoon een slordige fout.
Een millibit bestaat niet, maar doorvoersnelheden van millibit per seconden zijn wel mogelijk op moment dat het meer dan één seconde duurt om een bit te versturen. Als je 100mb/s verstuurt betekent het dus dat je eens per tien seconde een bit hebt.

Dit soort snelheden bestaan trouwens echt, onder andere bij communicatiesystemen op zeer lage frequentie voor nucleaire onderzeeers.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1