Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webjunkie
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 27-09 08:00
Hieronder staat mijn fstab (debian squeeze) en het probleem is dat de folders onder vsFTPd binds niet worden gemount na booten.
Als ik dan na boot mount -a doe, dan worden alle folders zonder ! wel gemount maar met ! niet.
Die geven dan deze error:
mount: special device /mnt/main/'!'Music does not exist

Wanneer ik dan het commando ls /mnt/main/'!'Music doe dan krijg ik wel netjes m'n mp3tjes op mijn windows share te zien.

het commando mount --bind /mnt/main/'!'music /home/vsftpd/ftpuser1/music werkt ook.

hier m'n fstab:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
proc            /proc           proc    defaults        0       0
# / was on /dev/sda1 during installation
UUID=4760decf-01b9-4dbe-97df-b9e21ce972ae /               ext3    errors=remount-ro 0       1
# swap was on /dev/sda5 during installation
UUID=6f762269-b3a6-47e1-b969-b4d54a1ebfa0 none            swap    sw              0       0
/dev/scd0       /media/cdrom0   udf,iso9660 user,noauto     0       0
#
# 
//htpc/main /mnt/main cifs credentials=/root/.mnt_main,iocharset=utf8,file_mode=0777,dir_mode=0777 0 0
#
# vsFTPd binds
/mnt/main/'!'Music  /home/vsftpd/ftpuser1/music bind    defaults,bind 0 0
/mnt/main/_ftp/tools    /home/vsftpd/ftpuser1/tools       bind    defaults,bind 0 0
#
/mnt/main/'!'Music  /home/vsftpd/ftpuser2/music bind    defaults,bind 0 0
/mnt/main/_ftp/tools    /home/vsftpd/ftpuser2/tools       bind    defaults,bind 0 0
#
/mnt/main/_ftp/upload   /home/vsftpd/upload     bind    defaults,bind 0 0

HTPC, Speeldoos | PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Wellicht een idee om geen mappen met uitroeptekens te maken? Het is in Windows een 'illegaal' teken voor een reden. Nou is het voor Linux een ander verhaal, die slikt het wel als teken voor een bestand of map, maar dan nog kan het problemen geven.

Overigens, heb je de error al eens gezocht? Wat zegt Google en de manpage voor fstab hoe je speciale tekens moet behandelen? Ik zie werkelijk 0,0 inzet hier. Als je ook maar 0,1 inzet had gedaan, had je het antwoord vast en zeker al gevonden.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webjunkie
Voor een linux guru zal dit best als 0,0% inzet overkomen, maar als normale sterveling ben ik er al heel trots op dat ik m'n fstab durf te editen ;)
Zonder google was ik uberhaupt al nooit zo ver gekomen.

Het uitroepteken is juist op een windows machine handig omdat folders dan boven in het lijstje staan en in mijn lange speurtocht op het net ben ik er achter gekomen dat je die in linux tussen ' moet zetten en dat het dan gewoon moet werken.

De folder een andere naam geven betekent dat ik alle libraries (xmbc, mediamonkey e.d) weer opnieuw moet opbouwen en dat ik daarmee ook al m'n ratings verlies.
Plus dat het gewoon hoort te werken want met het mount commando werkt het ook.

Anyways, ik ben hier dus al een weekje mee aan het stoeien.
Als het toch maar 0,1% inzet kost dan kan je me zeker verder helpen? O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Wellicht dat \! meer doet? Die al geprobeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webjunkie
Werkt helaas ook niet
mount: wrong fs type, bad option, bad superblock on /mnt/main/\!Music,
missing codepage or helper program, or other error
In some cases useful info is found in syslog - try
dmesg | tail or so
Dit staat er in dmesg, maar als ik het goed begrijp is dat van de laatste boot.
[28371.844539] CIFS VFS: Autodisabling the use of server inode numbers on \\htpc\main. This server doesn't seem to support them properly. Hardlinks will not be recognized on this mount. Consider mounting with the "noserverino" option to silence this message.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Big Mama
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21:36
Die quotes zijn voor de shell, en werken niet in /etc/fstab. De velden van /etc/fstab zijn gescheiden op basis van whitespace (spaties, tabs), dus een uitroepteken in de naam moet volgens mij gewoon kunnen.
Als je (volgens 'man fstab') een spatie in de naam hebt, moet je \040 in de naam zetten op de plek van die spatie. \040 is de octale representatie van spatie volgens de ascii-tabel, zie 'man ascii'.
Je zou kunnen proberen die '!' te vervangen door \041 (zonder quotes dus). En als dat niet helpt het uitroepteken zonder quotes in de naam te gebruiken.

Computers follow your orders, not your intentions.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webjunkie
Ik zal na het weekend \041 even proberen.
Het uitroepteken zonder quotes had ik als eerste al geprobeerd maar dat werkte niet (ben de error even vergeten).

Weet je misschien waarom hij sowieso de folders niet mount na booten?
Ik moest nu na boot inloggen en mount -a doen voor de upload en tools folders werden gemount.
Waarschijnlijk heb ik er nog een fout in zitten?

Voor zolang heb ik het maar opgelost door na het booten een apart scriptje te laten draaien waarin het hele zwikkie wordt gemount.
Dat werkt wel, maar 't is natuurlijk niet zo netjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Dat de bind mount niet werkt bij het booten komt omdat het afhankelijk is van je vorige mount. Omdat die een netwerk share is, zal het systeem die pas proberen te mounten als het netwerk online is. Maar de rest zal 't wel processen, dus ook de binds. Dit kan je veranderen door _netfs vooraan de opties te zetten. De mount wordt dan pas geprobeerd als het netwerk online is. Met wat mazzel reageert de CIFS snel genoeg voordat de bind gebeurt.
En anders even googlen hoe je dat het beste kan afvangen. Een dirty hack is om mount -a in /etc/rc.local te zetten.

Pagina: 1