Toon posts:

PC gaat vanzelf uit bij diverse games

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo mensen. Ik loop al een tijdje te prutsen met mijn PC. Hij valt bij het spelen van verschillende games vanzelf uit (geen reboot, gewoon uit). Dit gebeurt alleen bij games. Andere zware processen als video bewerking en photoshoppen levert geen probleem op.

AMD Athlon II X4 @3Ghz
AMD XFX HD6850 (@stock)
8GB RAM

Windows 7 Ultimate 64-bit (legaal)

Alle drivers en windows updates zijn up-to-date Volgens AMD Vision Engine control centre wordt de GPU niet warmer dan 60 graden in-game. Idle 48/49 graden.

Heb een keer Overdrive aangezet en kaart licht overgeklokt. Heb dat na een uur spelen weer teruggezet en nooit meer aangeraakt. Had namelijk door dat ik niet wist wat ik aan het doen was en niks er van merkte. :)

Heb gegoogled maar omdat ik geen idee heb wat de oorzaak voor spontane vastlopers kan zijn kan ik niet specifiek genoeg zoeken om aan info te komen dat mij helpt. Kan iemand mijn kennisgebrek opvangen en me de goede kant op sturen? Alvast dank voor de moeite.

Edit: PC is stofvrij van binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16:38
Is meestal een warmte probleem, de cpu schakelt zichzelf uit omdat hij te warm wordt.

Slechte voeding, of defecte (bolle) elco's op het moederbord is ook een optie, maar dan zou het eigenlijk random moeten voorkomen.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Heb net met MSI afterburner een log bijgehouden. GPU temp blijft stabiel op 68 graden. Fanspeed, CPU usage, GPU usage etc blijft allemaal stabiel. PC ging net weer vanzelf uit. Ik check straks welke voeding ik exact heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:57
Lijkt er op dat je voeding te licht is.
even een gratis programma zoeken waarmee je de voltages in de gaten kan houden. En kijken of die omlaag duiken als je je videokaart zwaar belast (games dus)

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
Verwijderd schreef op zaterdag 14 juli 2012 @ 12:23:
Heb net met MSI afterburner een log bijgehouden. GPU temp blijft stabiel op 68 graden. Fanspeed, CPU usage, GPU usage etc blijft allemaal stabiel. PC ging net weer vanzelf uit. Ik check straks welke voeding ik exact heb.
CPU temp ook OK?
Meldingen in de eventviewer?
Dan richting voeding of bolle elco op MB kijken.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
CPU blijft stabiel op 56c
Core temp (via speedfan) = 86. Ook stabiel. Dit zowel in game als idle
De voltages aflezen heb ik wat moeite mee het ziet er zo uit (klik voor groot :P):

Uitvallen pc

Welke eventviewer bedoel je Tens? Ik was sowieso op zoek naar een Windows log waar ik info over het uitvallen zou kunnen lezen maar ben niet erg ver gekomen. Of bedoel je een eventlog in speedfan oid?

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 14-07-2012 18:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3dfx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 14 juli 2012 @ 18:11:

Welke eventviewer bedoel je Tens? Ik was sowieso op zoek naar een Windows log waar ik info over het uitvallen zou kunnen lezen maar ben niet erg ver gekomen. Of bedoel je een eventlog in speedfan oid?
In het windows logboek (ik denk dat hij die bedoelt met eventlog) ga je weinig vinden over de oorzaak als het uitvallen aan je voeding ligt; hoogstens een melding van het gevolg (iets in de trent van "Windows is de vorige keer niet goed afgesloten").

Ik denk ook dat het aan je voeding ligt, omdat je pc er pats-boem mee ophoudt ipv. je eerst te trakteren op blauw scherm, hangende muis e.d.
Ook al zou de voeding op papier moeten voldoen qua aantal Watt, in de praktijk kan het soms spaak lopen door slijtage/ouderdom (capaciteit neemt af), slechte kwaliteit (b-merk) of defect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
Verwijderd schreef op zaterdag 14 juli 2012 @ 18:11:
CPU blijft stabiel op 56c
Core temp (via speedfan) = 86. Ook stabiel. Dit zowel in game als idle
De voltages aflezen heb ik wat moeite mee het ziet er zo uit (klik voor groot :P):

[afbeelding]

Gewoon eventviewer intypen in de searchbox, of kijk even bij de windows help.
Er kan nuttige info staan over wat er net voor de onverwachte shutdown gebeurde.
Maar als het niks nuttigs is, zoals eerder gezegd toch richting mobo en voeding kijken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Probleem lijkt opgelost. Heb mobo nagelopen. Niets vreemds. Alle kaarten en de processor nagekeken op stof en raar ogende dingen. Niets. Voeding los en open geschroefd. Los hangend bruin draadje. Dat leek onhandig. Vast gemaakt. Geen zichzelf uitzettende PC meer. Bedankt voor me de goede richting opduwen mensen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
Verwijderd schreef op zondag 15 juli 2012 @ 13:37:
Probleem lijkt opgelost. Heb mobo nagelopen. Niets vreemds. Alle kaarten en de processor nagekeken op stof en raar ogende dingen. Niets. Voeding los en open geschroefd. Los hangend bruin draadje. Dat leek onhandig. Vast gemaakt. Geen zichzelf uitzettende PC meer. Bedankt voor me de goede richting opduwen mensen. :)
:? loshangend bruin draadje?

Zou ik graag een plaatje van zien, maar alles zit al weer in elkaar neem ik aan.

Pagina: 1