Volgens jouw eigen reactie (waar ik in mijn vorige post naar linkte) heb je wel degelijk de eerste 512 bytes (ok, geen kbytes) van alle 4 de schijven gewiped. dd is een commando waarmee je gewoon rauw bitjes wegschrijft naar een schijf. En dat heb je nu uitgevoerd op de eerste 512b. Daar stond de MBR/GPT (partitietabel). Die is nu weg en dat heb je toch echt zelf gedaan. Dit is wat ik bedoelde met dat je wel een beetje moet proberen te snappen wat je doet. Blijkbaar snap je niet wat dd doet (zelfs niet ongeveer), maar toch pleur je het commando gewoon in de terminal.
Ook ben je erg onduidelijk in wat je wilt en vooral wat je hebt (had). Je wilt een mdadm raid5-array, zoveel is duidelijk, maar je vertelt niet waar je je huidige data hebt (had) staan en hoe je die wilde gaan migreren naar je array. Of dat je uberhaupt data had. Want daar gaat het al mis volgens mij. Ik, en met mij nog een aantal, waren in de veronderstelling dat de data die op de schijven stond gewoon weg kon. Anders hadden mensen jou echt niet aangeraden om op zo'n lompe manier je partitietabel te wipen. Je zegt ook zelf:
Ik sta op het punt om een raid5 array aan te maken met 4x2tb.
En je rept met geen woord over existing data. Sterker nog, één post verder voer je
uit. Hiermee heb je de inhoud van die partitie simpelweg geformatteerd. Niet vreemd dus dat die daarna weg is.
Als je zo casual een mkfs en een dd doet dan ligt het echt voor de hand om aan te nemen dat er geen data op die schijven staat die je nog wilde bewaren.
Als je niet meer hebt gedaan dan hier in dit topic is gedaan zou je een gedeelte van je data nog kunnen redden. Start fdisk en maak op elke schijf opnieuw een partitietabel aan die PRECIES gelijk is aan hoe deze eerst was voordat je rücksichtlos de partitietabel weggooide. Voeg vervolgens deze schijven weer toe aan je fstab en probeer deze te mounten. /dev/sdb1 is verloren, want daar je heb je een mkfs op uitgevoerd. Als je dat op meer partities hebt gedaan geldt dat ook daarvoor.
12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW