Beste CPU voor programmeren [AMD/Intel]

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• garieb
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 12-05-2013
Ik wil een nieuwe desktop aanschaffen voor mijn studie Software Engineering. Nu zit ik vooral vast op de CPU: het bekende AMD/Intel dilemma.

Nu vraag ik me af of er een specifieke voorkeur is voor mijn doel, programmeren. Ik zit vooral te twijfelen tussen een i5 sandy of ivy bridge en de AMD a8/fx . Naar ik gelezen heb, is de a8 ongeveer gelijk aan de i5 2500 (uiteraard afhankelijk van het type benchmark).
Het voordeel van de a8 is dat ik meer threads heb, wat efficient zou zijn voor het compilen (?)

Ik ben beginnend, dus heb niet het nieuwste van het nieuwste nodig, maar ik wil wel een aantal jaar meekunnen.

Als AMD beter is of AMD en Intel gelijk zijn, wordt het voor mij AMD vanwege de prijs.
Als Intel beter is, moet ik dit overwegen.

Wat is hierin jullie advies, gelet op hetgeen waarvoor ik het ga gebruiken. Ik ga niet gamen en hoogst waarschijnlijk geen gamedevelopment doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sniperzkillz
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22-02-2023
Zeker weten een i5 2500 of een i5 3450.

PC Specs: Asrock B75 Pro-3 M, Intel Core i7 2600, MSI GTX680, Intel 320 40GB SSD, Corsair Builder CX500 V2, Kingston 8GB RAM, Samsung 840 120GB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stukfruit
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Koop gewoon een recent systeem met een dual core of beter (liefst een waar je films in HD-formaat op kan bekijken, voor de nodige afleiding tussendoor) en doe niet zo moeilijk met verschillende topics over welk onderdeel het best zou zijn voor het programmeren.

Compilen met meerdere threads heb je pas nodig zodra je complexere software gaat schrijven en als beginner zal je dat voorlopig waarschijnlijk nog niet gaan doen tenzij je multigeniaal bent en informatie sneller opzuigt dan fotonen kunnen bewegen.

Intel is fijn, AMD is prima. Je kan veel beter voor wat extra geheugen of een snellere harde schijf (of SSD) kiezen. Daar heb je veel meer aan als programmeur.

Dat zit wel Schnorr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Een i5 2500 (Sandy Bridge) is de vorige generatie. De nieuwe generatie is bijvoorbeeld een i5 3550 (Ivy Bridge). De verbetering zit hem vooral in 4 cores i.p.v. 2 cores, gpu en minder stroomverbruik. De prijs is ook nog ietwat lager.

Een A8 is niet vergelijkbaar met een i5, de i5 is aanmerkelijk sneller per gigaherz. De i3 is wel vergelijkbaar en die is hier en daar wat trager dan een A8. Kijk maar eens naar Tom's Hardware.

Bijvoorbeeld Visual Studio 2012RC is nog niet echt geschikt om de volle capaciteit van alle cores te benutten. Je bent dus beter af met een hoger aantal gigaherz (binnen een serie). Visual Studio is wel een stuk sneller geworden de laatste jaren. Vroeger kon het uren tot dagen duren voordat een optimalisatie klaar was, dat is verleden tijd.

Wat je waarschijnlijk nodig hebt is de mogelijkheid meerdere besturingssystemen te draaien. 4 cores zijn daarvoor voldoende. Veel geheugen is wel sterk aan te raden. 16 GB is bijzonder goedkoop, desnoods 8 GB als 2x4GB. Kies een processor die Vt-d ondersteunt.

Een SSD heb je niet nodig, een gewone harde schijf volstaat. Compileren is niet schijf-intensief.

Mijn plaatje zou er zo uitzien:
Windows/Linux x64
moederbord met 4 geheugenslots met geheugencapaciteit van 32 GB, USB 3.0
Intel i5 3550
16 GB geheugen (2x8GB)
1 TB schijf
23" HD beeldscherm

Als je moet bezuinigen kan dat op het geheugen en harde schijf, maar zorg dan wel dat het later alsnog uitbreidbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• garieb
mrmrmr schreef op zaterdag 14 juli 2012 @ 13:05:
Een i5 2500 (Sandy Bridge) is de vorige generatie. De nieuwe generatie is bijvoorbeeld een i5 3550 (Ivy Bridge). De verbetering zit hem vooral in 4 cores i.p.v. 2 cores, gpu en minder stroomverbruik. De prijs is ook nog ietwat lager.

Een A8 is niet vergelijkbaar met een i5, de i5 is aanmerkelijk sneller per gigaherz. De i3 is wel vergelijkbaar en die is hier en daar wat trager dan een A8. Kijk maar eens naar Tom's Hardware.

Bijvoorbeeld Visual Studio 2012RC is nog niet echt geschikt om de volle capaciteit van alle cores te benutten. Je bent dus beter af met een hoger aantal gigaherz (binnen een serie). Visual Studio is wel een stuk sneller geworden de laatste jaren. Vroeger kon het uren tot dagen duren voordat een optimalisatie klaar was, dat is verleden tijd.

Wat je waarschijnlijk nodig hebt is de mogelijkheid meerdere besturingssystemen te draaien. 4 cores zijn daarvoor voldoende. Veel geheugen is wel sterk aan te raden. 16 GB is bijzonder goedkoop, desnoods 8 GB als 2x4GB. Kies een processor die Vt-d ondersteunt.

Een SSD heb je niet nodig, een gewone harde schijf volstaat. Compileren is niet schijf-intensief.

Mijn plaatje zou er zo uitzien:
Windows/Linux x64
moederbord met 4 geheugenslots met geheugencapaciteit van 32 GB, USB 3.0
Intel i5 3550
16 GB geheugen (2x8GB)
1 TB schijf
23" HD beeldscherm

Als je moet bezuinigen kan dat op het geheugen en harde schijf, maar zorg dan wel dat het later alsnog uitbreidbaar is.
toon volledige bericht
Bedankt voor je onderbouwde reactie.

Ik was ook naar de 3570k aan het kijken, maar gezien de hogere frequentie van de 3550 en de lagere prijs lijkt me dat idealer. De gpu is wel iets minder, maar denk je dat ik aan de hd2500 genoeg heb zonder extra videokaart? Ik weet niet goed hoe ik de gpu moet inschatten. Ik hoef geen games te spelen, maar ik wil wel een 2e scherm gaan aanschaffen.

Een tweede OS gaat inderdaad waarschijnlijk goed van pas komen. Bedoel je via VM?
Mij is ook aangeraden een 'hackintosch' moederbord te halen. Is dat hetzelfde als wat jij bedoelt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:56

Exirion

Gadgetfetisjist

Geef me een Pentium II en ik ontwikkel er een complex stuk software op. Met andere woorden: het zit niet in de tools maar in degene die er wat mee doet. Elk modern systeem is meer dan genoeg om softeware mee te freubelen. Niks bijzonders.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 11-07 08:35

Compizfox

Bait for wenchmarks

mrmrmr schreef op zaterdag 14 juli 2012 @ 13:05:
Pardon? De 2500(k) is gewoon een quad-core. Volgens mij zijn zelfs alle Sandy Bridge-CPU's quad cores (sommige hebben zelfs hyperthreading, wat dus op 8 threads en 4 cores neerkomt).
Ivy Bridge heeft inderdaad ipv de HD3000 IGP de HD4000 IGP.
garieb schreef op zondag 15 juli 2012 @ 01:47:
[...]
Een tweede OS gaat inderdaad waarschijnlijk goed van pas komen. Bedoel je via VM?
Mij is ook aangeraden een 'hackintosch' moederbord te halen. Is dat hetzelfde als wat jij bedoelt?
Hij bedoelt inderdaad via virtualisatie. Daarvoor is het handig om een moederbord en CPU te kopen die VT-x ondersteunt, dan heb je hardwarematige acceleratie daarvoor en kun je ook 64-bits guest OS'sen draaien.

[ Voor 30% gewijzigd door Compizfox op 15-07-2012 01:53 ]

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

delete

[ Voor 97% gewijzigd door Compizfox op 15-07-2012 01:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• garieb
Exirion schreef op zondag 15 juli 2012 @ 01:50:
Geef me een Pentium II en ik ontwikkel er een complex stuk software op. Met andere woorden: het zit niet in de tools maar in degene die er wat mee doet. Elk modern systeem is meer dan genoeg om softeware mee te freubelen. Niks bijzonders.
Ik snap je punt, maar het probleem is dat VS niet op die Pentium 2 gaat draaien. Vooral als je er bijv SQL server naast gaat draaien en wat browsers open hebt staan en tussendoor misschien wat aan het luisteren bent en je over 3 jaar ook nog mee kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

garieb schreef op zondag 15 juli 2012 @ 02:00:
Ik snap je punt, maar het probleem is dat VS niet op die Pentium 2 gaat draaien. Vooral als je er bijv SQL server naast gaat draaien en wat browsers open hebt staan en tussendoor misschien wat aan het luisteren bent en je over 3 jaar ook nog mee kan.
Nogmaals, elke quad-core met een sloot geheugen en liefst een SSD kan dat prima. Een quad-core kost niks meer, 16GB geheugen ook niet, en een SSD inmiddels ook niet meer. Ergo, Intel vs AMD is een non-issue.

[ Voor 3% gewijzigd door Exirion op 15-07-2012 02:03 ]

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• garieb
Ondersteund AMD VT-x?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Nee, dat is Intel-proprietary. AMD heeft z'n eigen systeem: AMD-v.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w4v3g0d
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 06-07 12:20
Sniperzkillz schreef op zaterdag 14 juli 2012 @ 02:58:
Zeker weten een i5 2500 of een i5 3450.
da's bullshit, voor software engineering heb je niet perse een intel processor voor nodig.

@TS koop een FX 4100/4170 of een Phenom II x4 voor de helft van een sandy/ivy bridge.
dan zit je ook ruim genoeg.

[ Voor 4% gewijzigd door w4v3g0d op 15-07-2012 02:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• garieb
Ah oke, ik had namelijk ergens opgevangen dat het met AMD niet of lastig gaat. Maar ik lees net inderdaad dat AMD ook gewoon eigen systemen daarvoor heeft. Virtualisatie voor een 2e OS is nieuw voor mij, weet er dus praktisch niets van.

[ Voor 7% gewijzigd door garieb op 15-07-2012 02:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
@garieb
Volgens pricewatch is de 3570 is 23 euro duurder voor 0,1 GHz meer. 12,5% meer betalen voor een snelheidswinst van 3% (waar je niets van merkt), is niet evenredig. Het daadwerkelijk te betalen bedrag kan natuurlijk per leverancier verschillen. Het kan zijn dat je huisleverancier voor de ene processor meer vraagt dan de andere.

Virtualisatie is iets wat je als programmeur graag wilt hebben, want dan kan je zonder veel moeite voor verschillende besturingssystemen ontwikkelen. Voor de hand ligt Linux, maar het is ook handig als je bijvoorbeeld voor een bepaald doel VC 6.0 wilt gebruiken, maar dat kan niet onder Windows 7 x64. Dat werkt gewoon niet meer.

Virtualisatie is ook handig voor het bouwen van testomgevingen. In de testomgeving kun je testen of je programma wel op een andere standaard PC draait met de standaard aanwezige runtimes. Je kunt hiermee ook distributiepackages testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
garieb schreef op zondag 15 juli 2012 @ 02:20:
Ah oke, ik had namelijk ergens opgevangen dat het met AMD niet of lastig gaat. Maar ik lees net inderdaad dat AMD ook gewoon eigen systemen daarvoor heeft. Virtualisatie voor een 2e OS is nieuw voor mij, weet er dus praktisch niets van.
De in de processor gebouwde virtualisatiefuncties van Intel en AMD zijn niet inwisselbaar, het hangt ervan af of het ondersteunt wordt door de virtualisatie software. Er is meer support voor Intel Vt-d dan voor AMD-v.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnerQi
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 11-07 12:34
garieb schreef op zondag 15 juli 2012 @ 02:00:
[...]

Waar doe je het nu mee? Ikzelf denk dat het beter is om te wachten tot je de "pijnpunten" van je huidige systeem kent.

AMD/Intel lijkt mij ook een non-issue omdat beide snel genoeg zijn voor het werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 10-07 16:07
zoals eerder al is gemeld maakt het nu denk ik niet uit welke processor je kiest. kijk anders ook even naar de wensen die je hebt naast het programmeer werk... leg die wensen allemaal langs elkaar en kies dan de juiste processor (+ bijbehorende componenten)

lijkt me sterk dat je alleen een pc koopt voor programmeer werk.. want programmeren zal mogelijk op elke pc lukken. afhankelijk van je wensen en snelheid.

kortom stel een lijstje op met zaken die je wil gaan doen met je pc.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

mrmrmr schreef op zondag 15 juli 2012 @ 02:52:
[...]

De in de processor gebouwde virtualisatiefuncties van Intel en AMD zijn niet inwisselbaar, het hangt ervan af of het ondersteunt wordt door de virtualisatie software. Er is meer support voor Intel Vt-d dan voor AMD-v.
Virtualbox (toch de populairste gratis desktop-virtualisatiesoftware) ondersteunt volgens mij beide.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
Wat betreft de vraag over de gpu: de traagste ingebouwde gpu in de Ivy Bridge serie is voldoende snel.
Het tonen van een HD filmpje moet geen probleem zijn.

Je kunt theoretisch 3 displays aansturen met een i5 3550 (HD Graphics 2500). Dan is een relatief snelle gpu wel aan te raden natuurlijk. Of dit werkelijk kan hangt af van het moederbord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• garieb
Bij virtualisatie run je dus eigenlijk een 2e OS. Je deelt je hardware dus over 2 systemen.

Is het dan niet zo dat je juist meer hebt aan meerdere cores, ook al zijn die wat minder snel? (zoals de FX serie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Correct.

Maar als je maar 1 guest OS tegelijk gaat draaien, hoef je echt geen octocore of hexacore te kopen, dan is een quadcore die per core sneller is gunstiger.

[ Voor 90% gewijzigd door Compizfox op 16-07-2012 00:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• garieb
Ik denk dat ik voor Intel ga. Ik zie dat de 3550 ook Intel® Virtualization Technology for Directed I/O (VT-d) wat 3570 niet heeft. (wat het precies inhoudt weet ik niet: ) )

Nu het volgende: welke moederbord kan ik hier het beste voor gebruiken. Hierbij in rekening houdend met vt-x en het aansluiting van 2 beeldschermen.

[ Voor 29% gewijzigd door garieb op 16-07-2012 02:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• garieb
Ik open voor het moederbord ten behoeve van de overzichtelijkheid even een ander topic. Bedankt voor jullie adviezen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Is een 3570K met Z77 plank geen betere keuze? Extreem simpel te overklokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• garieb
de 3570k is inderdaad goed over te klokken, alleen ben ik niet van plan om te gaan overklokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Waarom niet? Lijkt me zonde om het niet te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• garieb
Ik heb me daar nog niet in verdiept en heb daar niet zoveel tijd voor.
Tevens denk ik dat de kosten voor een goede koeling, duurder moederbord en processor niet opwegen tegen het snelheidsverschil.dat kan je beter opsparen voor een upgrade tegen de tijd dat je snelheid tekort komt, naar mijn mening

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
3570K en Z77 zijn toch hooguit een paar tientjes duurder dan wat je nu wilt kopen?

Ik weet niet wat voor projecten je voor je studie gaat / moet doen, maar een 2120 (of misschien zelfs G620) zou ook voldoende kunnen zijn.

[ Voor 46% gewijzigd door Olaf van der Spek op 16-07-2012 17:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• garieb
Met moederbord, processor en koeler zit k op 100 euro extra ongeveer denk ik.

Op dit moment zal t vast wel genoeg zijn, maar ik voorlopig mee kunnen draaien. Ik had trouwens een i3 eerste gen, en daarmee ging VS 2010 al langzaam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

garieb schreef op maandag 16 juli 2012 @ 02:45:
Ik denk dat ik voor Intel ga. Ik zie dat de 3550 ook Intel® Virtualization Technology for Directed I/O (VT-d) wat 3570 niet heeft. (wat het precies inhoudt weet ik niet: ) )
Daarmee kan een guest-OS direct gebruikmaken van bijvoorbeeld harde schijven en zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• garieb
mrmrmr schreef op zondag 15 juli 2012 @ 15:12:
Wat betreft de vraag over de gpu: de traagste ingebouwde gpu in de Ivy Bridge serie is voldoende snel.
Het tonen van een HD filmpje moet geen probleem zijn.

Je kunt theoretisch 3 displays aansturen met een i5 3550 (HD Graphics 2500). Dan is een relatief snelle gpu wel aan te raden natuurlijk. Of dit werkelijk kan hangt af van het moederbord.
Is de h77 of z68 meer aan te raden voor mijn gebruik? Mij is verteld dat de z68 meer kwaliteit geeft voor hetzelfde geld.
Als ik reviews lees lijkt het enige verschil te zijn dat de z68 zelf geen usb 3 heeft. Verder ook bepaalde opties die ik niet zal gebruiken.

Ik vraag me ook af of de z68 wel optimaal gebruik maakt van de hd2500, aangezien ik dat niet specifiek bij de specificaties zie staan, maar wel bij de z77's zie staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• garieb
Compizfox schreef op maandag 16 juli 2012 @ 21:17:
[...]

Daarmee kan een guest-OS direct gebruikmaken van bijvoorbeeld harde schijven en zo.
Altijd handig : )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
De Z68 is van de vorige generatie. De H77 is voldoende, maar er is meer keuze bij de Z77. Ondersteuning voor Vt-d is aanwezig in de Q77 chipset en het is gerapporteerd in sommige Z77 moederborden, bijvoorbeeld de Asrock Z77 Pro3.

USB 3.0 flash geheugen kan in de praktijk 2 à 3 keer sneller zijn dan USB 2.0, en dat is handig als je een backup maakt of als je vanuit een virtual machine opslag nodig hebt.

Er zijn een paar Youtube filmpjes die Vt-d wat inzichtelijker maken: 1, 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
garieb schreef op maandag 16 juli 2012 @ 21:04:
Met moederbord, processor en koeler zit k op 100 euro extra ongeveer denk ik.
Koeler hoeft niet per se (gelijk).
Op dit moment zal t vast wel genoeg zijn, maar ik voorlopig mee kunnen draaien. Ik had trouwens een i3 eerste gen, en daarmee ging VS 2010 al langzaam
Wat precies ging langzaam? De IDE? Of builden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaszCore
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 03-07 12:22
garieb schreef op maandag 16 juli 2012 @ 03:38:
Ik open voor het moederbord ten behoeve van de overzichtelijkheid even een ander topic. Bedankt voor jullie adviezen!
Waarom pas je de titel van het topic niet gewoon aan naar Beste PC voor programmeren?
Hoef je ook niet voor elk onderdeel een apart topic te openen!
En welk moederbord je kiest is ook weer van invloed op de processor die je uit kiest dus ik snap het punt niet om het overzichtelijk te houden. Denk dat je veelste moeilijk doet, als je een topoc start over een nieuwe stofzuiger kopen, open je ook niet een apart topic over de beste stofzuigerzak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• garieb
Ben er even uit geweest, oa druk met reviews lezen en koopjes afstruinen ; )

Nu kan ik een i5 3450 voor een redelijke prijs krijgen. Hier zit echter geen vt-d op. Ik vraag me af hoe belangrijk het is voor mijn gebruik. Zoals ik heb gelezen zal vt-x de klus goed genoeg klaren. Misschien iets wat ik over het hoofd zie?

Qua bord denk ik gewoon aan de goedkoopste h77 variant. Qua prestaties zie ik weinig verschillen.

[ Voor 13% gewijzigd door garieb op 26-07-2012 21:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• garieb
Olaf van der Spek schreef op woensdag 18 juli 2012 @ 09:57:
[...]

Koeler hoeft niet per se (gelijk).

[...]

Wat precies ging langzaam? De IDE? Of builden?
Na het installeren ging de gehele laptop al sloom, en het opstarten en de IDE viel redelijk mee. Aan het builden niet toegekomen.

ps. het is inderdaad zo dat het overklokken enkele tientjes zal schelen. Maar tegen de tijd dat ik cpu power begin te missen, is het denk ik al tijd voor een upgrade?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
garieb schreef op donderdag 26 juli 2012 @ 21:24:
Na het installeren ging de gehele laptop al sloom, en het opstarten en de IDE viel redelijk mee. Aan het builden niet toegekomen.
Klinkt als een HDD / RAM issue.
ps. het is inderdaad zo dat het overklokken enkele tientjes zal schelen. Maar tegen de tijd dat ik cpu power begin te missen, is het denk ik al tijd voor een upgrade?
Misschien, maar dan is de tweede eigenaar van die CPU wel blij met de overklok. ;)
Een betere koeler is misschien ook stiller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• garieb
Olaf van der Spek schreef op donderdag 26 juli 2012 @ 22:46:
[...]

Klinkt als een HDD / RAM issue.

[...]

Misschien, maar dan is de tweede eigenaar van die CPU wel blij met de overklok. ;)
Een betere koeler is misschien ook stiller.
Ja klopt, maar ik wilde de laptop sowieso wegdoen

Hoe bedoel je? Ik dacht juist dat overgeklokte CPU's juist minder goed te verkopen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Ligt er een beetje aan wat je met de vCore hebt zitten doen. Als je die veel gevaarlijk hoog hebt gehad is hij moeilijker te verkopen.

Maar als je geluk hebt, en je hebt een chip waar jij hele goede resultaten mee hebt behaald (dus relatief hoge klok voor relatief lage vCore), dan kun je hem vaak voor juist wat meer verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• garieb
Hmm ok zo had ik het nog niet bekeken.

In het verlengde daarvan, vraag ik mij af of het mogelijk is te zien of een cpu (en het moederbord waarop het is gedaan) overgeklokt is? Dit weerhoud mij namelijk om 2e handse cpu's en moederborden die goed over te klokken zijn te kopen. Je weet namelijk niet of iemand een keer te ver is gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

garieb schreef op donderdag 26 juli 2012 @ 21:24:
[...]

Uit ervaring weet ik dat VS2010 erg afhankelijk is van je HDD prestaties. Als je VS2010 snel wilt draaien ben je veel beter af met een iets tragere (en goedkopere) CPU. Van het geld wat je overhoud koop je een SSD. Schoolprojecten builden in secondes. De CPU is totaal niet relevant.

VS2010 loopt hier beter op mijn laptop met een i3 (maar met een SSD) dan op een i7 met 12GB ram.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• garieb
Glashelder schreef op vrijdag 27 juli 2012 @ 23:08:
[...]

Uit ervaring weet ik dat VS2010 erg afhankelijk is van je HDD prestaties. Als je VS2010 snel wilt draaien ben je veel beter af met een iets tragere (en goedkopere) CPU. Van het geld wat je overhoud koop je een SSD. Schoolprojecten builden in secondes. De CPU is totaal niet relevant.

VS2010 loopt hier beter op mijn laptop met een i3 (maar met een SSD) dan op een i7 met 12GB ram.
Ja de SSD is ook naast de 24"scherm het eerste wat ik heb gehaald :) Ik staar me nu ook niet meer blind op een ivy 3xxx. Ik kijk een beetje of ik goede deals kan vinden, wel vanaf een i5 Sandy, omdat ik er toch een tijdje mee wil doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 10-07 22:11
garieb schreef op maandag 16 juli 2012 @ 02:45:

Nu het volgende: welke moederbord kan ik hier het beste voor gebruiken. Hierbij in rekening houdend met vt-x en het aansluiting van 2 beeldschermen.
Dit betekend dat de CPU Hardware matige virtualisatie ondersteund.
Deze feature bestaat sinds de Wolfdale (Core 2 Duo, 2e gen) en is warm aanbevolen bij gebruik van virtualisatie.

Verder wil ik je de tip geven om bij de keus van het moederbord te letten op de chipset. Niet elk moederbord ondersteund hardwarematige virtualisatie, waardoor de feature weinig snelheidwinst kan bieden aan 'de gast'.

Voor de rest wil ik je een Intel CPU aanbevelen. Deze kan meer instructies per kloktik verwerken dan de AMD. Zoek bij benchmarks maar eens op renderen en 'zippen'.
Wel jammer is dat VS 2010 geen GPU renderingondersteund. Een beetje fatsoenlijke grafische kaart met aardig veel vermogen heeft een prijskaartje van rond de 300 a 400 euro, terwijl een zeer krachtige cpu makkelijk richting de 500 a 900 euro gaat.

[ Voor 19% gewijzigd door D_Jeff op 28-07-2012 01:32 ]

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

D_Jeff schreef op zaterdag 28 juli 2012 @ 01:28:
[...]

Dit betekend dat de CPU Hardware matige virtualisatie ondersteund.
Deze feature bestaat sinds de Wolfdale (Core 2 Duo, 2e gen) en is warm aanbevolen bij gebruik van virtualisatie.
Eh nee. Wat jij bedoelt is VT-x.

VT-d is I/O-virtualisatie: Wikipedia: x86 virtualization
En tja, of je dat nodig hebt... Moet je zelf maar beslissen denk ik. Als je hele harde schijven tegelijk wilt toewijzen aan een guest kan het handig zijn, maar het is maar de vraag of je dat ook gaat doen.
Maar dingen zoals het direct kunnen gebruiken van de GPU door de guest is dan wel weer handig als je graphics acceleration wilt.

[ Voor 25% gewijzigd door Compizfox op 28-07-2012 01:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

D_Jeff schreef op zaterdag 28 juli 2012 @ 01:28:
Voor de rest wil ik je een Intel CPU aanbevelen. Deze kan meer instructies per kloktik verwerken dan de AMD. Zoek bij benchmarks maar eens op renderen en 'zippen'.
Wel jammer is dat VS 2010 geen GPU renderingondersteund. Een beetje fatsoenlijke grafische kaart met aardig veel vermogen heeft een prijskaartje van rond de 300 a 400 euro, terwijl een zeer krachtige cpu makkelijk richting de 500 a 900 euro gaat.
Visual Studio en GPU rendering in een zin? :p Met Visual Studio maak je programma's zoals 3D studio max, het is zelf geen renderingtool. Een GPU is verder nutteloos bij het compileren van programma's.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

nevermind

[ Voor 186% gewijzigd door Compizfox op 28-07-2012 01:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
D_Jeff maakt wel een interessante opmerking over de gpu. Er zijn diverse manieren van interactie met programmeren en de gpu, De bekendste is natuurlijk de ondersteuning van grafische toepassingen, maar wat ook kan is de gpu inzetten als processor voor niet-grafische taken. Er is bij mijn weten nog geen mainstream compiler die de gpu kan gebruiken om het compileren te versnellen. Ook belangrijk is het compileren van een programma met als target een GPU (naast bijvoorbeeld x86/x64). Dat kan theoretisch aanzienlijke versnellingen te zien geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• garieb
Dit gaat hem waarschijnlijk worden (2e hands). Wat denken jullie ervan?

- Corsair Carbide 500R case
- Intel Core i5 2400 3.10GHz 6MB Box
- Gigabyte GA-Z68X-UD3H-B3 iZ68, SATA600 RAID, USB3.0
- Corsair 2x4GB, DDR3, PC10666, CL9
- Asus GeForce GT210 SILENT V2,1GB
- Western Digital Harddisk 3.5" 320GB, SATA600, 7200rpm
-Antec Voeding VP Power 450W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Als je een i5-2500 of een i5-3550 op de kop kan tikken ergens heb je geen aparte gpu meer nodig, dus energiezuiniger.
Ook is je moederbord best uitgebreid voor de dingen die je doet. Beter koop je een ''nieuwe'' serie.
Voor de rest wel goed systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• garieb
Ernemmer schreef op zaterdag 28 juli 2012 @ 17:22:
Als je een i5-2500 of een i5-3550 op de kop kan tikken ergens heb je geen aparte gpu meer nodig, dus energiezuiniger.
Klopt, dat was ook mijn eerste bedoeling. Ik heb deze echter voor een redelijke prijs als totaal systeem gezien.
Ook is je moederbord best uitgebreid voor de dingen die je doet. Beter koop je een ''nieuwe'' serie.
Voor de rest wel goed systeem.
Zie hierboven : )
Pagina: 1