Upgrade mobo/cpu

Pagina: 1
Acties:

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ik ben van plan om binnenkort mijn Athlon x2 systeempje van 5 jaar oud te upgraden naar iets snellers. Ik doe eigenlijk niet veel spannends op mijn pc en voor internetten e.d. is ie snel zat, maar bij HD-films of andere cpu-intensieve taken schiet ie soms iets te kort. Ook sinds ik een SSD heb merk ik dat ik soms bij het laden van dingen op de cpu zit te wachten ipv. op de harddisk ;)

Als upgrade zat ik te denken aan het volgende:

CPU: Intel Core i5 3570K pricewatch: Intel Core i5 3570K Boxed
Core i5 vind ik snel zat voor mijn doeleinden. Ik heb deze gekozen omdat het volgens mij het nieuwste model is. Ook zie ik de 3550 staan voor een paar tientjes minder. Wat is nou precies het verschil tussen de 3570K en de 3550? Waar staat de K voor?

Moederbord: ASUS P8Z77-V LX http://www.norrod.nl/site...tail.aspx?ItemNo=20157873
Ik ben van plan om bij Norrod te bestellen en deze zag ik op hun site staan. Ik heb weinig specifieke eisen, maar een moederbord met veel aansluitingen heeft mijn voorkeur (kan altijd van pas komen). Wat wel een vereiste is, is een optische S/PDIF aansluiting en dat heeft deze. Verder kan een PCI-slot nog van pas komen en ik heb geen eisen qua SLI oid (meerdere videokaarten). Qua chipset heb ik de Z77 gekozen omdat die 'beter' is qua specs, maar weet niet of ik dat nodig heb ;)
[edit] Verder heeft een fullsize ATX bord ook de voorkeur.

Iemand nog tips of aanmerkingen hierop? Ik ga nog meer componenten upgraden, maar over bovenstaande ben ik niet zeker of ze de beste keus zijn. Vooral qua moederborden zie ik door de bomen het bos niet echt. Zijn er nog features waar ik op moet letten?

Mijn budget voor beide is zo'n 300-350 euro.

[ Voor 4% gewijzigd door Palomar op 14-07-2012 00:57 ]

• Koenvh
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 03-05 22:35

Koenvh

Hier tekenen: ______

Ook een Athlon 220 toevallig? (Die zit in mijn oude PC)
CPU is niet nodig, K betekent: Unlocked & Unleashed. Overclockbaar dus... Niet overclocken = 3550 kopen ;)

Ik heb zelf de ASUS P8Z77-V LE, die is erg goed... Zeer tevreden, wel te duur (ASRock Pro4/Extreme4 is waarschijnlijk beter)

🠕 This side up

• Palomar
  • Niet online
Athlon 220 is volgens mij al nieuwer. Die van mij is een 5600.

Maar overklokken doe ik niet, dus dan hoef ik die K idd niet te hebben :)

De ASUS P8Z77-V LE ziet er idd ook goed uit qua specs. Die paar tientjes extra maakt me niet uit. Zal hem meenemen in de overweging :)
ASRock heb ik idd ook even naar gekeken, maar heeft bij mij het imago van budgetmerk... Betaal dan liever een paar tientjes voor een 'echt' merk (ook qua support/nieuwe biossen/drivers e.d.). Of is dit gevoel onterecht? ;)

[ Voor 16% gewijzigd door Palomar op 14-07-2012 00:09 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

De ASRocks van tegenwoordig zijn anders prima borden. Ik zou die veel liever in m'n systeem zetten dan een Asus eigenlijk.

• Palomar
  • Niet online
Aha ok, zal es naar die Asrock kijken dan :) Deze ziet er wel goe duit qua specs: http://www.asrock.com/mb/Intel/Z77%20Pro4/ , al is ie net zo duur als een vergelijkbare Asus.

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 03:07
Aangezien je niet zoveel eisen hebt zie ik niet echt in waarom je meer zou uitgeven dan onderstaande.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3 2120 Boxed€ 105,90€ 105,90
1Asrock H77 Pro4/MVP€ 77,79€ 77,79
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 183,69

En eigenlijk is dit al overkill voor 'wat huis-tuin-keuken gebruik'.

• Danny the dog
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 23:09
Als je echt een i5 wilt en een Z77 chipset, hoeft dat niet véél duurder te zijn.
Vergeet het geheugen niet, dat heb je ook nodig.

#ProductPrijsSubtotaal
1Gelid Solutions Tranquillo Rev.2€ 28,-€ 28,-
1Intel Core i5 3450 Boxed€ 167,-€ 167,-
1Corsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9 Low Profile€ 46,95€ 46,95
1Asrock Z77 Pro4-M€ 83,13€ 83,13
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 325,08

Mocht je stilte op prijs stellen, zou ik de stock koeler vervangen (zie mijn lijstje)
Zou je de standaard koeler gebruiken, zit je netjes op je budget van € 300,-

[ Voor 3% gewijzigd door Danny the dog op 14-07-2012 00:48 ]

Dat is mijn uitspraak en daar moet u het mee doen....

• Palomar
  • Niet online
mitsumark schreef op zaterdag 14 juli 2012 @ 00:41:
Aangezien je niet zoveel eisen hebt zie ik niet echt in waarom je meer zou uitgeven dan onderstaande.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3 2120 Boxed€ 105,90€ 105,90
1Asrock H77 Pro4/MVP€ 77,79€ 77,79
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 183,69

En eigenlijk is dit al overkill voor 'wat huis-tuin-keuken gebruik'.
Daar heb je gelijk in :) Heb idd overwogen om een dergelijk i3-upgrade te doen, maar een i5 geeft toch wat meer ruimte om een keer een game te spelen of iets renderen of realtime te decoden/streamen etc.. (quadcore).

Moederbord zal ws. idd ook prima voldoen, maar ben best bereid om 3 tientjes meer te betalen voor wat betere specs die ik wellicht ooit nodig kan hebben.

• Palomar
  • Niet online
Danny the dog schreef op zaterdag 14 juli 2012 @ 00:47:
Als je echt een i5 wilt en een Z77 chipset, hoeft dat niet véél duurder te zijn.
Vergeet het geheugen niet, dat heb je ook nodig.

#ProductPrijsSubtotaal
1Gelid Solutions Tranquillo Rev.2€ 28,-€ 28,-
1Intel Core i5 3450 Boxed€ 167,-€ 167,-
1Corsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9 Low Profile€ 46,95€ 46,95
1Asrock Z77 Pro4-M€ 83,13€ 83,13
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 325,08

Mocht je stilte op prijs stellen, zou ik de stock koeler vervangen (zie mijn lijstje)
Zou je de standaard koeler gebruiken, zit je netjes op je budget van € 300,-
Bedankt voor je tips :) Geheugen ben ik me idd van bewust (bouw al heel wat jaartjes mn eigen pc's ;)). Hou het eerst gewoon bij de stock cooler. Vind het wel belangrijk dat ie stil is, maar tegenwoordig hebben alle biossen volgens mij opties om de RPM van de fan te verlagen als de cpu bijv. <50 graden is. Zo heb ik dat bij mn huidige mobo ook ingesteld en met stock AMD-koeler hoor je praktisch niks bij normaal gebruik.

[edit] En zie dat het hier om een mATX mobo gaat. Mijn voorkeur gaat uit naar een fullsize ATX-bord :) (had dat er niet bij gezet zie ik). Een fullsize heeft wat meer opties tot uibreiden en ga sowieso een fullsize kast kopen :)

[ Voor 4% gewijzigd door Palomar op 14-07-2012 00:56 ]

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 03:07
Palomar schreef op zaterdag 14 juli 2012 @ 00:52:
[...]

Daar heb je gelijk in :) Heb idd overwogen om een dergelijk i3-upgrade te doen, maar een i5 geeft toch wat meer ruimte om een keer een game te spelen of iets renderen of realtime te decoden/streamen etc.. (quadcore).

Moederbord zal ws. idd ook prima voldoen, maar ben best bereid om 3 tientjes meer te betalen voor wat betere specs die ik wellicht ooit nodig kan hebben.
De i5 geeft niet echt meer mogelijkheden om toch een game te kunnen spelen (de HD4000 is wel 2x zo snel als de HD2000, maar beiden komen zeker tekort op full HD), dan kun je er veel beter een videokaart van 6-8 tientjes bij doen.
Welke features heeft het duurdere moederbord welke je gaat missen op 'mijn' moederbord?

• Danny the dog
Palomar schreef op zaterdag 14 juli 2012 @ 00:55:
[...]

[edit] En zie dat het hier om een mATX mobo gaat. Mijn voorkeur gaat uit naar een fullsize ATX-bord :) (had dat er niet bij gezet zie ik). Een fullsize heeft wat meer opties tot uibreiden en ga sowieso een fullsize kast kopen :)
Dat is een keuze die aan jou is natuurlijk.

Zelf heb ik ook getwijfeld tussen het H77 ATX bord en het Z77 mATX bord.

Het kleine bord heeft echter zoveel aansluitingen (alles van de H77 + eSata), dat ik niet inzag waarom ik niet voor een Z77 chipset zou kiezen. Het werkt ook wat 'netter' in mn full-size kast, ook al past er idd een ATX bord in. Het enige waar je op inlevert zijn de PCI sloten, waarvan ik niet inzag waarvoor ik ze nog nodig zou hebben met 8 SATA aansluiting en de rest die het bord al biedt.

Dus, misschien even afwegen waarom je persé die PCI sloten wilt en of je dat belangrijker vindt dan de chipset. Sowieso zijn de verschillen tussen H77 en Z77 niet zo groot.

• Palomar
  • Niet online
mitsumark schreef op zaterdag 14 juli 2012 @ 01:08:
[...]

De i5 geeft niet echt meer mogelijkheden om toch een game te kunnen spelen (de HD4000 is wel 2x zo snel als de HD2000, maar beiden komen zeker tekort op full HD), dan kun je er veel beter een videokaart van 6-8 tientjes bij doen.
Welke features heeft het duurdere moederbord welke je gaat missen op 'mijn' moederbord?
Eigenlijk geen ;) Zit er net nog even naar te kijken en ziet er wel compleet uit. Mijn vraag naar aanleiding waarvan ik dit topic startte was vnl. welk moederbord en welke chipset e.d. te nemen. Zitten er verder geen noemenswaardige verschillen tussen de H66 en de Z66?

Mijn twijfel hierover is ook omdat ik nu een vrij basic moederbord heb en wel tegen wat beperkingen aanloop, zoals beperkte instelmogelijkheden in het bios, te weinig sata-poorten, weing bios-updates etc. Het idee was dat ik dan beter een wat duurder/populairder bord kan kopen, zodat er geen barrieres zijn van een 'budget'-model.

• Palomar
  • Niet online
Danny the dog schreef op zaterdag 14 juli 2012 @ 01:10:
[...]

Dat is een keuze die aan jou is natuurlijk.

Zelf heb ik ook getwijfeld tussen het H77 ATX bord en het Z77 mATX bord.

Het kleine bord heeft echter zoveel aansluitingen (alles van de H77 + eSata), dat ik niet inzag waarom ik niet voor een Z77 chipset zou kiezen. Het werkt ook wat 'netter' in mn full-size kast, ook al past er idd een ATX bord in. Het enige waar je op inlevert zijn de PCI sloten, waarvan ik niet inzag waarvoor ik ze nog nodig zou hebben met 8 SATA aansluiting en de rest die het bord al biedt.

Dus, misschien even afwegen waarom je persé die PCI sloten wilt en of je dat belangrijker vindt dan de chipset. Sowieso zijn de verschillen tussen H77 en Z77 niet zo groot.
Thanks, ook nuttige info :) Kan dus duidelijk ook wel voor een goedkoper H77-bord gaan.

ATX<>mATX zit overigens nog wel een beetje over te twijfelen en dan vnl. of ik dan ook meteen een compact mATX-kastje neem. Dat staat ook wel mooier dan zo'n lompe grote kast ;)

Verwijderd

mitsumark schreef op zaterdag 14 juli 2012 @ 01:08:
Als het je om degelijke processorprestaties en een leuke GPU te doen is kan je beter voor AMD gaan. Iets minder krachtig dan de i5 op CPU-vlak, veel leuker op CPU-vlak.

• Koenvh
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 03-05 22:35

Koenvh

Hier tekenen: ______

Verwijderd schreef op zaterdag 14 juli 2012 @ 01:21:
[...]

Als het je om degelijke processorprestaties en een leuke GPU te doen is kan je beter voor AMD gaan. Iets minder krachtig dan de i5 op CPU-vlak, veel leuker op CPU-vlak.
AMD A8 bedoel je dan neem ik aan?

🠕 This side up

• Palomar
  • Niet online
Wil nu een keer naar intel. Hiervoor wel altijd AMD gehad, maar een keer wat anders ;) Het wordt wel een i5 denk ik. Neig dan ook naar de 3570K, want deze heeft ook nog een snellere videochip aan boord dan de 3550 (en die paar tientjes extra vind ik het probleem niet). Overigens weet ik nog niet of ik het bij onboard video hou of toch een losse videokaart neem... (maar dan heb ik voor de zekerheid iig wel de wat snellere onboard video).

Heeft verder iemand nog suggesties voor een mooie kast zonder voeding voor max. 100 euro? Zoek iets straks in de stijl van bijv. de Mac Pro. Coolermaster Silencio komt een beetje in de buurt, al zou iets met alu-kleur nog mooier zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door Palomar op 14-07-2012 13:37 ]

• Danny the dog
Omdat je vooral zoekt op uiterlijk, denk ik dat je deze toch echt zélf moet kiezen.
Kijk wat meer in de pricewatch, speel met de filters en klik, klik, klik.... :)

BTW, de Intel graphics van de nieuwe Core i processors zijn allemaal geschikt om Full HD video weer te geven, daar hoef je echt niet 40 euro meer voor neer te leggen. En als je wilt gaan gamen, kun je dat geld ook beter steken in een betere videokaart, dan in je processor. Maar goed, wederom mijn mening.

• Palomar
  • Niet online
Ok, kast wordt ws. de Coolermaster Silencio 550 :)

Zit nog even te twijfelen over het moederbord en wel tussen deze 2:
- ASUS P8H77-V
- ASRock Z77 Pro4

Verschil is aan de ene kant de Z77 vs. H77 chipset, al maakt me dat niet zoveel uit (ga niet overklokken). Het gaat meer om het merk Asus tov. Asrock. Op de site van Asrock lijkt me dat merk meer op tweakers gericht met youtube-filmpjes van een grappige Chinees in zn lab die de nieuwe ' technologies' van het merk uitlegt. Asus komt meer zakelijk en degelijk over zonder poespas, wat me misschien net iets meer aanspreekt dan een experimenteel moederbord van Asrock met de nieuwste technologies ;) Al heeft Asrock misschien weer sneller bios-updates of support vanuit community?

Iemand nog argumenten om voor de Asus of juist voor de Asrock te gaan? ;)

[ Voor 0% gewijzigd door Palomar op 15-07-2012 12:21 . Reden: z66 > z77 typo ;) ]

• Danny the dog
Asrock is onderdeel van Asus.
Het biedt vaak wat meer waar voor het geld. Vroeger werd het gezien als het budget merk van Asus, maar tegenwoordig is dat echt niet meer zo.

Zijn gewoon goede, degelijke en aantrekkelijk geprijsde bordjes. Bij Asus betaal je natuurlijk ook gewoon voor de naam. Kijk maar eens wat een Intel bordje kost, daar betaal je nog meer voor de naam.

Btw, het is Z77 en H77 :)

• Palomar
  • Niet online
typo gefixed ;)

Maar als er verder geen negatieve punten zijn aan Asrock (lees alleen maar positieve :)) dan ga ik die Asrock serieus overwegen :)

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Nope, niet waar, en ook nooit zo geweest. Ze hadden ooit hetzelfde moederbedrijf, maar dat is al jaren niet meer het geval.

• Danny the dog
TERW_DAN schreef op zondag 15 juli 2012 @ 12:30:
[...]

Nope, niet waar, en ook nooit zo geweest. Ze hadden ooit hetzelfde moederbedrijf, maar dat is al jaren niet meer het geval.
Mijn excuses.. ze hebben wel n geschiedenis samen.
http://www.overclockers.com/forums/showthread.php?t=687325

Oorspronkelijk waren ze wel onderdeel van dezelfde moeder (tot 2010)
Wikipedia: ASRock

[ Voor 17% gewijzigd door Danny the dog op 15-07-2012 13:16 ]

• Palomar
  • Niet online
Ok, onderdelen zijn besteld :)

- Cpu: Intel Core i5 3570K
- Mobo: Asrock Z77 PRO4
- Geheugen: Corsair Value 4096MB x 2
- Kast: Coolermaster Silencio 550

Dit ga ik gebruiken icm. de hardware die ik al heb:
- Samsung 830 SSD 128GB
- Samsung 1TB HDD
- Nexus 430W voeding

Ik heb verder nog een passief gekoelde Geforce 9600GT videokaart. Ga nog even kijken of de Intel onboard-video voldoet of dat ik die 9600GT er weer in ga zetten (of evt. nog een snellere videokaart halen op termijn).

• Danny the dog
Ah, kijk, toch voor de 3570K gegaan! :)

Wellicht wil je naderhand de stock cooler nog vervangen, ik weet niet hoeveel lawaai die maakt.

Met de 9600GT moet je gewoon even kijken, voor nieuwe games zal hij toch enigszins gedateerd zijn.
Als je die niet gaat spelen, ben je wellicht al voldoende geholpen met de Intel graphics.
Scheelt toch weer in t stroomverbruik.

• Palomar
  • Niet online
Danny the dog schreef op maandag 16 juli 2012 @ 22:48:
Ah, kijk, toch voor de 3570K gegaan! :)

Wellicht wil je naderhand de stock cooler nog vervangen, ik weet niet hoeveel lawaai die maakt.
Heb de pc inmiddels in elkaar gezet. Ook even zitten spelen met de faninstellingen in het bios, maar zelfs op de laagste snelheid hoor ik de cpu fan er wel een beetje bovenuit zoemen (heel zacht hoor, alleen als de rest van de kamer stil is).
Wat zou evt. een goede, stille vervangende cooler zijn? Zag dat je hierboven al een tip gaf voor een Tranquillo, alleen vind ik die nogal groot.
Met de 9600GT moet je gewoon even kijken, voor nieuwe games zal hij toch enigszins gedateerd zijn.
Als je die niet gaat spelen, ben je wellicht al voldoende geholpen met de Intel graphics.
Scheelt toch weer in t stroomverbruik.
Net even GTA4 gespeeld op 1280x1024, maar dan is de framerate al redelijk laag. De 9600GT is idd relatief redelijk gedateerd, maar die deed GTA4 wel sneller. Misschien dat ik hem er toch weer bij in zet. Ook omdat ik las dat je de onboard graphics ook kunt gebruiken icm. een aparte videokaart. Dat zou me wel handig lijken, zodat ik de HDMI-poort van de onboard kan gebruiken om mn tv op aan te sluiten.
Pagina: 1