Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Berekenen gevolgschade eigenaar door schuldschade bezitter

Pagina: 1
Acties:

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Stel, ik leen mijn auto uit. Mijn auto raakt betrokken bij een ongeval en de schuld ligt bij degene die op dat moment mijn auto bestuurde/bezat. Wat is dan een redelijke schadevergoeding aan mij door de veroorzaker van het ongeval?

Er is natuurlijk het eigen risico. Deze dient de direct te worden afgetikt. Bijvoorbeeld 250 euro. Makkelijk.

Maar dan komt de premieverhoging. Het probleem is dat de premieverhoging niet eenmalig is, maar meteen "oneindig" is. Je kunt geen premiekortingjaren "inhalen," dus je loopt in dat geval meteen 2 jaar aan premiekorting achter. Stel dat de verzekeringspremie dan 500 euro hoger wordt. Het maximum aantal schadevrije jaren was toch 17? Dan zou je dus tot 19 jaar lang 500 euro per jaar extra moeten betalen om weer op het niveau te komen van voor de schade. De inflatie komt daar nog eens bovenop. Bovendien neemt het verschil in verzekeringspremie in de loop van de jaren af en een eventuele eigen schade in die 17 jaar gooit ook nog eens roet in het eten.

Is er een goede rekensom om te bepalen welk geldbedrag de veroorzaker mij zou moeten compenseren?

[ Voor 3% gewijzigd door Trommelrem op 13-07-2012 22:38 ]

• beany
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-11 16:08

beany

Meeheheheheh

Hiermee loop jij het risico dat er schade aan je auto kan ontstaan. Wil je gevolgen daarvan niet ondervinden, leen je auto dan niet uit.

Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua

• FireAge
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 01:39
Als jij je auto uitleent, dan ben jij verantwoordelijk voor de schade, niet de lenende partij. Tenzij je vantevoren iets af wil spreken of iets dergelijks.

Premie is wel degelijk te berekenen. Pak gewoon even een excelletje.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
kortingspercentage      premie  betaalde premie     
normaal schade              normaal schade  
10      10          500     450     450 
20      20          500     400     400 
30      30          500     350     350 
40      10          500     300     450 
50      20          500     250     400 
60      30          500     200     350 
70      40          500     150     300 
70      50          500     150     250 
70      60          500     150     200 
70      70          500     150     150     verschil
                        totaal  2550        3300        750

Maar dan met je eigen bonus malus tredes van je verzekering.
Het enige wat lastig is, is het potentiele verlies, omdat je uiteindelijk nog een keer schade kan oplopen, en dan nogmaals met verlies geconfronteerd kan worden omdat je niet genoeg jaren hebt om schade op te vangen.

EDIT:
Als je trouwens 100% vergoed wil worden, is er maar 1 manier, en dat is afspreken dat de lenende partij zelf, zonder verzekering alle kosten draagt die ontstaan zowel aan jouw voertuig als aan derden.

[ Voor 10% gewijzigd door FireAge op 13-07-2012 22:50 ]

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:22
Als jij je auto uitleent, draag jij het risico. Heb dit twee weken terug nog even mogen uit laten zoeken toen ik de aanhanger van de buurman leende. Ik heb dat ding laten scharen en daarbij is de aanhanger total-loss gegaan. Auto is gek genoeg niks mee aan de hand, alleen een paar krasjes op een bumper die toch al krasjes had.
Totale schade:
- ~200 euro bergingskosten, gaan naar verzekeraar zonder gevolgen voor no-claim
- geen financiele schade aan auto
- aanhanger total-loss

Aangezien ik de komende jaren nog wel even naast deze buurman woon, ik wel eens vaker een aanhanger wil kunnen lenen en een nieuwe aanhanger met gelijke specs 625 euro kost, heb ik vorige week gewoon een nieuwe aanhanger gehaald. De kapotte aanhanger met beschadigde lading staat hier nog in de garage, wat daar nog vanaf komt is van mij. Buurman was zo blij als een klein kind in een snoepwinkel.

• Verwijderd
  • Registratie: Januari 1970
  • Niet online
Als ik een auto of motor uitleen heb ik altijd één regel: Boetes en schades zijn voor jou.

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01-11 22:03

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Verwijderd schreef op zaterdag 14 juli 2012 @ 20:52:
Als ik een auto of motor uitleen heb ik altijd één regel: Boetes en schades zijn voor jou.
Ja, en gevolg schade? het vervangende vervoer wat je moet regelen? De tijd dit het kost om de boete door te schuiven naar de lener? De waarde vermindering door de gerepareerde, maar wel als auto die schade gehad heeft.

Auto blijft een dure hobby....

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• temp00
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

temp00

Als het kan ben ik lam

beany schreef op vrijdag 13 juli 2012 @ 22:46:
[...]

Hiermee loop jij het risico dat er schade aan je auto kan ontstaan. Wil je gevolgen daarvan niet ondervinden, leen je auto dan niet uit.
Wat een onzinnige reactie zeg. Stel jij leent je auto uit aan een goede vriend/familie of whatever. Vriend/familie maakt schade, jouw premie gaat omhoog en jullie beide balen. Lijkt mij niet meer dan redelijk dat je samen even naar de compensatiemogelijkheden kijkt. De meeste mensen zullen ook niet te beroerd zijn om iets te betalen denk ik.

♠ REPLY CODE ALPHA ♠ 9800X3D, 32GB @ 6000, 980 Pro 2TB, RTX 5070Ti, MPG271QRX OLED @ 360HZ ♠ Overwatch

• Verwijderd
  • Registratie: Januari 1970
  • Niet online
Voor de lener.
het vervangende vervoer wat je moet regelen?
Voor de lener.
De tijd dit het kost om de boete door te schuiven naar de lener?
Rente rekenen.
De waarde vermindering door de gerepareerde, maar wel als auto die schade gehad heeft.
Voor de lener.

Simpel. Al is het familie, de schade is voor jou.

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Wat een reacties aan het begin zeg, dat het maar allemaal het probleem is van de eigenaar...

Dat juridisch het risico bij de eigenaar kan liggen is (nagenoeg) compleet irrelevant hier. Ik leen mijn auto normaal enkel uit aan vrienden/familie, ik neem aan dat dat voor de meesten geldt. Ik ga ervan uit dat die gewoon de schade vergoeden als die er is, dus dan is de vraag in dit geval hoeveel komt dat totaal op neer. Of ze het juridisch moeten vergoeden doet er niet toe.

[ Voor 5% gewijzigd door Sissors op 14-07-2012 22:42 ]

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

Als je alle uitgekeerde schade terugbetaalt aan de verzekeraar (dus schade afkopen) dan heft dat de negatieve gevolgen voor je schadevrije jaren of premie op.. maargoed, dan kost het de schadeveroorzaker zomaar ineens een aantal 1000 euro cash als ie tegen n auto aan rijd die jonger is dan 20 jaar..

[ Voor 5% gewijzigd door AlexanderB op 15-07-2012 01:23 ]

• SD2000
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 14-11 16:48
Verwijderd schreef op zaterdag 14 juli 2012 @ 21:18:
[...]
Voor de lener.
[...]
Voor de lener.
[...]
Rente rekenen.
[...]
Voor de lener.
Simpel. Al is het familie, de schade is voor jou.
De vraag van TS was dan ook, hoe bereken je dat allemaal? Want dat lijkt me niet zo eenvoudig (alhoewel het meest eenvoudige waarschijnlijk is wat AlexanderB voorstelt)..

• Trommelrem
Ik snap niet dat het maar mijn probleem moet zijn. Ik leen mijn auto uit, maar de lener mag er dan ook redelijkerwijs vanuit gaan dat schade moet worden vergoed en dat ook gevolgschade moet worden vergoed. Het is een omgekeerde wereld als de lener een schuldschade veroorzaakt en dan gewoon wegloopt.
AlexanderB schreef op zondag 15 juli 2012 @ 01:22:
Als je alle uitgekeerde schade terugbetaalt aan de verzekeraar (dus schade afkopen) dan heft dat de negatieve gevolgen voor je schadevrije jaren of premie op.. maargoed, dan kost het de schadeveroorzaker zomaar ineens een aantal 1000 euro cash als ie tegen n auto aan rijd die jonger is dan 20 jaar..
Dat heb ik ook in gedachten, maar ik heb niet het idee dat leners maar ook een klein beetje weten hoe veel schade er kan ontstaan. Vooral mensen die zelf geen auto hebben, hebben vaak geen idee wat schade of uberhaupt autorijden eigenlijk kost.

Verwijderd

Trommelrem schreef op zondag 15 juli 2012 @ 12:16:

[...]

Dat heb ik ook in gedachten, maar ik heb niet het idee dat leners maar ook een klein beetje weten hoe veel schade er kan ontstaan. Vooral mensen die zelf geen auto hebben, hebben vaak geen idee wat schade of uberhaupt autorijden eigenlijk kost.
Daarom denk ik, dat - om problemen te voorkomen in geval van schade - je als uitlener hier vooraf duidelijkheid over moet verschaffen. Dan ontstaat er achteraf geen discussie / meningsverschil over de afhandeling van de schade. MIsschien handig om meteen even een rekenvoorbeeld op papier te zetten.

Dan kan de lener in ieder geval een weloverwogen keuze maken tussen het lenen van jouw auto en het huren van een auto (waar een veel lager risico aan hangt, maar wel een hogere prijs).

• asmi
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Trommelrem schreef op zondag 15 juli 2012 @ 12:16:
Ik snap niet dat het maar mijn probleem moet zijn.
Omdat er, tenzij bij grove schuld of nalatigheid, geen wettelijke reden is waarom de lener de schade zou moeten betalen. Als je dat niet wilt dan zul je vooraf aanvullende afspraken moeten maken.

En ja, dat lijkt een wat vreemde regeling als je uit pure goedheid belangeloos je glimmende speeltje aan iemand uitleent, maar het is gewoon dezelfde regeling die geldt wanneer jij tijdens werktijd schade veroorzaakt aan de bedrijfsauto van je baas.

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20-11 16:10
asmi schreef op zondag 15 juli 2012 @ 19:44:
[...]

Omdat er, tenzij bij grove schuld of nalatigheid, geen wettelijke reden is waarom de lener de schade zou moeten betalen. Als je dat niet wilt dan zul je vooraf aanvullende afspraken moeten maken.

En ja, dat lijkt een wat vreemde regeling als je uit pure goedheid belangeloos je glimmende speeltje aan iemand uitleent, maar het is gewoon dezelfde regeling die geldt wanneer jij tijdens werktijd schade veroorzaakt aan de bedrijfsauto van je baas.
Nee, zo werkt het dus niet. Schade onder werktijd (overigens ook aan eigen auto) behoort tot het risico van de werkgever, als onderdeel van het arbeidsrecht.

Als je in de wet kijkt, naar wat daar staat over bruikleen, zul je zien dat de hoofdregel is dat degene die iets leent, daar als een goed huisvader voor moet zorgen, en aansprakelijk is voor schade, *tenzij* deze schade niet de schuld is van de lener. Dus in de casus van TS is de lener wel degelijk aansprakelijk voor die schade.

Dit betreft echter *alleen* de schade aan het voertuig. Gevolgschade behoort daar niet toe, *omdat* het de keuze van de uitlener is die auto uit te lenen, terwijl er het risico van gevolgschade is *omdat* er geen specifieke verzekering afgesloten is.

Dus alleen wanneer er specifiek afspraken zijn gemaakt dat de lener ook de gevolgschade draagt, dient hij die te dragen. In de andere gevallen is de gevolgschade voor rekening en risico van de uitlener.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Wellicht een mooi alternatief: http://www.snappcar.nl/
Je meldt je auto aan voor verhuur, de "lener" huurt jouw auto via Snappcar, zeg voor 40 euro. Daar komt (uit m'n hoofd) 25% bovenop voor Snappcar zelf, als provisie. Omdat jij er geen geld voor wilt hebben, geef je die 40 euro terug aan de lener (nu huurder). Voor de 10 euro die het de "lener" netto kost, krijgt hij een volledige all-risk verzekering op jouw auto gedurende de overeengekomen periode, met alleen eigen risico. Voor die 10 euro voorkom je alle gevolgschades en mogelijke ruzie over veel geld.

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Ik denk dat het erg lastig gaat worden om 10 jaar verzekeringspremie door te gaan berekenen als het iemand is die zelf geen auto heeft. Het eigen risico zal hij wel snappen.

Dit zijn lastige dingen als je er vooraf geen afspraken over gemaakt hebt. Mijn auto is WA verzekerd, als iemand anders die in de poeierd rijdt zou hij dus heel die auto moeten vervangen. Daar staat iemand die hem even wilt lenen niet bij stil.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• Iblies
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-02-2023
Als je auto all-risk is verzekerd dan moet je de regels eens goed doorlezen.

Als een ander schade rijdt dan wordt vaak alleen de schade vergoed van de tegenpartij, maar zelf zit je met een kapotte auto omdat de rijder niet is opgegeven. Ondertussen gaat je premie doodleuk omhoog.

• noes
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

noes

gek op benzine.

RemcoDelft schreef op zondag 15 juli 2012 @ 20:18:
Je meldt je auto aan voor verhuur, de "lener" huurt jouw auto via Snappcar, zeg voor 40 euro. Daar komt (uit m'n hoofd) 25% bovenop voor Snappcar zelf, als provisie. Omdat jij er geen geld voor wilt hebben, geef je die 40 euro terug aan de lener (nu huurder). Voor de 10 euro die het de "lener" netto kost, krijgt hij een volledige all-risk verzekering op jouw auto gedurende de overeengekomen periode, met alleen eigen risico. Voor die 10 euro voorkom je alle gevolgschades en mogelijke ruzie over veel geld.
Wat een leuk concept! Is ook zeer nuttig voor TS denk ik :)

K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Ik denk het niet, meestal zijn die "stel dat ..." of "ik heb een vriend die ..." scenario's al gebeurd :p

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• Trommelrem
RemcoDelft schreef op zondag 15 juli 2012 @ 20:18:
Dit is inderdaad een optie. Helaas wordt hier ook een dagwaarde uitgekeerd en word je feitelijk niet helemaal schadeloos gesteld. Misschien moet ik voor mijn semi-oldtimer een keertje een taxatierapport laten maken ofzo :P

Ik leen eigenlijk sowieso bijna nooit mijn auto uit. Als iemand een keertje m'n auto nodig heeft om iets te verhuizen, dan rijd ik zelf wel. Dan kan ik immers alleen mijzelf de schuld geven als er schade ontstaat, en het is nog eens sociaal ook. Een vriend van mij zegt bij het uitlenen trouwens: "Prima, maar de eerste 2000 euro schade is voor jou." Dat lijkt mij ook een goede methode.
Marzman schreef op maandag 16 juli 2012 @ 23:14:
Ik denk het niet, meestal zijn die "stel dat ..." of "ik heb een vriend die ..." scenario's al gebeurd :p
Ik probeer dat scenario net even voor te zijn. Niet om de krent uit te hangen overigens, maar meer om vriendschappen te beschermen die door een potentiele schade mis kunnen gaan. Natuurlijk kun je zeggen "dan is het de vriendschap niet waard" maar zo simpel ligt het niet altijd.

[ Voor 16% gewijzigd door Trommelrem op 17-07-2012 06:50 ]

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 01:06

TommyGun

Stik er maar in!

Ik neem aan dat dit verheel inclusief antwoorden over een privésituatie gaat, maar hoe zit dat bij lease? In mijn contract staat namelijk dat (directe)familieleden ook in de auto mogen rijden, maar ben ik dan nog steeds verantwoordelijk voor eventuele schade of dergelijke? Ik zal het reglement nog eens goed doornemen.... puur uit interesse overigens.

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

• Tarkin
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 05:57
je familie die de schade veroorzaakt het eigen risico laten betalen?

• argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 03-11 22:17
TommyGun schreef op dinsdag 17 juli 2012 @ 09:15:
Ik neem aan dat dit verheel inclusief antwoorden over een privésituatie gaat, maar hoe zit dat bij lease? In mijn contract staat namelijk dat (directe)familieleden ook in de auto mogen rijden, maar ben ik dan nog steeds verantwoordelijk voor eventuele schade of dergelijke? Ik zal het reglement nog eens goed doornemen.... puur uit interesse overigens.
Als een familielid jouw leaseauto opzettelijk beschadigd, dan gaat de leasemij dat op jou verhalen. Jij zult het vervolgens weer op het familielid moeten verhalen. In geval van een ongeluk o.i.d. is de schadeafhandeling een verzekeringskwestie.
Tarkin schreef op dinsdag 17 juli 2012 @ 09:38:
je familie die de schade veroorzaakt het eigen risico laten betalen?
Ja, waarom niet? Waarom zou ik er financieel op achteruit moeten gaan omdat een familielid met een van mij geleende auto brokken maakt? Ik vind het vele malen redelijker wanneer degene die brokken maakt ook voor de schade opdraait.

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

• Tarkin
dat zeg ik toch?

Bij een leaseauto heb je meestal een eigen risico, dat laat je de kerel die brokken maakt betalen. Vooral bij lease is het allemaal veel gemakkelijker om te doen

• argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 03-11 22:17
Nee, dat vraag je. Mijns inziens in vorm die suggereert dat je dat vreemd vind, een beetje als de vraag 'dat doe je toch niet?'.

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

• Tarkin
we kunnen gaan leuteren of het semantisch correct is, maar hier was de uiteindelijke bedoeling van de zin.

Als jouw vriend/familielid/collega schade rijdt met jouw auto. En het is vooraf zo gezegd (alsin de schades zijn voor jouw rekening). En je meld het bij de lease maatschappij. Die geven je waarschijnlijk een eigen risico (als het niet zijn fout is). Jij betaalt dat eigen risico en schuift dan jouw vriend/familielid/collega die schade rijd met jouw auto een briefje onder zijn neus: dit is de kost voor de schade die je gereden hebt, en jij had afgesproken dat je die ging betalen. OF je laat het hem direct zelf overschrijven.

duidelijk genoeg?

• Jrz
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20-11 19:29

Jrz

––––––––––––

noes schreef op zondag 15 juli 2012 @ 21:33:
[...]

Wat een leuk concept! Is ook zeer nuttig voor TS denk ik :)
Leuk concept, slechte uitvoering.
Ik had mijn auto verhuurd, was schade.. Goed kan gebeuren.

Afhandeling van snappcar / achmea: ronduit belachelijk

Ben nu 2 maanden verder, en er is nog steeds niemand langsgekomen om de schade op te nemen.
Slechte bereikbaarheid van de klanten service.
Zaken die door zouden gegeven worden worden niet door gegeven
Nu al meer dan 10 keer contact gehad met ze, en elke keer hebben ze weer een verhaaltje dat het bij achmea ligt.

Tot een gegeven moment werd dit weer gezegd, krijg ik een mailtje dat de schade is aangemeld bij achmea die dag.
m.a.w. ze staan glas hard tegen je te liegen

Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:13

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

Iedereen die mijn auto leent weet dat ze de eerste 1000 euro zelf mogen betalen.
De rest van het risico neem ik voor me eigenrekening. zo is van te voren helemaal duidelijk hoe ik met schade om ga en krijg je geen discussies achteraf.

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Pagina: 1