Problemen met retour product fysieke winkel.

Pagina: 1
Acties:
  • 3.148 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• master_viper
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06:38

master_viper

Attack Of The Bunnies!!!

Topicstarter
In verband met een probleem met mijn computer heb ik bij een grote bekende shop in Groningen een nieuw moederbord gekocht, denkend dat dit de oorzaak van mijn probleem was.

Tijdens het inbouwen ben ik zeer net omgegaan met het product en heb ik het, zoals ik al jaren doe, volgens de juiste handleidingen in elkaar gezet. Ik heb dus dit nieuwe mobo ingebouwd, mijn cpu geplaatst en getest.

Helaas bleek dit mobo niet de oorzaak van mijn probleem te zijn en heb ik deze vandaag, na telefonisch contact met de helpdesk, teruggebracht. De medewerker, die helaas sociaal niet erg vaardig bleek, controleerde de socket en kwam tot de verbazing dat diverse pennetjes in het socket zijn verbogen. Deze persoon ging gelijk naar achter, naar zijn leidinggevende en kwam daarna terug met de mededeling dat dit niet wordt teruggenomen.
Ik heb dus gelijk gevraagd naar de leidinggevende die mij er lichtelijk van beschuldigde dat ik deze met opzet heb verbogen. Waarom ik dit zou doen kon hij ook niet uitleggen. Hij bleef na minuten lang discussiëren bij zijn standpunt dat het mijn fout is geweest en dat zij zulke producten blijkbaar niet uitleveren.

Zijn optie was dan ook om het moederbord terug te sturen naar Asus, wat voor mij dus 3 week lang wachten betekent. Hier gaf ik blijk aan geen zin in te hebben aangezien ik deze pc ook nodig heb voor werk gerelateerde zaken, maar hier gaf hij geen gehoor aan. Ook een vervangend product of geld terug was voor hem niet mogelijk. Terwijl ik de discussie voerde met de manager, stond de eerstgenoemde werknemer op de achtergrond mee te luisteren en zo nu en dan een lach te tonen. Dit vond ik behoorlijk ernstig gedrag, zeker aangezien ik de klant, de koper ben, het was bijna een 'uitlachend' gedrag.

Ik heb dus ook gewezen op mijn rechten als koper, maar volgens de manager waren deze nihil omdat ik blijkbaar het product zelf heb beschadigd. Het enige wat deze meneer mij nog kon aanbieden was om de volledige pc te inspecteren en de fout op te sporen. Enige vergoeding van kosten zat er blijkbaar niet in....

Nu mijn vraag.... Dit kan toch niet maar zo? Ik heb toch ook rechten? Ik weet 100% zeker dat ik dit product niet zelf heb beschadigd en toch wordt ik als de schuldige aangewezen door de manager nog wel! 8)7

-= Very annoying forum person =-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dus ik begrijp hieruit dat jij die pennetjes hebt verbogen? Zoja dan is het logisch dat hij zoiets niet terugneemt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Negaiido
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 07-10 00:08
Mag ik vragen over welke winkel dit gaat?

[ Voor 50% gewijzigd door Negaiido op 13-07-2012 22:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

Rob

De grote vraag is: hoe kunnen deze pinnetjes verbogen zijn? Jij hebt de cpu in de socket gezet, heb je toen naar de cpu gekeken voordat je 'm er in stak?

In the beginning the Internet was a bunch of smart users with dumb terminals. Now...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Ik heb nog nooit een moederbord gezien dat met beschadigde pinnen nieuw uit de doos gekomen is. Dus of de pinnen waren al beschadigt, of je hebt het perongeluk zelf gedaan. Dat de winkel dit product niet wil terugnemen kan ik 100% begrijpen.

Ik heb helaas al meerdere malen gezien dat mensen (perongeluk) pinnen beschadigt hebben. Het is gewoon heel erg gevoelig. 1x met een vinger er overheen en het is kapot. Ook als de CPU er niet goed ingelegd wordt krijg je makkelijk die schade.

Edit: Een tijdje terug een bord gezien wat niet wou booten met meer dan 1 RAM geheugenmodule. Na de CPU eruit gehaald te hebben waren er dik 80 pinnen compleet kapot. Niet ietjes scheef maar echt compleet kapot. Die persoon was er heilig van overtuigd dat hij dit nooit gedaan kon hebben. Pinnen van alle Intel sockets zijn extreem gevoelig voor schade. Ookal merk je het zelf niet dit kan erg makkelijk gebeuren. Ik weet natuurlijk niet dat jij dit gedaan hebt maar ik weet wel dat een ongebruikt bord nooit kromme pinnen heeft. Dit is helaas ook iets wat enorm vaak gebeurt. Je kan van de winkel niet verwachten dat ze het bord terug nemen omdat de kans dik 90% is dat de klant het zelf gedaan heeft. (Die andere 10% is dat iemand anders het gedaan heeft, andere klant oid.)

[ Voor 45% gewijzigd door PilatuS op 13-07-2012 22:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dus als je zeker weet dat jij het niet hebt gedaan, dan is dus de conclusie, dat je dus altijd het product moet inspecteren tijdens het uitpakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 00:09

Wildfire

Joy to the world!

Ook een mooie, "mijn rechten als koper". Dat de winkel ook rechten heeft wordt voor het gemak maar even vergeten.

Let wel: hoe je als winkelier omgaat met een klant is natuurlijk een verhaal apart, maar in het kader van het moerderbord-issue hier laat ik dat even buiten beschouwing.

Het hele punt is dat de hedendaagse sockets nogal gevoelig zijn en pinnetjes snel zijn verbogen. Jij komt met een mobo met een socket die verbogen pinnetjes heeft en simpelweg gezegd is de kans groter dat het user-error is dan dat het af-fabriek al defect was...

Bij de computerzaak waar ik werk hebben we er een gewoonte van gemaakt om de socket vantevoren eerst even samen met de klant te inspecteren. Mochten we dan al problemen met het socket zien, dan gaat het moederbord niet met de klant mee en pakken we een ander exemplaar.

[ Voor 19% gewijzigd door Wildfire op 13-07-2012 22:28 ]

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Negaiido schreef op vrijdag 13 juli 2012 @ 22:15:
Mag ik vragen over welke winkel dit gaat?
Voor dit probleem doet dat er toch niet toe? Het gaat hier om een nette oplossing tussen klant en verkopende partij. De naam van de winkel heeft hierin geen enkele betekenis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 8088
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

8088

NaN

Afgaande op de topictitel en aan aannemende dat de koop ook in de fysieke winkel plaatsvond, heb je in beginsel geen recht op ruilen.

Do you seek to engage in or have you ever engaged in terrorist activities, espionage, sabotage, or genocide?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

@TS: je verwart coulance en rechten. De wet Koop op afstand lijkt me hier niet op te gaan, waardoor terugbrengen geen recht is. Ik kan de winkel volledig begrijpen, zie het als een harde en dure les :)

Ook haal je een aantal irrelevante zaken aan, zoals:
master_viper schreef op vrijdag 13 juli 2012 @ 22:12:
Hier gaf ik blijk aan geen zin in te hebben aangezien ik deze pc ook nodig heb voor werk gerelateerde zaken, maar hier gaf hij geen gehoor aan.
Als jij een PC voor werk nodig hebt, dan zul je moeten zorgen voor een optie als je PC niet werkt. Dat is niet de verantwoordelijkheid van de winkel.
Terwijl ik de discussie voerde met de manager, stond de eerstgenoemde werknemer op de achtergrond mee te luisteren en zo nu en dan een lach te tonen. Dit vond ik behoorlijk ernstig gedrag, zeker aangezien ik de klant, de koper ben, het was bijna een 'uitlachend' gedrag.
Dat is jouw interpretatie, en totaal niet relevant in deze materie.
Ik heb dus ook gewezen op mijn rechten als koper
Zoals?
Het enige wat deze meneer mij nog kon aanbieden was om de volledige pc te inspecteren en de fout op te sporen. Enige vergoeding van kosten zat er blijkbaar niet in....
Hij bied je al coulance aan, maar daar ben je dus niet tevreden mee? Welke kosten zou men jou moeten vergoeden?
Nu mijn vraag.... Dit kan toch niet maar zo? Ik heb toch ook rechten? Ik weet 100% zeker dat ik dit product niet zelf heb beschadigd en toch wordt ik als de schuldige aangewezen door de manager nog wel! 8)7
Nee, jij brengt een product dat nieuw verkocht was, terug met schade. Dat is jouw probleem, en niet die van de winkel. Waarom zou dit de schuld van de winkel zijn?

Blijf zakelijk, en probeer ook niet alleen vanuit je eigen situatie te denken. Want dan ga je teleurgesteld zijn :)

[ Voor 81% gewijzigd door gambieter op 13-07-2012 22:48 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• master_viper

master_viper

Attack Of The Bunnies!!!

Topicstarter
Nee, ik heb niet goed gecontroleerd of er al beschadigingen waren. Het was een lange dag en ik wou de pc gewoon snel in elkaar zetten. Ik weet wel 100% zeker dat de CPU er goed is ingegaan en dat ik de pennetjes verder niet heb aangeraakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Snel in elkaar zetten en 100% zeker weten dat je niets verkeerd hebt gedaan horen niet echt bij elkaar. NOFI hoor, maar weet je echt 100% zeker dat je niets verkeerd gedaan hebt, of is er misschien toch een kans dat er perongeluk iets verkeerd gegaan is ?

Waarom is de socketschade trouwens pas in de winkel aan het licht gekomen ? Als je een socket snel bekijkt kan je direct zien als er ook maar 1 pin iets scheef zit.

[ Voor 24% gewijzigd door PilatuS op 13-07-2012 22:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wietsee.
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 23:16
*snip* onzinnig

[ Voor 89% gewijzigd door Verwijderd op 14-07-2012 10:19 ]

Web Enrichment

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• immetjes
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22:45

immetjes

HIER is BERN-E

Als er binnen de eerste 6 maanden na aankoop een defect ontstaat bij het verkochte product gaat de wetgever ervan uit dat het defect al aanwezig was tijdens de verkoop van het product. Lees Wetboek 7 er op na.

Als de verkoper het daar niet mee eens is dan moet de verkoper bewijzen dat het product in orde was toen het gekocht werd.

Dat kan de verkoper in dit geval alleen maar als er foto's zijn gemaakt of als het product tijdens de overdracht door beide partijen is geinspecteerd. Is dat niet gebeurd? Dan kan de verkoper dus niet bewijzen dat het product in orde was.

En daarmee heeft TS dus recht op kosteloze reparatie of een vervangend vergelijkbaar product. Als dat er allemaal niet is kan de koop ontbonden worden en krijgt TS zijn geld terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:07

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

Tot zover de wettelijke theorie. TO zegt echter dat hij het moederbord heeft opgebouwd met de cpu en getest. Op dat moment moet alles nog onbeschadigd zijn geweest, ergo - de beschadiging is ontstaan NA het testen en VOOR het afleveren bij de winkel. Ik zie hier geen Wetboek 7 in.

Specs ... maar nog twee jaar zes maanden en dan weer 130!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• immetjes
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22:45

immetjes

HIER is BERN-E

Dat snap ik wel maar hoe gaat verkoper dat dan bewijzen? Wie zegt dat verkoper niet een 2e hands MB met licht verbogen pennen heeft verkocht? Ik heb zo ook wel eens een CPU gemonteerd.

Ja als ze plat liggen wordt het een ander verhaal. Dan hebben we het over TS eigen eerlijkheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Stop deze flauwekul. Dat is dit topic nl
Verdiep je eens in wat een koopovereenkomst eigenlijk is.

Je hebt een product gekocht.
De winklier heeft geen enkele verplichting het gekochte terug te nemen.
Misschien hanteren ze voorwaarden dat je het artikelen binnen bepaalde tijd mag retourneren.
Dat is dan wel ONGEBRUIKT.
(Tenzij je daar andere afspraken over gemaakt hebt)
Het is gewoon ergelijk dat consumenten zich steeds vaker op rechten beroepen maar hun plichten niet kennen. Daarnaast menen ze vaak rechten te hebben die er helemaal niet zijn.

Zie ook
http://www.consuwijzer.nl...geen_recht_maar_een_gunst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 14 juli 2012 @ 00:34:
De winklier heeft geen enkele verplichting het gekochte terug te nemen.
Misschien hanteren ze voorwaarden dat je het artikelen binnen bepaalde tijd mag retourneren.
Dat is dan wel ONGEBRUIKT.
Nee, dat is volgens de eigen voorwaarden. Indien daarin staat dat terugbrengen mag en niet gebruikt geen voorwaarde is zit men er wel gewoon aan vast. Je kunt niet achteraf zeggen dat dat toch niet telt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 14 juli 2012 @ 00:38:
[...]

Nee, dat is volgens de eigen voorwaarden. Indien daarin staat dat terugbrengen mag en niet gebruikt geen voorwaarde is zit men er wel gewoon aan vast. Je kunt niet achteraf zeggen dat dat toch niet telt.
Ik wil van jou graag 1 winkel die voorwaarden heeft waarin staat dat je iets mag retourneren zonder verdere bepalingen. :O

Denken dat je het recht hebt om iets uit de verpakking te halen en gewoon te gebruiken en dan vervolgens het recht hebt zonder pardon te kunnen retourneren is met één woord: "dwaas" te noemen.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 14-07-2012 01:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 14 juli 2012 @ 01:06:
Denken dat je het recht hebt om iets uit de verpakking te halen en gewoon te gebruiken en dan vervolgens het recht hebt zonder pardon te kunnen retourneren is met één woord: "dwaas" te noemen.
Heb ik dat gezegd? Nee.

Dank u :w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3DDude
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 15-10 15:39

3DDude

I void warranty's

pinnen verbuigen niet zomaar?

ik heb een AMD 3500+ (dus pinnen zitten op de proc)
Ik ben op de processor gaan staan en ze zijn nog allemaal recht? (goed spul)
Note: gebruik hem niet daar ik een x2 3800+ heb.

Echter had ik een maand geleden een nieuw moederbord van Asus ( was een productie fout met 1 langere pin dan de rest en 1 pin ontbrak)
Dus heb toen gelijk geRMA'd

Op een of andere manier moet de TS de pinnen hebben verbogen.
Wat de TS echter had moeten doen is zeggen dat de gebogen pinnen de reden zijn dat hij het bord terug wil brengen (en zeggen dat het al zo was natuurlijk).

--> Die optie is nu helaas vervlogen dus wordt het RMA naar Fabrikant sturen...

Be nice, You Assholes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

immetjes schreef op zaterdag 14 juli 2012 @ 00:27:
Dat snap ik wel maar hoe gaat verkoper dat dan bewijzen? Wie zegt dat verkoper niet een 2e hands MB met licht verbogen pennen heeft verkocht? Ik heb zo ook wel eens een CPU gemonteerd.

Ja als ze plat liggen wordt het een ander verhaal. Dan hebben we het over TS eigen eerlijkheid.
Leuk bedacht, maar in zo'n redenering kan de TS op het moederbord gaan dansen en nog steeds claimen dat het moederbord zo was toen hij het kocht en dat de winkelier het tegendeel zogenaamd zou moeten bewijzen. Bij een nieuw moederbord gaat er echt wel rekening worden gehouden met redelijkheid en billijkheid, dwz dat de kans heel groot is dat de TS de pinnetjes heeft verbogen.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tuinboontje
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 03-08-2015
heeft de betreffende verkoper het bord niet beschadigd bij het inspecteren (het verwijderen van het beschermkapje meer specifiek?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

uberhaupt wel een vreemde aanpak om nieuwe hardware te kopen om zo te testen wat er defect is in de PC, en dan te verwachten dat de winkel het zomaar terugneemt, maar dat is misschien wat offtopic. De troubleshooting is nog open ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3DDude
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 15-10 15:39

3DDude

I void warranty's

Aan de andere kant ligt de bewijslast m.b.t. garantie en dergelijke niet het eerste half jaar bij de verkoper?
Dus mag die bewijzen dat de TS de pinnen heeft gebogen?

Be nice, You Assholes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wokkels
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 29-10-2024

Wokkels

Het lekkerste zoutje

Zoals gambieter al aangeeft heeft dat ook te maken met redelijkheid en billijkheid. Als je een monitor koopt in een onbeschadigde doos en je probeert hem terug te brengen terwijl het scherm volledig aan gruis ligt heb je ook een probleem. En wel hierom: bij veel producten, dus ook een schadegevoelig product zoals electronica, heb je te maken met een fabricage- en verpakkingsproces dat grotendeels geautomatiseerd is. Daarnaast vinden er tijdens de productie kwaliteitscontroles plaats die voorkomen dat een product beschadigd of defect de fabriek verlaat. Als je het dan hebt over een moederbord, waarbij er tijdens de productie ook nog een beschermkapje over de socket wordt geplaatst (en niet voor niets; dat is een schadegevoelig onderdeel), dan wordt het heel lastig aannemelijk te maken dat die schade er al was toen het product werd aangeschaft. En terecht, want die kans is nihil. Daar komt de redelijkheid dus kijken: tenzij TS het vermoeden heeft dat het moederbord al gebruikt was voordat hij het kocht (de doos was geopend, zegel van de antistatische verpakking verbroken, accessoires uitgepakt, geen beschermkapje op socket aanwezig), of beschadigd was tijdens vervoer oid (verpakking beschadigd) is het vrijwel onmogelijk dat er pinnen verbogen waren bij aankoop.
Kort en goed: de bewijslast die bij de winkelier ligt is op productiefouten die zich binnen 6 maanden manifesteren. Ik geef je in dit geval weinig kans mocht je naar de rechter stappen. Dus TS: hoe voorzichtig je ook bent geweest, ik denk dat je toch per ongeluk die pinnen hebt verbogen.

[ Voor 4% gewijzigd door Wokkels op 14-07-2012 04:06 ]

Permanent wintericon!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

3DDude schreef op zaterdag 14 juli 2012 @ 03:08:
Aan de andere kant ligt de bewijslast m.b.t. garantie en dergelijke niet het eerste half jaar bij de verkoper?
Dus mag die bewijzen dat de TS de pinnen heeft gebogen?
Dat de bewijslast bij de verkoper ligt klopt. Echter kan die simpelweg naar het productieproces verwijzen waarin de kapjes worden geplaatst en gecontroleerd waardoor beschadiging voor levering vrijwel onmogelijk wordt. Voeg daaraan toe dat de pinnen inderdaad erg gevoelig zijn en dat het de grootste oorzaak van defect bij montage is, en je hebt dusdanig aannemelijk gemaakt dat het voldoende is.

Als je daarbij de kennis en expertise van koper tegenover wil stellen, is eenvoudig aan te brengen dat als die zo bekend is met montage van hardware, dat hij had moeten weten dat het een risicopunt is en dus vooraf had moeten controleren. Dat je bij zeer secuur monteren van een CPU niet ziet dat er al pinnen zijn verbogen voor je hem plaatst is mij nog nooit gelukt iig. Expertise werkt in dit geval dus niet als voordeel voor de klant.

Ik geef TS dan ook weinig kans eigenlijk.
Verwijderd schreef op zaterdag 14 juli 2012 @ 01:06:
[...]

Ik wil van jou graag 1 winkel die voorwaarden heeft waarin staat dat je iets mag retourneren zonder verdere bepalingen. :O

Bij aankopen online is dat dus wel degelijk wat de Wet Koop op Afstand je aan rechten geeft, tenzij jij met 'gebruik' bedoelt dat je het gedurende de afkoelperiode continue inzet (en gezien de opbouw van je zin is dat niet wat jij bedoelt). Zelfs als jij een wasmachine of koffiezetapparaat online bestelt, dan mag je er gerust een wasje mee draaien of koffie mee zetten om hem vervolgens terug te sturen.

Blisterverpakking? Mag je gewoon openknippen en alsnog retourneren. OS activeren op je laptop? Mag je gewoon alsnog terugsturen. Moederbord monteren? Mag je gewoon terugsturen.

Zie de sticky in dit subforum voor meer informatie.

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 14-07-2012 15:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kutagh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 15-10 20:58
@Floppus: De topic titel zegt echter expliciet dat het om een aankoop bij een fysieke winkel gaat en ik denk dat Funkyly met 'winkel' ook een fysieke winkel bedoelde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luit
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
master_viper schreef op vrijdag 13 juli 2012 @ 22:43:
Nee, ik heb niet goed gecontroleerd of er al beschadigingen waren. Het was een lange dag en ik wou de pc gewoon snel in elkaar zetten. Ik weet wel 100% zeker dat de CPU er goed is ingegaan en dat ik de pennetjes verder niet heb aangeraakt.
Dan is het toch heel simpel? De winkel heeft een degelijk product geleverd, immers heb je de CPU kunnen testen en moeten de pinnetjes bij het verwijderen van de CPU, het inpakken van het moederbord of bij het controleren in de winkel verbogen zijn. In de eerste twee gevallen heb je misschien recht op garantie, tenzij het onder user abuse valt (in dat geval reparatie).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• master_viper

master_viper

Attack Of The Bunnies!!!

Topicstarter
Het probleem is inmiddels opgelost.

Ik blijf erbij dat ik zeker weet dat de pinnen niet door mijn doen zijn verbogen. Wat mij, naderhand, ook is opgevallen is dat de doos en de zak waarin het mobo zat niet waren gesealed. Ik dacht dat dit wel een standaard procedure was van Asus.

Ik heb gister nog met de leiding van de winkel afgesproken dat ik vandaag (smorgens vroeg) zou komen met de gehele pc ter controle. Deze zou gelijk worden bekeken en aan de hand van het probleem zou een oplossing worden gezocht. Daar komende werd ik door een andere werknemer geholpen. Deze wist van het probleem maar kon mij niet garanderen dat het dezelfde dag klaar zou zijn, terwijl dit wel was afgesproken. Opnieuw de manager erbij en blijven hameren op de gemaakte, mondelinge, afspraken.
Ik gaf ook te kennen dat ik vrijwel zeker wist dat het probleem nu bij de voeding moest liggen. Ongeveer 2 uur later waren ze klaar en waren ze inderdaad tot de conclusie gekomen dat de voeding het probleem was.

Na deze conclusie kwamen ze toch, gezien de situatie, met een bijzonder schappelijk voorstel. Een andere voeding zou 1 op 1 worden geruild voor het defecte mobo. Al met al, vooral deze reacties lezend, had het natuurlijk nadeliger kunnen uitpakken voor mij, de klant. Ik moet dan ook zeggen dat de service uiteindelijk toereikend was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Wat mij, naderhand, ook is opgevallen is dat de doos en de zak waarin het mobo zat niet waren gesealed. Ik dacht dat dit wel een standaard procedure was van Asus.
Moederborden van Asus zijn nooit gesealed. Wel mooi dat het goed opgelost is voor je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 09:20

Mavamaarten

Omdat het kan!

Wacht even. Je koopt een moederbord (laten we er even van uitgaan dat de pinnetjes OK zijn bij aankoop) en omdat het niet werkt breng je het terug met scheve pinnetjes. Is het dan niet logisch dat de winkel het bord niet meer accepteert? :?

EDIT: Oh, toch goed opgelost zie ik. Dat het mobo niet gesealed was wist ik ook niet :+

[ Voor 17% gewijzigd door Mavamaarten op 14-07-2012 18:43 ]

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taigu
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15-10 12:16
master_viper schreef op zaterdag 14 juli 2012 @ 18:25:
.....
Daar komende werd ik door een andere werknemer geholpen. Deze wist van het probleem maar kon mij niet garanderen dat het dezelfde dag klaar zou zijn, terwijl dit wel was afgesproken. Opnieuw de manager erbij en blijven hameren op de gemaakte, mondelinge, afspraken.
Volgens mij ben je niet echt de makkelijkste als ik het zo lees. Als service controleren (en repareren!) ze je pc en jij gaat hameren op een gegarandeerde oplostijd. Dit terwijl imho geen enkele IT'er een gegarandeerde oplostijd voor een onbekend probleem zou moeten geven. (dure businesscontracten even buiten beschouwing)
Ik moet dan ook zeggen dat de service uiteindelijk toereikend was.
Ik zou die service eerder uitstekend noemen en mag je in je handjes knijpen. Vergeet ook de werkuren niet van de monteur die je zo even kado krijgt.

Cling to truth and it turns into falsehood. Understand falsehood and it turns into truth.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quan Vu
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:29

Quan Vu

Hoi

Respect voor die winkel inderdaad. Van verliesgevende klanten kan een winkel niet blijven bestaan maar zolang dit soort gevallen beperkt wordt tot een kleine percentage, kunnen ze het best hebben.

Nadeel is echter dat doordat teveel winkels uit onwetendheid of uit gemakzucht maar toegeven aan de uitbuitingen, klanten het idee geven dat ze meer macht hebben dan daadwerkelijk.

Nieuw profiel. Oude nickname: ajacied88

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 15-10 09:27
Wel jammer dat we niet lezen welke winkel het was. Ik verwacht namelijk geen (positieve) shopreview terwijl deze achteraf wel op zijn plaats is.

En eerlijk is eerlijk. Aangezien ik zelf in Groningen woon, ben ik best nieuwsgierig welke winkel het betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
PilatuS schreef op vrijdag 13 juli 2012 @ 22:22:
Ik heb nog nooit een moederbord gezien dat met beschadigde pinnen nieuw uit de doos gekomen is. Dus of de pinnen waren al beschadigt, of je hebt het perongeluk zelf gedaan. Dat de winkel dit product niet wil terugnemen kan ik 100% begrijpen.
Zonder mij uit te spreken over de kwestie in dit topic: het is niet ondenkbaar dat er pinnen verbogen zijn van uit de fabriek hoor. Ik heb zo ook eens een AMD CPU gehad met verbogen pinnen, zonder dat ik hem al uit de verpakking had gehaald. Ze waren ook helemaal tot over de rand geplooid, dus wellicht een fout van de machine die de CPU vastneemt.

Bij een moederbord wordt er een soort beschermingscover over de socket geplaatst. Het kan heus ook dat daar fouten gebeuren.

Desondanks kan ik mij wel voorstellen dat het in meer dan 50% van de gevallen user error is. Maar om te zeggen dat het 100% is, dat lijkt me overdreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08:02
Iedereen valt TS af doordat TS de focus niet op het goede probleem had.
Het probleem was dat hij een bord heeft gekocht met defecte pinnetjes. Hoewel ik ze nog nooit zo uit de fabriek heb zien komen kan ik garanderen dat ik ze weleens zo de winkel binnen heb zien komen. Bij MyCom (kan het geweest zijn bij TS) kregen we namelijk weleens moederborden geleverd die terug waren gestuurd via de webshop. Destijds was de omzet van de webshop gelijk aan de omzet van alle winkels samen dus je kunt je voorstellen dat dat geen zeldzaamheid was. Deze moederborden waren dan niet goed gecontroleerd in het magazijn en dan krijg je dit. Winkeliers zijn ook gewoon mensen en teruggebrachte producten worden jammer genoeg niet altijd allemaal goed gecontroleerd. Ik heb me daar ook weleens schuldig aan gemaakt. Stress, mensen die iets vragen wat nog gecontroleerd moet worden, enz..

Het kan dus best aan de winkel liggen. De kans is niet per se groter dat het aan TS ligt dan dat het aan de winkel ligt.

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taigu
Makkelijk schreef op woensdag 01 augustus 2012 @ 20:44:
Iedereen valt TS af doordat TS de focus niet op het goede probleem had.
Niet iedereen, ik val hem af vanwege zijn houding. :)

[ Voor 6% gewijzigd door Taigu op 01-08-2012 21:56 ]

Cling to truth and it turns into falsehood. Understand falsehood and it turns into truth.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Het kan dus best aan de winkel liggen. De kans is niet per se groter dat het aan TS ligt dan dat het aan de winkel ligt.
Nou nee, dat is niet zo. Dat het moederbord met verbogenpinnen wordt geleverd is de uitzondering, dat gebruikers per ongeluk pinnen verbuigen is de regel. En regel en uitzondering zijn niet gelijk. Daarnaast heb je te maken met bewijslast, en ook die ligt bij de TS, niet bij de winkel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
gambieter schreef op woensdag 01 augustus 2012 @ 22:02:
[...]

Nou nee, dat is niet zo. Dat het moederbord met verbogenpinnen wordt geleverd is de uitzondering, dat gebruikers per ongeluk pinnen verbuigen is de regel. En regel en uitzondering zijn niet gelijk. Daarnaast heb je te maken met bewijslast, en ook die ligt bij de TS, niet bij de winkel.
Ik ben het gedeeltelijk met je eens, maar ik heb toch vrij lang op een servicebalie gezeten en het aantal keren dat een gebruiker pinnen had verbogen bij mij was 0. Het aantal keren dat ik een moederbord uit de doos pakte en de pinnen verbogen waren was 5+. Godswonder dat er nooit een klant zo'n moederbord mee heeft gekregen of dat ik die klant in elk geval niet trof. Want qua bewijslast staat de klant dan heel slecht. Behalve als ik het zelf diverse malen heb meegemaakt. Was een klant bij mij gekomen dan had ik het zonder morren teruggenomen, gezien mijn eigen ervaring met defecte pinnen.

Wellicht was ik de uitzondering op de regel, want ondanks de grote waarschuwingen die kwamen toen socket 775 werd geïntroduceerd zag ik alleen maar verbogen pinnen op processors met pinnetjes op de CPU. Dat sloopten de klanten wel vaak..

[ Voor 11% gewijzigd door Makkelijk op 02-08-2012 00:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 8088
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

8088

NaN

Het probleem was dat hij een bord heeft gekocht met defecte pinnetjes.
Je brengt 't nogal stellig, maar het enige dat vastgesteld kan worden is dat het bord teruggebracht werd met verbogen pinnetjes, nadat 't probleemloos gewerkt heeft met een CPU erop.

Do you seek to engage in or have you ever engaged in terrorist activities, espionage, sabotage, or genocide?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
8088 schreef op donderdag 02 augustus 2012 @ 00:26:
[...]

Je brengt 't nogal stellig, maar het enige dat vastgesteld kan worden is dat het bord teruggebracht werd met verbogen pinnetjes, nadat 't probleemloos gewerkt heeft met een CPU erop.
Ik bedoel dat dat het probleem is wat de TS moet presenteren.

"Ik heb een bord gekocht met defecte pinnetjes, volgens mij was dat al zo en volgens de winkel heb ik het gedaan, wat nu?"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
gambieter schreef op woensdag 01 augustus 2012 @ 22:02:
Daarnaast heb je te maken met bewijslast, en ook die ligt bij de TS, niet bij de winkel.
Ik weet niet hoe het in Nederland geregeld is, maar de Belgische garantiewetgeving is daar duidelijk over. De eerste zes maanden van de garantieperiode is het aan de winkelier om te bewijzen dat de klant de schade heeft veroorzaakt. Daarna draait de bewijslast om. Dan moet de klant bewijzen dat het product ondeugdelijk is, en het probleem niet is ontstaan door ondeskundig gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sigis
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 16-04 21:07
Admiral Freebee schreef op donderdag 02 augustus 2012 @ 08:50:
[...]

Ik weet niet hoe het in Nederland geregeld is, maar de Belgische garantiewetgeving is daar duidelijk over. De eerste zes maanden van de garantieperiode is het aan de winkelier om te bewijzen dat de klant de schade heeft veroorzaakt. Daarna draait de bewijslast om. Dan moet de klant bewijzen dat het product ondeugdelijk is, en het probleem niet is ontstaan door ondeskundig gebruik.
In Nederland geldt in het eerste half jaar ook omgekeerde bewijslast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kutagh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 15-10 20:58
Klopt, maar de winkelier kan hier niet keihard bewijzen dat de klant de schade heeft aangericht (tenzij er meer krassen en dergelijke op het bord zit). Ze kunnen het wel zeer aannemelijk maken dat het product in goede staat moet zijn gearriveerd. Daardoor zal de klant dus tegenbewijs moeten leveren dat het dus niet in goede staat is gearriveerd.
Dat is de nuance waarover jullie vallen. Bewijslast betekent niet per definitie dat je keiharde bewijs moet leveren, als je het zeer aannemelijk kunt maken dat de situatie zo is, dan wordt het in de meeste gevallen geaccepteerd (strafrecht daarbuiten gelaten), tenzij de tegenpartij het tegendeel kan bewijzen of op zijn minst net zo sterk aannemelijk te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Makkelijk schreef op donderdag 02 augustus 2012 @ 00:41:
[...]

Ik bedoel dat dat het probleem is wat de TS moet presenteren.

"Ik heb een bord gekocht met defecte pinnetjes, volgens mij was dat al zo en volgens de winkel heb ik het gedaan, wat nu?"
Tja, dan staat ie dus doodleuk te liegen en laat hij de leverancier opdraaien voor de schade.
Niks anders als stelen lijkt me..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09:24

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

8088 schreef op donderdag 02 augustus 2012 @ 00:26:
[...]

Kan je eens aanwijzen waar de TS heeft gezegd dat het probleemloos werkte? Hij zegt alleen dat hij constateerde dat het vervangen van het moederbord 'het probleem' niet oploste. Als 'het probleem' was dat de PC niets meer deed en je stopt er vervolgens een moederbord in waarvan de pinnen al verbogen zijn, dan doet die PC nog steeds niks. Dan kan je dus inderdaad concluderen dat het vervangen van het moederbord niet geholpen heeft.

[ Voor 6% gewijzigd door Orion84 op 02-08-2012 12:35 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
kutagh schreef op donderdag 02 augustus 2012 @ 12:24:
Klopt, maar de winkelier kan hier niet keihard bewijzen dat de klant de schade heeft aangericht (tenzij er meer krassen en dergelijke op het bord zit). Ze kunnen het wel zeer aannemelijk maken dat het product in goede staat moet zijn gearriveerd. Daardoor zal de klant dus tegenbewijs moeten leveren dat het dus niet in goede staat is gearriveerd.
Dat is de nuance waarover jullie vallen. Bewijslast betekent niet per definitie dat je keiharde bewijs moet leveren, als je het zeer aannemelijk kunt maken dat de situatie zo is, dan wordt het in de meeste gevallen geaccepteerd (strafrecht daarbuiten gelaten), tenzij de tegenpartij het tegendeel kan bewijzen of op zijn minst net zo sterk aannemelijk te maken.
Keihard bewijzen kan hij inderdaad moeilijk. Maar gewoon "aannemelijk" maken is ook wel erg vaag. Dat zet de deur veel te hard open naar misbruik door de winkelier. Net zoals die hypergevoelige vochtstickers in mobiele telefoons, waardoor de verkoper zich veel te makkelijk beroept op vochtschade.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• master_viper

master_viper

Attack Of The Bunnies!!!

Topicstarter
Orion84 schreef op donderdag 02 augustus 2012 @ 12:34:
[...]

Kan je eens aanwijzen waar de TS heeft gezegd dat het probleemloos werkte? Hij zegt alleen dat hij constateerde dat het vervangen van het moederbord 'het probleem' niet oploste. Als 'het probleem' was dat de PC niets meer deed en je stopt er vervolgens een moederbord in waarvan de pinnen al verbogen zijn, dan doet die PC nog steeds niks. Dan kan je dus inderdaad concluderen dat het vervangen van het moederbord niet geholpen heeft.
Het probleem, wat erg uitzonderlijk was, lag uiteindelijk bij de voeding. Ik heb het moederbord getest en blijf bij mijn standpunt dat ik de pennetjes niet heb verbogen. Bij het testen gebeurde er dus niks anders, vanwege de voeding.
Was het anders geweest als de voeding wel werkte? Waarschijnlijk zou de reactie van de pc anders zijn geweest, maar de verbogen pennetjes zouden natuurlijk ervoor gezorgd hebben dat de pc alsnog niet startte.

Ik vind het jammer dat mensen ervan uit gaan dat dit altijd een user fout is, want ik 100% zeker dat ik de socket niet heb aangeraakt. Zoals gezegd is het erg netjes opgelost door de winkel, maar de manager van de winkel zelf bleef bij zijn standpunt dat zoiets niet geleverd kan worden door de fabrikant, al laten de ervaringen van mensen in dit topic zien dat het blijkbaar toch kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Tuurlijk alles kan, maar het gaat om het aannemelijksgehalte. De kans dat jij asl user de boel kapot hebt gemaakt is vele,vele, vele malen groter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• master_viper

master_viper

Attack Of The Bunnies!!!

Topicstarter
KillerAce_NL schreef op donderdag 02 augustus 2012 @ 14:46:
Tuurlijk alles kan, maar het gaat om het aannemelijksgehalte. De kans dat jij asl user de boel kapot hebt gemaakt is vele,vele, vele malen groter.
Vind het nogal raar dat jij schijnt te weten dat ik het stuk heb gemaakt, ook al heb ik de socket fysiek niet aangeraakt. Erg bijzonder.
Maar gelukkig is het opgelost en blijf ik er altijd bij dat het vanuit de winkel/fabriek zo is afgeleverd, wat blijkbaar vaker schijnt voor te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

@KillerAce_NL (en de rest) Laat dat welles-nietes spelletje maar zitten, daar wordt niemand iets wijzer van.

[ Voor 12% gewijzigd door Orion84 op 02-08-2012 15:09 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taigu
Killer (en anderen) hebben het over een kans en aannemelijkheid, niet over dat jij het per se gedaan moet hebben. Mij lijkt de kans ook groter dat bij een socketprobleem de gebruiker iets fout doet dan een defect geleverd moederbord. Al wil dat niet zeggen dat dat laatste nooit voorkomt. Een wijze les voor iederen om voortaan in de winkel een dergelijk mobo te controleren.

Ik vind dat je het hele topic lang erg sterk vanuit je eigen standpunt redenereert en formuleert. Zo zijn PSU problemen echt niet zo uitzonderlijk en al heb je de socket niet aangeraakt, je hebt er wel een CPU ingestoken. Dan is het toch niet raar dat sommigen denken dat de mogelijkheid bestaat dat je het zelf hebt gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

@taigu: blijkbaar was Orion84 in "Problemen met retour product fysieke winkel." niet duidelijk genoeg?

Aangezien de oorspronkelijke kwestie al lang en breed is opgelost en het blijkbaar erg lastig is om deze non-discussie te staken hang ik er maar een slot aan.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.