• BLACKfm
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10-02 22:02
Hallo,

Ik ben bezig met een mod en heb daar een beperkte voeding voor beschikbaar.

In eerste instantie wilde ik een AMD A8-3800 voor gebruiken met een TDP van 65 watt. Echter is deze APU nauwelijks beschikbaar.

Toch wil ik 'maximaal' grafisch vermogen en zit dan te denken om een A8-3850 te halen, maar deze heeft een TDP van 100 watt.

Naar mijn idee is het enige verschil de 500 mhz, maar dat kan nooit 35 extra watts zijn. Een A8-3820 is maar 100 mhz trager dan de 3850 en is ook 65 watt. Helaas nergens, los, te koop. Een hele pc kopen vind ik een beetje overkill voor alleen een CPU.

De vraag is of ik middels onderclocken de TDP kan verlagen, en dan wel dusdanig dat de prestaties niet onder een A8-3800 duiken maar ik wel ruim onder de 100 watt blijf.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Als je het ding lager klokt dan kun je vaak ook het voltage wat naar beneden geooien en dat moet het wat zuiniger maken. De vraag is alleen hoe stabiel je het dan nog krijgt. Ik weet dat mijn oude E4300 vrij laag kon gaan op stock snelheden, of die nieuwe AMDs dat ook goed doen wordt een kwestie van uitproberen.

• maarten12100
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 03-08-2025
als je hem lager klokt heb je een a8-3800 alleen dan met betere silicone dus veel ga je niet winnen.