Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Flinke schok van m'n PC....

Pagina: 1
Acties:
  • 218 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Dag Allemaal, ik heb ff een vraagje over de aarding van een pc. Ik las net dat packetloss kan liggen aan het al dan wel of niet geaard zijn van de pc. Als ik nu de achterkant van m'n bigtower aanraak (het metaalkleurige gedeelte) dan krijg ik een flinke schok. Zo eentje die je niet graag overdoet maar meer ook niet (geen rechtopstaande haren vooralsnog). Uiteraard heb ik dus geen geaard stopcontact dus dat moet ik zelf oplossen. Nou ben ik geen voorstander van het openschroeven van wandcontactdozen dus liever doe ik het anders.... Ik heb weleens gehoord dat je met een ijzerdraadje verbinding kan leggen met de verwarming (ik woon op 2 hoog) en dan ben je redelijk geaard. Klopt dit? En hoe doe ik dit? Gewoon een ijzerdraadje om die achterplaat wikkelen en dan aan m'n verwarming...??? TIA

• Bolk
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

Bolk

Change the equation.

ja

Ik bespeur hier een zekere mate van onethische logica.

• Pizzaman
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Pizzaman

16:00 Cup-a-soup.

Op dinsdag 27 maart 2001 13:04 schreef bolk het volgende:
ja
Aan dat soort antwoorden heeft ie vrij weinig, maar volgens mij kan het inderdaad op de manier die jij beschreven hebt.

• 4of9
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-12-2024
Nadeel is dat je verwarming dan continu onder stroom staat.

Aspirant Got Pappa Lid | De toekomst is niet meer wat het geweest is...

• PWA
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

PWA

Net elke verwarming is daarentegen ook geaard hoor!!!!

• Pizzaman
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Pizzaman

16:00 Cup-a-soup.

Op dinsdag 27 maart 2001 13:13 schreef gerritblaat het volgende:
Net elke verwarming is daarentegen ook geaard hoor!!!!
En volgens mij zijn de meeste verwarmingen ook nog geschilderd dus gelijd ie ook niet geloof ik.

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14:58

CyBeRSPiN

sinds 2001

Ik meende ergens gelezen te hebben dat je tegenwoordig niet meer mag aarden via de verwarming, dit ivm het steeds meer gebruikte kunststof ipv metaal.
Maar goed, weet niet wat daarvan waar is, het schijnt overigens wel dat er een man is geëlektrocuteerd onder de douche omdat de waterleiding onder stroom stond..

Verwijderd

Topicstarter
Mijn verwarmingsbuizen lopen in ieder geval een metertje of 20 door naar de boiler. Hij staat dus constant in contact met het huis/cq de muren. Is dit niet genoeg aarding? (Als dat aarding is uberhaupt) Zijn er geen andere geinige knutselmanieren.... Ik weet niet zo veel van stroom af maar een koppeling aan een flink buizenstelsel met 10 verwarmingselementen en nog eens een boiler lijkt me genoeg om de stroom zodanig af te zwakken zodat ik er nix van merk als ik mijn verwarming aanraak...of werkt stroom niet zo??

Verwijderd

Hmm, ik zou m'n pc nooit aarden aan de verwarming, ik heb eens ergens gelezen dat je beter niet kunt aarden dan via de verwarming!

• PWA
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

PWA

Voor meer van dit soort verhalen kijk op http://www.broodjeaap.nl Maar het kan volgens mij best gebeuren hoor!!!

Verwijderd

duh |:( Volgens mij is elke verwarming aan aarde gelegd, je kan moeilijk de bewoners onder stroom zetten als de ketel kaduuk gaat op een of andere manier dus.................
ff stukkie kaalschuren van radiator en aarde draadje aan vast knopen :p

• 0siris
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23-11 06:29
een beetje tweaker koopt (of eigenlijk: heeft) een flinke rol groen/geel draad, een trekveer, een geaard stopcontact (inbouw of opbouw, moet je even kijken: als er al zo'n blauwe ronde doos achter het stopcontact zit in de muur, kun je net zo goed een dubbel inbouw stopcontact nemenen, is mooier), een paar lasdoppen (waar je verschillende draden met elkaar verbindt zodat er stroom door kan lopen, heeft in feite weinig met lassen te maken), en zorgt ervoor dat het stopcontact waar zijn comp aan hangt geaard is! Paar uur werk om vanaf een geaard punt een draad erbij te trekken

een draadje naar de verwarming of waterleiding is niet zo'n heel goed idee, daar kun je iemand mee vermoorden.....
Eigenlijk is dat dus gewoon een slecht idee!

Gewoon wat tijd voor uittrekken, een aardedraad erbij trekken is echt niet moeilijk, en een hele geruststelling als het klaar is...

ach...in een volgend leven lach je er om!

Verwijderd

Op dinsdag 27 maart 2001 13:10 schreef 4of9 het volgende:
Nadeel is dat je verwarming dan continu onder stroom staat.
Gelul, daar merk je niks van. Het is niet voor niks geaard!

Verwijderd

Topicstarter
Mmmmmmm, nou die reacties, das lekker... Ik wil neimand doodmaken...Ik heb m'n stopcontact opengeschroeft en er is geen aarde te bekennen. Dat verhaal houdt zo voor mij dus op want ik ga geen muren openfrezen. Kan er uberhaupt iets gebeuren met m'n huidige opstelling (dus een flinke stroom op m'n kast) ? Verder wil ik dus niet 220 op m'n verwarming zetten maar gewoon de stroom die op m'n kast staat (geen idee hoeveel dat is, weet iemand dat? ....Nee een stroommeter heb ik niet) laten afvloeien via m'n vewarming.....Hoe kan ik nou iemand vermoorden als ik nu zelf al gewoon m'n kast kan aanraken....? Bedankt voor alle (tegenstrijdige :) ) reacties...

• Harmen
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 14:12

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Als je ff leest heb je opgemerkt dat het stroom direct weg vloeit via de verwarming, aan de verwarming hangt niet voor niets een aarde!

Whatever.

Verwijderd

De verwarming is idd geaard. In de badkamer als het goed is. Als er via je pc je verwarming onder spanning zet, zal dat betekenen dat de hele verwarmingsinstallatie vanaf je pc naar de badkamer toe onder spanning staat. (en die spanning wordt dus niet halverwege zwakker oid |:()

Ook heb je een grote kans dat je aarlekautomaat eruit vliegt als je het een eventuele lekstroom op deze manier laat wegvloeien...

Mocht het gewoon statische electriciteit zijn dan is dit misschien wel een aardige oplossing. Als er wat meer aan de hand is dan is dit dus duidelijk geen goede oplossing! Repareren is dan mijn beste advies.

[Edit]
Had weer eens niet goed gelezen
[Edit]

• TiG
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21-11 18:45

TiG

Inplaats van je pc te aarden zou ik juist proberen te achterhalen hoe die stroom op de kast komt. Dat kan niet zomaar zijn dan moet er ergens een draadje tegen de kast aanzitten. ;) In een pc zit btw na de voeding 12V maar voor de voeding is het natuurlijk 230V dus als het daar lekt...

U gaat door voor de retorische vraag...

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Heb je niet je kabelmodem op je PC liggen? Die hebben nogal eens problemen met aarding (vooral die grote zwarte Terayons met een metalen onderkant)

• Maurits van Baerle
  • Niet online
Vroeger werd er nog wel eens op de waterleiding geaard. Dat mag tegenwoordig niet meer omdat i.v.m. metalen in het water alle waterleidingen onder de straat van kunstof moeten worden. Water geleid dermate slecht dat het inderdaad gevaarlijk kan worden.

De verwarming is een ander verhaal. Als de verwarmingsketel geaard is (op een stopcontact dus), wat volgens mij verplicht is, kun je meestal wel aarden op de verwarming. Ik zou dit wel goed controleren. 230V. op je verwarming zetten is op zijn minst a-sociaal.;)
Er is niets zo onveilig als een vals gevoel van veiligheid!
Op dinsdag 27 maart 2001 13:34 schreef 0siris het volgende:
Gewoon wat tijd voor uittrekken, een aardedraad erbij trekken is echt niet moeilijk, en een hele geruststelling als het klaar is...
Zelf heb ik dit ook gedaan. Gewoon een extra geel/groene draad door je buizen trekken vanaf een wél geaard stopcontact. Kost een namiddag maar dan ben je wel zeker van een goede aarde.:)

Het grote: DAB+ digitale radio topic / IPv6 topic / OpenWRT topic

Verwijderd

Helemaal met TiG eens.....aarden kan dan altijd nog. :+

• Vm1heA
  • Laatst online: 29-09 12:37
Op dinsdag 27 maart 2001 13:24 schreef CyBeRSPiN het volgende:
Ik meende ergens gelezen te hebben dat je tegenwoordig niet meer mag aarden via de verwarming, dit ivm het steeds meer gebruikte kunststof ipv metaal.
Maar goed, weet niet wat daarvan waar is, het schijnt overigens wel dat er een man is geëlektrocuteerd onder de douche omdat de waterleiding onder stroom stond..
Dat is alleen buitenshuis, daar ligt een kunstof leiding.
Ga maar eens na, als je een lekstroom zou hebben op je CV of waterleiding, dan zou je geelektrokuteerd worden, maar omdat deze bij de CV ketel en bij je watermeter geaard is ,is dit dus geen probleem meer.

Verwijderd

ik heb het ook wel eens geprobeert (gewoon een draadje van de computer kast (zonder verf) aan een
verwarmings buis zonder verf)

toen zette ik de computer aan en naar ongeveer 10 sec ging hij weer uit ....
het werkte dus niet..

btw de pc was niet stuk

RW

• Vm1heA
Op dinsdag 27 maart 2001 17:24 schreef TiG het volgende:
Inplaats van je pc te aarden zou ik juist proberen te achterhalen hoe die stroom op de kast komt. Dat kan niet zomaar zijn dan moet er ergens een draadje tegen de kast aanzitten. ;) In een pc zit btw na de voeding 12V maar voor de voeding is het natuurlijk 230V dus als het daar lekt...
Dit komt door het netfilter, als je deze eruit zou halen is het over en dan nog MOET een pc geaard zijn voor storingen.
Zoek anders eens op aarden met de search, staat er al vaak in uitgelegd over dit soort dingen.

• Foxfire
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20-11 19:47
Even een reply van een beroeps-elektrotechnicus:

In de meeste gevallen kan het aarden via de radiator geen kwaad. Het is dus niet gevaarlijk ofso omdat de radiatoren altijd volgens de NEN1010 norm geaard moeten zijn.

<Vet> Echter blijft je pc een gevoelig apparaat dat toch echt wel een zuivere aarde nodig heeft!!!
Als er dus een andere vreemde spanning op je radiator zou komen, blaas je je vitale pc-onderdelen op. Als je geluk hebt alleen je voeding.
Trek dus liever een ECHTE aarddraad bij; volgens al eerder omschreven procedure. Een beetje werk, een tientje materiaal en je bent er al!</Vet> (8>

<edit> Overigens kan het belangrijker zijn om de oorzaak te achterhalen, echt normaal is het niet. Doch, een goede aarding kan een oplossing zijn. </edit)

Dat dan weer wel......

• Zpottr
  • Niet online

Zpottr

Henk

Ik zie hier nogal wat onzin voorbij komen; als je over een (potentieel gevaarlijk) onderwerp als dit niets weet houd dan alsjeblieft je mond. Stroom [I] staat niet ergens op, die loopt door een niet te grote weerstand [R] heen als er een spanningsverschil [V] overheen staat.
De verwarming is idd geaard. In de badkamer als het goed is. Als er via je pc je verwarming onder spanning zet, zal dat betekenen dat de hele verwarmingsinstallatie vanaf je pc naar de badkamer toe onder spanning staat. (en die spanning wordt dus niet halverwege zwakker oid)
BS: als er een echte sluiting naar de kast in je PC zit, leg je op de door jou beschreven manier 220 via een bijna-nul weerstand aan de aarde -> als je aardlek er niet uitvliegtt doet de zekering dat wel. Dit geldt alleen als het verwarmingssysteem echt geaard is, waar je niet blind vanuit mag gaan!

Een niet-geaarde PC kan door veel oorzaken een hoge spanning aannemen ten opzichte van de omgeving; een slechte voeding kan een oorzaak (en reden voor een klacht bij de leverancier) zijn, maar waarschijnlijker is statische electriciteit.

Het voltage daarvan kan stevig oplopen, afhankelijk van luchtvochtigheid, onderdelen en materialen in je PC en de bekleding van je huis. Denk honderden volts; het halen van een kam door je droge haar kan een spaningsverschil van duizend volt opleveren.
In principe is dat bij een PC voor mensen niet gevaarlijk, aangezien het een capaciteit van niets is: de hoeveelheid opgelagen electrische energie is gering. Voor je PC en onderdelen kan het echter wel link zijn, aangezien daar zoals bekend wel wat onderdelen inzitten die zeer gevoelig zijn voor statische elektriciteit.

Essentieel is dat je jezelf op dezelfde spanning brengt als de PC voor je gaat knutselen; raak hiervoor het chassis aan met en sleutel of muntje, dat geeft en veel minder onplezierig effect. Mocht je twijfels hebben over de voeding: eerst stekker uit het stopcontact!

Bij een stopcontact waarvan je weet dat het geaard is laat je de stekker lekker zitten (!) en zorgt er via de hiervoor beschreven methode voor deat er geen spanningsverschil meer bestaat tussen je hand en de kast voor je gaat klooien.

Let wel op: het bewegen van je voet over de vloerbedekking kan weer een spanning genereren die je mooie nieuwe 512 MB DIMM instantaan naar zijn grootje helpt.

Veel plezier! ;)

Zoef

Verwijderd

Op dinsdag 27 maart 2001 17:43 schreef Zpottr het volgende:
Ik zie hier nogal wat onzin voorbij komen; als je over een (potentieel gevaarlijk) onderwerp als dit niets weet houd dan alsjeblieft je mond.(...)

Een niet-geaarde PC kan door veel oorzaken een hoge spanning aannemen ten opzichte van de omgeving; een slechte voeding kan een oorzaak (en reden voor een klacht bij de leverancier) zijn, maar waarschijnlijker is statische electriciteit.
:? Jij denkt dat de behuizing statisch geladen is?? Right. Probeer jij een metalen voorwerp maar eens statisch geladen te krijgen...

• kieskes
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 15:44
Op dinsdag 27 maart 2001 18:02 schreef oral-B het volgende:

[..]

:? Jij denkt dat de behuizing statisch geladen is?? Right. Probeer jij een metalen voorwerp maar eens statisch geladen te krijgen...
idd, die is statisch geladen, mijn kast heeft er ook last van.

De FANS zorgen voor statische elektriciteit, en als je er daar 12 van in hebt zitten, wil er best is wat statische elektriciteit vrijkomen.

PS, Mijn pc hangt ook aan de verwarming, werkt perfect :)

• Foxfire

[..]

Wat ben jij voor figuur?? Denk NOU EENS NA MAN!! Of lul niet waar je geen verstand van hebt :)

Dat dan weer wel......

Verwijderd

Topicstarter
Beste allemaal, bedankt voor alle uitgebreide ideeen, tips en waarschuwingen. Duidelijk is me geworden dat stroom (zo noem ik even maar lees wat je wil , spanning, elektriciteit etc. ) idd een link goedje is waar je niet dom mee moet omspringen. Wat precies dom is, daar zijn de meningen over verdeeld maar aangezien ik nogal bangig van aard (:)) ben kies ik het zekere voor het onzekere en dat is een echte aarde bij de wandcontactdoos. Dit ga ik ook maar laten doen om dezelfde bovengenoemde reden. M'n computer tweaken is erg leuk maar m'n elektriciteitsnet tweakt de beheerder maar :) .

Verder nog 1 vraagje voor de liefhebber. Ik denk zelf dat het statische spanning is en jullie hebben gelijk dat ik maar eens moet zoeken waar dat vandaan komt. Ik hou jullie wat daarover nog op de hoogte. Maar wat ik vreemd vond was dat ik net (ik durfde haast niet meer hehe) m'n kast aanraakte met blote voeten en dat ik nix merkte. Doe ik het met schoenen aan dan voel ik het wel . Ik dacht met m'n luttele bliksemkennis dat dat juist andersom zou moeten zijn ?!?

Verwijderd

LAat maar stond er al

• marteltor
  • Laatst online: 20-11 00:01
Op dinsdag 27 maart 2001 17:28 schreef Bigs het volgende:
Heb je niet je kabelmodem op je PC liggen? Die hebben nogal eens problemen met aarding (vooral die grote zwarte Terayons met een metalen onderkant)
Ik heb ook een terrayon, maar de ijzere onderkant kan ik zonder iets te voelen aanraken. Alleen het schroefje aan de achterkant is beter niet aan te raken

• Foxfire
Op dinsdag 27 maart 2001 20:32 schreef Teqno het volgende:
......kies ik het zekere voor het onzekere en dat is een echte aarde bij de wandcontactdoos.....
Heel slim. En aan eenieder die zijn pc WEL via de radiator geaard heeft, neem het aan van een professional die ervoor geleerd heeft, (TSI=technicus sterkstroom installaties) dat dat NIET slim is. Ik zou er zelf mijn PC niet aan wagen.
Bedankt voor uw aandacht :)

<edit> Probeer anders een voor de grap met een multimetertje de spanning en weerstand te meten tussen de randaarde van het stopkontact en je aarding op de radiator. Als deze allebei precies 0 zijn zit je, op dat specifieke moment, wel goed! ;-) </edit>

Dat dan weer wel......

Verwijderd

Ik heb een mogelijke oorzaak van 'loze' spanningen bij niet geaarde netten: elk apparaat bouwt ahw een loze spanning op. Een tv bv zit op een volt of 36, een zware versterker ook. eigen ervaring: ik heb hier mij monitor mee opgeblazen. Ik had een loze spanning van 86V, elke keer als ik een behuizing vastpakte kreeg ik een optetter!!! De spanning kan dus hoog oplopen zoals bij mij. Ik heb namelijk maar een groep en 20 apparaten. Dus een verdeelblok hier en een verdeelblok daar. Hij zou gewoon eens een multimeter moeten pakken en kijken hoeveel spanning er op staat!!!

Verwijderd

Op dinsdag 27 maart 2001 18:28 schreef Foxfire het volgende:

[..]

Wat ben jij voor figuur?? Denk NOU EENS NA MAN!! Of lul niet waar je geen verstand van hebt :) als je niet goed in nederlands bent mag je het blijkbaar toch typen?
Statische elektriciteit ontstaat juist op isolerende materialen en niet op metalen. De kast ligt vaak via een C-tje aan de voedingsspanning- dat kan eerder een potentiaal verschil verklaren. Raak je kast eens aan met je ene hand en met de andere de kachel- 110v is het resultaat.

• sjuk425
  • Niet online

sjuk425

blah.

als de kamer waar je pc staat toevallig naast je badkamer of keuken met geaarde stopcontacten ligt, moet je die stopcontacten gewoon ff doorboren door de muur naar je kamer. is wel een handig idee.

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07:50
Die theorie van die loze spanningen per apparaat vind ik zo gek nog niet (kan best wel eens waar zijn :))
Kijk maar eens naar de kabel-TV-aansluiting.
Wanneer je de spanning meet tussen de aansluiting en 't contact van de TV waar dit in moet, kan dat toch al behoorlijk pijnlijk zijn (>100 V.)
Verder is een netwerkverbinding ook een oorzaak van dergelijke spanningsverschillen (zeker wanneer 't netwerk over verschillende postcodes gaat, ben je er zeker van dat je een verschillende "0"-spanning hebt)
Ik heb eens gemeten tussen de buitenkant van een coax-kabel en m'n computer kast en dat was >200 Volt (100 Volt wanneer ik 't via mijn handen "kortsloot")
Verder heb je tegenwoordig behoorlijk wat apparaten aan elkaar hangen die niet onderling galvanisch gescheiden zijn (computers, versterker, TV-antenne (TV-kaart), Video, TV, scanner, printer (laserprinters zijn geaard, vanwege de statische spanningen door de hoge voltages), kabel-modem (of ADSL), monitor, etc.)
Dit zorgt ook voor de nodige rare spanningen op allerlei apparaten.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• Zpottr
  • Niet online

Zpottr

Henk

[..]

Statische electriciteit die onstaat door beweging van niet-metalen delen kan wel degelijk leiden tot het op een andere potentiaal brengen van metalen onderdelen. Denk maar eens aan de klap die je krijgt als je uit sommige auto's stapt en het metaal aanraakt. Hetzelfde gelst voor je PC, mits die elctrisch voldoende geisoleerd is van zijn omgeving.

Zoef

Verwijderd

Topicstarter
OOrzaak nog niet gevonden maar ik heb idd een line in/out naar m'n versterker lopen, tv-out naar m'n tv (duh) (zit ook nog een video aan vast), Netwerkkaart naar kabelmodem. Thuisnetwerk naar een Imac en Win95bak, isdnadapter naar m'n isdnkastje en verder nog een printertje....

Verder zit dit op 1 dubbele wandcontactdoos: een oude ijskast, printer, monitor, compu, draadloze phone, isdn-quattrovox, mobiele oplader en een 2 lampjes....Ik zou niet weten of dat er iets mee te maken heeft maar je weet nooit.Misschien is die ijskast een beetje pushing de limit?

Verwijderd

Op woensdag 28 maart 2001 11:17 schreef Zpottr het volgende:

[..]

Statische electriciteit die onstaat door beweging van niet-metalen delen kan wel degelijk leiden tot het op een andere potentiaal brengen van metalen onderdelen. Denk maar eens aan de klap die je krijgt als je uit sommige auto's stapt en het metaal aanraakt. Hetzelfde gelst voor je PC, mits die elctrisch voldoende geisoleerd is van zijn omgeving.
Dat ontken ik ook niet, alleen een metalen voorwerp statisch laden lukt niet! En je PC is- lijkt mij- geen goede isolator... het kan natuurlijk zijn dat je zelf statisch geladen bent, en dat je je ontlaadt via de PC- dat lijkt mij logischer.

Verwijderd

Op woensdag 28 maart 2001 11:40 schreef Teqno het volgende:
OOrzaak nog niet gevonden maar ik heb idd een line in/out naar m'n versterker lopen, tv-out naar m'n tv (duh) (zit ook nog een video aan vast), Netwerkkaart naar kabelmodem. Thuisnetwerk naar een Imac en Win95bak, isdnadapter naar m'n isdnkastje en verder nog een printertje....

Verder zit dit op 1 dubbele wandcontactdoos: een oude ijskast, printer, monitor, compu, draadloze phone, isdn-quattrovox, mobiele oplader en een 2 lampjes....Ik zou niet weten of dat er iets mee te maken heeft maar je weet nooit.Misschien is die ijskast een beetje pushing de limit?
Ik heb net het spanningsverschil tussen de kachel ('aarde') en mijn behuizing gemeten: 93V~. Dat levert een aardige opdonder op. Meet dat zelf eens; het aarden van je kast is dan idd de oplossing.

Teqno: is het een kortdurende ontlading of is het continu? Het feit dat je met schoenen de schok wel krijgt en zonder niet wijst er eerder op dat je jezelf ontlaadt aan de behuizing. Als je computer met al die apparaten verbonden is kan je kast gewoon niet statisch geladen zijn.

• jellyshock
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21-12-2024

jellyshock

ik weet het niet hoor, maarrrr

Ik heb dit probleem toch met wat minder moeite opgelost.Haal inderdaad een rol aardedraad, schroef op een plek waar je wel aarde hebt ( in mijn gval de keuken) een contactdoos open, Maak de aardedraad vast aan de aardedraad die er al zit. Dan laat je buitenlangs de aardedraad naar je comp lopen en hangt daar een aardewandcontactdoos op waar je de aardedraad bij prikt. Ff de draad netjes wegwerken (in mijn geval boven op het systeemplafonnetje) en in een uurtje gefikst en veilig :)

aAarGhh

• Zpottr
  • Niet online

Zpottr

Henk

Op woensdag 28 maart 2001 12:06 schreef oral-B het volgende:

[..]

Dat ontken ik ook niet, alleen een metalen voorwerp statisch laden lukt niet! En je PC is- lijkt mij- geen goede isolator... het kan natuurlijk zijn dat je zelf statisch geladen bent, en dat je je ontlaadt via de PC- dat lijkt mij logischer.
:) dat laatste is een kwestie van definitie van je nulniveau dus... ga er maar niet vanuit dat zaken die niet hard geaard zijn dezelfde potentiaal hebben! Dat geldt zowel voor jou als voor je PC.
Je PC is prima geisoleerd over het algemeen: rubber doppen onder je kast, die staan weer op een houten/ kunststof bureau, dat staat op vloerbedekking, op ondervloer en beton, en dan kom je in de buurt van zaken die mogelijk al dan niet hard aan de aarde liggen (wapening, etc). En da's ook goed: in het optimale geval is een apparaat maar langs EEn weg geaard, in het geval van een PC dus via het netsnoer. Meerdere aardleidingen kan tot problemen leiden.

Zoef

Verwijderd

Op donderdag 29 maart 2001 11:05 schreef Zpottr het volgende:

[..]

:) dat laatste is een kwestie van definitie van je nulniveau dus... ga er maar niet vanuit dat zaken die niet hard geaard zijn dezelfde potentiaal hebben! Dat geldt zowel voor jou als voor je PC.
Je PC is prima geisoleerd over het algemeen: rubber doppen onder je kast, die staan weer op een houten/ kunststof bureau, dat staat op vloerbedekking, op ondervloer en beton, en dan kom je in de buurt van zaken die mogelijk al dan niet hard aan de aarde liggen (wapening, etc). En da's ook goed: in het optimale geval is een apparaat maar langs EEn weg geaard, in het geval van een PC dus via het netsnoer. Meerdere aardleidingen kan tot problemen leiden.
Zo kun je inderdaad alles relativeren; er zijn mensen die denken dat ze, als ze in de auto rijden, de aarde bewegen met hun wielen en zelf stil staan... het is maar hoe je het bekijkt. Ik hoop dat je inziet dat statische lading 'opeengehoopt' op de behuizing in dit geval niet het meest logische scenario is.

Verwijderd

Op dinsdag 27 maart 2001 13:24 schreef CyBeRSPiN het volgende:
Klopt, dus misschien nog ff ten overvloede want het kan je een hoop ellende besparen:

Voor iedereen die z'n pc aan de verwarming geaard heeft of voor het beetpakken van een geheugen reepje ff de verwarming vastpakt........Tegenwoordig worden steeds meer radiatoren door middel van pvc slangen met o.a. de boiler verbonden. Deze slangen zitten dan vaak op plaatsen waar ze niet te zien zijn (kruipruimte, boven het plafond, enz). Die radiatoren zijn dan dus (logisch) NIET geaard! Controleer dat eerst ff!

Verwijderd

Op donderdag 29 maart 2001 13:26 schreef Dreijer het volgende:

Voor iedereen die z'n pc aan de verwarming geaard heeft of voor het beetpakken van een geheugen reepje ff de verwarming vastpakt........Tegenwoordig worden steeds meer radiatoren door middel van pvc slangen met o.a. de boiler verbonden. Deze slangen zitten dan vaak op plaatsen waar ze niet te zien zijn (kruipruimte, boven het plafond, enz). Die radiatoren zijn dan dus (logisch) NIET geaard! Controleer dat eerst ff!
Onzin. Er worden wel flexibele leidingen gebruikt, maar die hebben wel degelijk een koperen kern. Ze hebben een pvc mantel omdat ze dan makkelijker te buigen zijn. Je hoeft dan geen buigtang meer te gebruiken. Pvc alleen zou voor heet water weer van zo'n kwaliteit moeten zijn dat het helemaal niet te buigen is. zou Buitenhuis worden er idd wel pvc leidingen gebruikt door de waterleidingmaatschappij.

Aarden via de CV is gewoon niet veilig omdat de cv instalatie niet geisoleerd is. Het kan voorkomen dat je de halve instalatie onder spanning zet. Degene die dan nog even z'n hand op een leiding oid legt kan een flinke opdonder verwachten. (levensgevaarlijk, vooral in natte ruimtes!!!)

Verwijderd

Op donderdag 29 maart 2001 13:45 schreef Pluim het volgende:

[..]

Onzin. Er worden wel flexibele leidingen gebruikt, maar die hebben wel degelijk een koperen kern. Ze hebben een pvc mantel omdat ze dan makkelijker te buigen zijn. Je hoeft dan geen buigtang meer te gebruiken. Pvc alleen zou voor heet water weer van zo'n kwaliteit moeten zijn dat het helemaal niet te buigen is. zou Buitenhuis worden er idd wel pvc leidingen gebruikt door de waterleidingmaatschappij.
ONZIN!?....ONZIN>:)

Ze hebben inderdaad een metalen kern, maar aan de binnenzijde van de slang zit WEER PVC, dus maakt de kern GEEN kontact met bijv een metalen koppelstuk. Heb hier nog zo'n stukje liggen en daar gaat echt geen prik doorheen! (hebt natuurlijk verschillende soorten slang)

• Vm1heA
IDD, er zijn kunstof CV leidingen en ook die geen koper meer hebben.
ze zijn te herkennen aan een rode en blauwe mantelbuis die nog net in het beton liggen of net erbovenuit steken.
de leiding die er in zit is volledig van kunststof en redelijk hard.
het vervuilde water wat er vaak in zit geleidt een beetje, maar ABSOLUUT niet veilig te beschouwen.
trek dan een losse aardedraad naar een andere plek toe
en als je het niet vertrouwd laat dan iemand komen die het wel snapt of zelfs zn werk is.
is wel zo fijn dat de twiekers blijven twieken en niet gaan flippen.
Pagina: 1