Oude motor: kopen voor een prikkie?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Hoi VV-mensjes :w

Mijn zus heeft een oude Kawasaki ZZR-250 (uit 1994 geloof ik) thuis staan, jaren geleden ooit eens gekocht van een particulier.

Nu rijdt ze er nog maar amper op, dus dacht ze, gut, Osiris, misschien is 't wel leuk voor jou :)

Alleen het probleem is: volgens een motor-zaakje is hij minder waard dan dat een goeie grote beurt zou kosten!

Da's natuurlijk een beetje jammer. Want als je op zo'n fiets gaat rijden, wil je er natuurlijk wel veilig op zitten en niet metaal-vijlsel door je motorblok zitten te roeren et cetera.

Verder is 'ie wel wat ouder en dat merk je bijvoorbeeld door de enkelzijdige rem voor. Als ik 't vergeleek met een dubbele rem voor, dan merk je toch een verschil.

Kortom, wat is verstandig, dat fietsje voor een symbolisch bedragje overnemen en alleen bijv. wat essentiele zaakjes vervangen (achterband bijvoorbeeld) en hem vervolgens gewoon gebruiken of beter een 2e hands fietsje elders vandaan halen?

En als ik 'em niet wil, kan m'n zus 'em dan bijvoorbeeld nog relatief makkelijk kwijt aan een hobbyist oid?

Plaatje van Google, ziet er hetzelfde uit voor zover ik kan zien:

Afbeeldingslocatie: http://www.zappaweb.com/kawagalleri/kawasaki%20ninjas%202/Kawasaki-ZZ-R250-1991.jpg

[ Voor 15% gewijzigd door Osiris op 13-07-2012 18:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peenutzz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 13-09 15:39
Als jij jezelf er wel op ziet rijden, zou ik het gewoon doen. Ik weet niet in wat voor staat het ding precies is, maar als hij nog netjes loopt, de ketting goed vet is en de remblokken nog niet versleten zijn, en als alles verder nog goed werkt, zou ik er nog wel wat geld in stoppen :)

Een motorzaak overdrijft nogal vaak bij dat soort fietsen, omdat ze die niet zo makkelijk kwijt kunnen en als er nog het één en ander aan moet gebeuren kunnen ze er niks aan verdienen. Heb zelf een aantal jaren in een motorzaak gewerkt en de "twee-en-een-halfjes" verkochten inderdaad erg slecht.

Snel is hetzelfde als langzaam, maar dan sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06:29

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Je kan ook een hoop zelf doen:
Werkplaatshandboek downloaden / op papier regelen.
Vloeistofjes vervangen
Remmen
Filters
Accu
Bougies
Banden > zelf velgen loshalen en naar een bandenboer brengen
Ketting smeren
Likje vet hier en daar
Rijden.
Glimlachen... :)

[ Voor 11% gewijzigd door teacher op 13-07-2012 20:28 ]

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Het punt is dat je bij een 2e hands auto of motor die wat ouder is altijd in meer of mindere mate de ellende van een ander koopt. Er is niemand die je garandeert dat dat andere 2ehandsje op korte termijn geen meer dan regulier onderhoud nodig heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09:30
Dat zal bij z'n zus nog wel meevallen lijkt me?

Zoals hierboven gezegd valt er sowieso zelf al een hoop te doen. Let er ook op dat de banden nog in goede staat zijn (geen droogtescheuren, genoeg profiel e.d.). Kijk ook even naar de DOT-code op de band, als de banden redelijk oud zijn is het sowieso aan te raden om ze te vervangen.

[ Voor 75% gewijzigd door ThinkPad op 14-07-2012 00:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:39

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Tja, zorg gewoon dat de prijs conform leeftijd en toestand is. En ja, dat kan bij een oud brik (ongeacht aangal wielen) betekenen dat het economisch total loss is zodra er ook maar iets aan moet gebeuren dat verder gaat dan lampje of olie verwisselen. Of je dan alsnog repareert of wegdoet en weer een brik koopt is een andere vraag die je op dat moment moet beantwoorden.

Ik sta momenteel voor vergelijkbare keuze, mijn BMW K75RT uit 1990 heeft binnenkort nieuwe koppeling en balhoofdlager nodig. Kosten daarvan gaan ook in de buurt van vervangingswaarde liggen. Vooralsnog neig ik naar houden en repareren, maar als het tegenvalt gaat dat ding naar de sloop.

Oude meuk rijden en rijdend houden vergt een andere instelling dan nieuwere dingen rijden. Restwaarde heb je zo goed als niet, je rijdt tot iets op is of je (g)een ander type brik nodig hebt. Niets mis mee, maar dat moet je liggen. Als je te emotioneel gehecht raakt aan die dingen kan het een dure grap worden...

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Onderhoud (banden, olie, ketting, blokken) moet je natuurlijk ook aan een nieuwe fiets doen, dus als je voor die kosten kunt rondrijden, waarom niet? Ik zie mijzelf wel rijden zo :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DECOY88
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-07-2015
(overleden)
zelf het onderhoud doen. moet je even op motor-forum rondvragen of een zzr 250 een makkelijker sleutelmotor is. 75% van de kosten is arbeid. de eerste keer moet je gereedschap kopen dus ben je even duur of duurder uit. maar daarna heb je alleen materiaal. en je word er steeds handiger in :Y

en zo kan je voor een prikkie een brikkie rijden *O* *O*

en op een 250 kan je leren de max eruit te halen zonder je rbw. op het spel te zetten _/-\o_

[ Voor 12% gewijzigd door DECOY88 op 14-07-2012 01:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12-09 14:32

André

Analytics dude

Lastige keuze, ik heb zelf een ZZR600 uit '94. Ik heb er 3 jaren ongestoord op kunnen rijden, maar toen begon het: eind vorig jaar een hele grote beurt voor €900 (alle kabels smeren, vloeistoffen, enz, enz). Na de winter starten, maar helaas, weer voor €400 aan materiaal er doorheen. Een week later starten, helaas, nieuwe accu a €50. En dan zou ik eigenlijk nog kleppen moeten stellen (€300) en de voorremschijven moeten vervangen omdat ze een beetje krom zijn en trillen bij het remmen (€200?). Hij is ooit gekocht voor €1500 en heeft dus nu €1350 aan onderhoud gekost. En daarmee vind ik het ook wel mooi geweest, de laatste 2 punten van €500 vind ik hem niet meer waard.

En nu hoop ik dat hij weer 3 jaar zonder gesputter rijdt, want als hij eerder stuk gaat laat ik het er bij zitten denk ik. Maar dat is ook weer sneu want er zit nu wel een hoop geld in...

Korte samenvatting: dit soort keuzes zijn altijd lastig. Het is gewoon een loterij waarbij je wel of niet de gok neemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 25-08 10:41
Ik zou die motor voor een kratje bier overnemen, en dan het lijstje hieronder nalopen. Bij Japanse machines is het onderhoud meestal vrij simpel en heb je geen speciale tools nodig. De vloeistoffen & filters zijn nog niet zo duur om te vervangen, banden zijn helaas wel wat duurder, maar omdat er geen idioot brede sloffen op de motor liggen zal dat opzich nog wel meevallen. Als je een beetje goed zit op de motor zou ik het gewoon doen, een 250cc machine is meestal niet zo heel erg groot, dus zolang jij geen 2 meter bent zou ik het gewoon doen :+
teacher schreef op vrijdag 13 juli 2012 @ 20:26:
Je kan ook een hoop zelf doen:
Werkplaatshandboek downloaden / op papier regelen.
Vloeistofjes vervangen
Remmen
Filters
Accu
Bougies
Banden > zelf velgen loshalen en naar een bandenboer brengen
Ketting smeren
Likje vet hier en daar
Rijden.
Glimlachen... :)

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epic_gram
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 06:31

epic_gram

undercover moderator

Lastige vraag, we kunnen natuurlijk niet in je portommonnee kijken. ;) Hoeft verder ook niet, maar er zijn 2e hands motoren genoeg die bijna niks kosten en technisch gewoon prima zijn. Bijvoorbeeld een honda CBR 600 ofzo, kost niks. ;)

Het Centrale Vodka Topic! win een iPad! Kras hier met een sleutel of ander scherp voorwerp: ███████████

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Sja, onderhoud is altijd verbruiksmateriaal. Of je nou een nieuwe koopt of een tweedehandsje, dat heb je altijd.
Reguliere onderhoudskosten moet je imho dan ook niet afwegen tegen de prijs van het ding.
Als er nou schade aan had gezeten die gerepareerd moet wordne, dan zou ik zeggen: idd, total loss, weg er mee.
Als het om onderhoud gaat doet het er niet toe en zeg ik: neem hem over en ga er lekker zelf op rijden.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09:30

GaMeOvEr

Is een hork.

Oude motoren voor een prikkie zijn alleen leuk als je heel veel zelf de vervanging van onderdelen kunt regelen. (Dus zelf voordelig inkopen en vervangen.)

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4x2
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-09 21:05

4x2

lộn xộn quá

McKaamos schreef op zaterdag 14 juli 2012 @ 11:31:
Sja, onderhoud is altijd verbruiksmateriaal. Of je nou een nieuwe koopt of een tweedehandsje, dat heb je altijd.
Reguliere onderhoudskosten moet je imho dan ook niet afwegen tegen de prijs van het ding.
Als er nou schade aan had gezeten die gerepareerd moet wordne, dan zou ik zeggen: idd, total loss, weg er mee.
Als het om onderhoud gaat doet het er niet toe en zeg ik: neem hem over en ga er lekker zelf op rijden.
Of je kijkt wel wat er aan moet gebeuren, wat ie je dan kost en evt wat een andere kost waar dat wel in orde is ?
Tuurlijk neem je reguliere onderhoudskosten wel mee in je overweging om het ding over te nemen.

Als je m eenmaal hebt is het een ander verhaal (tot op bepaalde hoogte)

Maar wat betreft het kopen van zo'n ding, het hangt dr heel erg vanaf hoe goed ie nog loopt (als ie beroerd loopt, laat iemand anders zn vingers dr maar aan branden zeg maar) en wat er aan onderhoud aan is / aan zit te komen.
Onderdelen voor een (japanse) motor zijn over het algemeen niet echt goedkoop, dus let daar mee op.

Zeker als je je eigen tijd gaat rekenen kan het al snel uit om in 1 keer een fatsoenlijke te halen, denk dat die dingen ergens rond de 1000-1200 euro hangen (afgezien van het feit dat ik dan sowieso iets anders zou halen)
Als je m voor 50-100 euro hebt kun je m altijd nog overnemen, als er teveel aan is kom je m ook wel weer kwijt aan de volgende dromer ;)

[ Voor 30% gewijzigd door 4x2 op 14-07-2012 15:35 ]

leeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 07:04

_Apache_

For life.

Gewoon doen! Zoals gezegd zal je er misschien geen winst op draaien, maar voor een zacht prijsje (onderhoud kan je zelf) wat ervaring opdoen is ook wat waard. Daarnaast zal het geen ramp zijn als je deze op zijn zij neer zou leggen of uit je handen laat vallen.

Als je het rijden zelf ziet zitten, gewoon doen!

Wat onderhoud moest kosten heb je niet gezegd, maar een grote beurt voor mijn FZS600 is nog geen 150 euro, je raadt het al, geen merkdealer, maar de heren leveren fantastisch werk. Kijk even wat verder aan dealers en je zal vanzelf een goedkopere vinden.

Een goedkope fiets hebben heeft als voordelen :
- Niet erg als je er mee valt
- Je kan schade vrije jaren opbouwen
- Onderhoud is vaak eenvoudiger dan bij moderne fietsen met allerlei elektronica
- Weinig/geen afschrijving ;)
- Goedkope verzekering

[ Voor 47% gewijzigd door _Apache_ op 14-07-2012 15:49 ]

Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12-09 19:12

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Osiris schreef op vrijdag 13 juli 2012 @ 18:14:

Alleen het probleem is: volgens een motor-zaakje is hij minder waard dan dat een goeie grote beurt zou kosten!
Dat is zo'n non-argument. Wat is dan hun oplossing, dat je voor 1000 euro een andere motor koopt terwijl een grote beurt misschien 250 euro kost?

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BAS80
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 19-05 17:20
Tja, mijn andere auto zou ook meer dan 1000 euro kosten, waarvan het leeuwendeel arbeidsloon. Als je veel zelf kan dus een beetje handig bent zou ik het zelf doen. Ik was nog geen 300 euro kwijt omdat ik het meeste zelf heb gedaan aan een grote beurt van mijn BMW.

Die motor is bijna pure mechanische techniek en Japans, dat zijn sterke motoren en ook relatief simpel in onderhoudt. Net een grote Thomos :P

Gamertag XBL: AltScarfaceNL Steam: 'Alt Scarface NL'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Voor mij zou het vooral zwaar wegen dat je weet van wie deze motor is geweest en dat het iemand is die jou niet wil bedonderen. Want die motorzaak kan wel zeggen dat het onderhoud duurder is dan de motor waard is, maar hoe onafhankelijk is dat advies? Wijzen ze je meteen iets in hun etalage aan wat je wel moet kopen, zonder garanties? En als je dan een andere motor koopt die duurder is dan het onderhoud zou kosten, hoelang rijdt die dan probleemloos rond?

Ik vind het altijd wat kortzichtig van mensen (zoals die motorzaak) om te stellen dat je aan een motor of auto van een X-aantal euro's niet meer dan dat X-aantal euro's moet uitgeven. Want als hij na dat bedrag te hebben gespendeerd perfect is, dan is dat toch een beter resultaat dan naar de sloop brengen en voor dat reparatiebedrag de ellende van een ander overkopen? Je weet vrijwel zeker dat je met een dergelijke oude motor andermans ellende koopt en dat er naast de aankoop onderhoudskosten aan zitten te komen.

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJVH
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 01:01
Ik heb ook nog een oude Yamah XJ600 staan in de verkoop, ding rijd perfect, maar is wel 18 jaar oud. Natuurlijk moet er onderhoud aan worden gepleegd, nieuwe bandjes, ketting smeren, dat soort dingen, maar het is heerlijk rijden ermee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 09:19

-tom-562

Oliesjeik

Gewoon doen. Als het blok (enigszins) loopt, is het duurste (als je zelf sleutelt) een setje nieuwe banden, want dat kun je meestal niet zelf. Nieuwe vloeistoffen, olie- en luchtfilter is niet meer dan 100 euro.

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoi

Zie de advertentie:
http://link.marktplaats.nl/m829839557

Wat is jullie advies bij het aanschaffen van deze motor, ik wil graag een motor hebben voor een lage prijs, die betrouwbaar is. 200 euro, is dat te veel of te weinig voor zo''n motor?

ik hoor het wel

:*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 09:19

-tom-562

Oliesjeik

Lekker laten staan, motoren waarvan 'alleen even de carburateurs schoongemaakt moeten worden' zou ik omheen lopen, of je moet het ding daadwerkelijk kopen om lekker te gaan sleutelen

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epic_gram
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 06:31

epic_gram

undercover moderator

Voor 200 euro ga je geen betrouwbare motor vinden.

Het Centrale Vodka Topic! win een iPad! Kras hier met een sleutel of ander scherp voorwerp: ███████████

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Mooie motor om aan te leren sleutelen, en als je de slag te pakken hebt kun je er een aardige caféracer van maken.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 02-09 20:08
Ik zou zeggen kopen als je zin hebt om te (leren) sleutelen, maar laten staan als je er 'gewoon' op wil rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Bad Seed
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:22

The Bad Seed

Chaotic since 1983

Verwijderd schreef op zondag 20 juli 2014 @ 19:15:
Hoi

Zie de advertentie:

Wat is jullie advies bij het aanschaffen van deze motor, ik wil graag een motor hebben voor een lage prijs, die betrouwbaar is. 200 euro, is dat te veel of te weinig voor zo''n motor?

ik hoor het wel

:*)

Als je graag een motor wilt omdat je die wel mooi vindt staan in de tuin of schuur, of graag wil leren zelf sleutelen kan je je wagen aan goedkope advertenties met vermeldingen als: 'liep goed maar nu niet meer, carburateurs moeten even schoongemaakt worden', 'lopend weggezet: starte vroeger altijd direct, heeft nu enkel nieuwe accu nodig', etc. Wil je graag iets om goedkoop op rond te rijden, kijk en/of spaar dan verder.

Als de fix gegarandeerd goedkoop en makkelijk was had de huidige eigenaar het snel wel even in orde gezet voor de verkoop, een goed lopende motorfiets is veel meer waard dan eentje die niet of moeilijk start/loopt ;)

Hail to the guardians of the watchtowers of the north

Pagina: 1